Toon posts:

Eerste CPU waterkoeling setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn eerste CPU LC loop bouwen en wil graag wat advies van de profs :)

Ik heb nu een Noctua NH-D15 maar deze is vrijwel kansloos op een i7 5930K vanaf 4.3-4.4GHz.
De temperaturen schieten zo richting 80*C onder belasting, vandaar de wens om over te stappen naar waterkoeling.

Meer specs van mijn machine:
i7 5930K CPU
2x EVGA 980Ti SC+ ACX+ SLI (blijven voorlopig op luchtkoeling)
Asus X99 Deluxe
Corsair Obsidian 750D kast

Na wat onderzoek op diverse fora en websites heb ik de volgende componenten uitgekozen:

CPU blok: EK Supremacy EVO Elite S.2011-3
Radiator: XSPC RX360 Black V3
Pomp: Laing D5-MCP655
Reservoir: Bitspower Water Tank Z-Multi 250
Slangen: PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT 3/8 ID - 1/2 OD Clear
Fittingen: Koolance (hier moet ik wat meer onderzoek naar doen, vooral de 90 en 45 graden koppelstukken).
Fans: Corsair Air Series AF120 Performance Edition 1650RPM (x3)
Koelvloeistof: Feser UV zwart

Kan ik hieruit een fatsoenlijke LC setup bouwen of zie ik nog iets over het hoofd?

Het is een tamelijk dure setup maar het idee is om het in 1 keer al goed te doen, daarna de kast dichtschroeven en vergeten (totdat de Broadwell-E betaalbaar wordt dan ;) )

Bedankt alvast voor alle tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2016 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je gaat met reden niet voor een 420 radiator? in principe is 360 genoeg hoor, maar een 140mm fan is over 't algemeen lekker stil te krijgen. Over de fans gesproken, ik zou geen corsair AF-fans gebruiken, die zijn voor airflow bedoelt. als je echt Corsair fans wilt gebruiken, pak dan de SP-series, die zijn beter in statische druk (wat je wilt bij een rad)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
NLBUURMAN schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 19:59:
je gaat met reden niet voor een 420 radiator? in principe is 360 genoeg hoor, maar een 140mm fan is over 't algemeen lekker stil te krijgen. Over de fans gesproken, ik zou geen corsair AF-fans gebruiken, die zijn voor airflow bedoelt. als je echt Corsair fans wilt gebruiken, pak dan de SP-series, die zijn beter in statische druk (wat je wilt bij een rad)
AF kan prima, daarbij zijn er geen corsair SP in 140mm zonder LED zover ik weet.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 19:59:
Een 420mm radiator past niet goed in een 750D behuizing; naar mijn weten is het alleen mogelijk als je de 5,25" drive bay eruit sloopt. Deze zit met popnagels vast dus het gaat dan wel om een 'permanente' mod. Het grootste rad dat bovenin past is inderdaad een 360mm variant.

Maar verder wil je inderdaad liever geen AF fans erop. Het kan wel, maar ze gaan moeite krijgen met lucht door de radiator te drukken. De gekozen radiator heeft een relatief lage FPI ( 8 ) maar is wel +- 58mm dik. Hij lijkt daarmee het meest geschikt voor fans met een gemiddelde static pressure en relatief lage RPM. Echter zou ik hier wel fans op zetten met enige static pressure; just in case.

De volgende overwegingen kan je maken in je loop:

- Ben je van plan om later ook nog de videokaarten in SLI te waterkoelen?
Deze gedachte kan je meenemen in je radiatorkeuze. Gelukkig heb je een gigantische kast met bijv. ruimte voor een 360mm rad bovenin en een 240mm rad aan de onderzijde/voorkant. Hier moet je qua koelvermogen toch een heel eind mee komen denk ik :) Als je het echt bont gaat maken kan je 1x 360 + 2x 240mm zelfs overwegen. Een i7 5930K CPU met forse overclock kan zo tegen de 300w aan stroom vreten, dit is extra hitte om weer te koelen. Tel daarbij 2 opgefokte 980 TIs op en je hebt een behoorlijk TDP aan hitte om af te voeren.

- Je radiator en CPU blockje zijn vrij duur, eventueel kan je hier wat op besparen.
Al geef je wel aan dat je het graag in 1x goed doet, dus hier zal je al wel over nagedacht hebben!

- Pomp / Res heb ik weinig over te melden.. Hele dikke pomp met bizar veel power.
Uiteraard gigantische overkill voor 1 CPU. Deze pomp is bedoeld voor CPU + 3 GPU + 3 Radiatoren bijvoorbeeld, dus mocht je in de toekomst inderdaad de hele build willen waterkoelen zit je in ieder geval veilig.

- Voor 140mm zijn er inderdaad geen Corsair SP fans zonder leds, maar het gaat toch om een 360mm radiator dus 3 x 120mm fans?

Dure maar goede keuzes:
pricewatch: Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm
pricewatch: Noiseblocker eLoop B12-2, 120mm
pricewatch: EK Water Blocks EK-Vardar F2-120 (1450 RPM), 120mm

Bedenk wel even goed hoe je deze fans gaat controleren. Kies je bijvoorbeeld bewust voor 4-pin PWM fans? Wellicht een dedicated fancontroller? Of gebruik je in Asus AISuite 3 de FanExpert software om de fans via DC (voltage) control te reguleren?

Ik heb het zelf altijd met Asus' eigen software gedaan en dat ging perfect.

Ten slotte ben ik zelf geen fan van gekleurde vloeistof omdat het meer onderhoud vergt; je radiator en blokjes vinden het niet al te prettig dat er kleurstoffen doorheen stromen. Je kan dus ook voor zwarte tubing kiezen.. Al begrijp ik maar al te goed dat een custom loop ook zeer vet is qua looks, dus gekleurde vloeistof gebruiken neem ik je niet kwalijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 06-05-2016 20:44 . Reden: Kleine toevoeging ]