• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Recentelijk heb ik een Asus Xonar DSX aangeschaft en probeer ik deze aan te sluiten op mijn MSI H97M-G43 moederboard. Nu heeft dit moederboard twee PCI-e 2.0 x1 sloten, alleen door mijn videokaart (R9 290) zijn deze helaas niet te bereiken.

Nu heb ik nog wel een PCI-e 2.0 x16 over (in het bovenste slot zit dus mijn videokaart). Dit slot draait in x4 modus (ik ben niet helemaal zeker wat dit betekent?). Ik kwam op het internet tegen dat het in sommige gevallen mogelijk is om een PCI-e x1 (geluids)kaart in een PCI-e x16 slot te steken. Maar hier zaten af en toe haken en ogen aan.

Weet iemand of het in mijn geval mogelijk is om de geluidskaart (PCI-e x1) in de PCI-e x16 slot te steken? Moet ik nog op iets letten/doen, of is het gewoon "plug & play"?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Plug en play, is absoluut geen probleem. Ik ken geen gevallen waarin het niet werkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is in alle gevallen mogelijk om een x1 kaart in een x4 of x16 slot te steken. Het is beide kanten op compatible (x16 in x1 werkt namelijk ook, nadat je het fysiek passend gemaakt hebt.).

• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reacties! Dat is erg goed nieuws! Software matig is het ook geen probleem neem ik aan dan (na het gewoon installeren van de geluidskaart drivers)?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
En anders is het misschien handig om een PCI-e 1x to 16x 'riser' verlengkabel te gebruiken. Die werden veelal gebruikt en gekocht met het minen van bitcoins/litecoins en andere crypto currencies. Die videokaarten werkten dan prima (niet genoeg bandbreedte voor games, maar wel alle gpu kracht voor berekeningen en je kon dan 3 of meer kaarten kwijt in je kast zonder dat ze elkaar aanraakten of problemen met koeling hadden.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

ToFast schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:05:
En anders is het misschien handig om een PCI-e 1x to 16x 'riser' verlengkabel te gebruiken. Die werden veelal gebruikt en gekocht met het minen van bitcoins/litecoins en andere crypto currencies. Die videokaarten werkten dan prima (niet genoeg bandbreedte voor games, maar wel alle gpu kracht voor berekeningen en je kon dan 3 of meer kaarten kwijt in je kast zonder dat ze elkaar aanraakten of problemen met koeling hadden.
Niet echt relevant gezien het hier gaan om een X1 kaart in een X16 en niet andersom, maar verder idd een interessante ontwikkeling destijds :P
Wildman! schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:04:
Bedankt voor jullie snelle reacties! Dat is erg goed nieuws! Software matig is het ook geen probleem neem ik aan dan (na het gewoon installeren van de geluidskaart drivers)?
Geen punt nee. Je OS zal het een worst wezen hoeveel bandbreedte je kaarten hebben. Zolang je geen GTX Titan X in een X1 slot drukt zal er niets aan de hand zijn.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1