Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Linux laptop max 12.5 inch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:32 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:14

TommieW

Numa numa.

Ik raad je aan om eerst te kijken welke laptop jou het beste lijkt. Als je een idee hebt van welke laptop je wil hebben, kan je gaan kijken naar de pagina van die laptop op bijvoorbeeld de Arch wiki. Daar staat meestal wel op wat die laptop nodig heeft om alles te laten werken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
-

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Je zou naar een Chromebook kunnen kijken, en daar via crouton (of native) een andere distributie op draaien. Vooral met crouton weet je zeker dat het allemaal perfect werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door wording op 05-05-2016 21:38 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kijk eerst naar laptops die je kan kopen, daarna welke gaat werken. Een laptop die het volgens een wiki ergens zou moeten doen is vrij zinloos als die alleen maar via grijze import uit USA te halen is ofzo. Acer is verder inderdaad nog steeds slecht.

Wat 'de baas zijn' betreft; dat ben je eigenlijk pas als je ook de firmware zelf kan beheren, en dat kan met nagenoeg geen enkel systeem op het moment. Verder ben je ook pas de baas als je niet afhankelijk bent van de software die geschreven wordt door iemand anders waar je niks van snapt. Dus tot dat je kernel patches gemaakt hebt, packages voor je OS naar keuze gemaakt hebt en weet hoe het hele traject wordt kan je eigenlijk niet stellen dat je 'de baas' bent :p

[ Voor 55% gewijzigd door johnkeates op 05-05-2016 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
-

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:32 ]

• johnkeates
In dat geval kan je prima aan de slag met een van deze: http://tweakers.net/categ...ykIgEIco_R1Uyxg6PrEWWMcYv

Zolang je er een neemt die geen chromebook is en niet convertible is gaat het goedkomen.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-11 21:10
Veel onderweg en Linux willen draaien. Dan denk ik meteen aan een tweedehands business-achtige laptop. Dan bedoel ik zoiets als een dell 5240 of een HP Elitebook 2550p. Dell heeft sowieso altijd wel goede linux support gehad. Maar ook bij HP heb je dan een hele degelijke machine die genoeg power heeft voor je, en zeer degelijk is. En ook nog in jouw prijsklasse bij verschillende laptopdumps.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Deze: pricewatch: Acer Travelmate B116-M-P2BH
Het is dan wel een Acer, maar hij heeft wel 128 GB SSD. Al zou je ook een goedkopere kunnen nemen met gewone hardeschijf en deze vervangen door een eigen SSD.

Of anders deze Medion: pricewatch: Medion Akoya S2217 (30019291)
Heeft 64 GB SSD of eMMC maar wel een full-hd scherm, wat weer uitzonderlijk is voor die prijs. Alleen is de Atom CPU behoorlijk zwak.

Je zit dan nog wel met de Windows licentie, die kan je proberen terug te geven, maar hoeveel je er voor krijgt...

[ Voor 8% gewijzigd door Soldaatje op 05-05-2016 22:23 ]

• johnkeates
Soldaatje schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:21:
Deze: pricewatch: Acer Travelmate B116-M-P2BH
Het is dan wel een Acer, maar hij heeft wel 128 GB SSD. Al zou je ook een goedkopere kunnen nemen met gewone hardeschijf en deze vervangen door een eigen SSD.

Of anders deze Medion: pricewatch: Medion Akoya S2217 (30019291)
Heeft 64 GB SSD of eMMC maar wel een full-hd scherm, wat weer uitzonderlijk is voor die prijs. Alleen is de Atom CPU behoorlijk zwak.

Je zit dan nog wel met de Windows licentie, die kan je proberen terug te geven, maar hoeveel je er voor krijgt...
Allebei slechte linux support en Medion heeft de brakste firmware van de wereld.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou een zakelijke laptop nemen. Met HP en Dell inderdaad goede ervaringen om Linux goed werkend te hebben. Al moet ik erbij zeggen dat het in mijn geval wel om de desktop variant van Red Hat Enterprise Linux ging. Mogelijk dat de afgeleiden van Red Hat als CentOS of Oracle Linux het dan even goed doen.

