4Takt Zip start niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hey,

Ik heb sinds 2 dagen het volgende probleem: mijn Zip wil niet starten, zowel Elektrisch als Kick-starten werkt niet.
Heel soms start de motor, dan loopt hij 1 tot 5 seconden maximaal en dan valt hij weer uit, soms kan ik dan wel even gas geven maar hij valt toch gelijk uit. Bij de laatste pogingen start hij helemaal niet.

Ik ben gaan proberen de bougie te vervangen, om dat in ieder geval uit te kunnen sluiten. Ik had nog een waterdichte bougiedop liggen en een nieuwe bougie dus heb gelijk even die waterdichte bougiedop erop gezet, echter bij het eruit halen van de oude bougie begint het probleem. Die zit half achter het frame en met een grote sleutel kom ik er niet bij omdat die een onmogelijke bocht moet maken. Nu heb ik de volgende bougiesleutel in huis gehaald: https://www.praxis.nl/tuin-buitenlev...1621mm/5320125

Echter wil het ook met deze niet lukken, ik zet de sleutel er op, ik draai, ik voel dat ik kracht moet zetten, dan lijkt het alsof hij los komt, maar de bougie draait helemaal niet. Ik heb het heel vaak geprobeerd maar het wil niet lukken. Toen heb ik de bougiedop er maar weer opgezet, maar even later wilde ik het toch nog eens proberen, bij het demonteren van de bougiedop brak daar een stuk af en dit zit nu op de bougie...
Het gaat om zo'n bougiedop:
https://www.scooterdiscounter.nl/med...op-scooter.jpg

Echter heb ik ook de nieuwe bougie aangesloten en tegen het frame gehouden, echter zie ik dan bij het kick-starten geen vonken.

Een vriend van me vertelde me dat het dan waarschijnlijk de CDI/Bobine is. Is er iemand hier dat dit kan bevestigen en me vertellen wat ik er verder aan kan doen?

Nog wat achtergrond info, het gaat om een Zip 4 Takt (snor - 25km), ongeveer 22.000 km gelopen.

Bedankt alvast ;)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Beste antwoord (via miicker op 10-05-2016 14:55)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Als de nieuwe bougie niet vonkt kan betekenen dat de bougiekabel niet goed meer is of de bobine stuk is. Je zegt dat je een bougie hebt gebruikt die je nog had liggen, is deze überhaupt wel geschikt voor je brommer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Laatst online: 13-03-2020
Bevestigen kan nooit, dit is haast niet te meten. Zelfs een scooterzaken gaat onderdelen 1 voor 1 vervangen en kijken.
Zorg ervoor dat de kabel goed is en.je de juiste bougie hebt.
Cdi goed aangesloten? Geen vocht bij de kabels?
Carb vuil?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:39
Als de nieuwe bougie niet vonkt kan betekenen dat de bougiekabel niet goed meer is of de bobine stuk is. Je zegt dat je een bougie hebt gebruikt die je nog had liggen, is deze überhaupt wel geschikt voor je brommer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Mijn Sachs brommer, vroegah had hetzelfde probleem. Ontsteking etc vervangen, bleek uiteindelijk een massa kabel met een scheur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ben ook nog opzoek naar een goede bougiesleutel omdat ik de bougie nu dus met geen mogelijkheid los krijg, heeft iemand nog een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:04
Ik neem aan dat je wel gewoon het klepje hebt verwijderd waardoor je bij de bougie kunt komen?

pagina 29

[ Voor 37% gewijzigd door nachtnet op 08-05-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
nachtnet schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:09:
Ik neem aan dat je wel gewoon het klepje hebt verwijderd waardoor je bij de bougie kunt komen?

pagina 29
Zonder die kap te verwijderen zou ik toch helemaal niet bij de bougie kunnen komen? :P
Of is er een andere klepje? Als het gaat om de kap die zich bevind onder het zadel (de onderste), die heb ik idd verwijderd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Kan iemand me trouwens vertellen welke maat de standaard bougie heeft bij een Zip?
Ik probeer namelijk de bougie uit mijn Zip te halen, heb nu zo'n bougieslutel: Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Bougiesleutel.jpg/270px-Bougiesleutel.jpg
Die is zowel voor 16 als 21 mm bougie's, maar omdat ik hem daarmee niet los krijg vraag ik me af wat de standaard maat is voor een bougie voor een 4 takt zip (bouwjaar 2006).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:04
zou moeten passen. op p29 staat ook de waarschuwing dat je een koude motor nodig hebt en moet oppassen op de juiste schroefdraad.

nb er zijn trouwens meerdere scooters uitgebracht met type naam zip. o.a. puch en Piaggio hebben een model zip op de markt gezet.

