Vraag

• John Leeuwis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-07-2021
LLEEDD schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:08:
Ik heb momenteel mijn laptopje Asus X301A met Windows 10 aangesloten op twee externe schermen alleen lukt het niet om op alle drie de schermen beeld te krijgen (2x extern plus scherm laptop). Ik krijg op maximaal twee schermen beeld.
1 scherm heb ik via hdmi aangesloten en 1 via vga.
Ik heb de laptop laatst geupgrade van i3-2350M naar i7-3612QM; de GPU is nu dus een Intel® HD Graphics 4000 welke drie schermen zou moeten ondersteunen.

Ik heb de nieuwste gpu drivers geïnstalleerd via de Intel site. Ook de chipset en bios zijn recent.
Wat zo het probleem kunnen zijn? Misschien toch de bios of de chipset? Of gewoon fysieke beperkingen van het moederbord van de laptop?
Hallo,

Mijn dochter heeft ook een Asus X301a met een I3 processor.
Hoe kan ik hier een I7 in krijgen?
Is het geen gesoldeerd cpu?
En .... wat kost het en waar koop ik het?
Wat is nu de grafische score bij de prestatie index?

Alvast bedankt voor je reactie.

Alle reacties

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
De i3 in de X301A is niet vast gesoldeerd maar volgens mij de Pentium en Celeron varianten wel. Je kan de i3 cpu dus vervangen met een Sandy Bridge of Ivy Bridge cpu met maximaal een tdp van 35 watt. Een hogere tdp zou kunnen werken maar dat geeft waarschijnlijk hitteproblemen. Ik merk overigens dat mijn systeem nu ook een stukje heter is geworden en minder lang op de accu kan maar thats the price to pay for beter performance.

Hier de lijst met mobiele cpu`s voor Sandy & Ivy bridge:
Wikipedia: Sandy Bridge
Wikipedia: Ivy Bridge (microarchitecture)

Ik had de i7-3612qm cpu op Marktplaats gevonden en had erg geluk met de prijs (€33,-). Goed zoeken dus op Marktplaats, Tweakers Vraag en Aanbod en E-bay is het advies, blijven kijken en geluk hebben.

Heb je een cpu gevonden dan zou ik aanraden om naast de cpu meteen wat andere componenten te upgraden zoals het RAM (er is helaas maar 1 slot), de hdd (een ssd doet wonderen en misschien wel meer voor je systeem dan een nieuwe cpu) en eventueel de netwerkkaart (in totaal was ik iets minder dan € 150 kwijt waarvan de 512gb ssd het duurste was).

De gpu van de Ivy Bridge i7 de HD4000 is helaas niet heel veel beter dan die de HD3000 van Sandy Bridge. In G3D Mark haalt hij 451 punten ten opzichte van 311 van de HD3000 gpu. Moderne mainstream mobiele kaarten zoals de GTX950M halen 1418 punten en desktopkaarten zoals de GTX950 5253 punten.

De prestatie index in Windows verschilt per versie.
In Windows 10 haalt mijn systeem nu:

5,2 Determined by lowest subscore
Processor Calculations per second 7,8
Memory (RAM) Memory operations per second 7,8
Graphics Desktop performance for Windows Aero 5,2
Graphics (Gaming) 3D business and gaming graphics performance 9,9 = een bug in WEI
Primary Hard-Disk Disk data transfer rate 8,1

De gpu is helaas duidelijk nog de Achilles hiel.

[ Voor 2% gewijzigd door LLEEDD op 19-04-2016 04:44 . Reden: typo ]

• John Leeuwis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-07-2021
Inmiddels de 8gb geheugen en de Samsung 850 Evo ssd geplaatst.
Groot verschil.
Snel en geruisloos opstarten.
Nu nog de 3612QM zien te vinden en de laptop kan weer jaren mee.
Bedankt voor je advies.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:26

br00ky

Moderator Harde Waren
John Leeuwis schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:22:
[...]

Hallo,

Mijn dochter heeft ook een Asus X301a met een I3 processor.
Hoe kan ik hier een I7 in krijgen?
Is het geen gesoldeerd cpu?
En .... wat kost het en waar koop ik het?
Wat is nu de grafische score bij de prestatie index?

Alvast bedankt voor je reactie.
Waarom een ander topic daarvoor kapen wat totaal ergens anders over gaat? Bij deze afgesplitst naar een apart topic in de goede categorie