Vijver weghalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 13:46
Hallo,

Ik heb onlangs een huis gekocht, en in de tuin zit een vijver van 18m2.
Deze is 1,5meter diep.
De zijkanten zijn gemetseld, en de ondergrond is 10cm beton.

Hoe kan ik het beton het beste weghalen?

Ik wil namelijk een 'normale ' tuin, dus zand erin gooien is geen optie. Dan komt de tuin over 10jaar weer omhoog als het genoeg geregend heeft.., dus het beton moet eruit:(

Ideeën?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Androo op 04-05-2016 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bikken? Wel een ongelofeloos kutwerk :P
Haakse slijper met een diamant slijpschijf er in (evt watergekoeld) en de boel in 'tegels' opzagen en dan stuk voor stuk er uit wippen met een koevoet? Waarschijnlijk de simpelste en snelste oplossing.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:03
Een grote mobiele kraan + trekker met dumper. Als het gewapend beton is zou je het eventueel eerst moeten /kunnen laten slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Flinke Mango huren?

Hebben een vriend en ik een aantal jaar geleden bij zijn vijvertje gedaan. Na een middag klooien met breekhamers, ect. waren we gesloopt en het schoot niet op. Kango gehuurd en die zelfde avond lag alles in stukken, weliswaar geen 18m2.

Flinke klus hoor met zo'n vijver, gaat flink wat puin opleveren!

Gabriël AM5

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Zwembad van maken? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik zou denken aan een mini-graafmachine met een sloophamer attachment.
Of vraag eens een offerte bij een vakman.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Minigraver plus breekhamer lijkt mij. Slijptol bij de hand houden voor de wapening.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Flinke klus, ik weet niet of je de beschikking hebt over een auto met aanhanger om de boel af te voeren ? Ik zou een aannemer(tje) benaderen ; echt zo'n klusje voor een zaterdag.

Want met een beetje pech is het idd gewapend beton, en kun je naast een kango ook nog met een haakse slijper aan de gang. Als je er kunt komen met een kleine graafmachine, kan het daarmee snel klaar zijn.

- daarna moet er dus ook weer 27m3 zand in ; da's ook best wel veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Ja het is inderdaad een flinke klus..

Dank voor jullie suggesties! Kleine graver gaat denk ik niet lukken.. kan alleen via de garage naar achteren toe.. dus een normale deur naar de tuin.. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Niet weghalen en flink wat gaten in de bodem boren ? De zijkanten dan wel weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarom moet de bodem er eigenlijk uit? De wanden, ok, maar ik zou de bodem laten liggen. Op die diepte krijg je daar toch geen last van? Eventueel gaten erin boren idd, maar meer zou ik niet doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Ja ik wou van de wanden de eerste 3 stenen eruit halen, dus een meter laten staan..
Moet ik wel veel gaten boren denk ik? alles beter dan beton eruit halen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
Androo schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 18:43:
Ja het is inderdaad een flinke klus..

Dank voor jullie suggesties! Kleine graver gaat denk ik niet lukken.. kan alleen via de garage naar achteren toe.. dus een normale deur naar de tuin.. :(
Ow.. er bestaan wel mini-gravertjes die wél door de deur kunnen, maar die kunnen dan weer niet veel met het beton, ben ik bang.
Afbeeldingslocatie: https://www.boels.nl/assets/modules/products/001750_big_2.jpg

[ Voor 119% gewijzigd door MEN-O op 04-05-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Nee, de wanden haal je er helemaal uit. Voor mijn part maak je er een laag kraakpuin van op je betonnen bodem, scheelt weer vullen met grond.

