Laptop op eBay (US) gekocht, beschadigd ontvangen. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerpsx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een laptop gekocht op eBay, en deze vandaag ontvangen. Nu blijkt deze laptop een behoorlijke klap te hebben opgelopen, ik denk dat dit tijdens het transport gebeurd is.

Aan het pakket was geen duidelijke schade te zien. Ik heb het niet helemaal geïnspecteerd voor ik het geopend heb, maar er is me niets opgevallen, een beschadiging had ik echt wel gezien. Nu zat het goed pakket goed vastgetaped, en heb ik het open moeten scheuren waardoor ik niet terug kan zien of er toch iets beschadigd was aan de verpakking. De laptop was gewikkeld in foam/schuim, in een kartonnen doos, ik kan me voorstellen dat deze een klap heeft gekregen zonder dat het echt zichtbaar is.

Op de foto's die bij de eBay advertentie stonden was de schade die de laptop nu heeft niet te zien. Ik heb de verkoper voor de aankoop ook nog om wat extra foto's gevraagd, juist omdat ik de laptop niet zelf kan inspecteren voor de aankoop. Het zijn geen superscherpe foto's die ik toen heb gekregen, maar vrij zeker dat de schade op de foto's niet te zien is.

Ik heb net contact opgenomen met de verkoper, deze bevestigd dat de schade zeker niet aanwezig was voor de verzending. Ik heb wel een redelijk goed gevoel bij de verkoper, ik denk dat hij eerlijk is.

Nu is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit nu aan moet pakken, eBay laat heel mooi de eBay Money Back Guarantee zien, maar ik vind hier vooral een info pagina, niet echt hoe ik hier nu mee aan de slag moet. Enige waar ik op uit kom is "Return item to seller", maar dit lijkt me ook niet echt een oplossing, zowel voor mij als de verkoper.

Daarnaast is de aankoop via Paypal betaald, en is daar ook weer klantenbescherming. Het pakket is via USPS Priority Mail verzonden, en hier afgeleverd door DHL.

Waar moet ik nu beginnen? Het is mij nogal onduidelijk hoe ik dit nu aan moet pakken.

- Probleem aangeven bij eBay?
- Geschil openen via PayPal?
- Claim indienen vanwege schade bij USPS/DHL?

Ik kan hier later eventueel nog wat foto's bijvoegen van de laptop voor (bij de advertentie/per mail ontvangen) en na ontvangst, ter verduidelijking van de situatie.

De reden dat ik trouwens een laptop helemaal uit Amerika heb gekocht, is dat het om een model gaat dat in EU nauwelijks/niet (meer) leverbaar is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:51

paQ

Ik heb dit een keer met een printer gehad.
Aangegeven bij de verkoper, maar die bewoog eigenlijk verder niet, dus toen het geschil bij paypal neergelegd.
Die besloten vrij rap in mijn voordeel > printer retour > geld terug.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als eerste contact opnemen met de verkoper. Als daar niets uitkomt, dien je dit te melden bij ebay/paypal. Zorg hierbij voor duidelijke foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Haha ik had je topic toevallig al gevonden en gelezen :-) ongeveer dezelfde situatie inderdaad.

Alleen in mijn geval heb ik het gevoel dat dit niet de verkoper zijn schuld is, maar er tijdens transport iets mis is gegaan. Ik wil daarom eigenlijk ook niet de verkoper opzadelen met problemen. Een vergoeding uit zijn zak voelt ook niet helemaal goed aan, en terugsturen lijkt ook een beetje zinloos, wat moet hij met een beschadigde laptop.

Liefst stel ik USPS/DHL aansprakelijk of via de verzekering van eBay/Paypal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:36
Volgens mij moet de verzender het claimen bij usps en niet de ontvanger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerpsx
Foto's van de ad:

Wel "toevallig" dat de oplader voor een plek ligt waar ik nu schade aantref, maar de foto erboven laat volgens mij duidelijk zien dat de touchpad nog in orde is. En de schade die de laptop nu heeft zou op de foto met de oplader ook wel zichtbaar moeten zijn denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/IMG-20160421-WA00192efc8.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/IMG-20160421-WA0020ae1c9.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/s-l1600-24243a.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/s-l1600566da.md.jpg

Foto's nu:

Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/2016-05-0418.55.21ae301.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/2016-05-0418.55.2959799.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/2016-05-0418.55.37035d8.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/2016-05-0418.55.46069d5.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/2016-05-0418.55.594b54b.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://picoolio.net/images/2016/05/04/2016-05-0418.56.1421347.md.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Ik vind de beschadiging erg bijzonder, vooral die op de een na laatste foto. Tijdens transport zou hij alleen klappen van buitenaf ontvangen, waarbij de buitenkant beschadigd kan raken. Op de foto is bij de muispad een bolling zichtbaar richting het scherm, wat je bij een normale dichtgeklapte laptop nooit voor mekaar krijgt.

Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat hij op zijn kant is gevallen, maar als het goed in bubbeltjes plastic is verpakt is deze beschadiging bijna onmogelijk.

Edit:
- Raar dat bij al zijn foto's de laptop uit staat. :?
- Op zijn foto met de adapter ervoor is geen beschadiging te zien. Het midden van het muispad is vlak terwijl op jouw foto al ruim de bolling te zien is.

[ Voor 18% gewijzigd door Onbekend op 04-05-2016 23:53 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
@Onbekend, misschien dat het niet helemaal duidelijk op de foto's is, maar op de plaats waar de muispad een klap heeft gehad, zit ook een barst/beschadiging in de behuizing van het scherm. Op de laatste foto is de laptop gesloten te zien, ik denk dat hij inderdaad (behoorlijk hard) op de zijkant is gevalllen.

De onderkant (bij muispad) is van metaal, dus vervormd. Bezel van het scherm is van plastic dus geeft wat mee en is gebarsten.

