|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Alle reacties
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het laten vervallen van de 20A groep is zeker een optie. Bijkomend voordeel is dat ik een reservegroep van 16A kan realiseren en de ALS als hoofdschakelaar fungeert. En een reservegroep is altijd handig bij verkoop.
En de kosten zijn nul
[ Voor 65% gewijzigd door evilution op 03-05-2016 23:27 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
verder is het zeker geen optie om de 20A te laten vervallen en 2x 16A te plaatsen en je was/droger zonder sub-kast aan te sluiten
404 Signature not found
@SMS wanneer hij niets wijzigt aan de hoofdverdeler mag het zo blijven zitten. Maar aangezien de ALS vervangen geen optie is wordt het sowieso niet volgens het boekje. Veiligste optie lijkt mij de L3 ook via de ALS maar alleen mits het een 0,03A is. Anders zou ik hem toch vervangen voor 3x ALS ondanks dat het geen optie is
[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 03-05-2016 23:24 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Edit: ziet er naar uit dat ik de hoofdzekerinkast moet openen (= zegel verbreken

/me wekt alleen spanningsvrij...
[ Voor 112% gewijzigd door evilution op 03-05-2016 23:33 ]
Is wat ik hierboven heb beschreven volgens het "boekje" (NEN1010). Dus: derde groep op ALS en dan direct door naar 2x16A groepenkast(aangezien dat een kast is met drie groepen heb ik daar dus ook een reservegroep...)Jim423 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:23:
@SMS wanneer hij niets wijzigt aan de hoofdverdeler mag het zo blijven zitten. Maar aangezien de ALS vervangen geen optie is wordt het sowieso niet volgens het boekje. Veiligste optie lijkt mij de L3 ook via de ALS maar alleen mits het een 0,03A is. Anders zou ik hem toch vervangen voor 3x ALS ondanks dat het geen optie isPlus dan ook een hoofdschakelaar 4p erbij voor na de meter zoals SMS aangeeft. Die was ik zelf nog vergeten in mijn vorige bericht.
Vind NEN1010 een lastig leesbaar document...
Overigens is de verbinding van 15 meter van de hoofdgroepenkast naar de subgroepkast uitgevoerd met 3x4mm2 (safety first)
[ Voor 18% gewijzigd door evilution op 03-05-2016 23:45 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 04-05-2016 00:00 ]
Kan je meteen naar een 3x25A aansluiting, en dat scheelt je tegen de 1000 euro per jaar, dus zo terugverdient
Het gaat om een verdieping en er is noodverlichting beschikbaar.
Ik ga de 3e fase die nu rechtstreeks naar de was/drooggroep van 20 A via de ALS aansluiten. Hiermee is de installatie voldoende geaard. Ik moet wel de hoofdzekeringkast openmaken maar ervaring in het verleden leert dat dat herstel van het zegel niet echt problematisch is.
Iedereen hartelijk bedankt voor de input!
Edit: aanvullende info/overwegingen.
[ Voor 33% gewijzigd door evilution op 08-05-2016 22:06 ]
1: de hoofdzekeringen zijn 3x25 A. Dus de wasmachine/droger zijn achtereenvolgens gezekerd met 25 A hoofdzekering, 20 A hoofdgroep en twee 16 A subgroepen. Voldoet dit aan de juiste selectiviteit? Dit is evenwel van secundair belang.
2: de ALS schakelt af wanneer de wasmachine subgroep wordt ingeschakeld. Op dit moment was alleen de wasmachine ingeschakeld middels de dubbelpolige wasmachineschakelaar, de andere dubbelpolige wasmachineschakelaar stond uit.
3: nu ik de hoofdzekerinkast open heb gemaakt, zie ik een aarde vanuit de hoofdkabel verder de meterkast ingaan. Betekent dit dat ik al een deugdelijke aarding van mijn netbeheerder heb, dus heb ik de aardpen voor niks laten slaan? In dat geval moet ik in gesprek met Aardnet, aangezien zij dan niet goed gecontroleerd hebben of het slaan van de aardpen wel nodig was. Zij hebben namelijk alleen gezien dat vanuit de groepenkast een aarddraad naar de waterleiding liep en vervolgens geconcludeert dat er een aarpen geslagen moest worden. Maar wellicht is deze aardleiding de aarding van de waterleiding, die immers geaard moet zijn, en niet ten behoeve van de aarding van de electrische installatie.