Die kleine gravertjes werken idd prima, maar niet met een hydraulische breekhamer. Die gebruiken ze trouwens liefst alleen op oude machines, omdat ze de hele machine ermee mollen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Dat dacht ik inderdaad ook, maar ik zie net bij Boels dat ze die er wél bijverhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
maarja zon gravertje : Probleem 1, hoe krijg je hem in het gat ? denk niet dat ze genoeg kracht hebben om vanaf de kant, het beton eruit kunnen slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Androo schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:37:
maarja zon gravertje : Probleem 1, hoe krijg je hem in het gat ? denk niet dat ze genoeg kracht hebben om vanaf de kant, het beton eruit kunnen slopen?
Het zijn graafmachines. Die kunnen graven.
Je kan buiten de vijver een ramp naar beneden graven en dan door de wand van de vijver breken.

Alleen geen idee of de dingen die door de deur passen zwaar genoeg zijn om door beton te gaan. Maar dat zou je bij een verhuurder kunnen navragen.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 04-05-2016 19:40 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
DrivinUCrazy schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:08:
Nee, de wanden haal je er helemaal uit. Voor mijn part maak je er een laag kraakpuin van op je betonnen bodem, scheelt weer vullen met grond.

Die kleine gravertjes werken idd prima, maar niet met een hydraulische breekhamer. Die gebruiken ze trouwens liefst alleen op oude machines, omdat ze de hele machine ermee mollen.
Wat is jou argument, om de wanden er helemaal uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MEN-O schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 18:57:
[...]

Ow.. er bestaan wel mini-gravertjes die wél door de deur kunnen, maar die kunnen dan weer niet veel met het beton, ben ik bang.
[afbeelding]
Zeker weten dat een gestorte vijver van 't formaat wat TS meld er binnen een dag volledig uit is én t gat ook weer gevuld is met schone zwarte grond. Zelfs middels een schuurdeurtje van 900mm.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vast wel, maar bij voorkeur door Pjotr of Harry. Dat beetje beton kapot beuken is waarschijnlijk nog de kleinste uitdaging. Het beton afvoeren en vooral de 27m3 aarde aanvoeren is de echte klus. Dat zijn iets van 350 kruiwagens zand :+

Overigens zou ik altijd gaan voor het afvoeren van al het puin. Met puin vervuilde grond is superirritant als je het later alsnog moet afvoeren.

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat die vijvervloer niet gemaakt is van 200 mm dik gewapend beton.
Je zou dan met een normale handkango het klusje wel kunnen klaren.

Als het wel dik gewapend beton is kan je het inderdaad met een minigraver met een prikker op de voorkant doen.
Zo heb ik bij een kennis de betonvloer uit de garage laten halen.
YouTube: Breekhamer aankoppelen op een minigraver 1 ton | Huurland

Als je geen zit hebt om alles weg te halen kan je het puin ook laten liggen in gebroken stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:36
DrivinUCrazy schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:08:
Nee, de wanden haal je er helemaal uit. Voor mijn part maak je er een laag kraakpuin van op je betonnen bodem, scheelt weer vullen met grond
Ik denk dat je er dan wel rekening mee moet houden dat de grond later kan verzakken. (Ik denk dat je de ruimtes tussen het puin moeilijk kunt vullen. Al ben ik geen expert.)

[ Voor 8% gewijzigd door Steamwitz op 04-05-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik had ook zoiets in de tuin. De gestorte betonplaat heb ik laten liggen en de gemetselde wand met een grote sloophamer en later met een minikraan. Zo'n wand brokkelt vrij snel af als je er tegenaan stoot met de bak. Bij mij iig wel terwijl het toch kalkzandsteen blokken waren met murfor wapening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:22
Ik zou me inderdaad ook zorgen maken over de 30 kuub zand die je daarna nodig hebt... Dat zijn heel wat kruiwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Gaatje boren in het beton en met oud en nieuw een staafje dinamiet er in ;)

Als het goed is heb je met de aankoopsom van het huis al rekening gehouden met de kosten van aanvoer van tuingrond.
Of als je geld wilt besparen de grond voor huis laten storten en twee weken lang elke avond een paar uurtjes kruien. Als je jong en gezond bent is dat geen enkele probleem en is het na 2 weken klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Androo schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:56:
[...]

