Subwoofer doordreunen bij buren beperken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:17
De situatie: wij wonen in het middelste huis van een 3 onder een kap blok. Nieuwbouw, dus erg goed geisoleerd. We houden ervan om bij films, muziek e.d. het geluid redelijk hard te zetten; vooral de bass moet goed te horen zijn. Ons 5.1 setje is hier uitermate geschikt voor. Gezien de goede isolatie nam ik aan dat de buren hier geen last van zouden hebben, maar nu vernam ik gisteren dat ze toch wel vaker de bass hoor doordreunen bij hun. Het zijn de buren aan de kant van de muur waar de subwoofer bijna tegenaan staat. Gezien ik niet wil dat anderen last hebben van onze hobby, wil ik dus graag proberen om een oplossing te vinden waardoor zij er geen last meer van zullen hebben, maar wij wel nog van ons geluid kunnen genieten. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Ik lees vanalles over spikes e.d. onder de woofer zetten, maar dit is meer van nut als het onderburen betreft volgens mij.. Ik denk dat in dit geval de trillingen door de muur worden doorgegeven, niet de vloer (maar ben hier uiteraard niet zeker van; iemand?). Zou het helpen om de subwoofer van de muur af te zetten en ergens midden in de kamer te plaatsen? Ook al is het geluid omnidirectional?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
De golflengte van lage tonen is erg lang. Daarom hoor je deze zo goed op afstand. De trillingen van de subwoofer worden onder andere via de vloer doorgegeven. Dit kun je verminderen door de subwoofer akoestisch van de vloer te ontkoppelen. Dit kan bijvoorbeeld met Regufoam.

[ Voor 28% gewijzigd door Obelink op 07-05-2016 10:41 . Reden: url ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb mijn subwoofer op 'spikes' staan met 'vilt?' voetjes en dat scheelt enorm. Alleen als ik hem erg hard zet dan komt puur het geluid zelf door de muren heen en niet het gebrom van de subwoofer.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan de trillingen die van de subwoofer direct de muren in gaan verminderen door de subwoofer te ontkoppelen van de vloer. Een deken of iets anders verends doet dat. Spikes koppelen juist, daarmee wordt het erger. Tegen geluid dat via de lucht de muren in komt kan je niet zoveel doen.

Tenzij... Mocht je bereid zijn om zelf iets te bouwen, dan zou je dit na kunnen maken. Het is een dipool (die richt het geluid al een beetje) die vlak bij de luisterplaats staat.
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=54844.0

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 07-05-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Bedankt voor de reacties!
Zelf iets in elkaar knutselen gaat me toch net wat te veel werk kosten :P
Ik zal dat Regufoam eens bekijken.. Al is mijn subwoofer niet down-firing maar side-firing, heeft het dan evengoed wel nut?
Ik zal ook eens gaan kijken of ik 'm ergens anders neer kan zetten.. Akoestisch gezien is onze woonruimte niet heel ideaal; de bass moet redelijk hard om 'm op de luisterplaatsen goed te kunnen horen, terwijl je dan op iets verdere plaatsen (keuken, wc) alleen nog maar de bass hoort dreunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:24
Dan staat je subwoofer waarschijnlijk fout. Tip: op luisterplek neer zetten en dan rond kruipen. Aan de kant waar je de bass het beste hoort zou je hem dan het beste kunnen plaatsen.

Trouwens een kwartslag draaien kan ook al veel veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door TheKerremenke op 07-05-2016 14:19 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Raymon89 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:59:
.....................
Gezien ik niet wil dat anderen last hebben van onze hobby, wil ik dus graag proberen om een oplossing te vinden waardoor zij er geen last meer van zullen hebben, maar wij wel nog van ons geluid kunnen genieten. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Ik heb ook vrienden die de volumeknop tijdens films zo ver opkrikken dat ik er als bezoek al ernstig ongemakkelijk van word. :+
Wat jij als "erg goed geisoleerd" beschrijft blijkt proefondervindelijk dus niet tegen jouw "hobby" bestand.