Komende dagen ga ik de subgroepen doormeten op aardfouten. Aangezien de ALS tript tussen 15 en 30 mA moet er dus ergens een Ohmse weerstand van pakweg tussen 7k6 en 15k3 zitten tussen fase en aarde of nul en aarde. Maar je zou toch verwachten dat ik bij een dergelijke aardfout al eens een electrische schok gehad moet hebben?
Iemand antwoord op de vetgedrukte vragen
edit: ik zal dit weekend de NEN1010 er ook nog op naspitten maar zoals eerder gezegd is dat niet prettig leesbaar dus als iemand kan verwijzen naar de relevante paragraven in die NEN zou dat erg fijn zijn...
[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 13-05-2016 21:16 ]
2. Hier kun je niet zomaar antwoord op geven. Waar gaat deze aarde heen? Foto's zou al helpen. Mogelijk betreft het inderdaad een TN-S stelsel i.p.v. een TT stelsel. Echter zou ik mijn eigen aardpen meer vertrouwen dan via het net geaard zijn.
3. Zolang je aarde via de waterleiding een lage aardverspreidingsweerstand had kiest de stroom deze weg. Dus krijg je geen schok. Er heeft in ieder geval dus meer dan 30mA gelopen, en daar stond je onder te douchen
De ALS schakelt tussen 15 en 30 mA, er loopt dus minimaal 15 mA lekstroom. Evengoed iets dat je merkt onder de douche overigens. Waarbij ik opmerk dat ik sinds de aardpen is geslagen veiligheidshalve de was- en droogmachine uitschakel tijdens het douchen hoewel simpelweg aanraking van een van de kranen in huis ook al een schok zouden moeten geven. Kortom, het is nog even een raadsel maar meten zal wel e.e.a. opleveren.
En ik zal me even verdiepen in de verschillende aardstelsels.
[ Voor 6% gewijzigd door evilution op 13-05-2016 22:28 ]
Dit mijn hoofdzekeringkast:
https://1drv.ms/i/s!Antdi_VZLUV5iErJs1b3q2tFHLUy
Volgens mij komt er een aarding via de voedingskabel. Deze is verder ook op de aarding van mij installatie aangesloten. Mijn conclusie is dan ook dat de aarding via de leverancier is geregeld en ik niets had hoeven te laten aanpassen. Is dit correct?
Edit: Aardnet heeft de aarding van mijn waterleiding in de meterkast onderbroken. Is het verstandig deze vebinding weer te herstellen?
De waterleidingmaatschappij en netbeheerder hebben inmiddels gerappelleerd, volgens de postbode zo'n beetje het hele blok (aangetekende brieven) dus het wordt langzamerhand tijd de zaak in orde te maken
[ Voor 32% gewijzigd door evilution op 24-09-2016 22:59 ]
- Er zijn al aardig wat leveranciers geweest die met de 'dienst' van het aanbieden van de aarde gestopt zijn, en dus geen garantie van een goede aarde geven.
Maar meten is weten, anders weet je gewoon niet of je een goede aarding hebt.
- Welke kast is dit? het lijkt je hoofdzekeringkast, maar die hoort verzegeld te zijn, zou ik even nagaan, kunnen namelijk nogal flinke boetes op staan om deze kast zelf te openen.
Ik kan wel nog meten waar de mogelijke aardlek in de wasmachinegroep zit.
Btw, Ik heb een electronica opleiding genoten en weet dus wel enigszins waar ik mee bezig ben.
Als de energieleverancier aarding meelevert met de voeding dan kan het heel goed zo zijn dat een eigen aardpen helemaal niet goed werkt.
De waterleiding hoort bij binnenkomst in het huis gewoon geaard te zijn net zoals de gasleiding en eigenlijk zelfs het AOP van de CAI.
Voor wat betreft je vraag over selectiviteit;
Er dient altijd minimaal 1 stap tussen te zitten om selectief te blijven maar dit gaat eigenlijk alleen op bij smeltveiligheden.
Bij automaten gelden wel dezelfde regels maar in de praktijk zul je zien dat bij een goede kortsluiting zelfs automaten waar 2 of meer stappen tussen zitten ook nog uit kunnen vallen.
Er is trouwens niets op tegen om een 16A achter een 20A automaat te zetten. Je bent alleen absoluut niet selectief.
Voor wat betreft het af kunnen schakelen van een Groepenkast;
Van de nen1010 moet dit in maximaal 2 handelingen kunnen gebeuren in plaats van de hier eerder vermeldde 1 handeling.