Wat is jou argument, om de wanden er helemaal uit te halen?
Om te voorkomen dat je een opvangbak onder je tuin hebt waar zich heel veel water in kan verzamelen. Daarnaast, wil je ooit eens een keer wat graven, al is het maar voor wat beplanting, wil je niet direct met je schep op die bakstenen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met de tuin komt omhoog? Ik woon achter een dijk en onze tuin zakt weg. Dus heb tot meter diepte alles weggegraven en betonnen fundering gestort en daarna nooit meer wegzakkende tuin of andere problemen gehad.

Gewoon de muurtjes wegtikken en dichtgooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Leeghalen, schoonmaken, betegelen en een zwembad van maken. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Goed gegoten beton is een _hel_ om zelf te slopen. Ik moet regelmatig voor een huisje waar ik aan het klussen was wat sokkeltjes omver tikken of wat overtollig spul weghalen. Ben je uren mee bezig, even los van de bewapening.

Heel simpel : Boor wat gaten in de bodem zodat overtollig water en eventueel wat plantenwortels makkelijk er door heen kunnen.

Breek alleen de wanden af (hebben meerderen al geopperd) en strooi het puin over de bodem eventueel. Vul vervolgens op met een laagje zand en daarna aarde, het liefst niet 'nieuwe' aarde want die zakt enorm in. Dus beter is het om ergens oude aarde te vinden zodat ie mooi is ingeklonken. Er zijn genoeg bedrijven die dit voor je regelen, moet je allemaal niet zelf gaan doen met dit soort volumes.

Wat betreft het afbreken van de wanden : Zelf doen is een optie als de wandjes dun zijn, en je goed gereedschap hebt gehuurd (lees: dril-achtige dingen, heb hier zelf geen specifiek verstand van verder). Als het dikker is da 3-4 cm dan gewoon laten uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

breekhamer?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2016 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
(jarig!)
Er is al genoeg gezegd over het slopen.
inderdaad bodem van zooi flinke gaten voorzien (minimaal 30 mm SDS boor gebruiken dus)
Zij wanden slopen in kleine handelbare delen bodem opvullen met dit puin tot max 75 cm onder tuin hoogte
rest dus afvoeren (leuk retour ritje als je zand/grond naar je tuin aan het kruien bent ;)

maar over het opvullen moet ik onderstaand nog wel benadrukken
terwijl je aan het opvullen bent ruim water er overheen sproeien dat het gelijk goed tussen het puin spoelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Ik zou er ook een zwembad van maken. 18m2 is daarvoor prima. De investering is met de fundering die er letterlijk en figuurlijk al ligt klein en het genot is groot; niet alleen voor jezelf maar ook voor de waarde van je huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een zwembad is geen asset maar een liability. Operationele en onderhoudskosten zijn bepaald niet verwaarloosbaar. Typisch iets waar je juist je investering nooit terugverdiend en het dus alleen moet doen als je per se zo'n ding wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Rukapul schreef op zondag 08 mei 2016 @ 14:37:
Een zwembad is geen asset maar een liability. Operationele en onderhoudskosten zijn bepaald niet verwaarloosbaar. Typisch iets waar je juist je investering nooit terugverdiend en het dus alleen moet doen als je per se zo'n ding wilt hebben.
Ja als je je huis ziet als een vastgoed object wel, als je lekker wil wonen en niet alles kapot wil berekenen is een zwembad prima.

Onze tuin is helaas niet zo riant dat het uitkan, dus we zitten vast aan een halfbakken bovengronds framebad van 2x3, maar anders wisten we het wel. :)

Dus als je vreselijk verstandig bent en vooral financieel rendement uit je huis wil halen, niet doen. :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Flagg op 08-05-2016 18:00 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als je één wand weghaald, in afwatering voorziet en een nette oprit aanlegt heb je een pracht van een verdekte parkeerplaats.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Obelink schreef op zondag 08 mei 2016 @ 18:08:
Als je één wand weghaald, in afwatering voorziet en een nette oprit aanlegt heb je een pracht van een verdekte parkeerplaats.
Handig zo'n parkeerplaats op een plek waar de ts al aangeeft niet met een kraantje te kunnen komen dus een auto gaat helemaal niet lukken

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasplank op 08-05-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Een zwembad moet je echt niet aan beginnen als je dat niet 100% wil. Veel werk en onderhoudskosten die je niet kan negeren. Ik spreek uit ervaring, gelukkig al veel kunnen automatiseren :)

Wat is in hemelsnaam een kango?

