Workstation ARCHICAD

Pagina: 1
Acties:

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 17:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tekenen en renderen met ARCHICAD.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €1300 (excl videokaart en monitor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Videokaart NVIDIA Quadro K620 (Misschien later vervangen door een nog uit te brengen: NVIDIA Quadro met PASCAL microarchitecture. Voorlopig genoeg aan K620. We doen kleine projecten met weinig polygonen en voor renderen voor de GPU voorlopig niet gebruikt)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- quad-core i7@4,0Ghz
- 32GB DDR4 RAM
- 256GB M.2 (PCI-e 3.0 x4)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,50€ 85,50
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 79,90€ 79,90
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 51,98€ 51,98
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1Dell KB216 (Qwerty US)€ 14,64€ 14,64
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 111,95€ 111,95
1be quiet! System Power 7 450W€ 55,95€ 55,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 128,01€ 128,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,88

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lekker stil

Ga je overklokken?
Totaal geen ervaring mee, maar als
- dit de economische levensduur niet beïnvloed.
- Je een hele nacht kan renderen.
- de computer bij normaal gebruik stil is.

Vind ik het wel interessant als er merkbaar winst op levert.

Wat verwacht je van ons?
Advies over overklokken wel of niet doen en of ik dan nog speciaal geheugen en/of moederbord moet kiezen.
Advies over CPU: Ik vraag me af of een 6-core 3,5Ghz wel het prijs verschil waard is van meer dan €250. En dan ook nog op 22nm ipv 14nm. En zal ook meer energie verbruiken.
Kent iemand een fysieke winkel in Rotterdam waar je verschillende muizen kan uitproberen. Ik zoek een bedrade muis met 3 knoppen waarvan de middelste een scroll is en vooral lekker in de hand ligt.

Verwijderd

Met een k cpu zou ik sws een Z170 chipset doen, ook als je niet gaat overklokken. Als je het systeem eens gaat verkopen is die combi veel interessanter. pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3P
De Silencio 550 is een oude behuizing. Een pricewatch: Cooler Master Silencio 452 nieuwer en ook gedempt.
Mocht je eens gaan overklokken is een pricewatch: Scythe Mugen 4 de betere keuze vanwege de PWM fan die erop gemonteerd is. De PCGH heeft fans met een vast toerental waarbij de temperatuur tijdens een overklok verder oploopt. Beide koelers zijn onhoorbaar zonder overklok.
Als ram is een setje pricewatch: Crucial CT4K8G4DFD8213 ook een optie.
De voeding kan beter voor minder pricewatch: Corsair CX450M.

Wat betreft een 6 core cpu. Die moet je overklokken wil deze een 6700K bijhouden. Ikzelf vind het de meerprijs niet waard. Het is wel zo dat er nieuwe 14nm cpu's voor socket 2011-3 op stapel staan welke beter presteren dan de huidige voor een naar verwachting vergelijkbare prijs nieuws: Benchmarks tonen prestatiewinst Intel Core i7-6850K ten opzichte van ....

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hier een link met systeemvereisten van de softwareproducent (let even op de Tab-bladen voor de verschillende versies):
http://www.graphisoft.com/support/system_requirements/AC19/

Met het oog op de toekomst kun je deze specs wat hoger laten uitvallen zodat je hardware achter enkele jaren ook nog presteert.

Overklokken zou ik persoonlijk afraden voor een systeem waarmee je elke dag moet werken en van afhankelijk bent. Mocht je de prestaties uit overklokken nodig hebben dan zou ik eerder kiezen voor snellere hardware en deze gewoon op stock-snelheid laten draaien.

[ Voor 39% gewijzigd door eheijnen op 04-05-2016 07:57 ]

Wie du mir, so ich dir.

