Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Het lukt me niet om machines die ik zelf een statisch IPv6 adres gegeven heb in mijn thuisnetwerk te benaderen van buitenaf. Wanneer ik op mijn Fritz!Box aangeef dat deze hosts volledig toegankelijk moeten zijn vanop het internet dan word deze wel toegevoegd aan de lijst, maar kijk ik dan onder Diagnostics->Security naar de lijst met openstaande poorten/systemen vind ik deze daar niet terug. Ook wanneer ik onder System->Events ga kijken zie ik geen melding dat de host is toegevoegd.

Voeg ik evenwel een door Fritz!Box gekende host toe (deze staan in een dropdown box en hebben zich netjes bij de Fritz!Box aangemeld neem ik aan) dan vult deze zelf het IP in en word de firewall wel uitgeschakeld voor deze host. Deze is dan ook terug te zien in de security samenvatting alsook in het event log.

De Fritz!box is wel in staat om verbinding te leggen met de hosts. Ik kan ze pingen vanop command line en met showneigbours komen ze ook netjes naar voor.

De Fritz!Box is een 7360 is volledig up-to-date (OS 06.31) en heeft als enige non standaard aanpassing zijn telnet verbinding teruggekregen omdat ik wat extra subnets op de LAN interface nodig heb voor een schoolproject.

Iemand nog een idee van wat ik kan proberen (buiten een totale reset van mijn Fritz!Box)?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Fritzboxen kun je het beste vervangen door een modem wat wel gewoon goed werkt. Die dingen lijken heel ok maar zoals je nu ondervindt zijn ze in werkelijkheid heel kut.

Eventueel kun je er ook voor kiezen om een modem en een losse router te kopen. Draytek maakt modems die alleen bridgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Dat kan dus niet, In België staat Proximus maar een zeer beperkt aantal modems toe op hun netwerk, en daar kunnen ook de alternatieve providers niet veel aan doen. Het is of een Fritz!Box, of een BBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, probeer het maar.

In principe kan een DSLAM wel zien of het een Fritzbox is of niet, maar wat let je om een ander ADSL modem te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Topicstarter
Voor zover bekend plaatst Proximus alle modems die niet goedgekeurd zijn door hun terug in een fallback modus waarbij je dus terug op ADSL2 snelheden komt te zitten.

Heb ondertussen wel een workaround voor mijn probleem gevonden. Na eerst nog wat in de telnet te knutselen heb ik uiteindelijk een dump van mijn configuratie gemaakt, deze bewerkt en na dat ik gevonden had hoe de checksums in elkaar zitten heb ik deze terug geplaatst. Heeft een beetje trial and error gekost (vooral omdat ik ook een ander probleem opgelost wenste te zien op deze manier) maar de machines zijn nu wel van buitenaf zichtbaar.

Kan zijn dat ik in de toekomst wel eens kijk of het mogelijk is om de Fritz!Box op zich in een bridge modus te plaatsen en al de rest extern af te handellen, al ben ik tot aan dit probleem altijd zeer tevreden geweest van de modem (vind het alleen niet leuk dat ze de telnet mogelijkheid niet meer zelf aanbieden).