Welke monitor voor 'NVIDIA GeForce GT 650M'

Pagina: 1
Acties:

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Mijn laptop heeft een 'NVIDIA GeForce GT 650M' graphics card die de volgende specificaties heeft:

Maximum Digital Resolution 3840x2160
Max VGA Resolution 2048x1536
HDCP - Check
HDMI - Check

Zal het zin hebben om een 'Philips 272S4LPJCB' monitor te kopen van 27 inch en een '2560x1440' resolutie? Op basis van de specs zal de laptop niet meer dan 2048x1536 kunnen weergeven op de externe monitor.

Ook mijn alternatief (Dell) van 24 inch heeft een vergelijkbare resolutie.

Ik wil de externe monitor gebruiken als oog vriendelijk alternatief voor mijn 17 inch laptopmonitor. Zitafstand is 40 - 60 centimeter.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Welke laptop heb je

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Digitaal is 3840x2160. Dus via HDMI, wat digitaal is kan het prima met dat scherm. Alleen op VGA kan het niet en dat wil je ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 05-05-2016 17:10 ]

• Memocrat
Inspiron 17r SE 7220 Dell
PilatuS schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 17:09:
Digitaal is 3840x2160. Dus via HDMI, wat digitaal is kan het prima met dat scherm. Alleen op VGA kan het niet en dat wil je ook niet.
Dus digital resolution verwijst naar HDMI? En hiervoor kan je een normale HDMI kabel van 10 euro gebruiken?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ja en ja.

Zelfs goedkoper dan 10 euro als je wil.

People as things, that’s where it starts.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Gaat prima werken met een digitale verbinding. DVI, HDMI, DisplayPort om er een paar te noemen.
Ik zou voor het Dell scherm gaan, een stuk betere kwaliteit dan de Philips.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
PilatuS schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 17:09:
Dat de standaard specs van de maker van de chip op de gpu iets aangeven wil nog niet zeggen dat het dus altijd werkt. De fabrikant moet ook nog ondersteuning bieden. Bovendien wordt er gebruikt gemaakt van Optimus, dus moet ook de gpu in de cpu deze resolutie aankunnen.

Ga dus niet zomaar van uit van specs van Nvifia of AMD, zeker niet bij een laptop.

Navraag bij Dell leert dat het zou kunnen: http://en.community.dell..../laptop/f/3518/t/19655535

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
White Feather schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:21:
[...]

Dat de standaard specs van de maker van de chip op de gpu iets aangeven wil nog niet zeggen dat het dus altijd werkt. De fabrikant moet ook nog ondersteuning bieden. Bovendien wordt er gebruikt gemaakt van Optimus, dus moet ook de gpu in de cpu deze resolutie aankunnen.

Ga dus niet zomaar van uit van specs van Nvifia of AMD, zeker niet bij een laptop.

Navraag bij Dell leert dat het zou kunnen: http://en.community.dell..../laptop/f/3518/t/19655535
Daar heb je gelijk in. Alleen 2560x1440 over HDMI met een moderne laptop is niet zo spannend.

• Memocrat
Bedankt voor alle reacties.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Philips monitor vanwege de anti-'trilling' technologie. Dit schijnt meer rustgevend te zijn voor de ogen. Het is wellicht geen IPS paneel, maar het voldoet verder wel aan mijn eisen. Ik neem aan dat de kijkhoek en kleuren niet zo dramatisch slecht zijn.

Door de trillingsvrije technologie in dit scherm krijg je minder snel last van vermoeide ogen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Flicker-Free zal die Dell ook 99% zeker hebben, omdat het nu gewoon heel normaal is.

Verschil tussen TN en IPS is qua kijkhoeken en kleur eigenlijk wel dag en nacht te noemen. TN is daar gewoon slecht in, en dat ligt ook gewoon aan de techniek zelf. Er is geen goede kijkhoek uit te persen, en ook de kleuren zullen altijd merkbaar slechter zijn dan IPS.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:25
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

Waarom niet de standaard 1440p ips monitor? prima monitor voor zijn geld. en mooie kleuren voor zijn geld.

• Memocrat
RobinHood schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:50:
Flicker-Free zal die Dell ook 99% zeker hebben, omdat het nu gewoon heel normaal is.