Dit is trouwens het foam waar hij in verpakt zat. De doos was net iets groter dan het materiaal wat hier te zien is. Een flinke klap op de zijkant van de doos waarbij het pakket een paar cm indeukt en weer uitdeukt kan dit best veroorzaakt hebben denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/m5kjjoew1/2016_05_04_23_52_03.jpg

Op zich had de verkoper het wel wat beter (ruimer/steviger) in mogen pakken, de oplader lag bijv. ook gewoon op de laptop die daarna in de foam verpakt was, zou ik zelf niet doen, maar kan het hem ook niet helemaal kwalijk nemen. Je (lees; mensen die zelden iets versturen :+ ) , gaat er ook een beetje vanuit dat er voorzichtig met het pakket omgegaan wordt.
Onbekend schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:47:
Edit:
- Raar dat bij al zijn foto's de laptop uit staat. :?
- Op zijn foto met de adapter ervoor is geen beschadiging te zien. Het midden van het muispad is vlak terwijl op jouw foto al ruim de bolling te zien is.
Ik heb behalve de bovenstaande ook andere foto's van de laptop gezien waar hij ook aan staat, maar die leken mij voor deze situatie niet echt belangrijk dus alleen de relevante foto's bijgevoegd. Maar misschien ook goed om nog even voor de duidelijkheid te vermelden, de laptop lijkt nog gewoon te werken, scherm is ook nog 100% dus niet gebarsten of zo. Het gaat dus echt om schade aan de behuizing.

Ik ben altijd voorzichtig met mijn spullen, en kan me snel storen aan krasjes enz...nu had ik wat gebruikersschade voor lief genomen aangezien de laptop lastig te vinden is, maar het is nu meer een "gaar" ding, terwijl het design van de laptop me juist aansprak dus de uiterlijke staat ook belangrijk is.

[ Voor 35% gewijzigd door jerpsx op 05-05-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

jerpsx schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:13:
Haha ik had je topic toevallig al gevonden en gelezen :-) ongeveer dezelfde situatie inderdaad.

Alleen in mijn geval heb ik het gevoel dat dit niet de verkoper zijn schuld is, maar er tijdens transport iets mis is gegaan. Ik wil daarom eigenlijk ook niet de verkoper opzadelen met problemen. Een vergoeding uit zijn zak voelt ook niet helemaal goed aan, en terugsturen lijkt ook een beetje zinloos, wat moet hij met een beschadigde laptop.

In mijn geval was het denk ik ook niet de verkoper zijn "schuld", maar (in het geval van paypal) wel zijn verantwoordelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Of de verkoper stuurt foto's van voor de schade? Zou een gemene truuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:48
Ferra schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 08:44:
Dat zou ik bij een paypal / ebay verkoop niet zo snel verwachten. De kopers bescherming (en natuurlijk de feedback rating op ebay) zorgt ervoor dat een verkoper dit soort zaken eigenlijk altijd zonder issues wil oplossen. Als je iemand wil oplichten zie je dat meestal in mijn ervaring iig niet via paypal gebeuren, tenzij het zo'n friends and family betaling is waar verder geen garanties opzitten.

Als de laptop verzekerd is verzonden zal de verkoper bij de verzendpartij kunnen claimen. TS als koper waarschijnlijk niet omdat hij geen partij t.o.v. de verzendpartij.

Tenzij je anders kan afspreken met de verkoper verwacht ik wel dat het item terug moet naar de verkoper voor Paypal of ebay bescherming. Nu weet ik niet of de retourkosten ook onder deze dekking vallen, maar anders zie ik TS nog wel een paar tientjes verliezen op deze aankoop daar een terugzending niet goedkoop zal zijn waarschijnlijk, maar dat is natuurlijk mogelijk ook een ingecalculeerd risico door TS door het item in de US te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 05-05-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:50
PayPal kan volgens mij verzendkosten voor retoursturen vergoeden. Wanneer ze dat wel en wanneer niet doen weet ik niet, maar heb eens zoiets voorbij zien komen in m'n PayPal-account.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2016 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerpsx
Bedankt voor alle reacties, ik ben inderdaad ook benieuwd wat ik nu terug kan krijgen.

Het item was $215, maar kwam uiteindelijk uit op ongeveer €300 vanwege de verzendkosten en invoerkosten die er bovenop kwamen. Kan me voorstellen dat ik straks alleen $215 terug krijg en dus eindig zonder laptop en €100 verlies.

Dan heb ik de retourkosten nog niet eens meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 14:35

SeatRider

Hips don't lie

Ik proef een beetje dat je het niet het probleem van de verkoper wil maken, maar je moet de rekening wel ergens neerleggen. Bij jezelf? Dat wil je natuurlijk niet. Bij de transporteur? Dat kun jij niet, alleen de verkoper (die was verantwoordelijk voor verzendopdracht). Dus ik zou een claim openen bij PayPal.

Ik denk dat PayPal inderdaad alleen vergoed tot hetgeen via PayPal betaald is. Dus wel de verzendkosten, maar niet douane en BTW. Die krijg je misschien nog wel terug als je kunt aantonen dat de laptop weer retour afzender is? :)

[ Voor 27% gewijzigd door SeatRider op 05-05-2016 09:31 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11
jerpsx schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:38:
Foto's van de ad:

Wel "toevallig" dat de oplader voor een plek ligt waar ik nu schade aantref, maar de foto erboven laat volgens mij duidelijk zien dat de touchpad nog in orde is. En de schade die de laptop nu heeft zou op de foto met de oplader ook wel zichtbaar moeten zijn denk ik.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Foto's nu:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Op de tweede foto zie je rechts van het trackpad wel een verspringing in de grijs witte lijn op de ronding van de laptop. Hij was dus al niet geheel schadevrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:17
Werkt de laptop naar behoren? Je kan voorstellen om een deel van het geld terug te krijgen. Zo hou je een bruikbare laptop en zit je niet met onvergoede verzend kosten en inklarings kosten.
Als ik de foto's goed bekijk lijkt die bolling bij de trackpad er al in te zitten.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19
Die bolling bij het trackpad lijkt me op te lossen door er eens stevig op te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:51
Dennism schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:15:
[...]