Het kan (afgaand op je eigen verhaal) dus heel goed zijn dat je graag van je hobby wilt genieten, maar dat de volumeknop desalniettemin wel verder dicht moet als je je buren niet knettergek wilt maken.
Wat jij beschrijft kan alleen straffeloos in een van god verlaten arctische kelder van een eenzaam onderzoeksstation met de next polar bear op 100+km afstand. _/-\o_

Blijf in deze fase ajb met je buren in gesprek dat je voor hen het eea direct aan het aanpakken bent, zodat de boel niet verder escaleert en betuig vooral je spijt voor de overlast.
Ontkoppel inderdaad de sub, zet hem ergens anders, weg van aangrenzende muur en knijp het volume en vraag vervolgens je buren of zij nog steeds iets horen, of dat het nu wel draaglijk is.

Dit soort hinderlijke overlast kan erg snel uit de hand lopen en dan is het gedaan met jullie beider co-existentie, probeer dát maar weer eens te lijmen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Thanks, ik ga eens wat dingen proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Raymon89 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 13:52:
Al is mijn subwoofer niet down-firing maar side-firing, heeft het dan evengoed wel nut?
Ja, maar wel minder.

Toevoeging naar aanleiding van onderstaande reactie: de trillingen van de (kast) van de subwoofer zelf zijn bij down firing in een andere richting dan bij front firing. Het verschilt per geval in welke richting de trillingen erger zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 07-05-2016 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:46
Er zou geen verschil moeten zijn in down VS frontfire. Het is niet zo dat de driver/woofer zelf de vloer in trilling brengt door luchtverplaatsing. De trillingen worden volgens mij alleen veroorzaakt door vibraties van de sub in zijn geheel en door weerkaatsingen van de geluidsgolven (resonantie). Door de sub te ontkoppelen absorbeer je de vibraties van de sub. Weerkaatsingen absorbeer je alleen door bass-traps of geweldige isolatie.

Zoals al genoemd zou je de sub moeten verplaatsen naar een plek waarbij je op de luisterpositie de meeste output hebt. Dit kunnen meerdere plaatsen zijn, idealiter neem je dan de plek het dichtst bij de luisterpositie. Hou er rekening mee dat de luisterpositie zelf ook niet altijd het beste is, je kunt vaak een nog beter resultaat halen door ook de bank wat te verschuiven. Een andere optie is om een tweede sub er bij te plaatsen. Als ik het goed heb wordt hiermee de laagweergave drastisch verbeterd, waardoor het algehele volume omlaag kan en je dus minder last krijgt van resonantie.

Staande golven zijn hier het sleutelwoord waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 07-05-2016 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Los van de oplossing, wat super dat jij dit iniatief neemt. Goed bezig.

Ik ben persoonlijk fan van professionele dolby surround koptelefoons.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Na experimenteren met spikes e.d. zonder gewenst resultaat, ben ik iets fanatieker van start gegaan. Ik ben namelijk een enorme bass-head en was uit vorige woningen al bekend met hoe ver lage geluidsgolven kunnen dragen waardoor ik de relatie met de buren alleen kom redden door films op lage volume te kijken.. Zonde!

Daarom heb ik de hulp ingeroepen van hun audio professional die dmv metingen een advies heeft opgesteld voor een akoestische muur.

Dit heeft er voor gezorgd dat ik op redelijk niveau (90db) film kan kijken inclusief alle explosies en andere bass-heavy passages.