Zoiets misschien?
http://www.hardware4sale....k-2560p.html#.VyuqnmZJncs
http://www.hardware4sale....320-332.html#.VyurHGZJncs
http://www.hardware4sale....60b-373.html#.VyurU2ZJncs
http://www.hardware4sale....k-2570p.html#.VyusHGZJncs

Als je de SSD erbij besteld zit je nog ruim binnen je budget. Ik heb ooit bij deze webshop besteld. Was nette service en snel geleverd. Het zijn veel ex-bedrijfs laptops en desktops.
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:21:
De laatste fase om mijzelf los te weken van de grote privacy verslindende conglomeraten, wordt mij iPad Air 2 64 weg doen voor een apparaat waar ik de baas op ben. Tevens zoek ik ook meer functionaliteit.
Wel een beetje aanstellen is dit. Doe dan ook gelijk je smartphone en nog wat andere zaken weg. Zelfs op Linux ben je niet echt veilig meer, Ubuntu laat zijn zoekfunctie standaard via Amazon lopen. En over Windows 10 en privacy worden zoveel fabeltjes inmiddels verteld dat je er een boek mee kan vullen.

Je zegt eigenlijk niet welke Linux soort je mee aan te slag wil gaan.

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:32 ]

Verwijderd

Ik raad je aan om alle hardware zowieso te checken, veel bluetooth adapters doen het niet helemaal (ze kunnen bijvoorbeeld geen enkel apparaat vinden).

Tja ben het wel een beetje met cmd eens, maar ontkomen doe je er toch niet aan, maar zit met hetzelfde.

Ik zou graag zien dat er een perfecte linux is (zonder foutjes, zoals hardware issues, screen tearing en langzamer opstarten.)

Ik had graag gezien dat ze een distro maken die alles ootb ondersteund, laatse keer dat dat bij mij was was met ubuntu 10.04 op een eee box. Daarna ging alles supersnel, met daarbij veel onzin erbij (zie de rclame en of betaalde apps bij ubuntu maar eens) Alleen maar berg afwaarts, het is allemaal net niet en dat is reuze jammer

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:49:
Ik zou graag zien dat er een perfecte linux is (zonder foutjes, zoals hardware issues, screen tearing en langzamer opstarten.)
Zoals ik eerder schreef, mijn beste ervaringen zijn met RHEL geweest. Maar die is betaald.

Een RHEL Desktop subscription is nog te betalen afhankelijk van welk niveau je wil hebben:
https://www.redhat.com/apps/store/desktop/

De goedkoopste Workstation versie kost je 149 USD per jaar voor een subscription.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21
2de hands Lenovo X220 ( met i3 of i5 ) ?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CMD-Snake schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:49:
[...]

Zoals ik eerder schreef, mijn beste ervaringen zijn met RHEL geweest. Maar die is betaald.

Een RHEL Desktop subscription is nog te betalen afhankelijk van welk niveau je wil hebben:
https://www.redhat.com/apps/store/desktop/

De goedkoopste Workstation versie kost je 149 USD per jaar voor een subscription.
:/ Waarom dan geen CentOS of Fedora...

Is een Thinkpad niet een idee?
Kijk eens op 4chan/g/ bij de Thinkpad general.
Daar staat in de topic start al een hele berg informatie zoals:
Thinkpad met Linux
buyers guide

En /g/ is nooit de minste met zeer specifieke vragen waar je met DuckDuckGo geen antwoord op kan vinden.

Je kan ook een Chromebook nemen en de bios flashen en er gewoon Linux op draaien, zonder dat Google dus mee kijkt. Bijvoorbeeld met de pricewatch: Toshiba CB30-B-104 (Qwerty) kan dat prima.

Edit: en dan bedoel ik dus niet via crouton dat je in ChromeOS je Linux draait. Maar echt direct vanaf de bootloader.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 08-05-2016 12:59 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• CMD-Snake
True schreef op zondag 08 mei 2016 @ 12:59:
:/ Waarom dan geen CentOS of Fedora...
Die ook, maar ik denk dat Oracle Linux ook in dat rijtje hoort. CentOS en Oracle Linux zijn direct afgeleid van RHEL, Fedora is de experimentele kant meer.