Dat zou ik bij een paypal / ebay verkoop niet zo snel verwachten. De kopers bescherming (en natuurlijk de feedback rating op ebay) zorgt ervoor dat een verkoper dit soort zaken eigenlijk altijd zonder issues wil oplossen. Als je iemand wil oplichten zie je dat meestal in mijn ervaring iig niet via paypal gebeuren, tenzij het zo'n friends and family betaling is waar verder geen garanties opzitten.
Ik zit in een grote fanclub van iets waar we limited dingen verkopen en daar komt dit toch wel heel erg veel voor.
Paypal kiest er ook vaak genoeg voor om beide hun geld te geven, en anders hebben ze het product weer en kunnen ze het opnieuw verkopen, helaas is het iets wat best wel voorkomt. 8)7

TS de verkoper heeft het als hij het volgens paypal richtlijnen verzonden heeft het verzekerd verzonden.
Dan zal hij zijn geld terug kunnen krijgen van de verzender en jij van paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

Croga

The Unreasonable Man

jerpsx schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 23:13:
Waarom wil je het niet bij de verkoper neerleggen?
De verkoper is verantwoordelijk voor verzending. Zelfs als dit een probleem van de verzender is, is het nogsteeds de verantwoordelijkheid van de verkoper. Hij heeft het ingepakt, hij heeft de verzender gekozen, hij is een contract met die verzender aan gegaan.
Jij kunt USPS/DHL niet aansprakelijk stellen. Jij hebt namelijk geen overeenkomst met ze. De verkoper kan dat wel. Hij is met USPS overeen gekomen dat ze het pakketje netjes bij je zouden afleveren. Dat hebben ze niet gedaan. Maar dat is nogsteeds het probleem van de verkoper, niet van jou.

Het enige wat jij kunt doen is de verkoper aansprakelijk stellen. Die is verantwoordelijk totdat het bij jou in huis is. Wat hij dan vervolgens met USPS regelt is aan hem, niet aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 11-10 09:46

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoe het ook gekomen is; laptop is een wrak. En die wil je niet. Ga snel met de verkoper in overleg; wil die niet of slecht meewerken, dan via PayPal de zaak oplossen. Stel duidelijke termijnen, zodat je niet aan het lijntje wordt gehouden.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto`s van voor de situatie zeggen niks.Misschien zijn die al veel eerder gemaakt ,dat kan je niet onomstotelijk weerleggen.De verpakking had zo`n klap als deze echt wel opgevangen en het foom + karton zou ingedeukt moeten zijn.Je hebt een inspectie bij aankomst uitgevoerd en niks geconstateerd .Zo`n beschadiging laat sporen echt na aan de buiten kant.Dit is een kracht geweest te vergelijken met minstens 50kg.Zelfs bij vallen krijg je niet zo raar resultaat.Dichtgeklapt zie je ook dat de trackpad en bezel,door druk is veroorzaakt van onderaf ,dus beide beschadigingen is door 1x druk,door 1 oorzaak ,precies onder de trackpad gebeurd,als of iemand met zijn hiel precies er is op gestapt toen die onderste boven lag .

Mijn mening is ,dat de laptop in deze kapotte staat ,zo is opgestuurd.Meeste schade, bij vallen is aan de hoeken ,of druk van boven af op het scherm,wat dan barst.Bij jouw is er op zo`n rare plek kracht op uitgeoefend,dat ik mij haast geen situatie kan voorstellen waarin dit gebeurd is tijdens vervoer.De ups man heeft er op gestaan? Mmh ,dat zou je echt moeten zien aan de verpakking ,en het foom.Ik weet niet of je ouwe test laptops hebt liggen,maar pak het op dezelfde wijze in en laat het vallen.Tenzij dat die precies op een rond staal of beton voorwerp neerkomt ,in het midden,is het niet mogelijk.Ook had je dan veel meer schade.Dit is echt een stap schade geweest,iemand die precies op de laptop ,in het midden,toen die op z`n kop lag,met zijn hiel ,er op is gaan staan.Een vrouw van 50kg ,met haar hiel.

Ik betwijfel zelfs of de foto`s wel van dezelfde laptop zijn.Heb je foto`s van de achterkant,waar een id/s nummer op staat?.of vergoot foto`s van je laptop zoals die nu is en vergelijk die met de foto`s van 1st.Misschien zie je krasjes die verschillen.Ook heb je foto`s toen die wel aan stond ,wat kan je daar uit af leiden?Staat precies dezelfde software erop?

Maar i.i.g de verkoper is toch altijd aansprakelijk voor het deugdelijk ontvangen van het product.Dit lijkt mij echt een geval aansprakelijkheid verkoper. Hoe die het dan verder weer oplost ,is zijn zaak.Jij hebt recht op een onbeschadigde laptop,zoals over1 gekomen,toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-02-2023
Je hoeft de koper niet perse aansprakelijk te stellen. Je kan hem ook gewoon vriendelijk verzoeken een schadeclaim in te dienen bij de pakketdienst en daarbij jouw uiteindelijke bon te gebruiken dus waar de totale kosten op staan.

Als hij dat niet wilt dan kan je alsnog een claim via paypal indienen en erbij melden dat de verkoper niet meewerkt en er dus geen andere optie is dan deze claim bij hem in te dienen. Je krijgt dan in ieder geval het paypal bedrag terug (met een beetje geluk) en dan stuur je de laptop terug en dan kan de verkoper alsnog een claim indienen bij de pakketdienst alleen dan voor zichzelf.

Maar doe het gewoon tactvol en respectvol, ga niet direct agressief een claim bij dat persoon indienen zoals door sommige wordt aangeraden. Grote kans dat je dan gewoon kan fluiten naar je centen. Het is een particuliere verkoop en ook nog eens eentje vanuit het buitenland.

[ Voor 18% gewijzigd door jezzer op 05-05-2016 15:55 ]

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:48:... ik mij haast geen situatie kan voorstellen waarin dit gebeurd is tijdens vervoer.....
Gewoon een hele harde tik in het midden van de laptop? Bijvoorbeeld van een laadklep gevallen en precies gestoten op een stoeprand. 50kh hoeft helemaal niet, het hoeft maar net een tik op de verkeerde plek te krijgen.

