Intel Centrino adapter laat zicht niet installeren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
De interne WIFI adapter van mijn huidige laptop (Intel Centrino Wireless-N 130) heeft het begeven. Althans zo lijkt het. Bij regelmaat valt zonder enige aanleiding de verbinding totaal weg, en komt na een paar minuten weer terug.

Dus, maar een andere adapter aangeschaft. (de Intel Centrino Wireless-N 1000) Maar deze laat zich met geen mogelijkheid correct installeren onder Windows. Hij geeft een geel uitroepteken in apparaatbeheer, en als ik vervolgens op eigenschappen klik, krijg ik de melding: "Dit apparaat start niet. (Code 10)" te zien.
Uiteraard al de juiste drivers er voor gedownload, maar dat heeft geen effect. Getest onder zowel Windows 7 64, als Windows 10 64 bit. Bij beide hetzelfde probleem. De adapter is dus ook niet zichtbaar in de netwerkinstellingen. Heb ik hier te maken met een brakke WIFI adapter? of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Het betreft overigens een Samsung laptop

Wie heeft hiervoor de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 16:50

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan zijn dat Samsung alleen de N 130 ge-white-list heeft, dus een andere adapter, ook al past die, gaat niet werken. Heb dat eens gehad met een Dell laptop en daar moest dan een specifieke adapter in.
Het vendor - en type id. moeten precies kloppen (bij de nieuwe adapter).

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Aha! dat zou mogelijk het probleem zijn dus. Deze Centrino N 100 adapter is afkomstig uit een HP laptop. Ik was van mening dat dit allemaal toch wel universeel zou zijn, maar niet dus! Jammer!

Is er ook niet een mogelijkheid om de BIOS te unlocken zodat ik hem mogelijk wel werkend kan krijgen?
Hij heeft een Phoenix BIOS.

[ Voor 25% gewijzigd door gwbuiter74 op 06-05-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dan moet je gaan "hacken" in de firmware van de adapter of in de bios van de laptop..... dat kan wel eens heel lang duren voor je alle nodige info hebt om dat goed te kunnen doen. Niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

OgWok schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:19:
Heb dat eens gehad met een Dell laptop en daar moest dan een specifieke adapter in.
Het vendor - en type id. moeten precies kloppen (bij de nieuwe adapter).
Maar bij mij lukte het wel: Dell Vostro 1720 Business laptop uit 2009 van een OEM Broadcom 54 Mbps naar Intel Dual Band Wireless-AC 7260. :D

Ontopic: Oude drivers al verwijderd?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
MedionAkoya schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 19:17:
[...]

Maar bij mij lukte het wel: Dell Vostro 1720 Business laptop uit 2009 van een OEM Broadcom 54 Mbps naar Intel Dual Band Wireless-AC 7260. :D

Ontopic: Oude drivers al verwijderd?
Ja, die had ik al verwijderd. Ik had meerdere gelezen die problemen met de N-1000 hadden onder Windows 10, vandaar dat ik hem ook heb getest onder Windows 7, maar dat gaf helaas geen verbetering. Is dus niet een driver issue naar mijn idee. Het lijkt inderdaad dat deze niet op de whitelist staat. Na wat verder zoeken ben ik wel wat te weten gekomen over WIFI/WWAN whitelist removal mods....maar ik denk niet dat ik hierover verder kan ingaan op dit forum...lijkt mij overigens ook een zeer complexe methode. Het komt er dus dan inderdaad op neer, wat ik er dan van begrijp dat de BIOS er dan voor aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je echt zeker wilt weten dat de kaart niet op de whitelist staat of iets anders aan de hand is, test je het met een Linux distro. Je kan bijvoorbeeld Ubuntu 16.04 pakken en als Live omgeving starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

gwbuiter74 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 19:29:
[...]

Ja, die had ik al verwijderd. Ik had meerdere gelezen die problemen met de N-1000 hadden onder Windows 10, vandaar dat ik hem ook heb getest onder Windows 7, maar dat gaf helaas geen verbetering. Is dus niet een driver issue naar mijn idee. Het lijkt inderdaad dat deze niet op de whitelist staat. Na wat verder zoeken ben ik wel wat te weten gekomen over WIFI/WWAN whitelist removal mods....maar ik denk niet dat ik hierover verder kan ingaan op dit forum...lijkt mij overigens ook een zeer complexe methode. Het komt er dus dan inderdaad op neer, wat ik er dan van begrijp dat de BIOS er dan voor aangepast moet worden.
Ja, hoe snel wil je verder in deze snelle tijden.....? Identiek adapter-kaartje scoren en je kan weer verder met je Samsung. Weet niet of Samsung daar de hoofdprijs voor vraagt.
Nog een test met een Ubuntu Live-CD/USB-stick kan zeker geen kwaad.

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 07-05-2016 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is nog maar de vraag of de originele kaart wel echt defect is. Wat als de wireless router nou gewoon het signaal/verkeer dropt? Of de kaart niet goed overweg kan met de gebruikte encryptie, of weg wordt gedrukt door alle andere netwerken in de buurt?
Het is wel heel erg makkelijk om te zeggen 'netwerk valt weg, kaart is stuk'. Want als iets echt stuk is, werkt het helemaal niet meer, niet zoals de TS omschrijft 'valt zo nu en dan uit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Onder Linux Mint werkt de kaart prima inderdaad. Althans de originele kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, dan is er dus niets mis met de hardware en moet je 't in de driver gaan zoeken of het OS. Je hebt dus in principe geen enkele reden om de kaart te vervangen.

Pagina: 1