Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LiamNiemeijer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-01-2022
Beste Tweakers

Mijn vraag
Ik heb zojuist een PC gebouwd met onderdelen uitgekozen door een ervaren vriend.. Nu heb ik alles netjes volgens het boekje in elkaar gezet, maar wanneer ik 'm aansluit en aandruk gebeurt er helemaal niets. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? If all else fails, is het dan noodzakelijk componenten opnieuw te bestellen om te testen of de oorzaak een kapotte component is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Kast:Bitfenix Phenom Micro-ATX
  • Moederbord: Asrock H81M-HDS
  • Processor: Intel Core i3 4160
  • Geheurgen: Crucial - Geheugen - 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / 5 V - niet-gebufferd - niet-ECC
  • Hardeschijf: Kingston SV300S37A/60G
  • Voeding: Antec VP350P
  • Firewire: LogiLink PCI Express interface Card IEEE 1394a
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb:
  1. deze lijst gevolgd van veel voorkomende fouten bij het bouwen van een PC
  2. Powerknop van aangezet. Stroom erin.
  3. De gehele computer weer uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet.
  4. De voeding met een paperclip kortgesloten. Deze functioneerde prima.
  5. De aansluiting van de powerknop van de kast op alle mogelijke manieren op de daarvoor bestemde pinnetjes op de moederbord aangesloten
! Er zitten twee ventilatoren standaard in de Bitfenix-kast gebouwd, met beide een 3-pins aasluiten. De moederbord heeft, naast de CPU-fan, maar één andere 4-pins ventilator-aansluiting. Zou het kunnen zijn dat hij door de 3-pins op de 4-pins te zetten geen (compleet) signaal doorkrijgt dat er een ventilator is aangesloten en daarom niet opstart?

! Er zit ook nog geen laagje cooling paste op mijn CPU. Deze is onderweg. Herkent de computer dit en kan dit dus een oorzaak zijn?

Alvast bedankt,

Liam

[ OPGELOST ! }

"Ik heb dus inderdaad alles eruit gehaald en daarom dus ook direct met een eurokabel aan de voeding aangesloten. Plots begon alles te werken. Één voor één dingen aangesloten en het bleef werken. Toen sloot ik 'm weer aan via de ingebouwde euro-verlengkabel (Micro-ATX kastmodel zorgt ervoor dat de euro-aansluiting niet aan de buitenkant van de kast zit maar via een verlengkabel de buitenkant bereikt). En toen deed ie het niet meer! Dus. Ik denk dan toch echt de euro-verlengkabel. Erg vreemd gezien die kabels over het algemeen niet kapot zijn te krijgen..."

[Voor 12% gewijzigd door LiamNiemeijer op 06-05-2016 14:41]

Beste antwoord (via LiamNiemeijer op 06-05-2016 14:39)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alles uit de kast halen en alleen de voeding, moederbord, cpu aansluiten, kijken of die dan aan gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:21
LiamNiemeijer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:47:
! Er zit ook nog geen laagje cooling paste op mijn CPU. Deze is onderweg. Herkent de computer dit en kan dit dus een oorzaak zijn?
Dit zou ik zelf iig nooit doen, temps liggen dan stukken hoger. Je computer 'herkent' uiteraard niet dat er geen cooling paste aanwezig is. Wat hij eventueel wel herkent zijn te hoge temperaturen waardoor hij uitschakelt/freezed (als alles correct werkt). Is de pc tot nu toe helemaal niet aan geweest? In dat geval ligt het niet aan het ontbreken van cooling paste (want een korte opstart, voordat temps te hoog worden dus, kan wel zonder cooling paste).

Anyway, ik zou iig wachten op de cooling paste, maar dat zal de oorzaak nu dus niet zijn. Succes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12-2022

brid

Onze excuses voor het ongemak

De powerpinnen kort gesloten met een schroeven draaier? Je zou niet de eerste zijn met een kapotte powerbutton.