Als ik heel soms een demo geef en ruim boven de 105db kom, dan is het een aantal woningen verderop nog te horen, maar dat is natuurlijk geen prettig volume om film op te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Bakker
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
Maak een sockel die onder de basbox past. Deze moet zo'n 5 cm hoog zijn. Leg op de hoeken een tennisbal en vul het middendeel op met geluidsisolatiemateriaal. Aangezien het geluid van lage tonen moeilijk te traceren is, raad ik een andere plaats aan: niet tegen een muur en zeker niet in een hoek.
Succes,
Jan Bakker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domokun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10-2021
Mooi dat dit soort mensen ook nog bestaat, in plaats van 'rot op niet mijn probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plez
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:51
Ik had hetzelfde probleem en wilde idd ook niet dat anderen last hadden van mijn hobby. Op een gegeven moment heb ik een tweedehands subdude aangeschaft en die werkt voor mijn situatie. Blijft altijd lastig inschatten of het voor jou situatie ook een oplossing is maar wie weet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Bedankt voor de tips! Morgen eens kijken wat handig is.
Zo'n subdude ziet er wel gemakkelijk uit. Waar heb je die tweedehands weten te vinden? Ik vind ze wel op ebay maar met torenhoge verzendkosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Domokun schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:15:
Mooi dat dit soort mensen ook nog bestaat, in plaats van 'rot op niet mijn probleem'.
Die mensen zijn ook niet erg slim, ik ken een verhaal van mensen die meegenomen zijn door de politie omdat ze herhaaldelijk te veel geluid produceren, die hadden ook wel meer op hun kerfstok want die mochten een tijdje in de cel verblijven. Een ander verhaal is dat alle apparatuur in beslag wordt genomen, dat is langer geleden, want diegene had ook nog een polititiescanner, als ze er aan kwamen snel het geluid uit doen. Dat is nu gelukkig niet meer mogelijk met C2000.

Jammer ook dat onnodig claxoneren niet meer tot zelden bestraft wordt , of van die tokkies met Harley's of quads met open uitlaat die door de straat rijden. (boete 250-370 euro)

[ Voor 11% gewijzigd door Soldaatje op 08-05-2016 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:24
@Soldaatje, mooie frustratiepost.

@TS,
Lage tonen zijn moeilijk tegen te houden. Je hebt al snel grote constructies nodig om lage tonen te dempen. Je beschrijft niet wat voor soort set je hebt dus in hoeverre we het hier over een subwoofer hebben kan ik niet beoordelen.

Soms kan het ook helpen een grotere subwoofer te plaatsen met meer controle. Klinkt natuurlijk gek maar de grootste problemen komem van slecht ingestelde subs waarbij de versterking niet toereikend is.

Subdude en daarmee het ontkoppelen van je sub tov de vloer moet je zeker proberen. Het is al genoemd maar verander zeker de positie van de subwoofer. Of de ruimteakoestiek. Want blijkbaar heb je op je luisterplek een giga dip in je laag output. Ala je je sub erg hard moet laten spelen krijg je die overlast nooit in toom.
Ik kan t niet vaak genoeg zeggen een goede afgestelde subwoofer hoor je niet maar mis je wel. Je merkt dus geen aanwezige overdreven klanken maar als hij uit staat klinkt alles 'killer'.

Succes met t oplossen. Houd indd goed contact met de buren. Je hebt zo een ruzie te pakken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Als je 's-middags een keer een paar minuten de knop wil opendraaien om even te kicken moet dat kunnen. Mensen moeten wat van elkaar accepteren. Je zal je buren ook wel eens horen en leefgeluiden horen er gewoon bij. 's-Avonds om 22:00u is niet een goed tijdstip om even te genieten van de explosies in die film. 20:00u kijken veel mensen journaal, dan word geluid al snel als storend ervaren. Ook kleine kinderen liggen dan net in bed.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Prijs van subdude: https://www.tonecontrol.n...M7SybXpycwCFU4o0wod3gwBhA
valt nog mee als je het afzet tegen burenruzie.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 08:35
Obelink schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:05:
Als je 's-middags een keer een paar minuten de knop wil opendraaien om even te kicken moet dat kunnen. Mensen moeten wat van elkaar accepteren. Je zal je buren ook wel eens horen en leefgeluiden horen er gewoon bij. 's-Avonds om 22:00u is niet een goed tijdstip om even te genieten van de explosies in die film. 20:00u kijken veel mensen journaal, dan word geluid al snel als storend ervaren. Ook kleine kinderen liggen dan net in bed.
In een goed geisoleerd huis (zoals de TS heeft) hoor je de buren niet praten, de wc doorspoelen, baby's schreeuwen, etc.

Heerlijk dus.