Verschil tussen TN en IPS is qua kijkhoeken en kleur eigenlijk wel dag en nacht te noemen. TN is daar gewoon slecht in, en dat ligt ook gewoon aan de techniek zelf. Er is geen goede kijkhoek uit te persen, en ook de kleuren zullen altijd merkbaar slechter zijn dan IPS.
Hardware info was niet zo tevreden over het Philips model en gaf de voorkeur aan die hieronder, ook voor een vergelijkbare prijs.

http://nl.hardware.info/p...b2783qsu-b1/alternatieven
loki504 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 08:05:

Waarom niet de standaard 1440p ips monitor? prima monitor voor zijn geld. en mooie kleuren voor zijn geld.
Die Dell heb ik ook doorgestreept. Het gaat juist om mijn ogen. 24 of 25 inch met 1440p wordt een drama. Het moet of 27 inch of groter zijn. Volgens hun is zelfs 27 inch te klein.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Memocrat schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:56:
[...]
Die Dell heb ik ook doorgestreept. Het gaat juist om mijn ogen. 24 of 25 inch met 1440p wordt een drama. Het moet of 27 inch of groter zijn. Volgens hun is zelfs 27 inch te klein.
Dat laatste is echt onzin, of je ogen moeten enorm slecht zijn. Ik type dit bericht nu op de genoemde Dell 25" en het kijkt echt top. Mijn collega's hebben dezelfde monitor en daar zitten ook 60+ers tussen, die er geen probleem mee hebben. Eventueel kan je nog schaling aanzetten, mocht je het nog te klein vinden.

Helaas is de 27" 1440p Dell een stukje duurder en valt dus buiten je budget (er even vanuit gaande dat je budget rond de € 300,- ligt). Maar dat je op 27" of kleiner problemen zou hebben met 1440p, is echt niet zomaar het geval. Vind het dan ook een heel rare conclusie.

[ Voor 3% gewijzigd door adamvansanten op 06-05-2016 14:39 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
Icoongrootte is een vrij persoonlijke voorkeur. Jij haalt nu een forumpost van één persoon aan die blijkbaar een PPI van 80 verkiest (27" 1080p) en weigert om de ingebouwde scaling van Windows te gebruiken. Ik kan je zo 10 andere forumposts van evenveel websites geven die wat anders zeggen, zijn genoeg mensen te vinden die zweren dat een 25" 1440p zonder scaling voor hun het beste werkt.

Volgens mij de meest gebruikte norm is dat iconen met een grootte van 90-100 PPI op de gemiddelde werkafstand die je van een pc zit (50-100cm) voor de meeste mensen het best werkt. Dat komt overeen met een 24" 1080p scherm of bv een 30" 1440p scherm zonder scaling. Maar schermen met een hoger PPI kunnen de interface desgewenst groter weergeven (bv 25" 1440p heeft een PPI van 117, met scaling van 125% is de interface ongeveer even groot als op een 24" 1080p).

Sinds Windows 8.1 kun je interface scaling per scherm instellen indien nodig, maar is eigenlijk niet nodig op een 27" 1440p model. In een aantal gevallen is scaling te vermijden, maar door de opkomst van heel hoge resolutie schermen (4K in het algemeen en zeker op laptops, die zijn zonder scaling onbruikbaar), moeten alle applicaties toch meer PPI onafhankelijk worden, of ze worden onbruikbaar op een groot deel van de markt.

Ik zou je in elk geval adviseren van een 27" 1080p scherm af te blijven, zo rampzalig klein is de interface op een 27" 1440p niet. Ter vergelijking, je 17" laptop heeft een PPI van 129 als die een 1080p scherm heeft, tegenover 108 op een 1440p 27" scherm.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Onze schermguru heeft een mooi lijstje gemaakt: Kid's Beeldscherm Blog: Pixeldichtheid voor alle gangbare desktopbeeldschermformaten anno 2015/2016

24" 1440p zit dan in het stukje dat sommigen het te klein vinden, anderen vinden het prima. Zelf gebruik ik een 21" 1080p scherm, die qua dpi daar in de buurt zit, en ik vind het prima werken, en ik zit zo'n 70cm van mijn scherm af.

Wil je toch 27", pak dan de pricewatch: Hannspree HQ271HPG Zwart. Heeft ook nog een prima prijs, en heeft ook gewoon een IPS paneel.

• Memocrat
Bedankt voor de reacties.
RobinHood schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 19:50:

Zou het echt zo tegenvallen? Volgens mij heeft deze Inspiron een TN paneel. Het valt eigenlijk wel mee.
loki504 schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 08:05:

Ik heb een grotere nodig voor mijn ogen.
adamvansanten schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:38:
[...]

Dat laatste is echt onzin, of je ogen moeten enorm slecht zijn. Ik type dit bericht nu op de genoemde Dell 25" en het kijkt echt top. Mijn collega's hebben dezelfde monitor en daar zitten ook 60+ers tussen, die er geen probleem mee hebben. Eventueel kan je nog schaling aanzetten, mocht je het nog te klein vinden.

Helaas is de 27" 1440p Dell een stukje duurder en valt dus buiten je budget (er even vanuit gaande dat je budget rond de € 300,- ligt). Maar dat je op 27" of kleiner problemen zou hebben met 1440p, is echt niet zomaar het geval. Vind het dan ook een heel rare conclusie.
Ik heb last van 'eye strain', dus ik heb groter nodig (alles -- fonts, icoontjes, etc) om mijn ogen te ontlasten. 300 is mijn budget, maar ik zie dat dit onrealistisch is voor een kwalitatief goede scherm.
MacPoedel schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 14:43:
Icoongrootte is een vrij persoonlijke voorkeur. Jij haalt nu een forumpost van één persoon aan die blijkbaar een PPI van 80 verkiest (27" 1080p) en weigert om de ingebouwde scaling van Windows te gebruiken. Ik kan je zo 10 andere forumposts van evenveel websites geven die wat anders zeggen, zijn genoeg mensen te vinden die zweren dat een 25" 1440p zonder scaling voor hun het beste werkt.