Ik heb genoeg pakketten gezien waar qua doos bijna niets te zien was, terwijl ze er letterlijk met een heftruck overheen zijn gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Ferra schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 08:44:
Ik heb foto's ontvangen die IMG-20160421-WA00xx en 20160421_xx, dit zegt natuurlijk eigenlijk helemaal niets, maar als ik de verkoper vertrouw zijn de foto's gemaakt op 21 april, het moment dat de laptop te koop stond en we contact per mail hadden.
Dennism schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:15:
[...]

Als de laptop verzekerd is verzonden zal de verkoper bij de verzendpartij kunnen claimen. TS als koper waarschijnlijk niet omdat hij geen partij t.o.v. de verzendpartij.

Tenzij je anders kan afspreken met de verkoper verwacht ik wel dat het item terug moet naar de verkoper voor Paypal of ebay bescherming. Nu weet ik niet of de retourkosten ook onder deze dekking vallen, maar anders zie ik TS nog wel een paar tientjes verliezen op deze aankoop daar een terugzending niet goedkoop zal zijn waarschijnlijk, maar dat is natuurlijk mogelijk ook een ingecalculeerd risico door TS door het item in de US te kopen.
Ik denk ook niet dat iemand zoveel moeite zou doen inderdaad wanneer er ook nog allerlei kopersbeschermingen zijn. Profiel van de verkoper is trouwens aangemaakt in 2004 en heeft alleen 4 positiever beoordelingen (als koper).
SeatRider schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 09:29:
Ik proef een beetje dat je het niet het probleem van de verkoper wil maken, maar je moet de rekening wel ergens neerleggen. Bij jezelf? Dat wil je natuurlijk niet. Bij de transporteur? Dat kun jij niet, alleen de verkoper (die was verantwoordelijk voor verzendopdracht). Dus ik zou een claim openen bij PayPal.

Ik denk dat PayPal inderdaad alleen vergoed tot hetgeen via PayPal betaald is. Dus wel de verzendkosten, maar niet douane en BTW. Die krijg je misschien nog wel terug als je kunt aantonen dat de laptop weer retour afzender is? :)
Klopt, ik wil geen moeilijke koper zijn en voor nu denk ik nog steeds dat de schade onderweg is ontstaan. Uiteindelijk wil ik wel gewoon mijn geld terug inderdaad, maar wel van degene die hiervoor verantwoordelijk is :) . De BTW/Douane is trouwens ook gewoon via Paypal betaald, gaat bij eBay automatisch (Pitney Bowes), dus misschien scheelt dat nog.
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 12:48:
Foto`s van voor de situatie zeggen niks.Misschien zijn die al veel eerder gemaakt ,dat kan je niet onomstotelijk weerleggen.De verpakking had zo`n klap als deze echt wel opgevangen en het foom + karton zou ingedeukt moeten zijn.Je hebt een inspectie bij aankomst uitgevoerd en niks geconstateerd .Zo`n beschadiging laat sporen echt na aan de buiten kant.Dit is een kracht geweest te vergelijken met minstens 50kg.Zelfs bij vallen krijg je niet zo raar resultaat.Dichtgeklapt zie je ook dat de trackpad en bezel,door druk is veroorzaakt van onderaf ,dus beide beschadigingen is door 1x druk,door 1 oorzaak ,precies onder de trackpad gebeurd,als of iemand met zijn hiel precies er is op gestapt toen die onderste boven lag .

Mijn mening is ,dat de laptop in deze kapotte staat ,zo is opgestuurd.Meeste schade, bij vallen is aan de hoeken ,of druk van boven af op het scherm,wat dan barst.Bij jouw is er op zo`n rare plek kracht op uitgeoefend,dat ik mij haast geen situatie kan voorstellen waarin dit gebeurd is tijdens vervoer.De ups man heeft er op gestaan? Mmh ,dat zou je echt moeten zien aan de verpakking ,en het foom.Ik weet niet of je ouwe test laptops hebt liggen,maar pak het op dezelfde wijze in en laat het vallen.Tenzij dat die precies op een rond staal of beton voorwerp neerkomt ,in het midden,is het niet mogelijk.Ook had je dan veel meer schade.Dit is echt een stap schade geweest,iemand die precies op de laptop ,in het midden,toen die op z`n kop lag,met zijn hiel ,er op is gaan staan.Een vrouw van 50kg ,met haar hiel.

Ik betwijfel zelfs of de foto`s wel van dezelfde laptop zijn.Heb je foto`s van de achterkant,waar een id/s nummer op staat?.of vergoot foto`s van je laptop zoals die nu is en vergelijk die met de foto`s van 1st.Misschien zie je krasjes die verschillen.Ook heb je foto`s toen die wel aan stond ,wat kan je daar uit af leiden?Staat precies dezelfde software erop?

Maar i.i.g de verkoper is toch altijd aansprakelijk voor het deugdelijk ontvangen van het product.Dit lijkt mij echt een geval aansprakelijkheid verkoper. Hoe die het dan verder weer oplost ,is zijn zaak.Jij hebt recht op een onbeschadigde laptop,zoals over1 gekomen,toch?
Ik ben met je eens dat het een vreemde schade is, maar kan me wel voorstellen dat het toch door een val van de doos is gekomen. Het foam wat erom heen zit is van dat zachte foam, dat je zo met je vingers kunt platdrukken en meteen weer uitzet in oorsponkelijke vorm. Voorkomt schuiven in de doos, maar voorkomt zeker niet een harde klap, wat dat betreft ook niet echt handig ingepakt.