• tjib
Bedankt voor de reacties.
Het is wel zo dat er nieuwe 14nm cpu's voor socket 2011-3 op stapel staan welke beter presteren dan de huidige voor een naar verwachting vergelijkbare prijs nieuws: Benchmarks tonen prestatiewinst Intel Core i7-6850K ten opzichte van ....
Ja dat viel me wel op dat de 6-core allemaal al een tijdje op de markt waren en vaak 22nm. Dus nieuwe 6-core versie zal wel interessant zijn. Echter ik wil eigenlijk niet afwachten. Of is het volgende week al?

Ik heb nog nooit hardware doorverkocht en altijd minimaal 5 jaar gebruikt. Dus voor mij zal dit geen argument zijn om duurdere hardware te kiezen. En als jullie overklokken afraden voor een PC waar je dagelijks op werkt. Vraag ik me af welke voordelen de z170 chipset voor mij heeft.

@ACB2401: Kast, koeler en geheugen zal ik aanpassen. z170 chipset nog even in verdiepen.

• eheijnen
  • Niet online
Misschien dat je nog op hun forum met mensen contact zoekt en kijkt wat zij voor hardware gebruiken.
http://archicad-talk.graphisoft.com/

Kun je alles wat meer tegen elkaar afzetten.

Als je naar 32GB memory wil ga dan voor een kit ( 4 x 8Gb of 2 x 16 kun je nog uitbreidden ). Deze modules zijn gematched door de fabrikant. Daarnaast kun je bij de meeste memory-fabrikanten nog checken of het memory getest / compatibel is met het moederbord dat je wil kopen.

[ Voor 42% gewijzigd door eheijnen op 04-05-2016 08:50 ]

Wie du mir, so ich dir.

• tjib
@eheijen: Ik het een topic geopend op archicad-talk. Op mijn huidige pc aangeschaft als thuis-PC (i5@3,2Ghz, 8GB en 240 GB SSD) is vooral het tekenen in gevelaanzichten traag en in 3D schaduws. Met de uitbreiding van de Nvidia quadro K620 werkt het wel beter.

Ik wil mijn PC nu weer thuis gaan gebruiken, dus nu een PC speciaal voor archicad.

Ik wist niet dat je kan checken of het geheugen compatible is met je moederboard zal dit zeker even doen. Een setje kopen vond ik vooral handig wist niet dat het ook gematched is. Als 2x16GB niet veel duurder is zal ik deze kiezen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De be quiet Straight Power 10 400W is een goede stille voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• eheijnen
  • Niet online
tjib schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:10:
@eheijen: Ik het een topic geopend op archicad-talk. Op mijn huidige pc aangeschaft als thuis-PC (i5@3,2Ghz, 8GB en 240 GB SSD) is vooral het tekenen in gevelaanzichten traag en in 3D schaduws. Met de uitbreiding van de Nvidia quadro K620 werkt het wel beter.

Ik wil mijn PC nu weer thuis gaan gebruiken, dus nu een PC speciaal voor archicad.

Ik wist niet dat je kan checken of het geheugen compatible is met je moederboard zal dit zeker even doen. Een setje kopen vond ik vooral handig wist niet dat het ook gematched is. Als 2x16GB niet veel duurder is zal ik deze kiezen.
Ik zou op dat forum klankborden over wat voor werk je doet en wat van je van een systeem verwacht qua prestaties en waar je nu performance problemen ervaart. Je kunt ook eens informeren hoe deze software schaalt op meer CPU-cores. Kan best zijn dat boven een bepaald aantal je geen winst meer boekt. Ik zou het ook hebben over GPU rendering en of dat voordelen heeft tov. van CPU rendering.

Koelers en voedingen die stil zijn kun je genoeg krijgen. Wil je wat meer geld uitgeven kun je ook voor een passief gekoelde voeding kiezen.

Memory checker bij Crucial:
http://uk.crucial.com/gbr/en/memory-info

Hier kun je CPU benchmarks vergelijken (link gaat naar de 6700K). Is een behoorlijk goede richtlijn.
https://www.cpubenchmark....Core+i7-6700K+%40+4.00GHz

Wie du mir, so ich dir.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat voor gpu die i5 machine gebruikte, maar als dat een igpu van de cpu zelf was dan had niet alleen de k620 maar eigenlijk elke losse gpu geholpen.

