Windows werkt niet na AHCI -> Raid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Mike
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 19:06
Ik heb in mijn bios ahci aangepast naar Raid. Omdat ik mijn 2 ssd 1 wil gaan maken.

Maar mijn Windows 10 die op een m.2 staat werkt niet meer. Moet ik nu Windows opnieuw instellen of doe ik iets verkeert.

Heb al mijn twee ssd los gekoppeld en alleen mijn m.2 staat in de boot echter werkt dit nog niet.

Wat doe ik verkeerd en wie kan mij helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je kan niet zomaar een raid array maken als je al een OS hebt geïnstalleerd en al helemaal niet in een combinatie m2 en SSD. Daarnaast is een striping raid het domste wat je kan doen als je data ook maar iets waard is, als je raid corrupt raakt of een harde schijf kapot gaat ben je alles kwijt.

Gewoon weer je bios terug zetten en booten van je M2 (tenzij je al hebt zitten knutselen met bootpartities of installaties, want dan ben je heel ver van huis om dit weer goed te krijgen)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Met bovenstaande.
als je dat wilt doen zul je daarna windows opnieuw moeten installeren (of terugzetten uit een backup)
Maar de snelheidswinst die je er mee haalt, is vrij klein. De kans op problemen en/of vertragingen een stuk groter.

Ik ze gewoon als 2 losse schijven blijven behandelen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je naast je M.2 SSD nog 2 aparte hebt en die wil je combineren met RAID zal dat denk ook niet zo makkelijk zijn. De M.2 SSD zit zeer waarschijnlijk op dezelfde controller, dus van AHCI naar RAID geeft hetzelfde effect als van IDE naar AHCI: je mist drivers en Windows wil 'm op een andere manier benaderen met een BSOD als resultaat.

Verder met Breezers, als je RAID0 wilt doen, moet je een goede backup hebben en houden en de snelheidswinst is marginaal.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Mike
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 19:06
Ok ik ga even lekker knutselen en zal dan kijken wat ik nu precies wil. In iedere geval dank u allen. Ik ga er verder wel uitkomen. Groet Mike