Volgens mij de meest gebruikte norm is dat iconen met een grootte van 90-100 PPI op de gemiddelde werkafstand die je van een pc zit (50-100cm) voor de meeste mensen het best werkt. Dat komt overeen met een 24" 1080p scherm of bv een 30" 1440p scherm zonder scaling. Maar schermen met een hoger PPI kunnen de interface desgewenst groter weergeven (bv 25" 1440p heeft een PPI van 117, met scaling van 125% is de interface ongeveer even groot als op een 24" 1080p).

Sinds Windows 8.1 kun je interface scaling per scherm instellen indien nodig, maar is eigenlijk niet nodig op een 27" 1440p model. In een aantal gevallen is scaling te vermijden, maar door de opkomst van heel hoge resolutie schermen (4K in het algemeen en zeker op laptops, die zijn zonder scaling onbruikbaar), moeten alle applicaties toch meer PPI onafhankelijk worden, of ze worden onbruikbaar op een groot deel van de markt.

Ik zou je in elk geval adviseren van een 27" 1080p scherm af te blijven, zo rampzalig klein is de interface op een 27" 1440p niet. Ter vergelijking, je 17" laptop heeft een PPI van 129 als die een 1080p scherm heeft, tegenover 108 op een 1440p 27" scherm.
Bedankt voor je uitbundige toelichting. Ik ga nu voor de 27 inch 1440p of 24 inch 1080p.
RobinHood schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:23:
Onze schermguru heeft een mooi lijstje gemaakt: Kid's Beeldscherm Blog: Pixeldichtheid voor alle gangbare desktopbeeldschermformaten anno 2015/2016

24" 1440p zit dan in het stukje dat sommigen het te klein vinden, anderen vinden het prima. Zelf gebruik ik een 21" 1080p scherm, die qua dpi daar in de buurt zit, en ik vind het prima werken, en ik zit zo'n 70cm van mijn scherm af.

Wil je toch 27", pak dan de pricewatch: Hannspree HQ271HPG Zwart. Heeft ook nog een prima prijs, en heeft ook gewoon een IPS paneel.
De Hannspree zal ik niet nemen. Het glimmende oppervlakte heeft een storende werking. Jammer dat er geen aanbiedingen zijn voor de betere panelen. Best wel teleurstellend de prijzen, in vergelijking met televisieschermen. Heeft waarschijnlijk te maken dat de componenten kleiner zijn, waardoor ze meer kosten.

Ook bedankt voor de link.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik heb van meerdere mensen met oogklachten gehoord [wel heel uiteenlopend hoor] dat zij AMVA behoorlijk prettig vinden vanwege het hogere contrast. Het grote verschil tussen zwarte lettertjes en het wit waar het normaal op staat zou prettiger lezen.

Kijkend naar mijn laptop, met heel beroerd TN scherm, kan ik dat wel begrijpen.

Als alles groter moet, is een 27" 1080p dan niks? Wel wat pixeliger dan 1440p natuurlijk, maar ook groter. En goedkoper. pricewatch: Iiyama X2783HSU-B1 Zwart is dan leuk, goed AMVA paneel, en volgens mij glimmen de bezels niet echt.

• Memocrat
RobinHood schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:21:
Ik heb van meerdere mensen met oogklachten gehoord [wel heel uiteenlopend hoor] dat zij AMVA behoorlijk prettig vinden vanwege het hogere contrast. Het grote verschil tussen zwarte lettertjes en het wit waar het normaal op staat zou prettiger lezen.

Kijkend naar mijn laptop, met heel beroerd TN scherm, kan ik dat wel begrijpen.

Als alles groter moet, is een 27" 1080p dan niks? Wel wat pixeliger dan 1440p natuurlijk, maar ook groter. En goedkoper. pricewatch: Iiyama X2783HSU-B1 Zwart is dan leuk, goed AMVA paneel, en volgens mij glimmen de bezels niet echt.
Bedankt voor de tip.

Heb een 27 inch 1080 in de winkel bekeken. De pixels waren vrij storend. Dat ga ik mezelf niet aandoen, haha. Ik heb mijn budget met 100 euro vergroot overigens. Ga waarschijnlijk voor de volgende:

pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart

Heeft een verstelbare beugel, IPS, goede factory-setting kleuren en verschillende 'blue light reduction' opties. Hij is goedkoper dan de Dell 27 inch, maar met vergelijkbare kleuren. Wel heeft het een glimmende behuizing, maar daar kan ik wel mee leven.

De resolutie is weliswaar 2560x1440 maar met scaling en font grootte moet het lukken.
Pagina: 1