Storing MacBook Pro 13 inch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Afgelopen weken vertoond mijn MacBook Pro flink wat problemen. Wanneer ik heb aanzet loopt hij na enkele seconde of minuten vast. Het beeld bevriest en vervolgens komen er grijze blokken op. Na ongeveer 15 seconde herstart hij zichzelf weer op en begint het zelfde verhaal opnieuw. Een enkele keer wordt het beeld ook zwart en begint mijn MacBook te piepen. Soms doet hij het plots een uur wel en gaat alles goed. Al met al is het gewoon een geklooi en vervelend. Mijn Macbook Pro is aangeschaft in januari 2013.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen? Is het nog het repareren waard? Ik hoor graag jullie ideeën en meningen!

Zie hieronder een linkje naar een foto van de situatie:
https://www.mupload.nl/img/1ssvr1fyrtwiq.jpg

Gr. Maurijn

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2016 23:14 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 12-05-2016 14:25)

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Dit is een bekend probleem bij dit model, de geheugen slots worden op de logic boards een beetje losjes waardoor er teveel speling op zit en dan ga je vreemde klachten krijgen. (vastlopers, piepen, blokken door het beeld) de clipjes die het geheugen vasthouden werken niet meer zoals het hoort

De enige oplossing is om het logicboard te vervangen, wat je ook kan doen wat een tijdelijke oplossing is, is even het geheugen eruit halen en dan er terug in steken..
maar of dit je op de lange termijn gaat helpen, lijkt me onwaarschijnlijk, ik zie ze namelijk bijna altijd terug komen als dat gedaan is.

Als je deze wilt laten vervangen kan ik je daar waarschijnlijk wel mee helpen, stuur me een DM als je geïnteresseerd bent.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
Ooit een keer het geheugen uitgebreid ?.

Ziet eruit als een grafische kaart, maar het piepen zegt mij weer geheugen.

En als laatste kan het nog een display probleem zijn, maar dat verklaard weer geen piepen.

Denk je hem het beste naar een Mac shop kan brengen om te laten controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Klinkt als een hardware defect. Daar AHT / Apple Diagnostics eens, en doe de extended test.

https://support.apple.com/en-us/HT202731 Als je Mac van begin 2013 was en niet midden of eind moet je deze gebruiken: https://support.apple.com/en-us/HT201257

[ Voor 48% gewijzigd door johnkeates op 04-05-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bedankt voor jullie reactie. Ik heb het geheugen nooit uitgebreid. Zojuist geprobeerd een test uit te voeren, maar net voordat ik op 'test' kon drukken liep hij weer vast en kwamen er vlekken op het beeld. Geen succes dus tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hankheen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-03-2022
Probeer eens naar de recovery op te starten met https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Als je daar hetzelfde probleem hebt, sluit je software uit en heb je een hardware issue. Dan zou je je consumenten recht kunnen claimen bij het punt van aankoop. Net 2 jaar oud.. moet lukken.

Heb je daar niet het zelfde probleem? Dan zou het dus software matig moeten zijn, Backup maken en schone installatie, ben je gelijk klaar.

https://www.apple.com/nl/support/backup/
https://support.apple.com/en-us/HT204904

Je kunt vanuit de backup handmatig je bestanden terug zetten, of de migratie assistent gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
2 jaar oud? Aangeschaft is januari 2013, tegenwoordig is het mei 2016 - ik zou zeggen 3,5 jaar oud bijna. Consumenten recht kun je dan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 15:52
Roel84 schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:56:
2 jaar oud? Aangeschaft is januari 2013, tegenwoordig is het mei 2016 - ik zou zeggen 3,5 jaar oud bijna. Consumenten recht kun je dan vergeten.
Dus volgens jouw is de verwachte levensduur van een mcp minder dan 3.5 jaar? Nederlands consumentenrecht gaat namelijk uit van verwachte levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
pacificocean schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:10:
[...]

Dus volgens jouw is de verwachte levensduur van een mcp minder dan 3.5 jaar? Nederlands consumentenrecht gaat namelijk uit van verwachte levensduur.
Succes met je recht krijgen. 3,5 jaar later is bij wijze van spreken een eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Lijkt op de grafische chip... Er is een medetweaker (dacht Sebastius) die ervaring heeft in dit soort reparaties aan Mac's. Je kan hem eens een DM sturen.

[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 05-05-2016 12:44 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 12:04
Probeer eerst Apple te bellen of online een afspraak te maken bij hun genius bar. Als zij zeggen dat het buiten de garantie is kun je altijd nog terecht bij LJS in Den Haag. Zij zijn gecertificeerd reparateur en je Apple garantie vervalt niet mocht in de toekomst blijken dat er een ander defect optreedt en Apple erkent dat het een fabricagefout is, dan heb je alsnog garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Dancing_Animal schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:56:
Probeer eerst Apple te bellen of online een afspraak te maken bij hun genius bar. Als zij zeggen dat het buiten de garantie is kun je altijd nog terecht bij LJS in Den Haag. Zij zijn gecertificeerd reparateur en je Apple garantie vervalt niet mocht in de toekomst blijken dat er een ander defect optreedt en Apple erkent dat het een fabricagefout is, dan heb je alsnog garantie.
Ik zou zelf de MacBook gewoon aanbieden om na te laten kijken door Apple. Een diagnose stellen is namelijk gratis. Dan kan je afwachten of het onder de garantie valt (gokje: zeer waarschijnlijk niet). Anders krijg je een prijsopgave van Apple en kun je besluiten om 'm eventueel te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:52
Of defect geheugen of een defect logic board.

Mits met aankoopnota en geheugen nog origineel (als dit het probleem is) kan het gewoon onder consumentenrecht (In NL geldt een verwachting van hoelang een product mee gaat, geen exacte jaren. Laatst nog consumentenrecht gekregen bij een Macbook Pro die een paar dagen later 6 jaar werd, gewoon gelukt.) bij erkende Apple (Premium) Service Providers of bij Apple zelf (doet vaak wel moeilijker).

-

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Dit is een bekend probleem bij dit model, de geheugen slots worden op de logic boards een beetje losjes waardoor er teveel speling op zit en dan ga je vreemde klachten krijgen. (vastlopers, piepen, blokken door het beeld) de clipjes die het geheugen vasthouden werken niet meer zoals het hoort

De enige oplossing is om het logicboard te vervangen, wat je ook kan doen wat een tijdelijke oplossing is, is even het geheugen eruit halen en dan er terug in steken..
maar of dit je op de lange termijn gaat helpen, lijkt me onwaarschijnlijk, ik zie ze namelijk bijna altijd terug komen als dat gedaan is.

Als je deze wilt laten vervangen kan ik je daar waarschijnlijk wel mee helpen, stuur me een DM als je geïnteresseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

OgWok schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:41:
Lijkt op de grafische chip... Er is een medetweaker (dacht Sebastius) die ervaring heeft in dit soort reparaties aan Mac's. Je kan hem eens een DM sturen.
De 13" modellen hadden nooit dedicated graphics, en deze 2012 uitvoering (is geen retina, dus kan geen 2013 zijn) heeft HD4000, die gaat niet kapot en is niet te reflowen omdat-ie in de CPU zit.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 07-05-2016 09:54 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:40
joon schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 09:33:

Exact hetzelfde probleem als bij een vriend van me, de oplossing die je hier geeft is dan ook enige.
Zoek niet verder want dit is het gewoon, je logic board is kaput. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
woutertjuh88 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 08:31:
Of defect geheugen of een defect logic board.

Mits met aankoopnota en geheugen nog origineel (als dit het probleem is) kan het gewoon onder consumentenrecht (In NL geldt een verwachting van hoelang een product mee gaat, geen exacte jaren. Laatst nog consumentenrecht gekregen bij een Macbook Pro die een paar dagen later 6 jaar werd, gewoon gelukt.) bij erkende Apple (Premium) Service Providers of bij Apple zelf (doet vaak wel moeilijker).
Welke MacBook Pro en wat was het probleem met die computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Laatst online: 18-09 10:52
Logicboard defect, Macbook Pro 2010.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha allen,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om een afspraak te maken bij de genius bar op het Leidseplein. Vanavond geweest en uitstekend geholpen. Bij het aanzetten van mijn MacBook ontstonden er binnen de minuut al zwarte vlekken (zoals op de foto bij post #1) en begon hij te piepen. Volgens de medewerker zijn dit 'RAM beeps' en betekent het dat 1 van de 2 RAM componenten kapot is. Toen we de Macbook omdraaide zag hij ook dat er een schroefje ontbrak. Dit zou kunnen betekenen dat er 1 component is gaan bewegen en dat hij daardoor defect is. Het plaats van een nieuwe RAM component kost ongeveer €100,- inclusief BTW. Mocht het zo zijn dat blijkt dat het moederbord kapot is (dus beide RAM componenten), dan heb ik de keuze voor een duurdere reparatie of ik kan de componenten los kopen en er zelf in zetten. MacBook achter gelaten en wordt dus gerepareerd. Ik hoop dat het bij de €100,- blijft.

