Glasvezelkabel aansluiting punt 'gesloopt'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Gisteren wilde ik op de plek van de glasvezelmodem in mijn huis een eigen modem (coax/ziggo modem) gaan plaatsen. Alleen het verwijderen van de glasvezelmodel bleek niet zo eenvoudig te zijn. Door iets te lomp te zijn heb ik de modem gesloopt en zijn de glasvezelstekkertjes die in de modem zijn aangesloten afgebroken. Het is een vrij oude glasvezelmodel, en was al gemonteerd voordat ik dit huis ging huren. Ook incompleet, de netadapter ontbrak.

Ik heb op dit moment Ziggo, en ik ben niet van plan om over te stappen naar glasvezel. Maar ik stond er gisteren niet bij stil wat de consequenties kunnen zijn van het slopen van je glasvezelmodem, en een gedeelte van de kabel.

Achteraf gezien had ik eraf moeten blijven, maar goed het kwaad is geschiet. Ik stond er op dat moment niet zo bij stil..

Mijn vraag, stel ik besluit later over te stappen op glasvezel, kan de monteur van de glasvezelprovider dan hier nog een nieuwe modem op installeren? Of moet de glasvezel leverancier dit aansluitpunt eerst herstellen? Aan de 2 fiber kabels zitten dus geen stekkertjes meer.. Stel de 2 fiber kabels zijn ook nog eens beschadigd/geknikt, betekent dit dan dat de oranje kabel verlengd moet gaan worden?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/v64rxc.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:51
Ik weet niet hoe providers hiermee omgaan.

Maar uit mijn eigen ervaring is dit nog wel weer te lassen (werk met sensoren die met glas worden uitgelezen).
In de las cassette zit nog voldoende lengte volgens mij om er nieuwe connectoren aan te lassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Er moeten nieuwe "pigtails" aan gelast worden waarschijnlijk. Eerlijk gezegd zou ik verwachten dat je hier een rekening voor gaat krijgen. Glasvezel is kwetsbaar en daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Helaas is dat nu mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Gewoon je mond houden en als je glas wilt hebben ,gewoon "dom" doen als ze vragen wat er gebeurd is.Zeg gewoon dat de situatie al zo was toen jij er in trok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 12:56
vincedd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:28:
Gewoon je mond houden en als je glas wilt hebben ,gewoon "dom" doen als ze vragen wat er gebeurd is.Zeg gewoon dat de situatie al zo was toen jij er in trok.
ja en dan komt de rekening bij de verhuurder.... ook niet netjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:12

TRaSH

koffie ?

Ach die verhuurders naaien je elk jaar toch een oor aan met hun verhogingen,
en doen vaak weinig aan gevraagde onderhoud.
Ik zou het lekker zo laten en wil je ooit eens glas,
doe je net alsof je neus bloed.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

lordprimoz schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:32:
[...]

ja en dan komt de rekening bij de verhuurder.... ook niet netjes
Die rekent het gewoon weer door aan de huurder. Dat zal waarschijnlijk de TS worden. Het huis moet opgeleverd worden zoals het was toen de huurder erin trok. En waarschijnlijk heeft de huurder ook getekent voor een woning zonder gebreken, toen hij erin trok.

Maar je kunt het geluk hebben, dat de verhuurder niet in de meterkast kijkt. Als ik de verhuurder was, zou ik er zeker wel in kijken. Maarja, ik ben niet de verhuurder van de TS natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Gezien de foto lijkt het me geen meterkast situatie. Dus het valt best wel op natuurlijk. Best mogelijke manier weer terug in elkaar schroeven? Werken gaat hij natuurlijk niet meer...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe eindigt de glaskabel zelf? Die zit nu nog voor een groot deel opgerold in die plastic unit.

Houd dat zo, want dat houd hem intact. Als je de oranje kabel afknipt, dan zal er een compleet nieuwe kabel geschoten moeten worden. Dat wil je dus niet...

Als alleen het glas-eindstuk eraf is gebroken door je lompigheid (:P ) dan is de schade te overzien en zullen ze alleen een nieuwe FTU moeten plaatsen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Hooglander1 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:24:
Hoe eindigt de glaskabel zelf? Die zit nu nog voor een groot deel opgerold in die plastic unit.

Houd dat zo, want dat houd hem intact. Als je de oranje kabel afknipt, dan zal er een compleet nieuwe kabel geschoten moeten worden. Dat wil je dus niet...

