Eenvouriger alternatief voor Yepkit USB Switchable Hub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 21:57
Weet iemand of er een goedkoper en eenvoudiger alternatief bestaat voor de Yepkit USB Switchable Hub?

Benodigdheden:
  • poort voor 1 USB-apparaat is voldoende
  • stroom aan- en uitschakelen via eenvoudige gestandaardiseerde manier via command line onder Linux (dus geen proprietary tool nodig)
  • liefst zonder externe stroomvoorziening
De bedoeling is om de stroom van mijn USB DVB-T stick af te zetten wanneer de computer in slaapstand gaat en terug aan te zetten bij het ontwaken. Dit om een vervelende bug in de kernel en/of USB-stick te omzeilen waardoor de infraroodontvangst soms blokkeert (en ik dus uit mijn zetel moet komen om de USB-stick even uit te trekken).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Soms kun je mbv jumpers op het moederbord of in het BIOS instellen welke USB poorten stroom moeten blijven krijgen in standby, daar al naar gekeken?
En ik weet dat je in Windows van allerlei devices in kunt stellen of die juist wel of juist niet in standby gezet mogen worden, zou zoiets onder Linux misschien ook mogelijk / zinnig zijn?

Alternatief zou je ook nog met behulp van een transistor de +5V naar de DVB-T stick kunnen onderbreken. De transistor zou je dan bijvoorbeeld aan kunnen sturen via de parallele of seriële poort.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 21:57
Bedankt alvast maar die zaken werken niet bij mij. Het verste raak ik door de onboard USB HUB te unbinden:

sudo tee /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind && echo "1-1" | sudo tee /sys/bus/usb/drivers/usb/bind

Op die manier wordt de stroom kortstondig onderbroken maar dat is niet lang genoeg want dan is er hetzelfde probleem als wanneer ik de pc reboot. (Een "&& sleep 3" ertussen helpt overigens niet.)

Relevante output van dmesg:
dvb-usb: found a 'Terratec Cinergy T USB XXS (HD)/ T3' in warm state.
dib0700: rc submit urb failed

Dit is de output die ik zou willen en die ik nu heb bij het opstarten van de pc of manueel verwijderen van de DVB-stick:
dvb-usb: found a 'Terratec Cinergy T USB XXS (HD)/ T3' in cold state, will try to load a firmware
dvb-usb: downloading firmware from file 'dvb-usb-dib0700-1.20.fw'
dib0700: firmware started successfully.
dvb-usb: found a 'Terratec Cinergy T USB XXS (HD)/ T3' in warm state.

Ik moet de stick dus koud krijgen zodat de firmware opnieuw ingeladen wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door ejabberd op 08-05-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Dan wordt het toch zelf iets solderen.
Mogelijkheden genoeg om de USB 5V te onderbreken en (via een zekering/polyfuse!) aan een 5V voedingslijn te solderen, die wel plat gaat in standby.
Of als je het geheel extern wil houden: een Chinese arduino-kloon kost geen drol en er zijn genoeg tutorials om daarmee dingen op commando aan- en uit te schakelen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!