Dit kan voor een slechte verstaander tot een misverstaan leiden. Die twee manieren van aarden kunnen natuurlijk nooit elkaar tegenwerken, maar elkaar alleen maar ondersteunen. In je startpost vermeld je een aardingsweerstand van 15 ohm. Is dat de afzonderlijke weerstand van die aardelektrode? Of vond de meting plaats toen hij al was aangesloten? In het laatste geval is hij inderdaad niet laag genoeg als niet de hele installatie is voorzien van één of meerdere aardlekschakelaars. Even terzijde, ik heb vanwege nare associaties een hekel aan de afkorting ALS. Ik vind het ook onnodig die afkortingen die lang niet iedereen kent.jbhc schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:18:
Waarom bel je niet gewoon de energieleverancier even op?
Als de energieleverancier aarding meelevert met de voeding dan kan het heel goed zo zijn dat een eigen aardpen helemaal niet goed werkt.
Klopt, hij moet worden geaard, maar wederom om misverstanden te voorkomen, hij mag al heel lang niet meer zelf als aarding of als deel van de aardleiding dienen. Dus geen klemmetje op de buis om iets te aarden, omdat dit zo lekker gemakkelijk kan zijn.De waterleiding hoort bij binnenkomst in het huis gewoon geaard te zijn net zoals de gasleiding en eigenlijk zelfs het AOP van de CAI.
Om zeker te zijn, kun je inderdaad de netbeheerder even bellen met het verzoek de aardingsweerstand te meten. Hoogstwaarschijnlijk doen ze dit gratis.
Daar ben ik niet zo zeker van. Als de energieleverancier een aarde meeleverd, dan hoeft het sterpunt van de trafo dus ook niet aan aarde te liggen. Iets in mij zegt dat het dan helemaal niet zo'n goed idee is om zelf een aardpuls te gebruiken.Techneut schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:52:
[...]
Dit kan voor een slechte verstaander tot een misverstaan leiden. Die twee manieren van aarden kunnen natuurlijk nooit elkaar tegenwerken, maar elkaar alleen maar ondersteunen.
Het sterpunt van de transformatoren van de openbare netwerken is namelijk altijd geaard. Zou dit niet het geval zijn, dan zou de nul nooit degelijk het aardpotentiaal hebben. De problemen die dan zouden ontstaan zijn nauwelijks te overzien, er zouden levensgevaarlijke situaties ontstaan. Want door de onvermijdelijke capaciteiten (condensatoren) van de fasen t.o.v. de aarde ontstaat toch een met de aarde verbonden sterpunt, maar hoogohmig. Zonder aardlekschakelaar zou daardoor sowieso een smeltveiligheid of installatieautomaat nooit aanspreken. Maar ook de werking van een aardlekschakelaar is twijfelachtig, want het is maar de vraag of bij een aardfout voldoende verschilstroom ontstaat om deze te doen aanspreken.
Het aanbieden van een aarde door de netwerkbeheerder is dan ook alleen maar een extra service, overigens alleen maar aangelegd bij redelijk nieuwe aansluitingen. Als je daarnaast zelf toch ook nog een extra aardelektrode laat aanbrengen, dan komen de aardingsweerstand daarvan en de weerstand van de aarding door het netwerkbedrijf gewoon parallel te staan. Wat betekent dat ze elkaar in positieve zin ondersteunen.
Kortom, je vergist je.
[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 26-09-2016 12:02 ]
Met 2,5 mm² blank? Ik vermoed dat dit een "slip of the pen" is. Vroeger werd hier 6 mm² blank (vertind) voor gebruikt, het lijkt mij sterk dat dit veranderd zou zijn in de nieuwste voorschriften.Jim423 schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:31:
Dat zou ik inderdaad zsm herstellen deze moet gewoon met 2,5mm² blank via een aardblokje aan je aardpen hangen.
Edit:
Het gebruiken van 2,5 mm2 (zie onderstaande reactie) is ook niet achterhaald, het is volgens mij nooit anders geweest dan 6 mm2. Ook in een ver verleden niet. En die 16 mm2, moet dat niet 25 mm2 zijn?
[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 26-09-2016 13:34 ]
Dit is simpelweg niet waar.Techneut schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:56:
Ik vrees dat je daarover niet goed op de hoogte bent gesteld, of je hebt het lesje daarover niet goed begrepen. Je schrijft: "Iets in mij zegt ...". Beetje vaag, vertel me als het kan wat dat dan mogelijk zou kunnen zijn.
