[W10] Pijltjes, vinkje op icons

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06-2021
Mijn vraag:
Sinds een tijdje heb ik op de icons op het bureaublad een vinkje staan en laatst zijn daar blauwe pijltjes bijgekomen.
Zie bijvoorbeeld hier:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2q3rg1z.png

Weet iemand wat daar de bedoeling van is?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Waarschijnlijk adware. Ff scannen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 22:30
Dat geeft aan dat er sprake is van NTFS compressie, als je er met de rechterknop op klikt --> geavanceerd --> compressie uitschakelt zie je de pijltjes niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:49
Selectievaktjes staan standaard aan in Nederlandse versies van Windows (in ieder geval vanaf Windows 7 dacht ik).

Deze kan je uit zetten in Beeld > Opties onder verkenner > vink uit: Selectievakjes gebruiken om items te selecteren

Zoals de naam van deze dingen zijn deze bedoelt om meerdere items (mappen, bestanden, etc.) te selecteren en dan acties die je op bestanden uit voert tegelijk op de meerdere geselecteerde bestanden uit te voeren.
Logico schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:55:
Dat geeft aan dat er sprake is van NTFS compressie, als je er met de rechterknop op klikt --> geavanceerd --> compressie uitschakelt zie je de pijltjes niet meer.
Dit is duidelijk veranderd tegenwoordig en zijn inderdaad pijltjes tegenwoordig in dit geval staat dus compressie en selectievakjes aan. My bad :). Ik dacht zelf dat dit nog net als EFS encryptie werd gedaan met in plaats van groene mapnamen en bestandsnamen deze dan in de kleur blauw (kennelijk werk ik nog teveel op Windows 2008 servers...).

@TS: Als je compressie hebt ingeschakeld op de C: partitie dan hebben alle bestanden en mappen op deze schijf (dus ook het volledige bureaublad) deze pijltjes.
RedHat schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:55:
Waarschijnlijk adware. Ff scannen dus
Juist iedereen die Windows in een andere taal dan US English gebruikt heeft adware :D

[ Voor 59% gewijzigd door Starke op 05-05-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Ik heb nu de vinkjes weg-gekregen. De blauwe pijltjes nog niet. Op dit moment ben ik het systeem aan het scannen met Malwarebyte-antimalware. Nog geen adware gevonden. Hierna probeer ik ook Hitman Pro.
Eerder van de week heb ik een manual scan van Kaspersky gedaan en ik had toen geen meldingen.
Als ik alles gescand heb, geef ik hier nog even een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 22:30
Hanterp schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:44:
Ik heb nu de vinkjes weg-gekregen. De blauwe pijltjes nog niet. Op dit moment ben ik het systeem aan het scannen met Malwarebyte-antimalware. Nog geen adware gevonden. Hierna probeer ik ook Hitman Pro.
Eerder van de week heb ik een manual scan van Kaspersky gedaan en ik had toen geen meldingen.
Als ik alles gescand heb, geef ik hier nog even een update.
Heb je m'n post wel gelezen? Het is geen adware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat is toch gewoon het snelkoppelingsicooontje?

Als je een pdf op je bureaublad zet staat er geen pijltje bij.

te lang in de zon gezeten 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 05-05-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Logico schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Heb je m'n post wel gelezen? Het is geen adware.
Ja, gelezen, maar het kan geen kwaad om toch maar even te scannen. Niks gevonden trouwens :)
Wel geprobeerd te decomprimeren, maar als je alleen C:\ decomprimeert doet hij niets en decomprimeer ik ook de onderliggende mappen dan is er een swap.sys file die protesteert omdat die al in gebruik is.

@Fable, het gaat om de blauwe pijltjes, niet de selectie-vakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Euh de blauwe pijltjes geven aan dat het een snelkoppeling naar het bestand is (dus bureaublad snelkoppeling verwijst naar een bestand ergens anders op de schijf). Heel gebruikelijk voor bureaubladiconen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
ToFast schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 15:07:
Euh de blauwe pijltjes geven aan dat het een snelkoppeling naar het bestand is (dus bureaublad snelkoppeling verwijst naar een bestand ergens anders op de schijf). Heel gebruikelijk voor bureaubladiconen.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2q3rg1z.png
Waar jij het over hebt ( veronderstel ik ) is op dit plaatje het pijltje links en ik heb het over de twee blauwe pijltjes rechtsboven die naar elkaar wijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hanterp schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 15:11:
[...]