Enige reden waarom ik ooit RHEL gebruikt (eerder mee gespeelt) heb was omdat ik een licentie had destijds.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CMD-Snake schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Die ook, maar ik denk dat Oracle Linux ook in dat rijtje hoort. CentOS en Oracle Linux zijn direct afgeleid van RHEL, Fedora is de experimentele kant meer.

Enige reden waarom ik ooit RHEL gebruikt (eerder mee gespeelt) heb was omdat ik een licentie had destijds.
Maar als we het in dit topic hebben over de TS die een laptop wil omdat hij uit privacy redenen geen MS of Google wilt hebben. Zou ik toch wat meer GNU / Linux, free software adviseren. niet bepaald Oracle Linux... Of het nu wel of niet afgeleidt is van RHEL wat verder prima draait.

Daarnaast loopt RHEL zo'n 2-3 jaar achter met features t.o.v. Fedora. Dus als je nu een laptop pakt met een relatief nieuwe WiFi chip kun je 2 jaar wachten voordat de firmware in de kernel van RHEL zit ingebakken. Met Fedora heb je die er over twee weken al in zitten(bij wijs van spreken). CentOS is dan ook niet meer dan RHEL maar dan open source en gratis.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• CMD-Snake
True schreef op zondag 08 mei 2016 @ 14:01:
Maar als we het in dit topic hebben over de TS die een laptop wil omdat hij uit privacy redenen geen MS of Google wilt hebben.
Al moet hier wel wat gerelativeerd worden. Over Windows en privacy worden inmiddels al zoveel sprookjes verteld dat je er een heel boek mee kan vullen. In Windows 10 heb ik praktisch alle telemetry uit gezet zonder speciale trucs o.i.d..
Zou ik toch wat meer GNU / Linux, free software adviseren. niet bepaald Oracle Linux... Of het nu wel of niet afgeleidt is van RHEL wat verder prima draait.

Daarnaast loopt RHEL zo'n 2-3 jaar achter met features t.o.v. Fedora. Dus als je nu een laptop pakt met een relatief nieuwe WiFi chip kun je 2 jaar wachten voordat de firmware in de kernel van RHEL zit ingebakken. Met Fedora heb je die er over twee weken al in zitten(bij wijs van spreken). CentOS is dan ook niet meer dan RHEL maar dan open source en gratis.
In Fedora probeert men de nieuwe features eerst uit. Dan zie je ze later doordruppelen naar RHEL. Ik dacht echter niet dat RHEL zo achterloopt op driver gebied.

Maar goed, TS moet de versie kiezen waar hij zich prettig bij voelt.

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
-

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:36
Het is dat je budget behoorlijk beperkt is, maar hey, vrijheid komt met een prijs (helaas). Als ik je zo hoor zou je eigenlijk een Librem moeten nemen. Hoewel net een halve inch te groot en veel te duur volgens je wensen biedt deze verder wel alles wat je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
-

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21
Misschien kan je een ASUS F205TA ( Z3735F ) ergens 2de hands vinden ?

Dit ; pricewatch: Asus EeeBook F205TA-FD015B

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
@pattux, ben je al wat verder? Ik heb vergelijkbare eisen, maar zie voorlopig door de bomen het bos niet - zoveel keus, maar ik kan slecht vinden in hoeverre Linux goed ondersteund wordt.

• ernstblaauw
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Toshiba Chromebook 2 CB35-C3300. Deze heeft een 16 GB SSD. Ik ga er zelf GalliumOS (https://galliumos.org/) op zetten en ik doe er een SD kaartje in om de opslagruimte te vergroten.
De laptop, incl het overvliegen vanuit de VS, kost 360,-. Inclusief SD kaart van 256 GB (pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 (SDA3) 256GB) zit je net onder je budget van 450 euro, en heb je ook nog wat opslagruimte.

[ Voor 0% gewijzigd door ernstblaauw op 20-05-2016 09:39 . Reden: typo ]

• ernstblaauw
Uiteindelijk is het geen SD geworden, maar een nieuwe SSD. Een SSD van 256 GB kostte me 96 euro (Transcend) en daarmee heb ik de standaard 16 GB SSD vervangen. Met behulp van Chrx heb ik nu een dual boot laptop met ChromeOS en GalliumOS 2.0 (gebaseerd op Xubuntu 16.04).

Voorlopig ben ik hier erg tevreden mee :)
Pagina: 1