Ik denk weld at de foto's van dezelfde laptop zijn, de slijtage die te zien is (ik heb behalve de bovenstaande foto's ook nog wat andere) zijn hetzelfde. Wat krasjes op de behuizing, slijtage van licentiesticker (foto is helaas te onduidelijk om de code te kunnen lezen) en er zit een stukje plakband op het klepje van de LAN poort, ziet er ook exact hetzelfde uit.
jezzer schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 15:52:
Je hoeft de koper niet perse aansprakelijk te stellen. Je kan hem ook gewoon vriendelijk verzoeken een schadeclaim in te dienen bij de pakketdienst en daarbij jouw uiteindelijke bon te gebruiken dus waar de totale kosten op staan.

Als hij dat niet wilt dan kan je alsnog een claim via paypal indienen en erbij melden dat de verkoper niet meewerkt en er dus geen andere optie is dan deze claim bij hem in te dienen. Je krijgt dan in ieder geval het paypal bedrag terug (met een beetje geluk) en dan stuur je de laptop terug en dan kan de verkoper alsnog een claim indienen bij de pakketdienst alleen dan voor zichzelf.

Maar doe het gewoon tactvol en respectvol, ga niet direct agressief een claim bij dat persoon indienen zoals door sommige wordt aangeraden. Grote kans dat je dan gewoon kan fluiten naar je centen. Het is een particuliere verkoop en ook nog eens eentje vanuit het buitenland.
Lijkt mij ook het best, ik heb hem na ontvangst ook laten weten dat het binnen is, maar helaas beschadigd, en vriendelijk gevraagd of het klopt dat deze schade voor verzending niet aanwezig was. Dat bevestigd hij. Daarop heb ik vervolgens gezegd dat ik even ga uitzoeken hoe we dit op kunnen lossen, omdat wij allebei van mening zijn dat het bij transport is gebeurd (ik laat het aan de derde partij over om te beoordelen of dit inderdaad zo is, of de laptop toch voor verzending beschadigd moet zijn).

Ik ga even kijken wat ik ga doen, als ik het zo hoor lijkt me een Paypal claim het best, als ik hem het via USPS laat claimen heb ik geen zicht op wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EBay is niet 100%. Accounts met goede feedback zijn gewoon los te koop. Dat is ook geen transport schade, het komt helemaal niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit, zucht, verkeerd gelezen, ik heb koffie nodig ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 17:31:
EBay is niet 100%. Accounts met goede feedback zijn gewoon los te koop. Dat is ook geen transport schade, het komt helemaal niet overeen.
Geloof ik zeker, in dit geval gaat het om een account van 12 jaar oud, met slechts enkele positieve beoordelingen (als koper), en op dit moment nog een computer te koop.

Als hij mensen wil oplichten met defecte/beschadigde spullen had hij wel wat hoger ingezet denk ik.

Ik heb in ieder geval min of meer besloten om het (na overleg met de verkoper) via PayPal aan te pakken, ook omdat de invoerrechten via PayPal zijn gegaan. Heb eerder wel eens iets uit eBay (US) besteld en later moeten cancelen, die invoerrechten kreeg ik toen ook gewoon netjes terug via PayPal.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

Ik zat de doos nog eens te bekijken, ik zie er een (afgebroken) sticker "EPACKED" op zitten. Nu zit ik wat te googlen op repacked en het eBay Global Shipping Program, en zie daar ervaringen zoals:

I purchased a figurine that arrived with minimal packing material and single boxed. I asked the seller how he had packaged it ... he said it was in its original manufacturers box, double boxed with lots of packaing. He was shocked to hear it arrived in a single box - the manufacturers box was missing - and minimal packing.

Zal de verkoper eens vragen in wat voor doos hij het verzonden heeft...

[ Voor 26% gewijzigd door jerpsx op 06-05-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23:35
jerpsx schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:52:
[...]

Geloof ik zeker, in dit geval gaat het om een account van 12 jaar oud, met slechts enkele positieve beoordelingen (als koper), en op dit moment nog een computer te koop.

Als hij mensen wil oplichten met defecte/beschadigde spullen had hij wel wat hoger ingezet denk ik.

Ik heb in ieder geval min of meer besloten om het (na overleg met de verkoper) via PayPal aan te pakken, ook omdat de invoerrechten via PayPal zijn gegaan. Heb eerder wel eens iets uit eBay (US) besteld en later moeten cancelen, die invoerrechten kreeg ik toen ook gewoon netjes terug via PayPal.

Ik zat de doos nog eens te bekijken, ik zie er een (afgebroken) sticker "EPACKED" op zitten. Nu zit ik wat te googlen op repacked en het eBay Global Shipping Program, en zie daar ervaringen zoals:

I purchased a figurine that arrived with minimal packing material and single boxed. I asked the seller how he had packaged it ... he said it was in its original manufacturers box, double boxed with lots of packaing. He was shocked to hear it arrived in a single box - the manufacturers box was missing - and minimal packing.

Klopt, via het Global Shipping Program worden vaak dingen repacked om zo minder kosten te hebben met verzenden, erg spijtig maar zo gaat het helaas wel!
De verkooper stuurt zijn pakket naar eBay en daar word het opnieuw verpakt, en dan word het doorgestuurd naar jou. Gewoon een claim indienen bij eBay en laat die het maar uitzoeken, niet zo moeilijk doen. ;)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt wel of customs heeft zitten loeren in de notebook, of er dingen in zaten die de grens niet mochten passeren ofzo. Vooral dat scherm is 'opengewiekt' om te kijken of er iets achter zat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk niet, dat kunnen ze gewoon met rontgen.
Dat ding is gewoon ergens op gestuiterd in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Misschien ligt het aan mijn ogen maar, zoals al eerder door iemand genoemd, op de eerste foto's zie ik toch echt een lichte bolling vooraf.

Het zou inderdaad zomaar kunnen dat de douane dit ook heeft gezien en er mogelijk in heeft zitten wrikken omdat het verdacht is. Het meest aannemen is dat hij inderdaad onderweg is uitgepakt en gevallen vanaf een tafel op bijv. een stoel. Vervolgens is hij gerepackt en verzonden alsof er niets gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

jerpsx schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:52:
[...]

