Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Ik zit al een paar weken te azen op de Rikomagic MK36S mini-pc, omdat deze een stuk meer aansluitingen heeft dan een Intel Compute Stick. Ik kan op internet echter heel weinig hierover vinden aan reviews en dergelijke (alleen wat unboxing en first boot filmpjes op Youtube).

Ik wil het apparaatje voornamelijk gaan gebruiken als HTPC (video's / Netflix / Youtube) tot 4K en Steam in-home streaming. Heeft iemand ervaring met deze taken op deze of een andere mini-pc met Intel Atom X5-Z8300 processor? Enige gebruikersinzichten zouden erg op prijs gesteld worden, het computertje is namelijk niet erg duur, maar toch net te duur om "voor niets" te kopen. Alvast bedankt!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Heeft nog niemand ervaringen met mini-pc's gebaseerd op de X5-Z8300 processor? Jammer! Misschien binnenkort maar eens wat research doen en een algemeen topic openen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"4K" kan veel zijn. Relevant is welke codecs en bitrates je wilt gebruiken. h264 is de legacy (HD) codec die voor sommige 4K (nog) gebruikt wordt, h265 is de nieuwe (HEVC) codec die voor native 4K gebruikt wordt, daarnaast is Google VP9 als codec aan het pushen. Broadcast-quality is iig 25Mbps voor beide native 4K codecs. Om met h264 beetje kwaliteit te krijgen moet je veel hogere bitrate (50Mbps) hebben, maar wat je ziet is dat het juist op lagere kwaliteit (3Mbps :X ) ingezet wordt.

Wil je betrouwbaar 4K blijven doen, dan moet je dus h265 en VP9 op minimaal 25Mbps kunnen decoderen. Zoek daar eens op in specs. GPU is daarbij relevanter dan CPU...

Edit:
Wikipedia: Intel HD and Iris Graphics

Cherry Trail ondersteunt dus 4K op h.264 (p60) en h.265 (p30), maar op VP-9 hooguit HD (p30). Beter dan dat ga je het met een Atom nog niet krijgen iig.

Overigens is dit een aankoopadviesvraag, dus hoort het in de aankoopadviesfora.

Move OH -> DAA

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 11-05-2016 12:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Bedankt voor het verplaatsen en de uitgebreide achtergrondinformatie dion_b. Ik had hem in het oorspronkelijke forum gezet vanwege de vraag naar gebruikservaring.

Ik heb zelf nog wat verder gezocht en ook gekeken naar reviews van tablets met deze SoC. Zij geven aan dat Youtube 4K in ieder geval geen probleem is en ook test 4K videos (MKV) prima afspelen. Ook Steam streaming lijkt geen probleem te zijn. Mijn eigen vraag heb ik dus al deels beantwoord, maar mochten mensen nog real-life ervaringen hebben, hoor ik het natuurlijk graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt ook even kijken naar de bekende Chinese doosjes met dezelfde specs, daar ga je meer gebruikerservaringen van vinden, bijv:
http://www.neowin.net/new...-work-but-excels-for-play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
wagenveld schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:51:
Je kunt ook even kijken naar de bekende Chinese doosjes met dezelfde specs, daar ga je meer gebruikerservaringen van vinden, bijv:
Bedankt voor de review wagenveld, ga ik ook even naar kijken. Had ook al wat gegoogled op de X5, maar kwam zelf niet veel echt duidelijke reviews tegen. Alleen wat forumposts en zeer summiere reviews.

EDIT: Ik heb de review gelezen en daar komt inderdaad wel uit wat ik al dacht. Prima mediaspeler dus, maar verder niet te spanend. Enige wat opvalt is dat deze reviewer aangeeft dat de box Youtube 4K niet goed aankan, terwijl ik op andere sites (en ook in wat filmpjes op Youtube) het tegenovergestelde zie.

[ Voor 22% gewijzigd door adamvansanten op 12-05-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
wagenveld schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 09:51:
Enerzijds heb je zo wel een idee wat de processor doet, maar anderzijds zijn de prestaties van dit soort toestellen heel afhankelijk van nog wat andere componenten zoals de kwaliteit van het (meestel eMMC) opslaggeheugen. Slecht eMMC kan nog trager dan een HDD zijn.
adamvansanten schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor de review wagenveld, ga ik ook even naar kijken. Had ook al wat gegoogled op de X5, maar kwam zelf niet veel echt duidelijke reviews tegen. Alleen wat forumposts en zeer summiere reviews.

EDIT: Ik heb de review gelezen en daar komt inderdaad wel uit wat ik al dacht. Prima mediaspeler dus, maar verder niet te spanend. Enige wat opvalt is dat deze reviewer aangeeft dat de box Youtube 4K niet goed aankan, terwijl ik op andere sites (en ook in wat filmpjes op Youtube) het tegenovergestelde zie.
Youtube 4K op een x5-z8300 zal inderdaad niet gaan, vermits Youtube de VP9 codec gebruikt en die wordt op deze Atom maar tot HD ondersteund.

