Waar op te letten bij aanschaf FM2+ moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 14:44

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Momenteel heb ik een i7 920 met een x58 platinum moederbord. I.v.m. het energieverbruik en de warmteproductie van dat ding wil ik een systeempje gaan bouwen op basis van een AMD 845 met een FM2+ moederbord. TDP 130W -> 65 W. Qua prestaties zal het weinig winst geven, maar bij een eventuele volgende upgrade kan die zuinige processor dan als basis dienen voor een server.

Mijn vraag is eigenlijk waar ik op moet letten bij de aanschaf van een FM2+ moederbord. Er was iets met die AMD hexa- en Octocores en voltage regulators kan ik me herinneren. Verder zou ik het fijn vinden als de onboard audio chip een beetje degelijk is: ik verwacht er niets speciaals van, maar ik heb geen zin om een aparte geluidskaart aan te gaan schaffen.

Qua budget blijf ik het liefst onder de 100 euro. Ik ga juist voor AMD omdat ze zo goedkoop zijn t.o.v. Intel

Beste antwoord (via Neophyte808 op 05-05-2016 23:26)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Idd, en kijk even na of er support is toegevoegd voor de 845, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Gigabyte GA-F2A88XM-D3HP

Zit ook nog USB3.1 op.

Alle reacties

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04-2025
Waar jij het over hebt heeft te maken met de AM3+ moederborden waar de FX lijn AMD cpus in gaat. FM2+ support alleen de apu's en athlon CPU's die daar geen last van hebben omdat ze geen 200+ W uit de muur trekken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat wil je met 't ding gaan doen?
Ook al gebruik je geen IGP, een A88X is denk ik 't leukste wat je kunt pakken. Relatief snel en de meeste borden hebben een vrij uitgebreide featureset, terwijl ze wel vrij goedkoop zijn (je hebt echt geen 100 euro nodig voor een leuk bord).

Acties:
  • Beste antwoord

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Idd, en kijk even na of er support is toegevoegd voor de 845, bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Gigabyte GA-F2A88XM-D3HP

Zit ook nog USB3.1 op.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:55:
Wat wil je met 't ding gaan doen?
Ook al gebruik je geen IGP, een A88X is denk ik 't leukste wat je kunt pakken. Relatief snel en de meeste borden hebben een vrij uitgebreide featureset, terwijl ze wel vrij goedkoop zijn (je hebt echt geen 100 euro nodig voor een leuk bord).
Games. Ik zat idd te twijfelen tussen: pricewatch: Asus A88XM-PLUS en pricewatch: Gigabyte G1.Sniper A88X

De vraag is of het het prijsverschil waard is om voor die sniper te gaan. Ik ga niet overclocken, maar het ging me meer om die audio toestand. Gigabyte heeft daar van die gouden highlights gebruikt om te laten zien dat er betere componenten op zitten dan normaal, is dat gewoon een gimmick of zit er onder dat goud ook echt betere hardware?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tenzij je echt goede boxen of een goede koptelefoon hebt, ga je dat waarschijnlijk niet horen.

Die gigabyte die Wagenveld aanraadt is een leuk ding, het kan nog wel goedkoper, maar dan heb je bijv. maar 2 ramslots: pricewatch: Gigabyte F2A88XM-HD3, maar, daar staat de 845 nog niet in de support list.

People as things, that’s where it starts.

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik vond ook nog dit bordje voor een tientje meer: pricewatch: ASRock A88M-G/3.1

Lijkt me het wel potentieel waard vanwege die audio toestand en het M2 slot. Ik heb alleen wel gelezen dat iemand op V&A zijn moederbord weg doet vanwege de trage M2 snelheden: V&A aangeboden: Asus Z97-PRO GAMER

Betekent dit dat het verschil tussen SATA600 en M2 nauwelijks merkbaar is/ moet ik bij de M2 snelheid nog ergens op letten?

Verwijderd

Als een M2 nvme ssd jou bedoeling is zou ik het anders doen. Verschil in snelheid tussen een sata en nvme merk je in de praktijk nauwelijks. Neem een sata ssd en stop de meerprijs van nvme in een Intel i3-6100 setje. Sneller, nog iets zuiniger dan FM2+ en later nog wel te upgraden met een snellere cpu.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Neophyte808 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 00:04:
Ik vond ook nog dit bordje voor een tientje meer: pricewatch: ASRock A88M-G/3.1

Lijkt me het wel potentieel waard vanwege die audio toestand en het M2 slot. Ik heb alleen wel gelezen dat iemand op V&A zijn moederbord weg doet vanwege de trage M2 snelheden: V&A aangeboden: Asus Z97-PRO GAMER

Betekent dit dat het verschil tussen SATA600 en M2 nauwelijks merkbaar is/ moet ik bij de M2 snelheid nog ergens op letten?
Het bord dat weggedaan wordt heeft volgens de Tweakers-specs PCI-e 2.0 2x dus 1 GB/s max. Dat FM2+ heeft al pci-e 2.0 4x dus 2 GB/s max. Aangezien de weinige m2 nvme ssd op iets boven de 2 zitten wordt je met de 2e weinig beperkt en met de 1e flink. Het max haal je natuurlijk met pci-e 3.0 4x (4 GB max).

Een m2 die daadwerkelijk nvme is, zal stukken sneller zijn voor een poweruser, maar ook stukken duurder. En combi nvme m2 en FM2+ is daarom nogal vreemd. Verschil in snelheid normale m2 vs sata 600 ssd is niets, gewoon ander formaat ssd.
Pagina: 1