[afbeelding]
Waar jij het over hebt ( veronderstel ik ) is op dit plaatje het pijltje links en ik heb het over de twee blauwe pijltjes rechtsboven die naar elkaar wijzen....
Oeps ja, niet gezien in het felle zonlicht..Die zijn voor mij ook onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hanterp schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 15:04:
Wel geprobeerd te decomprimeren, maar als je alleen C:\ decomprimeert doet hij niets en decomprimeer ik ook de onderliggende mappen dan is er een swap.sys file die protesteert omdat die al in gebruik is.
Dan pak je voor het gemak en voorbeeld even je desktop ipv heel C:. Of alleen dat bestand/snelkoppeling.

Heb je eens Schijfopruiming gedaan en daarbij alles aangevinkt wat mogelijk was? Daar staat namelijk 'Oude bestanden comprimeren' ook tussen en kan daarbij dus selectief dingen gaan voorzien van die blauwe pijltjes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Hero of Time schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 16:46:
[...]

Dan pak je voor het gemak en voorbeeld even je desktop ipv heel C:. Of alleen dat bestand/snelkoppeling.

Heb je eens Schijfopruiming gedaan en daarbij alles aangevinkt wat mogelijk was? Daar staat namelijk 'Oude bestanden comprimeren' ook tussen en kan daarbij dus selectief dingen gaan voorzien van die blauwe pijltjes.
Ik had het al geprobeerd met de 'Documenten' map en dat werkte niet. Bij schijfopruiming vond ik geen optie om oude bestanden te comprimeren. Ik heb Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zet je OS iig even in de titel, maakt het wat makkelijker om te zien waar we 't over hebben.

De optie voor comprimeren heb je pas als je ook naar systeembestanden laat zoeken, je krijgt dan een UAC prompt. Die staat er vziw altijd bij, tenzij dat met W10 is verwijdert.

Als je de map waar dat icoon staat eens met Verkenner opent en dan in Detail weergave of Lijst weergave, is de naam dan blauw? Dat zou als het goed is niet verandert moeten zijn bij W10 in die weergaves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
@Hero of Time
Dit is dus wel veranderd in Windows 10 vandaar dat ik mijn bericht aan had gepast (na testen).

@Hanterp
Er vanuit gaande dat je de mappen hebt gedecomprimeerd wil dit niet zeggen dat de iconen zichzelf automatisch updaten. Als je op de snelkoppeling rechter muisknop doet > Eigenschappen/Properties, onder het tabblad Snelkoppeling/Shortcut > Verander Pictogram?/Change Icon zou er nu weer een icoon bij moeten staan zonder de pijltjes (tenzij Origin nog steeds gecomprimeerd is of het bestand waar de origin snelkoppeling naar verwijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
@Hero of time, de tekst wordt niet blauw en ik vind nergens bij schijfopruiming->Systeembestanden een UAC-prompt.

@Stark, ja als ik het pictogram wil veranderen dan krijg ik inderdaad het originele pictogram terug, maar dan alleen van het geselecteerde bureaublad pictogram. Zo zou ik dan al die pictogrammen en onderliggende bestanden moeten wijzigen en dat is een beetje veel werk :o

[ Voor 3% gewijzigd door Hanterp op 05-05-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Comprimeren van bestanden stopt inderdaad standaard als er een error onststaat (zoals een file met access denied).

Je zou vanuit command prompt als admin het volgende uit kunnen voeren:
compact /U /S:C: /I

Ik ga hierbij er vanuit dat je alleen een C: partitie/schijf hebt waarop bestanden zijn gecomprimeerd (waar de snelkoppelingen naar verwijzen. Indien je ook andere partities (of schijven) hebt die gecomprimeerd zijn moet je de C: vervangen door de juiste partitie letter.

