Toon posts:

Win 10 controleert en repareert secundaire schijf bij boot.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt start mijn HTPC ineens niet meer normaal op.
De PC bevat 8gig werkgeheugen met een i5-6400 een m2 120GB ssd waar windows op geinstalleerd staat (C:) en een secundaire schijf (D:) waar alleen muziek, films en foto's op staan.

Echter waar hij vroeger binnen 20 seconden opgestart en wel in kodi was doet hij nu 10 minuten om op de windows desktop te komen.
Tijdens het laden van windows (logo met daaronder draaiende bolletjes) geeft hij de melding dat schijf D: gecontroleerd word en kort daarna gerepareert. hij schiet vrij vlot naar de 75 procent en blijft daar een minuutje of wat hangen. vervolgens start hij door maar voor mijn gevoel veel trager als wat hij eerst was.

Ik heb niks geupdate of gedownload in de tussentijd. Nu ben ik geen volledige it'er maar wel net wat kundiger dan de gemiddelde huisvrouw, echter ik vind helemaal niks.

Heb HDtune de schijf laten controleren. die vind helemaal niks afwijkends, alle waardes zijn als nieuw en alle sectoren zijn groen.
Wel vond ik deze ook enorm langzaam controleren 5Mbps met pieken naar 12Mbps. Dit is trouwens een HGST travelstar 5k1000 van 1 TB.
Voor de lol de primaire schijf geprobeert, die ging gelijk naar de 348Mbps en bleef daar ook constant op hangen in tegenstelling tot de schommelingen van de hgst.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? Hardware software malware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Check Check je SMART even.

Zie ook de resourse monitor (resmon.exe) om te zien of en waar de schijfbelasting zit.

En hoe sluit je het systeem trouwens af? Netjes via afsluiten?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, niet duidelijk genoeg.

Alle info die ik via de free to use versie van hdtune (dus ook de SMART info) zijn als nieuw, behalve een draaitijd van 120 uur.

De belasting schiet ook alleen omhoog (naar max 12Mbps) als hij wat hoort te lezen of te schrijven.

Afsluiten gaat via het afsluit menu in kodi wat eerst zichzelf afsluit en daarna windows.
Maar ik vind het zoieso vreemd dat windows een niet boot schijf controleert tijdens het opstarten.
Kan ik dat ook uitzetten misschien? dat ook al is de schijf echt beschadigt hij gewoon lekker opstart, er staat namelijk helemaal niks op die schijf wat essentieel is voor het goed functioneren van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:06:
... dat ook al is de schijf echt beschadigt hij gewoon lekker opstart, er staat namelijk helemaal niks op die schijf wat essentieel is voor het goed functioneren van windows.
Koppel die schijf eens los en kijk dan hoe snel (of traag) de PC opstart

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:06:
Kan ik dat ook uitzetten misschien?
Symptomen verstoppen is zelden een goede oplossingen, hooguit een tijdelijke fix om de boel maar weer aan de praat te krijgen.