Ben je al verder gekomen met de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 23:03
Gewoon bij de verkoper klagen, want erg indrukwekkend zijn de inpakskills van deze verkoper niet. De paketten die ik maak zijn bijna tegen een tank bestand, terwijl dit erg matig is, vooral voor een pakketje uit de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Hmm als ik die derde foto crop en wat enhance, dan zie je het volgende:
laptop

De zilveren lijn lijkt op een vreemde manier weg te faden, in plaats van dat deze doorloopt.
Is de bolling en deuk weggeshopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

Croga

The Unreasonable Man

Mastermind schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:46:
Hmm als ik die derde foto crop en wat enhance, dan zie je het volgende:
[afbeelding]

De zilveren lijn lijkt op een vreemde manier weg te faden, in plaats van dat deze doorloopt.
Is de bolling en deuk weggeshopt?
Je ziet de schaduw van de kabel die er voor ligt. Niets vreemds te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Hmmm ik weet het niet hoor, de schaduw van de kabel is ook een stukje lager duidelijk te zien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:59:
Tuurlijk niet, dat kunnen ze gewoon met rontgen.
Dat ding is gewoon ergens op gestuiterd in het midden.
Ja en nee, ze mogen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Ik heb een foto van de doos gemaakt en naar de verkoper gestuurd om te vragen of het dezelfde doos is als hij het in verzonden heeft, dat bevestigd hij. De REPACKED label is er dan denk ik op gekomen omdat hij het naar een verzamelpunt van het Global Shipping Program heeft gestuurd, en het daar omgelabeld is om naar mij te versturen. Misschien is het om een of andere reden toch open gemaakt en is hij toen gestuiterd.

Ik weet het niet zo goed met de foto's, het is wel erg pech dat de foto's allemaal niet zo heel scherp zijn, en er op een foto precies de oplader voor ligt.

Het is niet op z'n best verzonden, maar zulke dingen komen nu eenmaal voor. Binnen Nederland ook wel eens gekke dingen meegemaakt, spullen zonder opvulling in een doos, met een dun stukje plakband dicht. Toppunt voor mij was een apparaat dat in de originele doos was verstuurd met een labeltje erop (geen tweede neutrale doos eromheen) en niet eens dichtgetaped :+ . Was gewoon zo een doosje waar flappen in de zijkant schuiven. Iedereen kon het gewoon open maken om te kijken wat erin zat en er spullen uit halen, maar alles zat er nog in bij aankomst... :D

De verkoper heeft een (knullige) poging gedaan om het veilig in te pakken, als hij niet was gevallen was het voldoende geweest. Wie is er dan verantwoordelijk...

Ik heb een geschil geopend bij PayPal (dit vooraf ook bij de verkoper gemeld) en gezegd dat hij als bewijs de foto's van voor het versturen kan gebruiken. Ik laat aan PayPal over om te besluiten waar het nu fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit ook een keer spul via de USA gekocht, maar achteraf nooit iets ontvangen. Het komt 'vaak' voor daar dat spullen verdwenen raken, of door 'customs' uit elkaar worden getrokken.

Mensen die iets willen smokkelen zijn zeer creatief, en ondanks dat zo'n ding door een röntgenscanner gaat kan het voorkomen dat er iets verdachts in zit. En dan trekken ze 'm uit elkaar ... op zeer slonzige wijze.

Echter zou ik het kopen van spullen oversea's ook niet toevertrouwen. De paypal geschillen claim stelt ook niets voor. Ik had een keer een display besteld, stond 100% dat het geschikt was voor type X Y Z en bij aankomst een heel ander display bleek te zijn. Die werkte niet en kwam er met de verkoper niet over uit. De paypal geschillen claim is een geautomatiseerd proces, zodra deze door de seller wordt gesloten dan heb je gewoon helemaal niks.

Ook met douane-kosten enzo (import spul buitenland naar europa) moet je voor betalen. Je kunt het beter in Duitsland kopen of zelfs polen, als je goedkoop een notebook scoren wil.

In de USA heb je een ander probleem is dat o.a het voltage verschilt met europa (110V vs 220V).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Aan de schade te zien lijkt het me eerlijkgezegd geen "onderzoekschade". Hij heeft duidelijk een klap gekregen op de zijkant. Als je de laptop lomp open wilt wrikken steek je er een platte schroevendraaier tussen lijkt me, en ga je niet met een groot voorwerp op de zijkant slaan.

Ik heb zelf eigenlijk best goede ervaringen gelezen met over de PayPal procedure. Hoe kan een seller de procedure zomaar sluiten? Alleen de koper kan de claim annuleren als hij tevreden is, of PayPal maakt een besluit, toch?

Het gaat in dit geval niet om goedkoop een notebook scoren, maar om een notebook scoren die in NL/EU niet meer te koop is (Toshiba U845W), vandaar dat ik op eBay US terecht ben gekomen. De meeste opladers voor laptops werken zowel op 110 als 220V, deze ook, dus dat is niet echt een probleem, enkel een andere stekker op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

jerpsx schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:03:
......

Ik heb zelf eigenlijk best goede ervaringen gelezen met over de PayPal procedure. Hoe kan een seller de procedure zomaar sluiten? Alleen de koper kan de claim annuleren als hij tevreden is, of PayPal maakt een besluit, toch?

.....
Snap het niet. Heeft de verkoper gezegd de procedure te stoppen en gaat PayPal daarin mee, zonder argumenten? Lijkt me wel heel bot en niet vertrouwenwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
OgWok schreef op maandag 09 mei 2016 @ 15:09:
[...]

Snap het niet. Heeft de verkoper gezegd de procedure te stoppen en gaat PayPal daarin mee, zonder argumenten? Lijkt me wel heel bot en niet vertrouwenwekkend.
Sorry voor de verwarring, dit was een reactie op het bericht van Jism. Het lijkt me inderdaad ook vreemd als de verkoper het geschil kan sluiten.
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:24:
De paypal geschillen claim stelt ook niets voor. Ik had een keer een display besteld, stond 100% dat het geschikt was voor type X Y Z en bij aankomst een heel ander display bleek te zijn. Die werkte niet en kwam er met de verkoper niet over uit. De paypal geschillen claim is een geautomatiseerd proces, zodra deze door de seller wordt gesloten dan heb je gewoon helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:24:
Ik heb ooit ook een keer spul via de USA gekocht, maar achteraf nooit iets ontvangen. Het komt 'vaak' voor daar dat spullen verdwenen raken, of door 'customs' uit elkaar worden getrokken.

