[LBBG] Budgetlaptop juni 2016
Op 1 juni willen we weer een Laptop Best Buy Guide online zetten en daarvoor maken we uiteraard graag weer gebruik van jullie input. Dit topic is bedoeld om een budgetlaptop te kiezen, oftewel een simpele computer die geschikt moet zijn voor eenvoudig werk, waarbij de maximale prijs vierhonderd euro is. Maandag 23 mei om 0800 is de deadline, want tegen die tijd willen we reviewsamples van de gekozen laptops gaan aanvragen en ze reviewen voor de bbg.Vorige keer bleek dat er voor vierhonderd euro vrij weinig te kiezen was vanwege de zwakke euro en toen hebben we het budget verhoogd naar 450 euro. Deze keer wilde ik het toch weer proberen met 400euro, omdat er de laatste tijd toch een hoop interessante laptops bij zijn gekomen die precies binnen dat budget vallen.
Kandidaten
Voor 400 euro kun je grofweg twee kanten op gaan: of je kiest voor een vlotte processor zoals een Pentium of een i3, maar dan is de rest van de laptop over het algemeen een beetje matig (hdd+1366 tn-scherm) OF: je kiest voor iets met een Bay/Cherry Trail-processor en dan blijken er ineens zelfs full hd-laptops met ssd binnen het budget te komen, alleen zit je dan wel met een trage cpu en kun je het werkgeheugen over het algemeen ook niet meer uitbreiden.Dus, in de eerste categorie (vlotte cpu, matige rest) hebben we:
pricewatch: Lenovo G50-80 80E5034VNX Met een Celeron (Broadwell) en een hele respectabele 1TB-schijf en 8GB geheugen. Van het scherm word je alleen niet vrolijk: 1366x768 pixels, glanzend en ik durf de gok ook wel aan dat het om een tn-paneel gaat. Voor 350eu wel een hoop waar voor je geld trouwens.
Maar ook de pricewatch: HP 15-ac121nd met een Core i3-5005U-processor, en verder de vrij standaard 4GB geheugen, 500GB hdd en uiteraard het glanzende 1366-scherm.
Ook aardig: de pricewatch: Toshiba Satellite Pro R50-C-11P Het is een Pro-machine, wat betekent dat je wat uitgebreidere garantie hebt en de Celeron 3215U is ook vrij vlot dankzij zijn Broadwell-cores. Verder is het niet bijzonder met 4GB/500GB en een 1366-scherm.
Categorie twee (trage cpu, maar wel leuk scherm en ssd):
pricewatch: HP 15-ac183nd Full hd-scherm en een 128GB-ssd voor 400eu! Nadeel: de cpu is een Celeron N3050, dus voor normaal gebruik wel voldoende, maar niet voor zwaardere belasting. Verder heb ik even gezocht, maar niet kunnen vinden of het werkgeheugen uitbreidbaar is. Volgens ARK ondersteunt de cpu iig wel dual channel geheugen (standaard zit er 1x4GB in) en kan de cpu 8GB ram aan. En ook heb ik niet kunnen vinden of het om een ips- of tn-paneel gaat, maar omdat er niet met grote letters IPS bij staat zal het wel gewoon tn zijn. (Hij is er trouwens ook in het paars
Of het huismerk van de media markt: pricewatch: Peaq PNB C1014-I1NL Met de good old Celeron N2940 en 2GB geheugen niet de snelste, maar wel een 14" full hd-scherm met ips-paneel. Opslag is ook goed geregeld; je hebt 32GB emmcgeheugen + een 500GB harde schijf.
Welke mag het worden? Aan jullie de keus!
so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook