Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Het opstartscherm met Apple-logo en balkje bleef urenlang hangen op pakweg 2 mm. Ik heb op een gegeven moment de laptop uitgeschakeld (powerbutton) en opnieuw opgestart met Command-Option-R-P. Nu lijk ik verder van huis te zijn; het balkje komt wel iets verder, maar op een kleine cm komt er allemaal codetaal in beeld te staan (over het opstartscherm heen). Dit blijft een paar seconden staan. Daarna herhaalt het opstarten zich tot dit punt. Opstartgeluid, balkje dat even loopt, codetaal, zwart beeld, opstartgeluid, etc. De meest recente backup is alweer van even geleden (handig van me..), dus ik hoop dat er niet al te rigoreuze stappen hoeven worden te ondernomen. Mijn dank is bij voorbaat groot!

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:34
Opstarten me CMD+r en herinstallatie doen zonder dat je eerst de schijf wist. Dan word OSX opnieuw geïnstalleerd, maar zouden alle bestanden behouden moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je backups gemaakt om eventueel weer te kunnen downgraden? (ook voor testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:21:
Mijn vraag
Het opstartscherm met Apple-logo en balkje bleef urenlang hangen op pakweg 2 mm. Ik heb op een gegeven moment de laptop uitgeschakeld (powerbutton) en opnieuw opgestart met Command-Option-R-P. Nu lijk ik verder van huis te zijn; het balkje komt wel iets verder, maar op een kleine cm komt er allemaal codetaal in beeld te staan (over het opstartscherm heen). Dit blijft een paar seconden staan. Daarna herhaalt het opstarten zich tot dit punt. Opstartgeluid, balkje dat even loopt, codetaal, zwart beeld, opstartgeluid, etc. De meest recente backup is alweer van even geleden (handig van me..), dus ik hoop dat er niet al te rigoreuze stappen hoeven worden te ondernomen. Mijn dank is bij voorbaat groot!

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie hierboven.
Even een tip, vertel even welke MacBook het is. En vanaf welke OS X je probeert te upgraden. Dat helpt ons wellicht al een heleboel.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:29:
Heb je backups gemaakt om eventueel weer te kunnen downgraden? (ook voor testen)
Heb je de post wel gelezen? "De meest recente backup is alweer van even geleden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 22:22
Start eens op in safe mode (command-s). Hier ook wat update ellende meegemaakt, met een paar keer booten in safe mode en weer updaten werd het probleem opgelost.

YMMV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volkan1984 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 20:03:
[...]

Heb je de post wel gelezen? "De meest recente backup is alweer van even geleden"
Ja, maar excuses:) deze had ik even over het hoofd gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarschijnlijk heb je het nu behoorlijk gesloopt door met Command-Option-R-P de NVRAM instellingen te wissen. Daar zit een heleboel data in om de upgrade van het OS goed te laten verlopen, en die data moet er zijn om dat er on-disk geen standaard layout aanwezig is om van op te starten tot dat de upgrade klaar is.

Je data zal er ongetwijfeld gewoon nog steeds op staan, maar je OS zal je opnieuw moeten installeren. Ik zou zeggen: kopieer je data er af en wis de boel. Daarna het OS opnieuw installeren en je kan verder.

Als je nog geen SSD hebt is dit een goed moment om een SSD upgrade kit te kopen; je kan dan je schijf er uit halen, de SSD er in stoppen, en in de kit zit dan een USB-SATA bridge zodat je je HDD extern kan aansluiten. Dan installeer je op de SSD een schoon OS, waarbij je als je de optie voor datamigratie krijgt je HDD extern kan aansluiten en zo al je oude data en gebruikersinstellingen direct weer op z'n plek krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

johnkeates schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:49:
Waarschijnlijk heb je het nu behoorlijk gesloopt door met Command-Option-R-P de NVRAM instellingen te wissen. Daar zit een heleboel data in om de upgrade van het OS goed te laten verlopen, en die data moet er zijn om dat er on-disk geen standaard layout aanwezig is om van op te starten tot dat de upgrade klaar is.
Een PRAM (niet nvram) reset kan dit niet veroorzaken. Na de reset pakt de Mac automatisch de eerste opstartbare partitie en dan gaat de boel gewoon weer zijn gangetje. Als hij niet opstart is er wat anders aan de hand, namelijk missende opstartbestanden of kexts.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
nelizmastr schreef op zondag 08 mei 2016 @ 09:25:
[...]

Een PRAM (niet nvram) reset kan dit niet veroorzaken. Na de reset pakt de Mac automatisch de eerste opstartbare partitie en dan gaat de boel gewoon weer zijn gangetje. Als hij niet opstart is er wat anders aan de hand, namelijk missende opstartbestanden of kexts.
Heb je gelezen wat ik schreef? Tijdens een upgrade wordt er data in de NVRAM gezet (ja, wel NVRAM, niet PRAM, PRAM is van Old World en Open Firmware macs, NVRAM van EFI) zodat van een normaal-niet-opstartbare setup gestart wordt om de bestanden op hun plek te zetten. Op dat moment heb je dus geen 'opstartbare' partitie meer tot dat dat klaar is. Als je die instellingen wist heeft je Mac dus geen informatie over hoe er nu opgestart moet worden.

Waarschijnlijk is er op het moment een kernel aanwezig en een paar kexts, misschien zelfs een halfbakken kextcache, maar niet genoeg van het OS is overgezet om daadwerkelijk op te starten.

NVRAM vs. PRAM: https://support.apple.com/en-us/HT204063

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 08-05-2016 15:44 ]

Pagina: 1