Mensen die iets willen smokkelen zijn zeer creatief, en ondanks dat zo'n ding door een röntgenscanner gaat kan het voorkomen dat er iets verdachts in zit. En dan trekken ze 'm uit elkaar ... op zeer slonzige wijze.

Echter zou ik het kopen van spullen oversea's ook niet toevertrouwen. De paypal geschillen claim stelt ook niets voor. Ik had een keer een display besteld, stond 100% dat het geschikt was voor type X Y Z en bij aankomst een heel ander display bleek te zijn. Die werkte niet en kwam er met de verkoper niet over uit. De paypal geschillen claim is een geautomatiseerd proces, zodra deze door de seller wordt gesloten dan heb je gewoon helemaal niks.

Ook met douane-kosten enzo (import spul buitenland naar europa) moet je voor betalen. Je kunt het beter in Duitsland kopen of zelfs polen, als je goedkoop een notebook scoren wil.

In de USA heb je een ander probleem is dat o.a het voltage verschilt met europa (110V vs 220V).
wat een hoop onzin!
en een Duitse laptop met QWERZ toetsenbord is in Nederland nog minder bruikbaar dan een Deens toetsenbord.
110v en 220v adapters zijn gewoon overal te gebruiken, kom per jaar wel een aantal keer in Amerika en heb daar ook 2 adapters gekocht voor mijn laptop als ik er weer eens 1 kwijt ben, die kan ik met de Nederlandse gewoon door elkaar gebruiken.
paypal is voor een koper een zeer goede oplossing, claim aanmaken, ze storten je geld terug en de bewijslast ligt dan eerst bij de verkoper.

douane kosten heb je mee te maken en die kan je gewoon berekenen op de douane site.

@TS
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:58:
Als eerste contact opnemen met de verkoper. Als daar niets uitkomt, dien je dit te melden bij ebay/paypal. Zorg hierbij voor duidelijke foto's.
is de beste oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door talin op 12-05-2016 10:40 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Inmiddels ligt het bij PayPal, al een paar dagen stil nu. Wacht het nog even rustig af.

Heb in de procedure trouwens nog geen "bewijsmateriaal" kunnen uploaden. Neem aan dat ze daar nog naar gaan vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de zekerheid even wat fotos uploaden, en die urls van bijv imgur toevoegen aan je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Als ik de details van de claim bekijk staat erbij:

We nemen contact met u op als er ontwikkelingen zijn of als we aanvullende informatie van u nodig hebben vóór 6 jun 2016.

Ik neem dus aan dat op een gegeven moment PayPal beide partijen om bewijsstukken gaat vragen. Tijdens de procedure was hier geen mogelijkheid voor, en ik zie nu ook geen mogelijkheid om mijn bericht nog te wijzigen of er iets aan toe te voegen. Zie wel dit staan, maar nooit de mogelijkheid gezien dus (of over het hoofd gezien):

Ondersteunende documenten
Bestanden (0)
U heeft geen bestanden ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Detmer

Professioneel prutser

jerpsx schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:01:
Als ik de details van de claim bekijk staat erbij:

We nemen contact met u op als er ontwikkelingen zijn of als we aanvullende informatie van u nodig hebben vóór 6 jun 2016.

Ik neem dus aan dat op een gegeven moment PayPal beide partijen om bewijsstukken gaat vragen. Tijdens de procedure was hier geen mogelijkheid voor, en ik zie nu ook geen mogelijkheid om mijn bericht nog te wijzigen of er iets aan toe te voegen. Zie wel dit staan, maar nooit de mogelijkheid gezien dus (of over het hoofd gezien):

Ondersteunende documenten
Bestanden (0)
U heeft geen bestanden ingediend.
Als PayPal dat nodig acht dan krijg je een mail met de vraag om bewijsstukken te sturen ja :) . Dan kun je ze mailen en meteen foto's toevoegen in de bijlagen

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan de behuizing onderdelen misschien voor weinig op ebay of mp vinden. Is ie weer als nieuw :) ook wel eens gedaan,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Manke schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:11:
Je kan de behuizing onderdelen misschien voor weinig op ebay of mp vinden. Is ie weer als nieuw :) ook wel eens gedaan,.
Had ook al even zitten kijken ja, maar ben bang dat dat toch veel geld en tijd gaat kosten.

Onderdelen moeten waarschijnlijk uit het buitenland komen, geen verkopers die alle onderdelen hebben. Vervelende is dat niet één onderdeel is beschadigd, maar door de klap over de zijkant verdeeld is, dus zowel de behuizing van het scherm (beide kanten) en omlijsting van het toetsenbord incl. touchpad. Enige wat goed lijkt te zijn is de onderkant (en die staan natuurlijk wel voor weinig op eBay :+ ).

Als ik alles nog kan vinden, dan nog de klus om alles over te gaan zetten..

Misschien is het een laatste optie als de claim niet in mijn voordeel wordt afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dit is de hele reden waarom je met paypal zou willen betalen met hun kopersbescherming.
Zie niet in waarom het niet in je voordeel moest werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Dat denk ik ook wel, maar niet alles loopt zoals verwacht :-)

Denk trouwens dat de verkoper er ook nog weinig van snapt (spreekt matig Engels dus zijn mails zijn niet altijd even duidelijk). Hij heeft al een paar keer gevraagd of ik de laptop nog wil en of ik hem de betaling kan sturen, terwijl ik dus gewoon via eBay heb betaald, dus het geld daar nu (tijdelijk) geparkeerd staat denk ik.

Nu krijg ik gisteravond van hem een betaalverzoek $230 met het bericht "And the laptop is your. Please pay me i dont need the laptop again".

