Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beetje cryptische titel; maar het gaat om het volgende;
Mijn partner en ik hebben beiden een lease-auto. De auto van mijn partner gebruiken we ook privé, de mijne alleen zakelijk en daarvan houd ik de km's bij. Daarvoor is ook een verklaring privegebruik auto afgegeven.

Nu lees ik in die verklaring dat het om de bestuurder icm de auto gaat.
U verklaart in uw verzoek dat u met ingang van jaar op kalenderbasis niet meer dan 500 privekilometers maakt met de (bestel)auto(s) van uw werkgever.
Nu is het geval dat mijn vriendin veel km's maakt en ik zo goed als niets (en ik heb een grotere, luxere en veiligere auto).

De vraag: Belastingdienst-technisch gezien; mogen mijn vriendin en ik ruilen van auto, waarbij mijn vriendin de km-stand bij houdt en ik daarbij haar auto gebruik?
Moet dan per rit ook de bestuurder worden aangegeven? Hiervan zie ik namelijk niets in de voorbeeld rittenadministratie.
(Discussie omtrent werkgever hierbuiten gelaten aub).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Bijtelling gaat hoofdzakelijk per auto. Je kunt kiezen om per 1-1-17 het privégebruik naar jouw auto te halen. Je vriendin gaat dan haar privéritten in jouw auto maken en de bijtelling gaat ook over jouw auto.

Het beste is om de ritten die partner B maakt in de auto van partner A, te blijven beschouwen als privégebruik door partner A (en zijn naasten).
Ga je het uitschrijven, kom je in de situatie dat partner B twee auto's van de zaak heeft. Niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 20:39
Iedere kilometer die jouw partner in de auto rijdt, zal aangemerkt worden als een privékilometer.
Het ruilen van auto's zal erin resulteren dat ook jij bijtelling moet betalen.
Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Eriksk schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:03:
De vraag: Belastingdienst-technisch gezien; mogen mijn vriendin en ik ruilen van auto, waarbij mijn vriendin de km-stand bij houdt en ik daarbij haar auto gebruik?
Moet dan per rit ook de bestuurder worden aangegeven? Hiervan zie ik namelijk niets in de voorbeeld rittenadministratie.
Hier zitten heel veel haken en ogen aan. Je hebt praktische vragen als bijvoorbeeld, mag je vriendin wel met die auto rijden van jouw leasemij? Het kan uitgesloten zijn namelijk.

De Belastingdienst zal elke rit die ze maakt met jouw auto als privé zien. Het is niet zo dat omdat jij niet achter het stuur zit het niet telt. Dan zouden hele volksstammen hun partner laten rijden om zo de bijtelling te omzeilen.

De enige manier is om met elkaar van lease contract te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nog even ter verduidelijking;
- Mijn auto is ongeveer 200 euro duurder per maand, vandaar dat het niet zomaar wenselijk is om te wisselen.
- Ze rijdt dus enkele zakelijke kilometers in mijn zakelijke auto.
LennG schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:53:
Iedere kilometer die jouw partner in de auto rijdt, zal aangemerkt worden als een privékilometer.
Het ruilen van auto's zal erin resulteren dat ook jij bijtelling moet betalen.
Niet doen dus.
Helder antwoord, maar hoe weet jij dit? (Niet om flauw te doen). Ik kan het namelijk nergens vinden en dit is precies het antwoord wat ik zoek (nou ja, liever niet eigenlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 14:04
Eriksk schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:46:
- Mijn auto is ongeveer 200 euro duurder per maand, vandaar dat het niet zomaar wenselijk is om te wisselen.

[...]

Helder antwoord, maar hoe weet jij dit? (Niet om flauw te doen). Ik kan het namelijk nergens vinden en dit is precies het antwoord wat ik zoek (nou ja, liever niet eigenlijk ;) )
Hebben jullie dezelfde werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 20:39

[...]

Dat weet ik,omdat dit in de wet staat. Zie hiervoor o.a. Wet op de loonbelasting 1964 Art. 13 bis. en de verwijzingen naar het uitvoeringsbesluit loonheffing 1965 en de uitvoeringsregeling LB 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-09 23:11

3DDude

I void warranty's

[...]

?????
Huh hoe dan?

Die auto is voor jou om van A naar B te komen, dat dien je zelf te registreren? Hoe kan zij nou zakelijk in jouw wagen rijden. Dat gaat imo niet hoor.. ? :?Ik denk dat dit gewoon aangemerkt gaat worden als prive km's of je moet opschrijven dat jij voor werk naar X en Y bent geweest; terwijl dat je vriendin was ? 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door 3DDude op 05-05-2016 12:02 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 16:30
Veruit de meeste partners hebben beiden een andere werkgever, zo ook jullie neem ik aan...

Als jouw partner in jouw auto kilometers gaat maken voor haar eigen werkgever dan zijn dat dus privékilometers, ze zijn namelijk niet zakelijk voor de werkgever die de auto ter beschikking heeft gesteld.

Als je wel beiden dezelfde werkgever hebt zou ik gewoon aangeven dat jij van auto wilt ruilen met een van je collega's, namelijk je partner. Dan doe je het op de officiële manier en krijg jij een andere leaseauto waar je geen bijtelling over betaalt, en krijgt zij ook een andere leaseauto waar ze wel bijtelling over betaalt. Dat is dus wel 200 euro per maand duurder. Andere constructies waarbij zij haar zakelijke kilometers in auto A maakt en privékilometers in zakelijke auto B zou ik eerst schriftelijk voorleggen aan de belastingdienst en het antwoord goed bewaren...

Je mag voor de belastingdienst maar één keer per jaar aangeven of je wel of geen privékilometers wil maken dus als jij met je collega wilt ruilen en over wil stappen van geen bijtelling naar wel bijtelling (en je collega andersom) dan zou ik die ruil-actie pas doen zodra je ook van de BD over mag stappen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee, dat zijn privé kilometers. Haar zakelijk kilometers zijn privé kilometers voor jouw baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Als het voor dezelfde werkgever is, zijn zakelijke ritten door werknemer A in de auto van werknemer B evengoed zakeijke ritten. Wel moet de administratie willen meewerken; bijtelling loopt immers via de loonbelasting en kent dus een administratieplicht voor de werkgever.

Al het verdere (denk aan: schaduwadministratie van bespaarde zakeijke ritten vs onofficiele extra privéritten in de auto van TS), is in wezen belastingfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Paul schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:01:
Je mag voor de belastingdienst maar één keer per jaar aangeven of je wel of geen privékilometers wil maken dus als jij met je collega wilt ruilen en over wil stappen van geen bijtelling naar wel bijtelling (en je collega andersom) dan zou ik die ruil-actie pas doen zodra je ook van de BD over mag stappen :)
Er staat mij iets bij dat als jij halverwege een jaar en "tweedehands" auto krijgt waarover de vorige berijder bijtelling betaalde, jij dat ook moet doen, of je er nou privékilometers mee maakt of niet. Goed mee opletten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onzin.
Pagina: 1