Toon posts:

LCD aan de praat krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude lcd uit een tulip :P.
en die heb ik aangesloten via dit schema

Afbeeldingslocatie: http://athome.no-ip.com/projects/LCDTool/defaul2.gif

Met als enig verschil dat ik die potmeter heb weg gelaten omdat er op die plek al een weerstand zit.
Maar nu doet ie het niet :( .
Waar zou dat aan kunnen liggen?

Verwijderd

Heb je iets meer info? typenr ,datasheet ofzo?

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 15:29 schreef bakdozium het volgende:
Ik heb hier een oude lcd uit een tulip :P.
en die heb ik aangesloten via dit schema

[afbeelding]

Met als enig verschil dat ik die potmeter heb weg gelaten omdat er op die plek al een weerstand zit.
Maar nu doet ie het niet :( .
Waar zou dat aan kunnen liggen?
wat doet ie helemaal niks of alleen een zwarte balk ?

Verwijderd

Topicstarter
Er staat op dat hij in taiwan is gemaakt :P
er zitten 2 chips op de HITACHI hd44780a00 en de OKI m5259. En er staat nog 2251347E op

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 juni 2001 15:32 schreef sub-zero het volgende:

[..]

wat doet ie helemaal niks of alleen een zwarte balk ?
Hij doet helemaal niks.

Verwijderd

het is wel de goeie controller nou normaal gezien zou je 1 zwarte balk moeten zien als ie nog niet geinitializeerd is check dat weerstandje maar eens na meschien staat de contrast te laag ofzo

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 15:38 schreef Yarvieh het volgende:
http://www.flakkee.net/~mnm-tm/html/right_frame/LCDconnect.htm

probeer die schema's es?
ja deze zien er al een stuk beter uit

Verwijderd

Topicstarter
thnx :)
ff proberen

Verwijderd

toch geen 4x20 display he? want dan zijn deze ook niet goed..

Kan niemand even een lcd site of faq in elkaar draaien? want 'k zie nogal heel vaak de zelfde vragen/problemen hier..

Verwijderd

Topicstarter
Nee daar is ie te klein voor.

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Zijn die schema's echt niet voor 4x20 LCD's? Ik heb namelijk een tijdje geleden een 4x20 LCD met HD44780 chip gehaald, maar tot nu toe nog niet aan het werk gekregen.

Ik dacht dat er toch al aardig wat mensen dit schema gebruikt hadden voor hun 4x20 LCD ??

Verwijderd

4x20's hebben een E2 pin die niet op kleinere modellen zit.

probeer deze es op je 4x20?

http://www.eio.com/lm4034.jpg

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

4x20 kan nog met 1 hd44780, ik denk dat jij de 4x40 lcd's bedoeld. Deze hebben 2 van deze controlers en dus een ander aansluitschema met 2 enable's.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Bugs heeft gelijk, ik verwar 4x20 met 4x40

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp. :)
hij werkt nu. *D
Contrast is niet alles door die weerstand, maar ik heb er nu een ledje naast als een soort van backlight. En het ziet er echt vet uit. :)

• Avenger84
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 14:00
je hebt hem dus aangesloten op je eerste manier heh, en daarna het weerstandje weggehaald..

voor de duidelijkheid

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 juni 2001 17:42 schreef -Avenger- het volgende:
je hebt hem dus aangesloten op je eerste manier heh, en daarna het weerstandje weggehaald..

voor de duidelijkheid
Nee, Ik heb hem op de manier die Yarview gaf aangesloten. En die weerstand zit er nog. Maar die is een beetje te "ligt" zodat de contrast iets te weinig is naar mijn smaak.
Daar ga ik morgen wat aan doen.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

www.bosselaar.net/lcd

schema (zo te zien hetzelfde als wat er hiero ook gepost is) en een progje voor aansturing (LCDInf)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 21:15
heel toevallig heb ik net ook een lcd uit een oude tulip gesloopt op het werk :P

moet dus werken met dat schema van MNM ?? :)

en welke software gebruik je nu om het aan te sturen ?? :)

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

FF voor de knutselaars net als ik .. als de weestand te hoog is aan de contrast poot zie je helemaal nix ( hoe hoger de weestand deste lichter je lcd letters worden ) dus als je hem metteen aan de min gooit zonder weerstand ertussen heb je grote kans dat het werkt. ( bij mij wel althans ) en ik dacht dat de lcd stuk was.
Als je pech hebt dan krijg je een zwarte balk en zul je hem toch moeten afregelen.

Maar ik zie liever als ik aan het expirimenteren ben iets ( dus de zwarte balk ) als helemaal nix .. dan lijkt het net alsof het niet werkt.

Kortom ruk eens die weerstand er tussen uit en kijk wattie dan doet

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 11:51

Super Snackman

Snekgek

Ik ben (nu helaas) een student informatica en niet electronica. Dus ik snap niets van het aansluiten van zo'n LCD, die schema's dat gaat nog wel een heel klein beetje, maar eigenlijk ook slecht.

Is er iemand die mij op mijn ICQ-nummer zou willen bereiken die mij dat schema uit kan leggen?
Moet je ook solderen voor een LCD, ik wil zo'n Seiko L2014 kopen...

edit:

Ik heb wat schema's gelezen, en begin nu de draad een beetje te volgen.

2 dingen:

Solderen kan ik wel maar heb geen soldeerbout. Wat kost zo'n ding, of kan je die ook lenen bij bouwzaken?

Gezien mijn printerpoort al 2 apparaten bediend heb ik liever een seriele lcd, bestaan die ook?

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Verwijderd

Een soldeerbout kost 20/30 piek, beetje soldeerspul erbij (kost een paar pieken)

Das niet zo duur

Edit:
Let er wel op dat je een soldeerbout neemt met een PUNT, want dat is veel handiger bij dit soort dingen
Pagina: 1