6700k is verruit de beste deal, eigenlijk zit er een soort gat als je meer snelheid wilt tot de 8 core i7, en dan ben je soms bijna verplicht om te overclocken als je er op sommige gebieden niet op achteruit wilt gaan.

specs

• tjib
@maratropa: klopt het was een igpu. We waren net begonnen voor ons zelf, dus gewoon mijn thuis PC op kantoor gezet.

@eheijen: de nvidia K620 had nauwelijks invloed op de rendertijd. Dus er vind geen GPU rendering plaats. En 6-core of meer vind ik het zoals marartopa aangeeft niet waard.

• eheijnen
  • Niet online
tjib schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:03:
@maratropa: klopt het was een igpu. We waren net begonnen voor ons zelf, dus gewoon mijn thuis PC op kantoor gezet.

@eheijen: de nvidia K620 had nauwelijks invloed op de rendertijd. Dus er vind geen GPU rendering plaats. En 6-core of meer vind ik het zoals marartopa aangeeft niet waard.
Ziet er goed uit zo.
Denk dat je alles wel goed op de rij krijgt met de info in dit draadje.

Wie du mir, so ich dir.

• tjib
Dan is dit hem geworden.

Als je niet wil overklokken en geen mega dure video kaart wil heb je geen duurdere Z170 chipset nodig. Wel heb ik nog de harddisk vergroot naar 512GB.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,80€ 348,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 83,95€ 83,95
1Cooler Master Silencio 452€ 59,90€ 59,90
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 51,98€ 51,98
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Dell KB216 (Qwerty US)€ 14,64€ 14,64
1Crucial CT4K8G4DFD8213€ 103,-€ 103,-
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 254,89€ 254,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,06

• eheijnen
  • Niet online
tjib schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:51:
Dan is dit hem geworden.

Als je niet wil overklokken en geen mega dure video kaart wil heb je geen duurdere Z170 chipset nodig. Wel heb ik nog de harddisk vergroot naar 512GB.
Mooie kit.
Het water loopt me in de mond ;)

Wie du mir, so ich dir.

• tjib
Bedankt voor het advies!

Uiteindelijk op het laatste moment bij bestellen toch gekozen voor 2x16GB. (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32) Alleen toen vergeten te checken of het memory werkt bij het moederbord.... dit wordt dus trial-and-error.

Alle hardware bij 1 webshop besteld voor €1008. Was nog wel even uitzoeken, soms hebben ze een product toch wel op een eigen site en niet in de pricewatch.
De windows 10 OEM licentie apart besteld als download voor €50. Wat ik vreemd vond eigenlijk dat een OEM versie apart kopen veel goedkoper is.

• eheijnen
  • Niet online
Je hebt wettelijk sws 14 dagen teruggaverecht bij webshops als iets niet bevalt en zonder opgave van reden. Kost je dan alleen de verzendkosten om het te retourneren. Je krijgt het volledige aankoopbedrag retour. Deze kit staat bij Kingston als compatibel.
http://www.kingston.com/e...=GA-B150-HD3P&Model=93810

Die OEM is systeemgebonden. Mag alleen bij een compleet systeem worden geleverd en mag je niet op een later moment voor een ander systeem gebruiken. OEM = Orignal Equipment Manufacturer. Word door systembuilders meegeleverd met hun hardware. Werkt verder net zo goed als een FULL license en jij blijft dat toch op de nieuwe draaien.

Doe gewoon een out-of-the-box installatie en de software erop die je gaat gebruiken. Dit om een indicatie te krijgen hoe het systeem presteert. Zo krijg je ook direct zicht op hoe de nieuwe hardware werkt en alles doet wat je had verwacht. Mocht je niet tevreden zijn met een component dan kun je die retourneren en vervangen. Heb je alles naar wens, dan installeren en inrichten. Dan pas overstappen naar je nieuwe systeem.

[ Voor 23% gewijzigd door eheijnen op 05-05-2016 07:26 ]

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1