Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 19:20
Goedemiddag mede-Tweakers! :)

Ik heb gisteren een nieuwe CPU koeler gekocht voor mijn LGA1156 mobo (Asus P5P77D-Pro) aangeschaft.
Mijn CPU betreft een i7-860, zonder al te veel problemen heb ik de Coolermaster Hyper 212 Evo geinstalleerd.
Nu ben ik gisteren begonnen met het overclocken van mijn CPU en heb inmiddels de stock snelheid van 2.8ghz om hoog weten te krikken naar 3.6ghz! (Dit ook omdat ik nog niet al te veel met de voltages bezig wil gaan en ik hiervoor nu ook de limiet behaald heb.)

Maar mijn vraag is nu eigenlijk hoe ik de temperaturen kan tweaken voor deze OC.
Op de stock clockspeed van 2.8 tikte ik in idle zo'n 28-30 graden aan.
Nu met de OC heeft dit zich alweer verhoogt naar 40-43 graden (Wat ik desondanks ook gewend was met de stock koeler..)
Onder medium high load (40-50%) liggen de temperaturen ookal snel rond de 60-65 graden, wat op stock altijd netjes bij de 50 bleef zitten.
Of zijn dit gewoon normale temperaturen die eenmaal bij het overclocken mee komen?

Ter info:
Multiplier (CPU ratio) staat op 21 (Kan max 22)
BSC CLK staat op 172
Vcore staat op 1,2V

En de rest kan ik hier evt ook nog noteren ;).

Beste antwoord (via MeisterQ op 05-05-2016 00:54)

Verwijderd

De temperaturen zijn inderdaad normaal. Ik kan er nog aan toevoegen dat in mijn geval de temperaturen een heel stuk hoger worden (4.2Ghz @ 1.42V met max 85 graden) en dat ik de chip al 6 jaar zo heb draaien zonder enig issue.

Je zit bovendien dus nog aan de veilige kant ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Dit is afaik gewoon normaal. Bij een hogere clockspeed wordt er meer werk verzet en stijgt het verbruik en dus de temperaturen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temperaturen zijn inderdaad normaal. Ik kan er nog aan toevoegen dat in mijn geval de temperaturen een heel stuk hoger worden (4.2Ghz @ 1.42V met max 85 graden) en dat ik de chip al 6 jaar zo heb draaien zonder enig issue.

Je zit bovendien dus nog aan de veilige kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 19:20
Bedankt GBCF! en jij natuurlijk ook Ardjee ;).
Zijn toch nog taaie dingen die 1e gen i7'tjes had zelfs op de stock snelheiden nog geen reden om te upgraden, maar nu al helemaal niet meer! :P
Heb vooral in games al gemerkt dat ik nu toch die extra frames aan weet te tikken.
Ik ben ook zeker van plan om de CPU verder te overclocken maar ga mezelf tot die tijd eerst nog wat beter in de wereld van overclocken onderdompelen :).