Als je dan opeens allerlei gedreun hoort omdat de buren zo nodig denken een bioscoop te moeten kunnen imiteren qua geluidssterkte, dan snap ik dat dit best irritant kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:59

Croga

The Unreasonable Man

Obelink schreef op zondag 08 mei 2016 @ 07:05:
Met elkaar in overleg gaan is nog altijd veel beter dan "Mensen moeten wat van elkaar accepteren". Als TS de overlast van zijn hobby wil beperken voor de buren dan juig ik dat enorm toe.

Iedereen die "mensen moeten wat accepteren" boven dialoog stellen zou ik sterk adviseren vast te houden aan het aloude motto "Beter een verre buur dan een goede vriend".... of zoiets dan toch. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Je hoort elkaar hier normaal gesproken nooit; geen gepraat, geschreeuw, muziek, tv, niks. Vandaar mijn conclusie van goede isolatie (alsook het feit dat onze stookkosten maar de helft van het landelijk gemiddelde voor onze soort woning zijn ^^). Als ik na ga hoe mijn bass klinkt in de keuken, ben ik al blij dat de buren er niet héél veel last van hebben; ze horen het wat doordreunen, maar als ze de tv wat harder zetten horen ze het al niet meer.
Ik heb hier de Logitech Z906. Hoewel ik langzaamaan een nieuw systeem wil aanschaffen (7.1 Dolby Atmos ^^) wil ik het hier voorlopig nog even mee doen. Nadeel van deze set is dat de subwoofer via een redelijk dikke en korte kabel met de console verbonden is, waardoor ik wat beperkt ben in het plaatsen van de subwoofer in de ruimte. Maargoed, ik heb op Tonecontrol een SubDude II gekocht; hopelijk krijg ik het probleem hiermee opgelost (en krijg ik er zelfs een mooiere bass voor terug, wie weet?).
Bedankt voor de reacties allemaal! Zodra ie binnen is zal ik mijn bevindingen delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:46
Die logitech valt in de categorie "bonkdozen". Eigenlijk verwacht ik dat de subdude in dit geval maar beperkt zal helpen. Als de speakertjes ook nog een vaste speakerdraad hebben, zal je erg beperkt zijn in de plaatsingsmogelijkheden (ivm vaste kabellengte). Ik ben bang dat je het volume wat lager zal moeten zetten totdat je een degelijke, nieuwe set hebt, bestaande uit een receiver, losse speakers en losse, actieve sub. Hiermee kun je de sub namelijk veel beter afstellen en ben je veel vrijer in de plaatsing. Hierdoor zul je minder negatieve invloed ondervinden van de onoverkoombare staande golven en kun je het algehele volume van de sub naar beneden zetten, zodat de buren er minder last van hebben.

Ik zou in elk geval graag je ervaring van de subdude horen. Ben benieuwd naar de effecten.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 08-05-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 08:35
Ik geloof niet zo in het effect van een subdude of soortgelijke oplossingen. OK, het zal wel iets helpen, maar als je de bass zo hard zet dat het door een ankerloze spouwmuur duidelijk te horen is, dan helpt dit niet voldoende.

Ik zou de subwoofer op een andere plek proberen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ho ho ik zeg niet dat alles maar moet kunnen. Maar je moet elkaar ook wat ruimte gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ruimte best. En wat de grens is is voor iedereen anders. Ik zou er persoonlijk niet op ziten te wachten als mijn buren een paar keer per week anderhalf uur lang flinke dreunen zouden maken.
Hier gelukkig goed contact met de buren (en een flinke installatie) dus geen problemen. Maar we kunnen elkaar er ook prima op aanspreken als het moet :)

Qua testen: pak Tractor van Combichrist maar eens. Hoef je niet iedere keer een stuk film op te zoeken :)