Het sterpunt van de transformatoren van de openbare netwerken is namelijk altijd geaard. Zou dit niet het geval zijn, dan zou de nul nooit degelijk het aardpotentiaal hebben. De problemen die dan zouden ontstaan zijn nauwelijks te overzien, er zouden levensgevaarlijke situaties ontstaan. Want door de onvermijdelijke capaciteiten (condensatoren) van de fasen t.o.v. de aarde ontstaat toch een met de aarde verbonden sterpunt, maar hoogohmig. Zonder aardlekschakelaar zou daardoor sowieso een smeltveiligheid of installatieautomaat nooit aanspreken. Maar ook de werking van een aardlekschakelaar is twijfelachtig, want het is maar de vraag of bij een aardfout voldoende verschilstroom ontstaat om deze te doen aanspreken.
Het aanbieden van een aarde door de netwerkbeheerder is dan ook alleen maar een extra service, overigens alleen maar aangelegd bij redelijk nieuwe aansluitingen. Als je daarnaast zelf toch ook nog een extra aardelektrode laat aanbrengen, dan komen de aardingsweerstand daarvan en de weerstand van de aarding door het netwerkbedrijf gewoon parallel te staan. Wat betekent dat ze elkaar in positieve zin ondersteunen.
Kortom, je vergist je.
Het sterpunt van de trafo (welke ook de nul is) heeft nu eenmaal aardpotentiaal. Er zijn zat gebieden waar je helemaal geen aarde kunt slaan(rotsachtige gebieden bijvoorbeeld) of waar je met een aardpen gewoonweg de gewenste aardverspreidingsweerstand niet gaat halen.
In een TN-C stelsel bijvoorbeeld wordt de aarde pas bij de groepenkast gecreëerd door hier de nul te "splitsen"
Als je nu een aardpen laat slaan in een stelsel waar eigenlijk niet zo bedoeld is dan kunnen er best vreemde situaties ontstaan. (Bijvoorbeeld hoge stromen die via iemand anders zijn installatie of een voedingskabel in de grond via jouw aarding terug naar de trafo lopen)
Je dient er dus zeker van te zijn dat je een aardpen moet laten slaan. De enige die hier echt uitsluitsel over kan geven is de energieleverancier. (of netwerkbeheerder?)
Overigens lijkt de installatie van TS een TN-S stelsel te zijn. Hier is het dus niet de bedoeling dat je zelf een aarde slaat.
In een vorige reactie beweerde je: "Als de energieleverancier een aarde meelevert, dan hoeft het sterpunt van de trafo dus ook niet aan aarde te liggen". Ik vond dat zo'n vreemde stelling, dat ik vond dat ik daar even op moest reageren. Maar nu zeg je: "Het sterpunt van de trafo (welke ook de nul is) heeft nu eenmaal aardpotentiaal". Deze keer helemaal met je eens, toch geaard dus. Maar het komt niet overeen met je eerdere stellingname. Wat bracht je daartoe als ik mag vragen? Zonder die aarding krijg je toch niet dat degelijke aardpotentiaal op de nul?
Dan zeg je: "Er zijn zat gebieden waar je helemaal geen aarde kunt slaan(rotsachtige gebieden bijvoorbeeld) of waar je met een aardpen gewoonweg de gewenste aardverspreidingsweerstand niet gaat halen". Ook dat is waar. Maar een extra aarding geeft alleen maar een weerstand die parallel staat met die andere aarding. Je weet wat dan de vervangingsweerstand is, overbodig om de eenvoudige formule hier weer te geven. Wel dat die vervangingsweerstand altijd kleiner is dan de kleinste van de twee. Het is me dan ook een raadsel wat je bedoelt met die vreemde situaties.
Ik ben het met je eens dat de noodzaak van een extra eigen aarding beoordeeld moet worden door de netwerkbeheerder (niet de energieleverancier, want dat kan tegenwoordig, althans in Nederland, iemand zijn die helemaal buiten de techniek staat.).
Aarding hoeft echter niet daadwerkelijk in contact te staan met de fysieke aarde.
Aarde is eigenlijk een beetje een ongelukkige term. Potentiaalvereffening is een stuk beter.
Heb je je wel eens afgevraagd hoe je een aarde creëerd in een net waar de trafo secundair in driehoek staat?
[ Voor 35% gewijzigd door jbhc op 27-09-2016 21:28 ]
Die vat ik even niet. Of het nu bij de trafo is of in je kruipruimte hij staat uiteindelijk toch altijd in contact met de fysieke aarde. (Al dan niet via wat kabellengte) Anders krijg je immers een zwevend net wat je dus zeker niet wilt.jbhc schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:22:
Aarding hoeft echter niet daadwerkelijk in contact te staan met de fysieke aarde.