Zou helpen als je even juiste merk en model noemt. (+ een duidelijke foto(s))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
nachtnet schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:19:
zou moeten passen. op p29 staat ook de waarschuwing dat je een koude motor nodig hebt en moet oppassen op de juiste schroefdraad.

nb er zijn trouwens meerdere scooters uitgebracht met type naam zip. o.a. puch en Piaggio hebben een model zip op de markt gezet.

Zou helpen als je even juiste merk en model noemt. (+ een duidelijke foto(s))
Het gaat om precies te zijn om een Piaggio Zip 50 4T 25 KM/H BJ:2006-2013

Ik ga er vanavond of maandag nog mee aan de slag en dan zullen er foto's volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kan ook nog de stator zijn die problemen geeft. Stator , bobine en cdi vervangen kost je in onderdelen ongeveer 60 euro. Wel heb je een poelietrekker nodig en iets van een blokkeersleutel. Dan vernieuw je in 1 keer je hele onstekingscircuit.

[ Voor 67% gewijzigd door digifun op 08-05-2016 15:01 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
De 16mm moet passen. Dat is de maat voor 50cc 4T piaggio blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
digifun schreef op zondag 08 mei 2016 @ 14:58:
Kan ook nog de stator zijn die problemen geeft. Stator , bobine en cdi vervangen kost je in onderdelen ongeveer 60 euro. Wel heb je een poelietrekker nodig en iets van een blokkeersleutel. Dan vernieuw je in 1 keer je hele onstekingscircuit.
Denk dat ik ga beginnen met de cdi/bobine. De stator kost alleen al rond de 40 euro, dan moet ik ook nog een poelietrekker kopen dus zit je al op de 50 euro (ex verzendkosten). Een cdi kost ook rond de 50 (dat is een cdi en bobine in één). Een zuigerstop heb ik wel al, dus die hoef ik niet aan te schaffen.

Ander nieuws: het is me gelukt de bougie te vervangen (eindelijk). Helaas heb ik nog een speciale bougiesleutel gekocht (voor €16,60!) toen ik thuis kwam viel me in dat ik bij de scooter nog een bougiesleutel gekregen had, die bleek perfect te werken en daarmee is het me gelukt de bougie te verwijderen!

Hier is de oude bougie (behoorlijk donker):
Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/rO8yz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/ni1qCy3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/b8dp9AO.jpg

Zoals ik al gezegd had is er uit de bougiedop een stuk afgebroken, dat wordt dus ook een nieuwe bougiedop bestellen. Zie hier de bougiedop en het afgebroken stuk (dit is het stuk dat op de bougie aansluit):
Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/ZN_40nD.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/601d899.jpg

Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/E5ZWdy6.jpg

Ik heb dat stuk nog teruggeduwd in de bougiedop, toen alles aangesloten en de scooter proberen te starten, helaas zonder resultaat. maar ik denk dus niet dat het aan de bougie of bougiedop ligt aangezien de nieuwe bougie niet vonkte tegen het frame bij het starten.

Raden jullie aan eerst de bobine/cdi te vervangen of eerst de stator? Persoonlijk begin ik het liefst met de bobine/cdi omdat dat me het makkelijkst lijkt :P

Iemand die toevallig weet of ik dit ergens in Eindhoven kan kopen? Anders moet ik nog langer wachten op de verzending :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

http://www.burg-bromfietsen.nl
Bisschop Bekkerslaan :)
Die kunnen je denk ik ook zo zeggen wat er nog meer mis kan zijn trouwens ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Heb je met die kapotte bougiedop geprobeert te starten? Want dat zal echt heel moeilijk gaan, haal eerst een nieuwe dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Heb bij zandri.nl een nieuwe CDI + bobine besteld (origineel) en een nieuwe bougiedop. Als het goed is komt het dinsdag binnen, dus dan zal er wel een update volgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Update:
Na het vervangen van de CDI + Bobine werkt alles weer en loopt m'n scooter weer perfect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 23:02
Tip voor een eventuele volgend probleem, geen zuigerstop op een 4takt gebruiken. Dat scheelt je nieuwe kleppen (laten) monteren ;)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Mitssz schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 17:16:
Tip voor een eventuele volgend probleem, geen zuigerstop op een 4takt gebruiken. Dat scheelt je nieuwe kleppen (laten) monteren ;)
Gelukkig is het zover ook niet gekomen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 23:02
Altijd handig om te weten, mocht je iets van je krukas af willen halen! :)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Pagina: 1