Ik ben bezig met een simpele opdracht in Java waarbij een telefoonteller gemaakt wordt. In de uitwerking staat dat de klasse de totale kosten bijhoudt. Klassendiagram van de uitwerking:
Telefoonteller
int gebeldeMinuten
double totaleKosten
double basistarief
double perMinuut
int getGebeldeMinuten()
double getTotaleKosten()
double bel (int)
GUI:

Mijn oplossing was deze:
Ik laat de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van de totale kosten en de totaal gebelde minuten bij de GUI. Op het moment dat er een aantal minuten ingevoerd wordt, maakt mijn GUI een nieuwe instantie van de klasse Telefoonteller aan. In hoeverre is mijn oplossing verkeerd?
Telefoonteller
int gebeldeMinuten
double totaleKosten
double basistarief
double perMinuut
int getGebeldeMinuten()
double getTotaleKosten()
double bel (int)
GUI:

Mijn oplossing was deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| package oefeningen; /* * deze klasse houdt de gesprekskosten bij */ public class Telefoonteller { private int aantalMinuten = 0; private double kosten = 0.0; private static double basistarief = 0.40; private static double perMinuut = 0.25; /* * maakt een instantie aan dat bij de gegeven aantal minuten de totale kosten berekent */ public Telefoonteller(int aantalMinuten){ this.aantalMinuten = aantalMinuten; this.kosten = basistarief + (aantalMinuten * perMinuut); } public int getAantalMinuten(){ return aantalMinuten; } public double getKosten(){ return kosten; } } |
Ik laat de verantwoordelijkheid voor het bijhouden van de totale kosten en de totaal gebelde minuten bij de GUI. Op het moment dat er een aantal minuten ingevoerd wordt, maakt mijn GUI een nieuwe instantie van de klasse Telefoonteller aan. In hoeverre is mijn oplossing verkeerd?