Computer crasht na in- of uitpluggen van monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 18:57

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Mijn vraag

Zoals waarschijnlijk al enigszins duidelijk was geworden door de topictitel, heeft mijn pc last van een bizar fenomeen.
Er hangen 3 monitoren aan mijn PC. 2 normale en 1 die via de receiver (voor het geluid van Windows) naar de TV. De TV staat doorgaans uit, maar de audio blijft. Multifunctioneel dus.
Monitor 1 zit aangesloten via Dual Link DVI en monitor 2 via Displayport. De receiver c.q. TV zit via HDMI verbonden.

Wat gebeurt er? Zodra ik een monitor afkoppel of aansluit, loopt de computer direct totaal vast en na circa 10 seconden valt ie uit en reboot hij. Hierna is er niks meer aan de hand totdat ik weer een monitor aansluit/afkoppel.

Het probleem is, echter, dat 1 van de 'monitoren' dus via HDMI loopt. Als ik dus op de versterker van channel wissel, bijvoorbeeld om het beeld + geluid van de TV te krijgen, of Spotify Connect, of Bluetooth, etc etc etc, dan volgt er automatisch (zowel bij het wegdraaien van, als switchen naar het kanaal van de PC, in dit geval Bluray genaamd op de receiver) een zwart flikkerend scherm op alle 3 de schermen wat duidt op een nieuwe handshake. Dit is tot op heden altijd goed gegaan. Ja, het was irritant eventjes, maar na de handshake en het geflikker ging alles verder.

Echter, sinds een weekje is dat dus niet meer zo en zorgt dit tevens voor de freezes en crashes.

Ik kan ook zien wát het veroorzaakt, maar ik word er zelf weinig wijzer van.
Volgens BlueScreenView zijn dit de fouten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M9MfQUCl.png
Klik voor groot.

En er was nog 1 die gebeurde toen ik niet bij de pc aanwezig was, geen idee of die relevant is:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JXoZ2IDl.png
Klik voor groot.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit is te vinden via de link in mijn signature.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Obviously de BSOD's opgesnord via Google, maar ik ben hier niks wijzer uit geworden.
Al helemaal de combinatie tussen beeldschermen, aansluit/afkoppelen en een vastloper/BSOD is niks over te vinden, of extreem verouderd en niet meer van toepassing.

Een schone installatie van Windows met 'the bare essentials' veroorzaakt het ook nog.

Iemand die allicht een idee heeft waardoor de pc dit doet? :)

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46
De parameters in je screenshot zijn deels weggevallen.

Parameter 1 van je ACPI BSOD lijkt echter 0x1000 (staat niet eens op MSDN..)

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-qvP04UQ_F8o/Us3Aj6_mbzI/AAAAAAAABgg/wGx--9YPRYM/s1600/ACPI.jpg

Heb je de meest recente BIOS?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe zit het met de aarding van de computer en de schermen? Als de ene wel en andere niet geaard aangesloten is kun je dit krijgen. Zitten ze allemaal (ook versterker) op zelfde stekkerblok dan is dat het alvast niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Thralas schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 14:10:
De parameters in je screenshot zijn deels weggevallen.

Parameter 1 van je ACPI BSOD lijkt echter 0x1000 (staat niet eens op MSDN..)

[afbeelding]

Heb je de meest recente BIOS?
Zeer zeker, die heb ik een maand of 2-3 geleden nog bijgewerkt.

Hier de uitgebreidere screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IA90jBpl.png
dion_b schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 15:17:
Hoe zit het met de aarding van de computer en de schermen? Als de ene wel en andere niet geaard aangesloten is kun je dit krijgen. Zitten ze allemaal (ook versterker) op zelfde stekkerblok dan is dat het alvast niet.
Alles zit op 1 stekkerblok in een geaard stopcontact, de versterker heeft zijn eigen geaarde stopcontact (wel op dezelfde groep in de meterkast). Sterker nog, mijn huis heeft enkel geaarde stopcontacten. :) (Nieuwbouw, vandaar)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:08
Speelt er ook nog ergens een aarding mee van een tv- of radiokabel?

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Dancing_Animal schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 17:49:
Speelt er ook nog ergens een aarding mee van een tv- of radiokabel?
Nee, die heb ik allebei niet ivm afwezigheid van coax in het huis.
Het enige wat 'extern' is is een ethernetkabel, en die zit in geaarde apparatuur. Dus aarde lijkt me geen echte issue.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Even een nieuwe reply; Ik heb zojuist de minidumps eens door de mangel gehaald, en dit kwam eruit:

http://pastebin.com/LnKuGM3T

En degene over de DX error:

http://pastebin.com/c9Eun5PL

[ Voor 98% gewijzigd door Zorian op 06-05-2016 21:15 ]

Verwijderd

Misschien volgende keer op Pastebin of zoiets zetten, dit direct in je post zetten maakt het een beetje onoverzichtelijk :)

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:12:
Misschien volgende keer op Pastebin of zoiets zetten, dit direct in je post zetten maakt het een beetje onoverzichtelijk :)
Ik zal even editen, was vergeten dat dat bestond. :+

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Toevallig een video driver geüpdatet waarna dit is gebeurt?

• Zorian

Zorian

What the fox?

Topicstarter
Genius-General schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 21:20:
Toevallig een video driver geüpdatet waarna dit is gebeurt?
Hmm nee, die staat al een redelijk tijdje op dezelfde versie.
Ik heb echter wat zitten rotzooien met de opties en kabels, en heb de HDMI omgezet op DVI via een DVI->HDMI blokje. Het lijkt rustig te zijn tot zover, dus even aankijken. Misschien dat de HDMI handshakes somehow een probleem triggerden? :?
Pagina: 1