Als alleen het glas-eindstuk eraf is gebroken door je lompigheid (:P ) dan is de schade te overzien en zullen ze alleen een nieuwe FTU moeten plaatsen.
Hij zit inderdaad nog voor het grootste gedeelte opgerold in de plastic unit, hierbij moet ik wel aangeven dat ik ze er zelf in heb opgerold, want toen ik de modem eraf haalde vielen de glaskabeltjes uit de plastic unit. Hopelijk hebben ze dat overleefd.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 17:24

BCC

Hoe is het afgelopen? Want ik heb nu dezelfde situatie helaas :(

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:39
Had je glasvezel al in gebruik of was ie dat nog niet?

En wat is er defect? Zolang de fysieke vezel niet defect is is het relatief eenvoudig te herstellen. Als de vezel wel defect is zal er een nieuwe pigtail gelast moeten worden.

De aannemer zal dat normaliter doen. Deze wordt aangestuurd door de operator die de verbinding in gebruik wil nemen. In de meeste gevallen is dat KPN (Wholesale). De ISP waar jij je abbo hebt is echter het aanspreekpunt. Daar zul je het moeten melden.

Als hun ook de actieve operator zijn kunnen ze het direct bij Reggefiber indienen. Zo niet, dan zullen ze het bij KPN indienen, die het op zijn beurt weer bij Reggefiber moet doen. De kosten.. Dat moet je navragen. Aangezien de apparatuur voor het aflassen vrij prijzig is en ze de vezel ook zullen meten wordt hier over het algemeen een redelijk prijskaartje aan gehangen. (Op papier)
Hetzelfde geld voor een 'na aansluiting', dus het alsnog invoeren en monteren van een glasvezel in een gebied wat al gedaan is (en de bewoner dus koos niet mee te doen). In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat RF een faktuur stuurt naar de operator, maar dat is (terecht) wel hun goed recht.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:34
Ze hebben bij mij ooit de glasvezel niet goed hersteld (was al kapot bij het aanleggen, hebben ze toen al een stuk tussen moeten zetten), en toen, ondanks dat ik daar al melding van had gedaan, niet diep genoeg de tuin in gegraven; deze zat er zo ondiep in dat ik toen ik de tuin aan het doen was die kabel kapot stak.
Ze zijn weliswaar de volgende dag gekomen, na bijna een jaar kreeg ik een factuur van 1800 euro, of ik even wilde betalen. Gelukkig voor mij konden ze blijkbaar in de archieven nog vinden dat ik toen al melding gedaan had (was zowat al 7 jaar geleden, ik had er zelf gelukkig ook nog een mailwisseling van), maar het duurde dus even voordat dit rond was (gelukig zonder tussenkomst van rechtsbijstand).
Dus stukje graven, glasvezel lassen, weer dicht, kost je 1800 euro.
Ik wist trouwens dat die kabel ondiep lag dus was voorzichtig, maar er zat ook geen mantel buis om heen, die (dunne) glasvezel kabel lag zo opgerold de grond in (en nu nog steeds). Ze hebben het eigenlijk nooit echt netjes gemaakt.
Als het dus in den beginne al niet netjes aangelegd was heb je kans dat ze het herstellen, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat je de rekening krijgt (mocht je er voor bellen vraag het dan in elk geval eerst na of je een rekening krijgt, het hoeft niet natuurlijk!).

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 16-09-2017 20:49 ]

• BCC
  • Laatst online: 17:24

BCC

Ik heb Tweak, de stukadoor heeft de glasmodem van de muur gesloopten (fiber mantel was er zon 10cm uitgetrokken). Hij deed het wel als de modem in de goede stand lag. ik heb hem vrijdag weer netjes gemonteerd en natuurlijk geen glas lampje. Toen heb ik het glasmodem opengemaakt en de blauwe fiber is door. Exact op de overgang naar de mantel. Ik heb uiteraard Tweak gebeld maar die "wachten nu op een reactie van de KPN" 😥 Hopelijk komt er snel een monteur, want 3G is langzaam :) dan maar eens kijken wat het kost en wie het gaat betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 16-09-2017 21:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:24
Ik mag toch aannemen dat je stukadoor een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor dat soort akkefietjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:55

MCP cloud

Op het web sinds 1998

BCC schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 21:08:
Ik heb Tweak, de stukadoor heeft de glasmodem van de muur gesloopten (fiber mantel was er zon 10cm uitgetrokken). Hij deed het wel als de modem in de goede stand lag. ik heb hem vrijdag weer netjes gemonteerd en natuurlijk geen glas lampje. Toen heb ik het glasmodem opengemaakt en de blauwe fiber is door. Exact op de overgang naar de mantel. Ik heb uiteraard Tweak gebeld maar die "wachten nu op een reactie van de KPN" 😥 Hopelijk komt er snel een monteur, want 3G is langzaam :) dan maar eens kijken wat het kost en wie het gaat betalen.
Hoop voor je dat je het bedrijf hier (op tijd) heb op aan gesproken ?