Rubber in Sapphire Nitro R9 380 4G D5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Borix
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08-2025
Gister heb ik alle onderdelen ontvangen voor mijn nieuwe PC. Bouwen ging vrijwel zonder slag of stoot, maar toen de videokaart erin zat bleek er een ratelend geluid vanaf te komen. Dit kwam van het stuk rubber dat tegen de fan aanliep.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xIaboUW.jpg

Heb de ventilator eraf gehaald, en dit stukje rubber lijkt volledig misplaatst. Er zitten 2 lapjes half over elkaar en over de rand van het plastic.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Lzbv1UA.jpg

Nu heb ik het rubber weggehaald en is het geluid ook verdwenen, maar zou dit stukje rubber belangrijk zijn, misschien om het plastic niet te laten smelten? moet er onder beide ventilatoren misschien een stukje rubber?

Op deze video: https://www.youtube.com/watch?v=XV9OGYbiGXE zie ik helemaal geen rubber zitten..

Iemand enig idee?

Alle reacties

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Sowieso meteen terug sturen.
Dat zou ik hebben gedaan

Johann Sebastian Bach

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bij het verwijderen van de fan verlies je meestal de garantie (en retourrecht van 14 dagen). Er is een handjevol farbikanten die hierop de uitzondering zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door eL_Jay op 06-05-2016 10:31 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zo'n koeler zal nooit warm genoeg worden om plastic te doen smelten. Het rubber zal er eerder tussen geplaatst zijn als geluidsdemping. Ik zou het in 2 kleine stukjes knippen en onder beide fans ertussen plaatsen. Je kan de kaart ook terugsturen, maar dat lijkt me veel gedoe voor iets wat je zelf snel op kan lossen.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
dat zit er om de vibraties van de ventilatoren op te vangen, zo ontstaat er geen tril geluid als de ventilator direct op het plastic zou zitten. Ik zou het dus terugplaatsen, weet alleen niet of ze hem nog onder garantie terug zouden nemen maar dit is geen groot probleem.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Borix
Nivida_intel schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:27:
Sowieso meteen terug sturen.
Dat zou ik hebben gedaan
eL_Jay schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:30:
Bij het verwijderen van de fan verlies je meestal de garantie (en retourrecht van 14 dagen). Er is een handjevol farbikanten die hierop de uitzondering zijn.
Ging er vanuit dat ik wel iets van een seal zou tegenkomen op het moment dat de garantie zou vervallen, heb nu slechts 5 schroefjes losgedraaid..
VantageR schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:37:
Zo'n koeler zal nooit warm genoeg worden om plastic te doen smelten. Het rubber zal er eerder tussen geplaatst zijn als geluidsdemping. Ik zou het in 2 kleine stukjes knippen en onder beide fans ertussen plaatsen. Je kan de kaart ook terugsturen, maar dat lijkt me veel gedoe voor iets wat je zelf snel op kan lossen.
Stuur de kaart liever ook niet terug voor zo een kleinigheidje. Wel raar dat het rubber er dan niet zit in de kaart op het filmpje, maar misschien is dit een nieuwere versie.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:53
Heb zelf de kaart ook en als het goed is zat er bij mij geen rubber, of ik heb het over het hoofd gezien. Maar het kan natuurlijk ook dat het er gewoon zit maar wat discreter en dat het bij jou verkeerd was geplaatst, zal eens even mn pc openmaken om te kijken.

Edit: nope, zag bij mij geen rubbertje zitten, of het zat gewoon erg goed verscholen, wat ik zelf denk dat het is.

[ Voor 19% gewijzigd door Miyazono op 06-05-2016 10:56 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 13:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn oude sapphire met zo'n 3fan setup had dezelfde rubbers onder elke 'poot' van de fan-frame. Mijn geval echter zaten ze netjes onder de pootjes en waren ze niet direct zichtbaar en vielen precies in de gleuf van het koelblok.

Misschien een Sapphire ding? Gezien alleen de locatie en de grootte, lijkt me het niet er stock op te horen zitten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Borix
Miyazono schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:53:
Heb zelf de kaart ook en als het goed is zat er bij mij geen rubber, of ik heb het over het hoofd gezien. Maar het kan natuurlijk ook dat het er gewoon zit maar wat discreter en dat het bij jou verkeerd was geplaatst, zal eens even mn pc openmaken om te kijken.

Edit: nope, zag bij mij geen rubbertje zitten, of het zat gewoon erg goed verscholen, wat ik zelf denk dat het is.
Bedankt voor het kijken!

Zit nu even de video die ik eerder postte verder te kijken, en er zitten wel wat rubbertjes tussen het koelelement en de kaart zelf

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9CP2FZX.png

Grote kans dat het 2 van deze rubbertjes zijn, aangezien het 1 langer rubbertje en 1 klein vierkant rubbertje was...

Kan pas verder kijken als ik thuis ben, maar hoop niet dat het loshalen van de kaart en het koelelement alsnog de garantie beëindigd

Verwijderd

Dat is TIM, thermal interface material. Soort van koelpasta. Laat dat maar zitten, is wel enigszins belangrijk :P

• Borix
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:31:
Dat is TIM, thermal interface material. Soort van koelpasta. Laat dat maar zitten, is wel enigszins belangrijk :P
Omdat die rubbertjes bij mij aan de andere kant van het koelelement zitten wil ik daarom checken of het aan de andere kant er wel allemaal zit :)

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2016 11:41 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
Borix schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:19:
[...]

Bedankt voor het kijken!

Zit nu even de video die ik eerder postte verder te kijken, en er zitten wel wat rubbertjes tussen het koelelement en de kaart zelf

[afbeelding]

Grote kans dat het 2 van deze rubbertjes zijn, aangezien het 1 langer rubbertje en 1 klein vierkant rubbertje was...

Kan pas verder kijken als ik thuis ben, maar hoop niet dat het loshalen van de kaart en het koelelement alsnog de garantie beëindigd
dat zijn dan weer thermal pads, die zitten daar om de warmte van het vram door te geven aan het koelblok. :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Borix
aminam schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:42:
[...]

dat zijn dan weer thermal pads, die zitten daar om de warmte van het vram door te geven aan het koelblok. :)
Ja, hopelijk kan ik zonder de kaart helemaal uit elkaar te halen kijken of die pads er wel zitten. Als die missen dan kunnen er wel problemen gaan ontstaan. Maar als ik ga kijken of ze er zitten is me garantie weer vervallen (als dat nu nog niet gebeurt is). Lastig lastig...

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 12:30
Ik zou in ieder geval goede foto's maken, mochten die TIM pads ontbreken dan kan de fabrikant misschien nieuwe opsturen. Overigens is dat spul ook los te krijgen bij bijvoorbeeld Farnell/Mouser/Digikey.

• Borix
Zojuist de kaart van alle zijkanten bekeken en daar lijken alle TIM pads gewoon goed te zitten. Ga het gewoon zo laten, bedankt voor de hulp.
Pagina: 1