Los van het slopen van de vijver, heeft de TS al een oplossing om die 25 kuub zand in zijn tuin te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Volgens mij een merk/type wat een veelverkochte betonhakhamer maakt. Soort pneumatische betonboor alleen dan draait ie niet en heeft een beitel ipv een boor. Mijn boor heeft ook een klopstand met een SDS beitel alleen ik moet er niet aan denken om daar een hele wand mee te slopen :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 20:50
een mini dumper of een paar transportbanden. voor het transporteren van het zand.
het ligt er een beetje aan waar de muren van zijn gemaakt gemetselde baksteen kalkzandsteen ed
dan is het met een kango/breekhamer omgeveer 6 kg is een muurtje tot 10 cm wel te doen.
is het dikker dan kan je beter een zwaardere breekhamer ongeveer 10 kg huren
deze zijn eigenlijk te zwaar om lekker mee te werken (meer voor vloeren)
10 cm beton kan je proberen met een zwaardere breekhamer ongeveer 18 kg maar ik geef geen garantie gezien de grootte van de vijver.
kwa wapening daar kan je meestal omheen hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:52
Is het geen idee eens wat proefgaten te boren hoe dik die vloer überhaupt is? Kan wellicht al helpen in de afweging hoe veel werk het gaat worden om het er uit te kkrijge.
nvm 10 cm dus :X

Ik zou er niet aan beginnen. Je moet die brokken ook nog eens stuk voor stuk 1,5m omhoog het gat uit werken.

[ Voor 28% gewijzigd door jip_86 op 08-05-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14
Maak van water je vriend , met een dompelpomp pomp je het water uit de bak eronder, hij gaat drijven en een grote kraan tilt hem weg. Die kraan zet daarna 30 kuub aarde terug.
Zo heb ik een lege olietank laten drijven. Daarna zand en aarde eronder gespoeld.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Gaat zo'n grote hoeveelheid beton ook drijven? ;)
Een lege olietank rond aan de onderkant en heeft dus weinig wrijving dus met de aarde eromheen. Zo'n bak beton heeft nogal wat wrijving.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

30 kuub zand niet zo zeuren zeg..
2 jaar terug 21 kuub zand met 3 man in 2 dagen weg gereden..
Daarvoor in mijn eentje 18 kuub grond weg gehaald.
En 9 kuub aan stenen. En ik ben echt geen over de top getrainde fitness guru nee ik ben juist sinds 6 maanden aan het dieeten geslaagd :P.

Wordt wel een beetje overdreven hier over het werk en inspanning die ervoor nodig is. 8 kruiwagens per kuub dus 240 keer een volle bak wegrijden.

Het beton is met zo'n mini graver vrij eenvoudig af te breken en af te voeren. Ja het is veel hand werk dus reken een paar kennissen en vrienden erbij maar met een 1,5 week zie je er weinig meer van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Als je nu twijfelt of je hem wel of niet weg moet halen zou ik het zeker wel doen. Anders ga hier over een paar jaar spijt van krijgen en zit je met een mooi aangelegd tuin/terras wat half afgebroken moet worden etc. Dan kan je beter nu even investeren of zelf flink doorpakken en het gelijk op orde maken.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:09
Je zou er ook nog over na kunnen denken om van de bak een soort verzonken terras te maken, iets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://media.rightmove.co.uk/23k/22316/13446642/22316_quebol_IMG_06_0000_max_656x524.jpg

Al is een drop van 1,5m misschien te veel van het goede, weet niet in hoeverre je dan nog zon hebt..
Pagina: 1