Branden er leds of iets op het moederbord?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LiamNiemeijer
Powerpinnen ook kortgesloten. Niets brandt. Niets maakt geluid. Bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 14:36
Kan je eens foto's maken (en detail foto's) van hoe je alle kabels aan de binnenkant hebt aangesloten op het moederbord? :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:15
Overigens ik zou gewoon even wachten met doormodderen totdat je koelpasta op de CPU hebt gedaan.
Of heb je gebruik gemaakt van de cooler van Intel? Daar zit al een soort sticker op dat dient als koelpasta.
Die meuk moet je ook verwijderen als je er echte koelpasta op gaat doen!

Computer says no

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:42
BIOS up-to-date ( Moet minimaal P1.60 zijn ) ?

Zie ; http://www.asrock.com/mb/Intel/H81M-HDS/?cat=CPU

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 14:36
Dat is wat lastig controleren als de pc uberhaupt niet aan gaat ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:18

nelizmastr

Goed wies kapot

LordSinclair schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:14:
[...]

Dat is wat lastig controleren als de pc uberhaupt niet aan gaat ;)
Sommige borden hebben een labeltje op de BIOS chip zitten met de fabrieksversie. Asrock deed dat een paar jaar terug iig nog, dus wie weet :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 09:16
Toch mooi dat ie die dan niet kan updaten (mocht dat de reden zijn)

maar goed... dat mag niet de reden zijn dat hij geen kik geeft.

Zijn de juiste voeding stekkers aangesloten op het moederbord? check dat ff. anders idd ff een paar foto's van het geheel.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03 19:54
Je zult niet de eerste zijn waar de aardlekschakelaar zijn best heeft gedaan. Er moet ergens (MB of voeding) wel een lampje branden.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LiamNiemeijer
Hey,

- De bios is up-to-date genoeg.
- Ik lees net ook dat de cooling paste standaard op de intel CPU-fan zit.
- De computer is geen één keer aan gegaan
- "Je zult niet de eerste zijn waar de aardlekschakelaar zijn best heeft gedaan. Er moet ergens (MB of voeding) wel een lampje branden." - Bedoel je hier van mijn electragroep? Andere apparaten zijn op dezelfde stopcontact aangesloten. Of bedoel je iets anders?
- Schakelaar achter voeding staat aan. Voeding doet het ook gewoon.

Google Drive Mapje met foto's (zijn deze goed genoeg?)

[Voor 47% gewijzigd door LiamNiemeijer op 06-05-2016 13:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:09
Schakelaar achter op de voeding ook nagekeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-12-2022

brid

Onze excuses voor het ongemak

plaatjes doen het bij mij niet.

De map werkt inderdaad wel.

Zie niet echt iets verkeerd zitten, neem aan dat je de andere 4 pins voeding bij de cpu ook al hebt geprobeerd.

Hoofdverdachte is denk je moederbord

[Voor 75% gewijzigd door brid op 06-05-2016 13:53]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CRpt3r55
brid schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:49:
plaatjes doen het bij mij niet
adressen van de plaatjes in je adresbalk plakken werkt wel.... echter kan ik er niet zoveel uit opmaken.
Fotos zijn vrij onduidelijk te noemen.

maar zover ik kan zien ziet het er goed uit en lijkt het mij een defect in de voeding of het moederbord.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:15
heb je wel de afstandsbusjes tussen moederbord en behuizing zitten?

Computer says no

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-03 13:06
probeer eens je connectoren op je moederbord waar je powerbutton op aan is gesloten met een schroevendraaier of paperclip te connecten (eerst kabeltjes van de powerbutton eraf halen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CRpt3r55
DW2005 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:54:
probeer eens je connectoren op je moederbord waar je powerbutton op aan is gesloten met een schroevendraaier of paperclip te connecten (eerst kabeltjes van de powerbutton eraf halen).
Heeft ie al gedaan....
LiamNiemeijer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 12:59:
Powerpinnen ook kortgesloten. Niets brandt. Niets maakt geluid. Bedankt voor de reactie

Etuuuuuh!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alles uit de kast halen en alleen de voeding, moederbord, cpu aansluiten, kijken of die dan aan gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LiamNiemeijer
Viper® schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:58:
Ga ik doen.
Crypter schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 13:52:
[...]

adressen van de plaatjes in je adresbalk plakken werkt wel.... echter kan ik er niet zoveel uit opmaken.
Fotos zijn vrij onduidelijk te noemen.

maar zover ik kan zien ziet het er goed uit en lijkt het mij een defect in de voeding of het moederbord.
Betere foto's komen er zo aan als dat nog nodig is
Hoe kan ik controleren of er een defect is in de voeding of moederbord?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
LiamNiemeijer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:05:
[...]
Met een multimeter, maar die heb je waarschijnlijk niet.

