Tussenstekker met automatisch schakelende USB poort(en)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Ik zoek een tussenstekker met één of meerdere USB poorten (voorbeeld), die de mogelijkheid heeft om bij laag of geen verbruik via de normale stekker, de USB poorten uit te schakelen (liefst laag of instelbaar verbruik, aangezien apparaten in standby modus nog steeds stroom slurpen).

Dit zou ik bijvoorbeeld willen gebruiken voor mijn ChromeCast. Ik vind het niet nodig dat deze aan staat als mijn TV uit staat, maar mijn TV heeft geen USB poort.

Is er iets dergelijks op de markt? Ik heb zelf helaas niets kunnen vinden, maar ik weet dan ook niet goed waar ik moet zoeken.

Tim

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mater/slave verdeeldoos.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zo'n Chromecast, wat verbruikt die nou? De laatste generatie heeft volgens de specs een voeding van 5 V, 1 A, dus max 5 W. Laten we aannemen dat het ding 24/7 ook die volle 5 W trekt. Voor het gemak gaan we uit van een prijs van € 0,20 / kWh, de meeste mensen zullen wel ergens in die richting zitten.

5 W = 0,005 kW
0,005 kW * 24 uur / dag = 0,12 kWh / dag (€ 0,024)
0,12 kWh / dag * 365 dagen / jaar = 43,8 kWh / jaar (€ 8,76)

En dat is als het ding continu de voeding 100% belast, in de praktijk zou het mij niet verbazen als dat ding het gros van de tijd nog niet eens de helft verbruikt. De kosten van een master/slave doos ga je er niet uit halen in ieder geval. Dus tenzij je haast obsessief milieubewust bent, lekker ingeplugd laten zitten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Inderdaad verwacht ik dat zo'n chromecast -wanneer die niet actief is- ook niet veel trekt. Je koelkast zal vele malen meer kosten op een jaarbasis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Natuurlijk zal mijn koelkast vele malen meer trekken, maar dat ding houdt m'n eten vers en veilig, is ook wel iets meer waard dan iets wat echt compleet nutteloos is als de TV uit staat.

Het gaat me ook niet alleen om het besparen van de stroom, sterker nog, het gaat me er meer om dat de ChromeCast af en toe uit gaat, zodat t ding niet helemaal gek wordt (waar hij bij 24/7 spanning op af en toe last van heeft). Daarbij wil ik deze stekker nog voor meer dingen gebruiken. Het scenario met de ChromeCast was slechts een voorbeeld, bedoeld om duidelijk te illustreren wat ik bedoel.

Edit: Na een tijdje gezocht te hebben kan ik geen tussenstekkers vinden die een master-slave functie hebben met een USB poort. Als iemand toevallig iets dergelijks kent, hoor ik dat graag.

[ Voor 14% gewijzigd door timmiej93 op 03-05-2016 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Gewone master-slave stekkerdoos met een USB-adapter in een slave stopcontact dan?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Zou kunnen, maar is een beetje zonde natuurlijk als er verder niets in de buurt staat. Denk inderdaad wel dat dat de beste (al dan niet enige) optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 17:42
Indien je tv een usb-poort heeft zou je de chromecast daarmee kunnen proberen voeden. (Hoewel dat nipt zou kunnen zijn als de tv-usb geen 1A kan leveren)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Adion schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 16:44:
Indien je tv een usb-poort heeft zou je de chromecast daarmee kunnen proberen voeden. (Hoewel dat nipt zou kunnen zijn als de tv-usb geen 1A kan leveren)
timmiej93 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:46:

maar mijn TV heeft geen USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Nou ja, dit is het elektronica subforum, dus je kunt ook nog je tv open trekken, goede kans dat je wel een +5V lijn kunt vinden vanaf de voeding, USB aan solderen en klaar :)

Pagina: 1