Geen idee hoe hij bij $230 is gekomen (want de laptop was $215) en wat hier nu de bedoeling van is. Maar weer een mailtje sturen, en morgen PayPal eens mailen hoe het ervoor staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 12:11

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Klinkt als een Nigeriaanse scam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Denk eerder gewoon iemand met weinig eBay ervaring en slecht Engels. Ik heb hem in ieder geval verteld dat ik niet kan ingaan op de betaalverzoeken, omdat ik al via eBay heb betaald en het geld daar waarschijnlijk nu staat tot de zaak is opgelost.

Maandag ook PayPal eens een mailtje gestuurd, maar nog helemaal niets van gehoord. Valt me wel een beetje tegen. Vanmiddag maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 12:11

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

jerpsx schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:56:
Denk eerder gewoon iemand met weinig eBay ervaring en slecht Engels. Ik heb hem in ieder geval verteld dat ik niet kan ingaan op de betaalverzoeken, omdat ik al via eBay heb betaald en het geld daar waarschijnlijk nu staat tot de zaak is opgelost.

Maandag ook PayPal eens een mailtje gestuurd, maar nog helemaal niets van gehoord. Valt me wel een beetje tegen. Vanmiddag maar eens bellen.
Iemand met slecht Engels uit de US? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
ocn schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
[...]

Laptop is verzonden vanuit US inderdaad (Florida), maar zijn naam klinkt mij Mexicaans oid., dus wellicht is zijn eerste taal Spaans.

Het is ook niet zo dat iedereen die in NL woont (goed) NL spreekt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocn schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
[...]

Nog nooit in de VS geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

jerpsx schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:55:
[...]

Laptop is verzonden vanuit US inderdaad (Florida), maar zijn naam klinkt mij Mexicaans oid., dus wellicht is zijn eerste taal Spaans.
Zou inderdaad prima kunnen. Er zitten in Florida nogal wat Spaanse invloeden, dus dat stukje klinkt (gelukkig) nog heel aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Even een update.

Valt allemaal een beetje tegen hoe vlot het verloopt. Was er niet meer aan toegekomen om te bellen omdat de helpdesk toen gesloten was, en inmiddels ook even op vakantie geweest.

Op de mail naar PayPal toe over de status geen reactie gekregen.

Er zijn twee geschillen geopend, één voor de laptop en één voor de invoerrechten. Zou allemaal vanzelf samengevoegd worden (werden ook vanzelf tegelijk geopend). Nu kreeg ik ondertussen wel een mail dat mijn geschil over de invoerrechten onopgelost gesloten gaat worden als ik geen actie onderneem, tenzij ik er een claim van maak. Toen dus maar een claim van gemaakt, met het bericht erbij dat de claim van de laptop nog loopt en de status en het proces mij nogal onduidelijk zijn. Verder ook geen reactie op gekregen.

Komende week maar eens de helpdesk bellen om te kijken of ik daar wat duidelijkheid kan krijgen. Inmiddels een maand verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Weer een update...

Is niet echt opgeschoten allemaal.

Na contact met de helpdesk bleek dat het proces stil stond, omdat ze nog in afwachting waren van bewijsstukken van mij (terwijl op mijn PayPal-pagina stond dat het nu bij PayPal lag).

Na het mailen van de foto's bleek enkele mails later dat PayPal geen foto's per mail kan ontvangen. Ook dit wordt weer heel vaag gecommuniceerd, maar inmiddels via een andere manier kunnen uploaden.

Nu de bewijsstukken zijn ontvangen heeft PayPal besloten dat ik de laptop (op eigen kosten) terug mag sturen, en dan het geld van de laptop terugkrijg zodra de ontvanger heeft bevestigd dat hij binnen is. De ontvanger heeft al eerder aangegeven dat hij de laptop niet terug wil, dus ik vraag me af wat dat nog voor zin heeft.

Daarnaast kost het mij dus de verzendkosten terug (iets van €25 bij PostNL zag ik), de door mij betaalde verzendkosten+invoerrechten van US naar NL zijn onbesproken in de claim...al met al ga ik er dus vanuit dat het mij straks €100 heeft gekost. Vraag me af of bij het terugsturen ook weer invoerrechten naar US betaald moeten worden.

Ik ga nog eens contact met de verkoper opnemen, wat hij precies van PayPal heeft gehoord. Zal het geld on-hold zijn gehouden en straks terug worden gestort naar mij, en krijgt hij er een beschadigde laptop voor terug ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
jerpsx schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 16:37:
Daarnaast kost het mij dus de verzendkosten terug (iets van €25 bij PostNL zag ik), de door mij betaalde verzendkosten+invoerrechten van US naar NL zijn onbesproken in de claim...al met al ga ik er dus vanuit dat het mij straks €100 heeft gekost. Vraag me af of bij het terugsturen ook weer invoerrechten naar US betaald moeten worden.
Let er even op dat je de verzendkosten ook weer kunt verhalen op PayPal. Zie hier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Vreemd, in de mail staat namelijk: "Houd er rekening mee dat u verantwoordelijk bent voor de kosten voor het terugsturen van het object"

Ga er nog eens even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:04
Laat het wijze les zijn voor als je nog eens hardware online bestelt of zelfs helemaal vanuit de US laat verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Zeker, bestel wel vaker dingen uit buitenland maar kleine items, als er daar iets mee gebeurd valt het nog te overzien.

Als het om kwetsbare en duurdere items gaat denk ik er in het vervolg wel 2x over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerpsx
Ik heb een schadevergoeding af kunnen spreken met de verkoper, dus buiten PayPal om.

De oplossing van PayPal was in mijn ogen waardeloos.

Als ik wat meer tijd heb eens kijken of ik de onderdelen misschien toch ergens kan vinden (zal lastig worden), en anders gaat hij weer Marktplaats/eBay op voor iemand anders die er nog iets mee kan.

Probleem is nu dus "opgelost". Ik hoop dat anderen ook nog wat aan de ervaringen in dit topic hebben ;-)
Pagina: 1