Waarom is aarde een ongelukkige term? Aarde of aardpotentiaal, het mag allebei, er wordt exact mee aangegeven wat het betekent. Iedereen weet ook waar het over gaat, terwijl het woord "Potentiaalvereffening" waar jij de voorkeur aan geeft alleen door ingewijden wordt begrepen. Bovendien dekt enkel dat woord de lading niet volledig, terwijl aarding dat wel doet.jbhc schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:22:
De aarde is exact hetzelfde als de nul.(Het blijft ook een leuke vraag om aan leerlingen te stellen waarom er eigenlijk 230v staat tussen de fase en de aarde) Met het verschil dat de aarde niet gebruikt wordt om een installatie mee te voeden maar gebruikt wordt om in het geval van van een fout de stroom op een veilige manier weg te laten lopen.
Aarde is eigenlijk een beetje een ongelukkige term. Potentiaalvereffening is een stuk beter.![]()
Heb je je wel eens afgevraagd hoe je een aarde creëert in een net waar de trafo secundair in driehoek staat?
Waarom denk je dat aarding niet perse contact met de aarde hoeft te betekenen? Eenvoudig gezegd, zonder contact met de aarde is het geen aarding, hooguit contact met een gestel dat niet geaard is.
Een trafo die secundair in driehoek staat komt in de distributienetten niet voor, althans niet in de laagspanning. Wel in de hoogspanning, maar kom niet in de domme verleiding om te denken dat omdat doordat een (geaard) sterpunt ontbreekt er ook geen spanning is tussen fase en aarde en dat je dus gerust een fasedraad kunt aanraken. Gegarandeerd dat je dat niet zou overleven. In feite heb je daar (zonder verdere voorzieningen) door de capaciteiten alleen maar een virtuele aarde, relatief hoogohmig dus.
Edit:
Het is wel zo, dat los van dat het hoegenaamd geen kwaad kan, als de aarding door het netwerkbedrijf wordt geleverd, zou die eigen aarding helemaal niet nodig moeten zijn. Feit blijft dat die aangeboden aarde van het netwerkbedrijf slechts een ondersteunende functie heeft. Dat staat ook in diverse uiteenzettingen die je kan vinden via Google. Meten is weten en voor alles weten erkende installateurs dat bij twijfel (over voldoend lage weerstand) overleg gewenst is.
[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 28-09-2016 17:55 ]
Aardnet heeft naar ik aanneem hun aarding gemeten. Ik begin te denken dat ze gewoon maar een aarde hebben geslagen zonder goed te kijken of dit wel nodig was. De aarding naar de waterleiding is niet mijn aarde maar gewoon de aarding van de waterleiding.Techneut schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:52:
[...]
Dit kan voor een slechte verstaander tot een misverstaan leiden. Die twee manieren van aarden kunnen natuurlijk nooit elkaar tegenwerken, maar elkaar alleen maar ondersteunen. In je startpost vermeld je een aardingsweerstand van 15 ohm. Is dat de afzonderlijke weerstand van die aardelektrode? Of vond de meting plaats toen hij al was aangesloten? In het laatste geval is hij inderdaad niet laag genoeg als niet de hele installatie is voorzien van één of meerdere aardlekschakelaars. Even terzijde, ik heb vanwege nare associaties een hekel aan de afkorting ALS. Ik vind het ook onnodig die afkortingen die lang niet iedereen kent.
[...]
Klopt, hij moet worden geaard, maar wederom om misverstanden te voorkomen, hij mag al heel lang niet meer zelf als aarding of als deel van de aardleiding dienen. Dus geen klemmetje op de buis om iets te aarden, omdat dit zo lekker gemakkelijk kan zijn.
Om zeker te zijn, kun je inderdaad de netbeheerder even bellen met het verzoek de aardingsweerstand te meten. Hoogstwaarschijnlijk doen ze dit gratis.
Ik zal de leverancier bellen om te kijken wat voor info zij hebben. Lijkt er op dat het een TN-S stelsel betreft.
Zal verder hier de afkorting AS voor aardlekschakelaar gebruiken indien nodig.
Het gebruik van algemene afkortingen als "d.w.z.", "a.h.w." en "m.a.w." gaat eigenlijk nooit ten koste van de leesbaarheid van wat je schrijft. Vaak is het zelfs zo dat het wat vlotter leest. Maar bij woorden die niet iedereen kent, kan het even duren voordat het doordringt waar het verhaal over gaat. Soms is zelfs een zijsprongetje naar Google nodig of soms haakt men dan af. Niet de bedoeling lijkt me.
Vroeger bij Nederlandse taal werd dat ook steeds benadrukt. Meer dan eens werd geadviseerd om een beetje zuinig met afkortingen om te gaan. M.a.w.