Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 20:23
Beste mede-tweakers,

Ik heb een bubbelbad gekocht.
En heb een huis van 2008, waar aarde aansluiting zit in de stopcontacten.

Mijn vraag is, denken jullie dat ik de aarde aansluiting van de bubbelbad kan aansluiten in dat van de stopcontact?

Heb namelijk nu een stekkerdoosje (met 3 aansluitingen) gekocht waarvan 1 gebruikt wordt voor stroom van de waterpomp (compressor) en 1 gebruik ik voor aarde aansluiting van de bubbelbad, de aarde aansluiting is een koperkabel met een ring, en de ring heb ik vast gemaakt aan de aarde pin in de stekkerdoos... :?

Ik hoor graag van jullie O-)

Beste antwoord (via zazadanger68 op 09-05-2016 11:59)

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
Afbeeldingslocatie: https://www.mijnkluswijzer.nl/wp-content/uploads/2015/09/Elektra-badkamer.jpg
Zone 0 = Dit is de ruimte in het bad of douchebak
Zone 1 = Direct boven de douchebak of bad tot 2,25meter hoog.
Zone 2 = Met een straal van 60cm om het bad of douche.
Zone 3 = Op meer van 60cm afstand van bad, wastafel of douche.

Zone 0 = minimaal IP67 (12V wissel- of 30V gelijkspanning)
Zone 1 = minimaal IP65 (25V wissel- of 60V gelijkspanning)
Zone 2 = minimaal IP45 (25V wissel- of 60V gelijkspanning)
Zone 3 = minimaal IP21 230v wissel, zolang randaarde aanwezig is

Houd er dus ook rekening mee dat het niet precies is zoals Xander zegt, Zone 3 begint namelijk pas buiten 60cm van een *iets* met water, dus het kan wel 60cm van het bad af zijn, maar als daar de douche staat is het dus geen zone 3.
Overigens zou ik niet kapot van zijn om een stopcontact recht/linksboven de douche te maken. Maar het mag blijkbaar wel....

IP Ratings betekenen het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://dh778tpvmt77t.cloudfront.net/images/articles/inline_images/iprating_chart.jpg

Alle metalen delen zoals waterleidingen, cv-leiding, radiatoren, bad/douche (plaatstaal) moeten geaard zijn met een 4mm aardleiding. De aardleiding moet worden aangesloten op de aarding in de meterkast.

Vergeet trouwens ook niet een service luikje te maken zodat je als er een storing is je nog altijd erbij kan komen zonder veel hak/breekwerk.

Mess with the best, die like the rest

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:25
* __R__ wacht even op de eerste opmerking die voorsteld om hem aan de radiator vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 20:23
__R__ schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:02:
* __R__ wacht even op de eerste opmerking die voorsteld om hem aan de radiator vast te maken.
Hahaha dat ga ik zeker niet doen want lees er genoeg gekke dingen over. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 23:08
Uiteindelijk zal hij alsnog vastzitten aan de radiator .. normaalgesproken zit die aan een aarddraad in je natte cel. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

445033

Niet lullig bedoeld, maar ik zou hem terugbrengen. Ik heb hier al 10 jaar zo'n ding en nooit moet ik meer zo'n ding hebben. Hoe goed je dat ding ook reinigt met speciale reiniger (en ik ben een propere jongen), de leidingen gaan vol zitten met zwarte smurrie van zeep en huidresten en het is gewoon zwaar onhygienisch. Ik ga hem eruit slopen en er komt gewoon weer een schone normale badkuip (afgezien van het stroomverbruik).

Ik wil echt je lol van je aankoop niet bederven maar je kan nu nog terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
zazadanger68 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:02:
Mijn vraag is, denken jullie dat ik de aarde aansluiting van de bubbelbad kan aansluiten in dat van de stopcontact?
Doe dat dan wel op de juiste manier. Via een stekker.
Hoewel een koperkabel met ring eigenlijk op een aarde strip moet. Maar die zul je misschien niet hebben buiten de meterkast.
Leidingen zijn nooit aarde, ze zijn wel geaard, maar ze zijn geen aarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

445033 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:25:
Hoe goed je dat ding ook reinigt met speciale reiniger (en ik ben een propere jongen), de leidingen gaan vol zitten met zwarte smurrie van zeep en huidresten en het is gewoon zwaar onhygienisch.
/off-topic
Klinkt net zoals een wasmachine. Die laat ik eens in de zoveel tijd met een lege trommel en één à twee flessen azijn draaien, doet wonderen.

/on-topic
Vermoedelijk is het idee van die losse aardedraad dat het bad daarmee permanent op de aarde wordt aangesloten, net zoals bijvoorbeeld je radiator in de badkamer permanent met aarde is verbonden. Dit is zodat nooit door simpelweg een stekker(doos) los te koppelen opeens je bad of radiator niet meer geaard is.
Voor de functie van de aarde maakt het echter niet uit, zolang de aarddraad van het bad een elektrisch goede verbinding heeft met de randaarde.

Conclusie: zo hoort het niet, maar kan het wel.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

zou het ook doen zoals real[B]art, weet niet hoe situatie is in NL, maar wel zorgen dat je op een verliesstroomschakelaar van 30mA of lager zit met al je aansluiting van dat ding !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik neem aan dat deze in de badkamer geplaatst wordt.