Helaas is er voor zover ik heb gezien geen makkelijke manier om de icoontjes te corrigeren (in 1 keer) en zal dit zoals je zelf aangeeeft handmatig gedaan moeten worden (maar alle bestanden al gedecomprimeerd zijn zou je in ieder geval maar 1 actie per snelkoppeling uit moeten voeren in plaats van 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Okee, ik heb die cmd-opdracht compact uitgevoerd. Hij deed er iets van 10 minuten over en gaf aan dat hij ( ongeveer ) 29000 bestanden had gedecomprimeerd. De pijltjes waren er echter nog, ook na opnieuw opstarten.

Ik begin te geloven dat er geen echte oplossing voor is en ik kan dan ook geen antwoord als beste markeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:33
Geen echte fix, maar wel een workaround (engels): http://nerdshack.info/win...uble-arrow-icon-of-death/

Edit:
Zelfde oplossing, maar dan wat duidelijker en zonder lange inleiding vooraf: http://www.tenforums.com/...-remove-windows-10-a.html

[ Voor 44% gewijzigd door HenkDePoema op 06-05-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Het werkt wel, maar niet zoals het moet. Op de plaats waar op het pictogram eerst de twee blauwe pijltjes stonden, staat nu een wit vierkantje ter grootte van het snelkoppeling-symbooltje.
Volgens mij had de kleur van dat vierkantje niet wit moeten zijn, maar transparant. Dan zou het moeten werken, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan ook een foutje in je iconcache zijn. Vernieuw die eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Hero of Time schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:55:
Kan ook een foutje in je iconcache zijn. Vernieuw die eens.
Op het internet zijn meer artikelen over de twee blauwe pijtjes verschenen en dat was hardnekkig uit te roeien.

Maar hoe kan ik de iconcache trouwens vernieuwen? Dat wil ik in ieder geval proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hanterp schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 15:58:
Maar hoe kan ik de iconcache trouwens vernieuwen? Dat wil ik in ieder geval proberen.
Door dat even aan Google te vragen. Wij weten dat ook niet uit ons hoofd. Want waarom zouden we als we 't met 5 seconden op Google vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Nou, het duurde iets langer dan 5 seconden, want ik vond het aanvankelijk alleen voor Windows 7.
Hoe dan ook, ik heb de IconCache opnieuw laten opbouwen en het probleem van de blauwe pijtjes is er niet mee opgelost. Daar zat dus geen fout in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Problem solved! Het probleem was dat de gedownloade transparent.ico eerst unblocked moest worden.
Daarna deed-ie het. Het beste antwoord kwam van de site waar het artikel was geplaatst , nl hier:
http://www.tenforums.com/...-remove-windows-10-a.html

[ Voor 43% gewijzigd door Hanterp op 07-05-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Let wel op dat de oplossing die je hebt toegepast een workaround is. Aka bij elke version upgrade van Windows 10 zal je die workaround weer opnieuw moeten toepassen en hopen dat de .ico file workaround dan nog werkt.

Je had aangegeven dat het alleen icoontjes op je bureaublad waren ik zelf had geen moeite gestoken in zo een workaround die steeds opnieuw toegepast moet worden en gewoon de icoontjes weer veranderd (daargelaten dat ik zelf maar 1 bureaublad icoon heb > prullenbak :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanterp
Voor zover ik kan zien werkt deze workaround overal. Dus ook de bestanden die elders op de schijf staan en die gecomprimeerd zijn, hebben die pijltjes niet meer.
Feitelijk kost het geen moeite om van de blauwe pijltjes af te komen als je weet hoe het moet.
Dan is het een kwestie van de betreffende transparant.ico unblokken en in windows\system32 te zetten.

Mogelijk moet bij een upgrade het register nog aangepast worden, maar dat is dan ook alles.
Dat zal wel dezelfde Shel Icons 179 sleutel zijn waar je dan de locatie in moet zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Hanterp op 08-05-2016 13:22 ]

Pagina: 1