Wil je dit toch kunnen én een Intel systeem gebruiken, dan moet je momenteel minimaal een Skylake systeem hebben, bv een pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH. Sinds Skylake kan VP9 deels hardwarematig gedecodeerd worden. Maar tel daar dan een SSD en geheugen bij en dat is een heel andere prijsklasse dan het mini-pc'tje dat je eerst bekeek.

Er zijn wel een aantal op ARM gebaseerd SoCs die met 4K VP9 overweg moeten kunnen. Bv de Nvidia Shield TV (met Tegra X1), dit is de goedkoopste variant: pricewatch: Nvidia Shield Android TV 16GB. En die zit toch al wat meer in de buurt qua prijs van wat je aan het bekijken was. Op vlak van kwaliteit heb ik ook meer vertrouwen in Nvidia dan Rikomagic, en je krijgt daar nog vrij goede game controller bij (als die nuttig is voor je).

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 12-05-2016 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
MacPoedel schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:25:
[...]

Enerzijds heb je zo wel een idee wat de processor doet, maar anderzijds zijn de prestaties van dit soort toestellen heel afhankelijk van nog wat andere componenten zoals de kwaliteit van het (meestel eMMC) opslaggeheugen. Slecht eMMC kan nog trager dan een HDD zijn.

[...]

Youtube 4K op een x5-z8300 zal inderdaad niet gaan, vermits Youtube de VP9 codec gebruikt en die wordt op deze Atom maar tot HD ondersteund.

Wil je dit toch kunnen én een Intel systeem gebruiken, dan moet je momenteel minimaal een Skylake systeem hebben, bv een pricewatch: Intel NUC NUC6i3SYH. Sinds Skylake kan VP9 deels hardwarematig gedecodeerd worden. Maar tel daar dan een SSD en geheugen bij en dat is een heel andere prijsklasse dan het mini-pc'tje dat je eerst bekeek.

Er zijn wel een aantal op ARM gebaseerd SoCs die met 4K VP9 overweg moeten kunnen. Bv de Nvidia Shield TV (met Tegra X1), dit is de goedkoopste variant: pricewatch: Nvidia Shield Android TV 16GB. En die zit toch al wat meer in de buurt qua prijs van wat je aan het bekijken was. Op vlak van kwaliteit heb ik ook meer vertrouwen in Nvidia dan Rikomagic, en je krijgt daar nog vrij goede game controller bij (als die nuttig is voor je).
Lekker uitgebreid verhaal! Die NUC is inderdaad een heel andere prijsklasse. Een alternatief is nog een Beebox met Intel N3150 CPU, maar dan zit je ook al op 70 euro meer (en dan nog exclusief Windows). Een Android apparaat hoef ik niet, wil graag Windows erop. Denk dat ik binnenkort toch maar de gok ga wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Juist, ik had er over gelezen dat je Steam in home streaming wou gaan doen. Dan moet je in elk geval x86 hebben (tenzij je een Nvidia videokaart hebt op je game pc, dan kan je ook in home streamen naar Android, naar de Shield zelf kan dat via Nvidia's eigen tools en naar een ander toestel met Moonlight).

De Celeron N3150 is wat sneller dan de Atom x5-z8300, zowel de GPU als de CPU, maar heeft ongeveer dezelfde beperkingen qua hardwarematige decodering van VP9 en zou ik ook niet klaar voor Youtube op 4K noemen. Maar daar valt wel mee te leven misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
MacPoedel schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:08:
Juist, ik had er over gelezen dat je Steam in home streaming wou gaan doen. Dan moet je in elk geval x86 hebben (tenzij je een Nvidia videokaart hebt op je game pc, dan kan je ook in home streamen naar Android, naar de Shield zelf kan dat via Nvidia's eigen tools en naar een ander toestel met Moonlight).

De Celeron N3150 is wat sneller dan de Atom x5-z8300, zowel de GPU als de CPU, maar heeft ongeveer dezelfde beperkingen qua hardwarematige decodering van VP9 en zou ik ook niet klaar voor Youtube op 4K noemen. Maar daar valt wel mee te leven misschien.
Steam in-home streaming is voor mij inderdaad belangrijk (anders kan ik bij wijze van spreken net zo goed mijn Apple TV blijven gebruiken). Ik ga de N3150 ook nog een keer overwegen, al staat de bijna dubbele prijs (inc Windows licentie) mij nog een beetje tegen... Voorlopig is 4K ook meer een wens dan een eis, aangezien ik nu nog een 1080p tv heb (al zal dat tegen het einde van het jaar wel veranderen denk ik).

Pagina: 1