Een badkamer moet volgens de nen1010 een centraal aardingspunt hebben, vanaf daar aard je alle apparatuur in je badkamer.
Deze zit meestal onder de gootsteen ergens.

Daar zou je 'm bij aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

SA007 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:56:
Een badkamer moet volgens de nen1010 een centraal aardingspunt hebben (...) Deze zit meestal onder de gootsteen ergens.
En als je 'm daar niet vindt, hij wordt ook nog wel eens verstopt achter de spiegel.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:56:
Ik neem aan dat deze in de badkamer geplaatst wordt.

Een badkamer moet volgens de nen1010 een centraal aardingspunt hebben, vanaf daar aard je alle apparatuur in je badkamer.
Deze zit meestal onder de gootsteen ergens.

Daar zou je 'm bij aan moeten sluiten.
Inderdaad. En ik zou daar aan toe willen voegen om juist bij alles wat je op dit gebied onderneemt, in badkamers je niet laat leiden door uitlatingen als "volgens mij ......". Waar dat eigenlijk overal in huis al geldt, is het in badkamers gewoon niet verantwoord om dingen te doen waarvan je niet honderd procent zeker bent. Alleen al het plaatsen van de startvraag getuigt hier overduidelijk van.
Met andere woorden het dringende advies, zelf al denk je het zelf wel te kunnen fixen, en op afstand kunnen we wel een hele waslijst aan voorschriften geven, ik doe dat uitdrukkelijk niet, er gaat niets boven een persoonlijk advies, dus roep er toch live een echte deskundige bij, iemand die beroepshalve ook volledig de meest actuele voorschriften kent. En volg zijn advies!

Edit:
En laat je niet alleen adviseren over de aarding, maar over de hele aansluiting (b.v. via een trekschakelaar?).

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 07-05-2016 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 18:02
Wat moet ik me precies voorstellen bij dit "bubbelbad"? Staat dit in je badkamer? Is het iets tijdelijks voor in de tuin?

Ik ga even uit van een normaal bubbelbad zoals je dat in je badkamer inbouwt. Hou dan rekening met:
- Je bubbelbad mag niet met een stekker worden aangesloten
- Die stekkerdoos mag helemaal niet in je badkamer zijn
- Binnen 60cm van je badkuip mogen geen wandcontactdozen zijn aangebracht
- Alle metalen delen van je bad (dat kan de hele kuip zijn, maar bijvoorbeeld ook de afvoer) moeten zijn verbonden met het CAP in de badkamer. Dit vind je normaal inderdaad bij de wastafel in de buurt
- Dit is geen volledige lijst van dingen waar je rekening mee dient te houden :+

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 07-05-2016 22:19 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51
Afbeeldingslocatie: https://www.mijnkluswijzer.nl/wp-content/uploads/2015/09/Elektra-badkamer.jpg
Zone 0 = Dit is de ruimte in het bad of douchebak
Zone 1 = Direct boven de douchebak of bad tot 2,25meter hoog.
Zone 2 = Met een straal van 60cm om het bad of douche.
Zone 3 = Op meer van 60cm afstand van bad, wastafel of douche.

Zone 0 = minimaal IP67 (12V wissel- of 30V gelijkspanning)
Zone 1 = minimaal IP65 (25V wissel- of 60V gelijkspanning)
Zone 2 = minimaal IP45 (25V wissel- of 60V gelijkspanning)
Zone 3 = minimaal IP21 230v wissel, zolang randaarde aanwezig is

Houd er dus ook rekening mee dat het niet precies is zoals Xander zegt, Zone 3 begint namelijk pas buiten 60cm van een *iets* met water, dus het kan wel 60cm van het bad af zijn, maar als daar de douche staat is het dus geen zone 3.
Overigens zou ik niet kapot van zijn om een stopcontact recht/linksboven de douche te maken. Maar het mag blijkbaar wel....

IP Ratings betekenen het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://dh778tpvmt77t.cloudfront.net/images/articles/inline_images/iprating_chart.jpg

Alle metalen delen zoals waterleidingen, cv-leiding, radiatoren, bad/douche (plaatstaal) moeten geaard zijn met een 4mm aardleiding. De aardleiding moet worden aangesloten op de aarding in de meterkast.

Vergeet trouwens ook niet een service luikje te maken zodat je als er een storing is je nog altijd erbij kan komen zonder veel hak/breekwerk.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 18:02
ThaStealth schreef op zondag 08 mei 2016 @ 11:28:
[afbeelding]
Voor de volledigheid moet een eventuele WCD inderdaad meer dan 60cm buiten bad of douchebak zijn, of meer dan 1,20m van een douchekop wanneer er geen douchebak is toegepast. Niet dat TS daar iets aan heeft want voorzieningen in Zone 1 (dat is ook de ruimte onder het bad) moeten vast zijn aangesloten, dus niet via een stekker.

Verder klopt er van jouw informatie voor Nederland ook maar weinig. De NEN1010 kent niet eens meer een "zone 3", die spanningen staan ook niet zo gedefinieerd.
Nee want zone 2 loopt daar ook door tot 2,25m of de hoogte van de hoogste vaste wateruitvoer (denk regendouche oid).

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 08-05-2016 11:40 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1