Beste lezers,
Afgelopen maart heb ik mijn studie afgerond en heb restitutie van mijn collegegeld gekregen. Aangezien het mijn 2e HBO lerarenopleiding is, heb ik via een lerarenbeurs de studie bekostigd. (meer info: https://duo.nl/particulie...de-lerarenbeurs-werkt.jsp)
Nu komt het 'probleem' / rare verhaal waar ik mee zit. Aangezien ik studiegeld terug heb gekregen (rond de €2700,-) ben ik online gaan kijken naar de verplichtingen aan DUO tot het terugbetalen van het teruggestorte geld. Op de website van DUO kom ik de volgende voorwaarden tegen (ook wanneer ik ingelogd ben zie ik niet wat anders staan) waaraan voldaan moet worden om de lerarenbeurs:
Ik heb in 2013-2014 mijn eerste lerarenbeurs aangevraagd, dit betekent dat de nieuwe regels voor mij van toepassing zijn. Ik kan hier dus niets vinden over het terugbetalen van het collegegeld.
Nu heb ik contact gehad met DUO via de mail en krijg ik de volgende reactie:
Om het verhaal nog ingewikkelder te maken, een klasgenoot van mij is vorig jaar gestopt met zijn studie (kon het niet combineren met het werk) en had meer dan 15 studiepunten behaald dat schooljaar. Hij hoeft hiervoor niets terug te betalen aan DUO aangezien hij aan de voorwaarde voldaan heeft. Dan lijkt het mij logisch dat wanneer ik goed presteer het ook niet zou moeten terugbetalen?
Kortom, het is een compleet vaag verhaal of ik nu wel of niet moet terugbetalen. DUO geeft dus aan van wel, via de mail, maar op de website / in de voorwaarden staat hier niets over geschreven.
Mijn vraag is nu, heeft iemand hier ervaring mee, kan iemand mij helpen mee zoeken naar deze 'zo lijkt het' ongeschreven voorwaarden van DUO. Wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor het lezen van dit 'toch wel lange' verhaal.
Groet Zanziee
Afgelopen maart heb ik mijn studie afgerond en heb restitutie van mijn collegegeld gekregen. Aangezien het mijn 2e HBO lerarenopleiding is, heb ik via een lerarenbeurs de studie bekostigd. (meer info: https://duo.nl/particulie...de-lerarenbeurs-werkt.jsp)
Nu komt het 'probleem' / rare verhaal waar ik mee zit. Aangezien ik studiegeld terug heb gekregen (rond de €2700,-) ben ik online gaan kijken naar de verplichtingen aan DUO tot het terugbetalen van het teruggestorte geld. Op de website van DUO kom ik de volgende voorwaarden tegen (ook wanneer ik ingelogd ben zie ik niet wat anders staan) waaraan voldaan moet worden om de lerarenbeurs:
Verder staat er niets over terugbetalen wanneer er vervroegd wordt afgestudeerd. Aangezien ik ben afgestudeerd heb ik meer dan 15 studiepunten behaald dit jaar en betekent dat volgens mij dat ik niets hoef te doen.quote: DUOGift of terugbetalen
Uw subsidie wordt vastgesteld
Uw lerarenbeurs wordt definitief vastgesteld binnen 22 weken na afloop van het studiejaar waarvoor u de lerarenbeurs kreeg.
Studiepunten niet gehaald
Heeft u geen 15 studiepunten gehaald? Dan bent u verplicht dit zo snel mogelijk via Mijn DUO door te geven. Als u wel minstens 15 studiepunten heeft gehaald, hoeft u niets te doen.
Ik heb in 2013-2014 mijn eerste lerarenbeurs aangevraagd, dit betekent dat de nieuwe regels voor mij van toepassing zijn. Ik kan hier dus niets vinden over het terugbetalen van het collegegeld.
Nu heb ik contact gehad met DUO via de mail en krijg ik de volgende reactie:
Op zich klinkt dit 'logisch' maar ik kan dus nergens online vinden dat dit moet gebeuren of gedaan moet worden. Er zijn hier voor zover ik kan zien geen voorwaarden over geschreven. Verder zou dit dan (in mijn ogen) betekenen dat wanneer ik een deel van het collegegeld moet terugbetalen mijn werkgever dit ook moet doen. Mijn werkgever krijgt namelijk een bedrag gestort zodat zij voor mij een ander in dienst kunnen nemen om mij studieverlof te kunnen geven. Nu krijg ik het geld uitbetaald omdat er geen vervanger voor mij is.Geachte heer, mevrouw,
Als u restitutie van het collegegeld ontvangt, dan moet u aan ons doorgeven hoeveel u daadwerkelijk aan collegegeld heeft betaald. We moeten de subsidie dan opnieuw berekenen.
De subsidie bestaat uit het betaalde collegegeld plus 2x 10% voor studiemiddelen en reiskosten.
Met vriendelijke groet,
Om het verhaal nog ingewikkelder te maken, een klasgenoot van mij is vorig jaar gestopt met zijn studie (kon het niet combineren met het werk) en had meer dan 15 studiepunten behaald dat schooljaar. Hij hoeft hiervoor niets terug te betalen aan DUO aangezien hij aan de voorwaarde voldaan heeft. Dan lijkt het mij logisch dat wanneer ik goed presteer het ook niet zou moeten terugbetalen?
Kortom, het is een compleet vaag verhaal of ik nu wel of niet moet terugbetalen. DUO geeft dus aan van wel, via de mail, maar op de website / in de voorwaarden staat hier niets over geschreven.
Mijn vraag is nu, heeft iemand hier ervaring mee, kan iemand mij helpen mee zoeken naar deze 'zo lijkt het' ongeschreven voorwaarden van DUO. Wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor het lezen van dit 'toch wel lange' verhaal.

Groet Zanziee
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5