Als power good niet aan gaat is de voeding stuk, als power good wel aan gaat maar het moederbord niet is het moederbord stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CRpt3r55
LiamNiemeijer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:05:
[...]

Ga ik doen.

[...]

Betere foto's komen er zo aan als dat nog nodig is
Inderdaad even alles eruit... behalve voeding. Kijken of er überhaupt iets gebeurt.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LiamNiemeijer
Ok. Ik heb dus inderdaad alles eruit gehaald en daarom dus ook direct met een eurokabel aan de voeding aangesloten. Plots begon alles te werken. Één voor één dingen aangesloten en het bleef werken. Toen sloot ik 'm weer aan via de ingebouwde euro-verlengkabel (Micro-ATX kastmodel zorgt ervoor dat de euro-aansluiting niet aan de buitenkant van de kast zit maar via een verlengkabel de buitenkant bereikt). En toen deed ie het niet meer! Dus. Ik denk dan toch echt de euro-verlengkabel. Erg vreemd gezien die kabels over het algemeen niet kapot zijn te krijgen...

[Voor 7% gewijzigd door LiamNiemeijer op 06-05-2016 14:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CRpt3r55
LiamNiemeijer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:21:
Ok. Ik heb dus inderdaad alles eruit gehaald en daarom dus ook direct met een eurokabel aan de voeding aangesloten. Plots begon alles te werken. Één voor één dingen aangesloten en het bleef werken. Toen sloot ik 'm weer aan via de ingebouwde euro-verlengkabel (Micro-ATX kastmodel zorgt ervoor dat de euro-aansluiting niet aan de buitenkant van de kast zit maar via een verlengkabel de buitenkant bereikt). En toen deed ie het niet meer! Dus. Ik denk dan toch echt de euro-verlengkabel. Erg vreemd gezien die kabels over het algemeen niet kapot zijn te krijgen...
Goed dat je het op die manier hebt kunnen vinden! :)

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LiamNiemeijer
Nu geloof ik wel dat iedereen hier weet hoe een eurokabel eruit ziet. Toch post ik even een foto van de boosdoener.

Ik neem gelijk even contact op met de leverancier om te kijken of ze een nieuwe kunnen opsturen.

Iedereen echt duizendmaal dank voor het meedenken met m'n probleem. Fantastisch!!! Ik ga 'm nu weer helemaal in elkaar zetten en kijken of ik zo ver kom om Windows te installeren.

Cheers!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52

Pierre

Van nature lui!

Kan je die niet gewoon ergens gaan kopen, anders kan je dit weekend je pc niet gebruiken ?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CRpt3r55
LiamNiemeijer schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:37:
Nu geloof ik wel dat iedereen hier weet hoe een eurokabel eruit ziet. Toch post ik even een foto van de boosdoener.

[afbeelding]

Ik neem gelijk even contact op met de leverancier om te kijken of ze een nieuwe kunnen opsturen.

Iedereen echt duizendmaal dank voor het meedenken met m'n probleem. Fantastisch!!! Ik ga 'm nu weer helemaal in elkaar zetten en kijken of ik zo ver kom om Windows te installeren.

Cheers!
Deze moet je dan hebbn gok ik...

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-03 10:45
Loop gewoon de eerste de beste mediawinkel binnen en vraag voor een eurokabel. hebben ze vaak zat van liggen.. zo heb ik er laatst 1 meegekregen van de mediamarkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• firebird1562
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
wel vreemd dat de voeding met de paperclip methode wel aan ging, als de voedingskabel kapot is
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee