Mysterie oplader

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• az4zuf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo Tweakers,

Sinds een aantal weken ben ik in bezit van een nieuwe oplader voor mijn Asus N55s.
Elke keer dat ik hem gebruik werkt de oplader een 'x' aantal uur waarna hij vervolgens gewoon stopt met laden.
Het lampje van mijn laptop, welke aangeeft dat de laptop wordt opgeladen, brand dan niet meer.
Ik werk dan door op mijn accu waarna hij vanzelf leeg raakt.
Het eerste uur kan ik dan mijn laptop niet meer ankrijgen omdat hij niet is opgeladen.
De oplader in de laptop stoppen werkt ook niet.
Pas na een uur wachten begint de laptop weer met opladen.

Iemand enig idee waarom de oplader na een uur het wel weer doet?
Wordt de oplader te heet? Kan het aan mijn laptop liggen? Is er een onderdeel dat moet 'dischargen' in de oplader waardoor hij het na een uur weer wel doet?

Het is al mijn tweede oplader die ik heb besteld bij deze leverancier en wil eerst zeker weten of het wel aan de oplader ligt voordat ik hem weer retour stuur.

Het gaat om:
http://www.replacedirect....-adapter-90w.html#wReview

Groet

Beste antwoord (via az4zuf op 05-05-2016 23:59)

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Hero of Time:
in de specs staan 2 adapters vermeld .
Helaas kan je hier niet specifiek uit halen dat 90watt (i3/i5) & 120watt(i7) moet zijn.

https://www.asus.com/Notebooks/N55SF/specifications/

Dit heeft er mee te maken omdat de i7 een quadcore is.

Hoe ik weet dat deze adapter 120watt
Voor de n55Sf moet zijn?:

vrij recent heb ik voor een klant van mij een probleem moeten oplossen met een oplaadprobleem aan zijn Asus n56 .
Hierin staat namelijk wel duidelijk omschreven dat de i7 een 120watt voeding nodig heeft

https://www.asus.com/Notebooks/N56VM/specifications/

[ Voor 8% gewijzigd door frankym op 05-05-2016 11:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mischien niet geheel onbelangrijk. waarom heb je een vervangende adapter gekocht :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
De eerste adapter had een kabelbreuk oid waardoor hij het slechts deed als ik hem in een bepaalde positie manoeuvreerde. Deze had ik ook al een aantal jaar dus dat was op zich niet gek.

De tweede adapter begon gelijk te ratelen bij aanschaf dus direct teruggestuurd.

De derde (huidige) adapter werkte op het eerste oog prima. Geen ratelingen, geen speciale positie maar nu dus wel het probleem zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
weet niet of je een multimeter hebt? maar dan zou je natuurlijk even kunnen kijken als die "stopt" met werken of er nog stroom uit komt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:31
Ik weet dat Dell een programma heeft dat het laden van de batterij automatisch stopt wanneer die op X % van het laden zit. Dan gaat die pas zelfs herladen bij een reboot van de computer. Dit zou de leeftijd van de batterij moeten verlengen. Misschien dat er iets dergelijks van Asus op de achtergrond draait?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mogelijk, maar dat verklaart niet de uur tijd tussen uitgaan en pas weer gaan opladen. az4zuf, wat kan je in het BIOS vinden van de laptop mbt de batterij en power management?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Wat voor processor heb je in deze laptop zitten?
Toevallig een i7?

Zo ja dan heb je een verkeerde lader gekocht.
De i3/i5 variant heeft een 4,7amp 90watt lader , en de i7 heeft een 6,3amp 120watt lader nodig.

Het vermoede bestaat dat je oplader thermisch tript, en daardoor stopt met opladen.

[ Voor 63% gewijzigd door frankym op 05-05-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

120 watt lader!? Waarom zo enorm zwaar? Zulke dingen worden voor docking stations gebruikt. Laptops met 90 watt zijn al zwaar te noemen, de meeste zijn 60 watt of minder, ongeacht CPU.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• frankym
Hero of Time:
in de specs staan 2 adapters vermeld .
Helaas kan je hier niet specifiek uit halen dat 90watt (i3/i5) & 120watt(i7) moet zijn.

Dit heeft er mee te maken omdat de i7 een quadcore is.

Hoe ik weet dat deze adapter 120watt
Voor de n55Sf moet zijn?:

vrij recent heb ik voor een klant van mij een probleem moeten oplossen met een oplaadprobleem aan zijn Asus n56 .
Hierin staat namelijk wel duidelijk omschreven dat de i7 een 120watt voeding nodig heeft

https://www.asus.com/Notebooks/N56VM/specifications/

[ Voor 8% gewijzigd door frankym op 05-05-2016 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Hero of Time schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 11:01:
120 watt lader!? Waarom zo enorm zwaar? Zulke dingen worden voor docking stations gebruikt. Laptops met 90 watt zijn al zwaar te noemen, de meeste zijn 60 watt of minder, ongeacht CPU.
60 watt ongeacht cpu is echt onzin. Als je een quad core hebt met een 45 watt dtp, dan kun je echt je laptop niet meer opladen met maar 60 watt als je laptop vol bezig is. Je verliest bij het laden en de rest van je laptop gebruikt ook nog stroom, scherm, ssd/hdd, moederbord, aangesloten USB-apparaten.

Het is geen ultrabook. Dit is een laptop (als ik de goede heb gevonden: http://www.notebookcheck.net/Asus-N55S.63524.0.html )
Quad core i7 2630QM (tdp 45 watt)
NVidia GT 555M (zo'n 30-35 watt volgens wiki)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik houd mij niet echt bezig met laptop hardware, maar ik schrik hier wel een beetje van. Van alle laptops die ik heb gehad, was geen >90W voor acculader. Pas als je naar de mobiele workstation gaat, wordt het meer en dat is dan ook wel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekfct
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 18:56
Mijn N550JK heeft een originele lader met een output van 19V, 6.32A. Wat op 120W uitkomt.

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• az4zuf
Er zit inderdaad een i7 in.
Als ik op internet dit type laptop invul bij verschillende sites komen elke keer 90W opladers naar voren.

Ik zal proberen te achterhalen op hoeveel vermogen mijn originele oplader werkte.
Bedankt voor de reacties, ik kom er op terug.

Overigens is het een N55SF en dus niet N55S.
Op de Asus site staan inderdaad twee waarden:

90W en 120W.

[ Voor 23% gewijzigd door az4zuf op 05-05-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

:D tijden zijn veranderd. Menig Mobile workstation gaat ruim over die 120watt heen. Heb hier een lader voor een 15,6inch Quad i7 lenovo workstation liggen...
20volt 8,5 ampère.

Overigens is mijn ervaring met laptops (in iedergeval HP Workstations) dat ze bij een te zwakke lader aangeven dat de laptop minder snel laad en de performance gelimiteerd kan zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 06-05-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 13:22:
Ik houd mij niet echt bezig met laptop hardware, maar ik schrik hier wel een beetje van. Van alle laptops die ik heb gehad, was geen >90W voor acculader. Pas als je naar de mobiele workstation gaat, wordt het meer en dat is dan ook wel logisch.
Hier een i5 laptop met 120w oplader die flink warm wordt tijdens het opladen ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Vind ik het systeem van dell wel fijn.. die weet gewoon hoeveel stroom er uit een adapter kan komen :)

heb ze in 65/90/130/150 watt .. maar mijn I5's hebben al minimaal 90W nodig, de Core 2 modellen redden het nog net op 65

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• az4zuf
Ik kon niet meer achterhalen wat de originele adapter van mijn laptop was.
Vandaag komt er een oplader met 120W.
Zal vanmiddag het resultaat posten zodat we zeker weten of frankym het juiste antwoord gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
az4zuf schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:58:
Ik kon niet meer achterhalen wat de originele adapter van mijn laptop was.
Vandaag komt er een oplader met 120W.
Zal vanmiddag het resultaat posten zodat we zeker weten of frankym het juiste antwoord gaf.
Top dat je feedback geeft wat je allemaal hebt gedaan, uiteraard ben ik hardstikke benieuwd of het allemaal naar wens is 😬👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon voor een nieuwe oplader gaan minder gezeur :D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
Oke so far so good.
De nieuwe oplader is binnen (120W versie).
Tot nu toe geen problemen gehad na 2 uur achter elkaar te gebruiken.

De oude kon ik zelfs na verlopen garantiedatum gewoon terugsturen.
Al met al zou ik zeggen: opgelost :)
Pagina: 1