@TS: die Logitech van jouw is een vrij ongecontroleerde dreunbox. Spul is ook niet fatsoenlijk af te regelen. Doe jezelf een lol, investeer in een goede set. Dan weet je ineens ook hoe films echt kunnen klinken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
Klopt een goede subwoofer zal zn hele bereik bijvoorbeeld 19 tot 220hz zonder grote dips en pieken in volume weergeven.
19-220hz +-3db betekend dat er tussen 19 en 220 hz max 6db verschil in volume zit zeg maar.
Bij een slechte subwoofer kan daar makkelijk 16db verschil in zitten. dus bijvoorbeeld 40hz is 80db en 60 hz 96db.
Die pieken zijn erg storend en krijg je ook nooit goed afgesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Goofy1978 op 08-05-2016 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Die pieken komen vooral door de akoestiek van de kamer. Ze worden veroorzaakt door staande golven. Het vervelende van staande golven is dat hun drukmaxima meestal bij de muren / plafond / vloer liggen; de buren horen de bas dus maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat, plus het feit dat die satelietjes ook geen heel goed frquentiebereik hebben waardoor de sub ook als middentoner moet fungeren. Ik snap wel dat de buren je horen.

Doe hen en jezelf een lol, breng die subdude of whatever it is terug en investeer in iets beters. Dat ding wat je nu hebt is gemaakt om te gamen en voor je PC, niet als home cinema.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:24
Dat bedoelde ik dus. Ik heb ooit een z5500 set gehad. Daar zit niet eens een echte subwoofer bij. Het is een woofer ja maar sublaag produceert het niet. Nu wil ik je setje niet afkraken ik ben er jaren tevreden mee geweest maar ik ging van die set naar een losse versterker van denon en 2 boekenplank speakers van mission. M71 als ik het me goed herinner. Dat was zonder sub al een verbetering en ik heb daar ik meen 200 euro voor uitgegeven.

Atm heb ik focal chorus 826v's staan met een 15 inch zelfbouwsub er naast. Dit kun je inregelen en daarmee zorgen dat staande golven een beetje gecompenseerd worden.

Overigens adviseer ik beter een goeie 2.1 a 5.1 set dan een goedkopere 7.1 set. Dat komt toch pas echt tot zn recht als de akoestiek geweldig is en alles perfect op elkaar is afgestemt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Je kan ook een kamer in een kamer bouwen waarbij de binnenste kamer op veren rust. Vrij duur grapje maar gegarandeerd dat je buren het dan heerlijk rustig hebben als jij je setje vol open trekt.
Want alle andere manieren van isolatie voorkomt zelden of nooit dat de energie van het laag via dragers alsnog op plekken komt wat niet de bedoeling is.

Er zijn ook alternatieve subwoofers zoals een Subpac die je in een stoel kan monteren of op je rug.
http://thesubpac.com/what-is-the-subpac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Bekend probleem. Heb met de buren een whatsapp groep gemaakt en daarbij de afspraak dat ik het meteen wil horen via de app als men last heeft van mijn subwoofer. Tevens spreek ik ook regelmatig met ze en vraag ik ze ook met regelmaat of ze geen last hebben gehad van mijn audio. Krijg echt altijd de reactie 'Nee niets gehoord eigenlijk' Dus dat is wel fijn.
Beste advies blijft gewoon contact houden met de buren, als je een demo wilt geven aan vrienden even de buren van te voren een appje sturen met je plan en daarnaast gewoon open staan voor het feit dat je niet altijd alles kan doen wat je wilt in het leven.
Natuurlijk is het gaaf om films op dergelijk volume te kijken met een goede bass.. maar helaas kan dit simpelweg gewoon niet altijd. Zeker als je niet vrijstaand woont is het een kwestie van respect an 'aanpassen' aan de buurt. Dan maar wat minder de hobby uitvoeren. (hoe stom dat ook mag zijn voor je gevoel)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anoniem: 14038 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:31:
Je kan ook een kamer in een kamer bouwen waarbij de binnenste kamer op veren rust. Vrij duur grapje maar gegarandeerd dat je buren het dan heerlijk rustig hebben als jij je setje vol open trekt.
Want alle andere manieren van isolatie voorkomt zelden of nooit dat de energie van het laag via dragers alsnog op plekken komt wat niet de bedoeling is.

