Bedankt voor de reacties.
RobinHood schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:50:
Flicker-Free zal die Dell ook 99% zeker hebben, omdat het nu gewoon heel normaal is.
Verschil tussen TN en IPS is qua kijkhoeken en kleur eigenlijk wel dag en nacht te noemen. TN is daar gewoon slecht in, en dat ligt ook gewoon aan de techniek zelf. Er is geen goede kijkhoek uit te persen, en ook de kleuren zullen altijd merkbaar slechter zijn dan IPS.
Zou het echt zo tegenvallen? Volgens mij heeft deze Inspiron een TN paneel. Het valt eigenlijk wel mee.
Ik heb een grotere nodig voor mijn ogen.
adamvansanten schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:38:
[...]
Dat laatste is echt onzin, of je ogen moeten enorm slecht zijn. Ik type dit bericht nu op de genoemde Dell 25" en het kijkt echt top. Mijn collega's hebben dezelfde monitor en daar zitten ook 60+ers tussen, die er geen probleem mee hebben. Eventueel kan je nog schaling aanzetten, mocht je het nog te klein vinden.
Helaas is de 27" 1440p Dell een stukje duurder en valt dus buiten je budget (er even vanuit gaande dat je budget rond de € 300,- ligt). Maar dat je op 27" of kleiner problemen zou hebben met 1440p, is echt niet zomaar het geval. Vind het dan ook een heel rare conclusie.
Ik heb last van 'eye strain', dus ik heb groter nodig (alles -- fonts, icoontjes, etc) om mijn ogen te ontlasten. 300 is mijn budget, maar ik zie dat dit onrealistisch is voor een kwalitatief goede scherm.
MacPoedel schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:43:
Icoongrootte is een vrij persoonlijke voorkeur. Jij haalt nu een forumpost van één persoon aan die blijkbaar een PPI van 80 verkiest (27" 1080p) en weigert om de ingebouwde scaling van Windows te gebruiken. Ik kan je zo 10 andere forumposts van evenveel websites geven die wat anders zeggen, zijn genoeg mensen te vinden die zweren dat een 25" 1440p zonder scaling voor hun het beste werkt.
Volgens mij de meest gebruikte norm is dat iconen met een grootte van 90-100 PPI op de gemiddelde werkafstand die je van een pc zit (50-100cm) voor de meeste mensen het best werkt. Dat komt overeen met een 24" 1080p scherm of bv een 30" 1440p scherm zonder scaling. Maar schermen met een hoger PPI kunnen de interface desgewenst groter weergeven (bv 25" 1440p heeft een PPI van 117, met scaling van 125% is de interface ongeveer even groot als op een 24" 1080p).
Sinds Windows 8.1 kun je interface scaling per scherm instellen indien nodig, maar is eigenlijk niet nodig op een 27" 1440p model. In een aantal gevallen is scaling te vermijden, maar door de opkomst van heel hoge resolutie schermen (4K in het algemeen en zeker op laptops, die zijn zonder scaling onbruikbaar), moeten alle applicaties toch meer PPI onafhankelijk worden, of ze worden onbruikbaar op een groot deel van de markt.
Ik zou je in elk geval adviseren van een 27" 1080p scherm af te blijven, zo rampzalig klein is de interface op een 27" 1440p niet. Ter vergelijking, je 17" laptop heeft een PPI van 129 als die een 1080p scherm heeft, tegenover 108 op een 1440p 27" scherm.
Bedankt voor je uitbundige toelichting. Ik ga nu voor de 27 inch 1440p of 24 inch 1080p.
De Hannspree zal ik niet nemen. Het glimmende oppervlakte heeft een storende werking. Jammer dat er geen aanbiedingen zijn voor de betere panelen. Best wel teleurstellend de prijzen, in vergelijking met televisieschermen. Heeft waarschijnlijk te maken dat de componenten kleiner zijn, waardoor ze meer kosten.
Ook bedankt voor de link.