16Gb USB 2.0 stick niet in boot lijst HP 8440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
Ik heb onlangs twee usb 2 sticks van LaCie gekocht. Eentje van 16Gb en eentje van 64Gb. Via AliExpress, dus weet niet of ze wel echt van LaCie zijn. Je weet nooit.

Een paar dagen geleden heb ik Windows 10 opnieuw geïnstalleerd op mijn HP Elitebook 8440p. Dit heb ik gedaan met een oude usb stick van 4Gb die ik nog had liggen. In Windows 7 heb ik met UNetbootin een installatie usb gemaakt voor Windows 10.

Daarna heb ik Ubuntu Mate in dual boot geïnstalleerd. Deze installatie usb heb ik in WIndows 10 gemaakt. Ook met UNetbootin.

Nu probeerde ik hierna met de 16Gb stick een live usb stick te maken van Xubuntu, omdat ik gewoon wat distro's wilde testen. Dit heb ik ook met UNetbootin in Windows 10 gedaan, zoals ik ook de Ubuntu Mate usb heb gemaakt.

Helaas wordt de stick tijdens boot niet herkend door mijn laptop. Ook de 32Gb stick niet.
De sticks werken gewoon normaal in Windows en Ubuntu.

Wat ik heb getest:
16Gb en 64Gb met Xubuntu booten wel op mijn desktop.
Oude 4Gb en 2Gb sticks met Xubuntu booten op mijn desktop en op mijn laptop.
Op mijn laptop staat UEFI uit en legacy aan. UEFI aan en alle legacy apparaten uit, werkt ook niet.
Op de 16Gb en 64Gb sticks met gParted een msdos partitietabel gemaakt en geformatteerd naar FAT32 en daarna met UNetbootin in Ubuntu Mate een live usb stick gemaakt. Deze worden ook niet gezien.
Ik heb met gParted een partitie van 3Gb gemaakt op de 16Gb schijf en daar Xubuntu op gezet. Wordt niet gezien.

Als ik het zo bekijk, lijkt het probleem in de bios van mijn laptop te zitten. Ik heb de bios al geupdate.
Weet iemand wat ik nog kan proberen of wat het probleem is? Zou het alsnog aan de sticks kunnen liggen?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Beste antwoord (via Xyphoid op 05-05-2016 12:56)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik gok dat je nep USB sticks hebt die zich niet aan de standaard houden, maar in windows en linux wel gebruikt kunnen worden omdat daar meer drivers bijgeleverd zijn.

De BIOS ziet de usb sticks dan niet als USB storage apparaat maar als een ander USB apparaat waar de BIOS dan niks mee kan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

• furian88
  • Laatst online: 15-01 11:41
dit heeft te maken met de legacy optie in de bios, samen met safe boot zorgen deze ervoor dat er bijna niet vanaf usb sticks geboot kan worden.

oftewel de bios ff doorspitten.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Xyphoid
furian88 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:46:
dit heeft te maken met de legacy optie in de bios, samen met safe boot zorgen deze ervoor dat er bijna niet vanaf usb sticks geboot kan worden.

oftewel de bios ff doorspitten.
Maar waarom werken alle andere USB sticks wel en de twee nieuwe niet?

De legacy optie heb ik al uitgezet, maar dat werkt ook niet.

Safe boot optie heb ik niet in de BIOS gezien.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • Beste antwoord

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik gok dat je nep USB sticks hebt die zich niet aan de standaard houden, maar in windows en linux wel gebruikt kunnen worden omdat daar meer drivers bijgeleverd zijn.

De BIOS ziet de usb sticks dan niet als USB storage apparaat maar als een ander USB apparaat waar de BIOS dan niks mee kan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Xyphoid
kfaessen schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 21:48:

Ik gok ook maar gewoon hier op.
Al vind ik het toch vreemd dat zoiets redelijk simpels als een USB stick zo anders kan zijn dat ie niet boot.

Ik ga nog even met H2testw testen of ze wel echt zijn.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:53
Ook al geprobeerd met andere USB tools zoals Rufus, RMPrepUSB?
Ik heb hier ook een Lenovo Thinkpad die sommige bootable USB sticks ook niet wil starten terwijl het die dan weer wel doen op andere PC's.

Bij sommige USB tools kan je het type bootable USB opgeven zoals HDD/ZIP?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2jdgap4.jpg%5B/

• Xyphoid
The_Doman schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:49:
Ook al geprobeerd met andere USB tools zoals Rufus, RMPrepUSB?
Ik heb hier ook een Lenovo Thinkpad die sommige bootable USB sticks ook niet wil starten terwijl het die dan weer wel doen op andere PC's.

Bij sommige USB tools kan je het type bootable USB opgeven zoals HDD/ZIP?

[afbeelding]
Ik ga de andere tools proberen, als de test afgelopen is. Duurt nog een uur :(

- Edit -
Rufus geproveerd, maar daarmee werkt het ook niet.
RMPrepUSB moet ik nog proberen.

- Edit 2 -
Met RMPrepUSB werkt het ook niet.

- Edit 3 -
Ik heb 1 review gevonden waarin gezegd wordt dat Lacie niet goed als bootable device gebruikt kan worden.
Ik leg me er maar bij neer en ga op zoek naar een andere USB stick.

- Edit 4 -
Ik heb de 16Gb USB stick in Ubuntu Mate geformatteerd en daarna weer in Windows 10 met UNetbootin Xubuntu er op gezet. Nu boot ie wel 8)7
Nu even de 64Gb stick proberen.

- Edit 5 -
De 64Gb stick krijg ik helaas niet werkend. Maar is niet zo erg. de 16Gb werkt in ieder geval.

[ Voor 42% gewijzigd door Xyphoid op 06-05-2016 22:55 ]

Pagina: 1