Al met al bij ik blij dat de schade relatief meevalt. Had eigenlijk verwacht dat het einde oefening was of een reparatie van een paar honderd euro. Nu een paar dagen afwachten. Als ik meer weet, post ik weer even een update. Nogmaals iedereen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
HALLO!!

100 EURO???

sorry hoor, maar voor het vervangen van een ramslotje is dat echt wel heel veel. Laptop is net 3 jaar oud en heeft je ruim €1000 gekost. Dit is overigens klaarblijkelijk een productiefout.
Toen we de Macbook omdraaide zag hij ook dat er een schroefje ontbrak. Dit zou kunnen betekenen dat er 1 component is gaan bewegen en dat hij daardoor defect is.
nee dat komt gewoon doordat die schroeven niet goed vast zitten. Iedere macbook van 2009-2012 heeft dat. bovendien zitten deze schroeven alleen in het metaal van de behuizing en zorgen die niet voor het losraken van onderdelen, omdat ze geen onderdelen vast zetten. Daarnaast zitten ze nog niet in de buurt van de ramsloten (net iets rechts van het midden van de laptop).

Al met al is de "schade" die jij aangeeft niet schuldig aan het defect dus ik zou toch zeer zeker proberen om dit vergoed te krijgen. Het is namelijk belachelijk dat dit kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:07:
HALLO!!

100 EURO???

sorry hoor, maar voor het vervangen van een ramslotje is dat echt wel heel veel. Laptop is net 3 jaar oud en heeft je ruim €1000 gekost. Dit is overigens klaarblijkelijk een productiefout.

[...]

nee dat komt gewoon doordat die schroeven niet goed vast zitten. Iedere macbook van 2009-2012 heeft dat. bovendien zitten deze schroeven alleen in het metaal van de behuizing en zorgen die niet voor het losraken van onderdelen, omdat ze geen onderdelen vast zetten. Daarnaast zitten ze nog niet in de buurt van de ramsloten (net iets rechts van het midden van de laptop).

Al met al is de "schade" die jij aangeeft niet schuldig aan het defect dus ik zou toch zeer zeker proberen om dit vergoed te krijgen. Het is namelijk belachelijk dat dit kan gebeuren.
Hoi supersnathan94,

Ik was er niet van bewust dat het voor deze situatie veel geld kost. Waar zou ik een schadeclaim in kunnen dienen denk je?

Zie volgende bericht voor follow-up van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:18:
[...]

Hoi supersnathan94,

Ik was er niet van bewust dat het voor deze situatie veel geld kost. Waar zou ik een schadeclaim in kunnen dienen denk je?

Zie volgende bericht voor follow-up van de situatie.
Bij de verkoper van het geheel. Het is van de zotte dat het reflowen van een paar contactjes €100 moet kosten. Laat het ze eens €30 aan arbeid hebben misschien een nieuwe houder als ze echt moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Zojuist weer gesproken met Apple Store. Die hebben de MacBook opgeschroefd en zijn tot de conclusie gekomen dat 1 RAM station defect is en dat er dus geen nieuwe 2GB RAM component geplaatst kan worden. Zij gaven mij het advies om gewoon met 1 RAM component verder te leven of zelf een 8GB RAM component te kopen en deze te vervanger in het nog wel werkende station. Gekozen voor het laatste dus ik kan vanmiddag mijn MacBook ophalen. Vervolgens een bedrijf in Nieuw Vennep gebeld www.pcservice.nl en die kunnen voor €100 een 8GB RAM component erin zetten. Dit lijkt mij de beste optie dus ik ga daarvoor tenzij iemand anders nog een beter advies heeft.
Pagina: 1