Er zijn ook alternatieve subwoofers zoals een Subpac die je in een stoel kan monteren of op je rug.
Mooi ding die Subpac, wel bijna 400 euro, dat is minder. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14
Zo'n Logitech set staat garant voor dreunen. Dit is inderdaad een typische set waar je als buren gek van kan worden. De subwoofer moet compenseren in het lage bereik wat de "melkpakjes" ;) niet kunnen bereiken. Hierdoor draai je de sub in verhouding te ver open waardoor echt laag (waar een sub normaliter voor is) echt hard wordt, zodat je in het midden (laag) gebied ook nog iets hoort. Maw, je mist naar mijn inschatting een volledig bereik en dit compenseer je met een sub.

Mijn tip is om een goede set speakers te kopen met een breder bereik. Waarschijnlijk ervaar je dan minder de behoefte om de sub (dus lage frequenties) zo op te zoeken. Begin bv. bij een mooie set vloerstaanders (evt. op spikes of isolatie) en haal je sub weg. Dan kun je er nog eens wat surround speakers en center bij kopen (of tegelijk) en eventueel als laatste nog een sub toevoegen. Met een goede sub (en wellicht wat isolatie) zal je de sub niet zo ver open hoeven te zetten en zullen de buren er geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 15:46
Heb zelf ook de Z5500 als home=cinema.
De sub staat op stand 3 van de 10 ofzo.. bijna helemaal terug geschroeft.
Als hij op standje 10 staat dan trilt alles zelfs al bij een nieuwslezer met een zware stem.

Ja de logitech z5500/z906 zijn leuke setjes die hard kunnen, maar ze zijn ook zeer ongecontroleerd en de satellieten komen flink te kort in zowel het mid-laag als hoog.

Een setje boekenplank speakers met een echte subwoofer zal al flink schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die van mij staat op een oude New York pizza doos :')

En ik heb hem op de versterker wat zachter staan. Zit namelijk in een appartement en als ik hem zelf op het toilet hoor dan horen de buren hem vast ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 14038 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:31:

Way overpriced. Koop dan een basskicker bij Conrad, kost slechts 4 tientjes en trilt net zo goed mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Oké, ik heb de SubDude II nu een week in huis; tijd om mijn bevindingen te rapporteren.
Ik kan eigenlijk vrij kort zijn. Zorgt de SubDude direct voor minder gebonk op de plaatsen waar dat het ergst te horen is? Nee.
Máár, op de luisterplaats(en) klinkt het geluid wel een stukje beter, en ook met wat meer volume (of dit lijkt in elk geval zo doordat het beter klinkt). Ik kan het subwoofervolume dus verder omlaag zetten maar toch dezelfde kwaliteit (of misschien nog wel betere) behouden als zonder SubDude met hoger volume. Indirect zorgt dit dus wel voor vermindering van het gebonk op ongewenste plaatsen. Hopelijk ervaren de buren dit net zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Bass gaat overal doorheen, ik woon 15km van een groot evenementen terrein. Als thunderdome op bezoek is dreunt ons huis haha. Bass trillingen zijn heel anders dan muziek overlast. Kun je volgens mij amper tegen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Anoniem: 319464 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:51:
Bass gaat overal doorheen, ik woon 15km van een groot evenementen terrein. Als thunderdome op bezoek is dreunt ons huis haha. Bass trillingen zijn heel anders dan muziek overlast. Kun je volgens mij amper tegen isoleren.
Het is wel degelijk mogelijk. Zoals je in mijn eerdere post hebt gezien heb ik mijn ruimte flink kunnen isoleren over alle frequenties. Lage frequenties zijn dan wel het meest uitdagend, maar is met de juiste materialen en constructie goed te doen.

Het vergt alleen een relatief hoge investering. Hoe je harder je wilt spelen, des te meer isolatie materiaal er nodig is, des te groter je investering.

Als ik op 100-105 dB speel dan hoor je het zachtjes bij de buren. Maar zodra die hun TV aan hebben staan, dan horen ze het niet eens meer.

Als ik 100% wil voorkomen dat ze iets horen, dan speel ik op 85-95 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Daarom zeg ik ook amper
Pagina: 1