[win10] Applicatie beschikbaar voor meerdere gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:42
Hoi allen,

op mijn Windows 10 laptop, heb ik onder het admin account Spotify geinstalleerd. Helaas is de Spotify installatie zo lekker onnozel in elkaar gezet dat je geen installatiepad kan aangeven en dus wordt Spotify vrolijk geinstalleerd in de map C:\Users\<account>\AppData\<etc.>

Met mijn andere account op de laptop, welke geen administrator rechten heeft, kan ik deze map niet benaderen en dus kan ik Spotify niet starten.

Nu is het Spotify, maar dit zie ik gerust voor meerdere applicaties gebeuren.

Op het forum van Spotify zeggen ze dat je Spotify gewoon onder beide accounts apart moet installeren, maar dat is natuurlijk van de zotte. Niet dat ik schijfruimte gebrek heb, maar een oplossing is het natuurlijk niet.

Iemand een idee hoe je dit op kan lossen? Ik wil het normale account eigenlijk geen admin-rechten geven.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installeer het met een account dat wel admin rechten heeft en het wordt in Program Files gezet als je de installer met admin rechten start? Dat doet Chrome toch ook (iig vroeger)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 17:44

ikvanwinsum

/dev/null

Hero of Time schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:45:
Installeer het met een account dat wel admin rechten heeft [...]
Dat is toch precies wat TS heeft gedaan?
PdeBie schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:34:
op mijn Windows 10 laptop, heb ik onder het admin account Spotify geinstalleerd.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ikvanwinsum schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:17:
[...]

Dat is toch precies wat TS heeft gedaan?

[...]
Nee, hij heeft het onder het admin account geïnstalleerd. Dat is heel wat anders dan de installer ook daadwerkelijk met administrator rechten uitvoeren. Ik ben op Linux ook admin, maar tenzij ik iets specifiek als root uitvoer, gebeurt er niets dat het systeembreed van toepassing is (of kan zijn).

Installers zoals Spotify en Chrome zijn 'dom'. Als het niet expliciet met verhoogde rechten wordt gestart, komt het in %USERPROFILE%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Installeer het met een account dat wel admin rechten heeft en het wordt in Program Files gezet als je de installer met admin rechten start? Dat doet Chrome toch ook (iig vroeger)?
Zal het eens proberen. Kijken of het effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook de folder kunnen verplaatsen naar een andere directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 17:44

ikvanwinsum

/dev/null

Hero of Time schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:21:
Nee, hij heeft het onder het admin account geïnstalleerd. Dat is heel wat anders dan de installer ook daadwerkelijk met administrator rechten uitvoeren. Ik ben op Linux ook admin, maar tenzij ik iets specifiek als root uitvoer, gebeurt er niets dat het systeembreed van toepassing is (of kan zijn).
Ja oke, dat snap ik. Maar ik dacht dat op Windows code onder een admin-account altijd al meer rechten had. 8)7 En dat het om die reden soms afgeraden wordt om in het dagelijks gebruik een admin-account te gebruiken. Maar natuurlijk, ik krijg in Windows ook wel eens een UAC-scherm met mn admin-account te zien.

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Helaas geen oplossing. Sterker nog, als je de setup wilt starten als administrator (onder het admin account) krijg je de foutmelding: Please install Spotify using a normal account instead of an administrator account. 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 21:24:
Je zou ook de folder kunnen verplaatsen naar een andere directory.
Ik weet niet of dit zomaar kan i.v.m. de Windows registry die misschien naar het oude pad verwijst.

[ Voor 21% gewijzigd door PdeBie op 03-05-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Updaten kan dan wel lastig worden en verwijderen helemaal. Verder zou het niet iets moeten uitmaken. Bestaat Spotify e.d. niet als PortableApp, bijvoorbeeld voor gebruik vanaf een USB stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nope. Er is maar 1 setup beschikbaar voor Windows helaas.

Wat een rampen setup zeg. Vooral die foutmelding die ik zojuist vermeld. Heel irritant.

[ Voor 44% gewijzigd door PdeBie op 03-05-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PdeBie schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:34:
...Nu is het Spotify, maar dit zie ik gerust voor meerdere applicaties gebeuren...
Mweeh, de meeste programma's hebben tijdens install een keuze: installeer alleen voor deze user of voor alle users. Spotify is een uitzondering; heeft waarschijnlijk te maken met hun licentiestructuur. Ik zou 'm gewoon twee keer installeren

offtopic:

waarom werk je met een admin account en een user account? Daar is toch UAC voor uitgevonden?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UAC is geen heilige graal, dus ik begrijp het wel. :) Er zijn genoeg kwetsbaarheden geweest (en zullen vast nog nieuwe bestaan) die UAC weet te omzeilen en alsnog volledige admin rechten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Brahiewahiewa schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 02:08:
[...]

offtopic:
waarom werk je met een admin account en een user account? Daar is toch UAC voor uitgevonden?
Admin account is mijn werk account en het gewone account gebruik ik voor thuis gebruik (beetje surfen, youtube etc.). Ik wil echter niet dat mijn thuisgebruik de laptop per ongeluk om zeep helpt doordat ik iets teveel rechten had en een of andere tooltje rottigheid uithaalt.

Anyway, ik heb Spotify maar twee keer geinstalleerd. Schijfruimte genoeg, maar een echte oplossing is het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Veel apps die geen zin hebben om in Microsoft's stramien te blijven hangen installeren in AppData en niet globaal. CEF-based apps zijn daar een voorbeeld van, maar ook apps die op de achtergrond services voor specifieke users moeten uitvoeren, automatische updates zonder extra vragen moeten kunnen doen en bijvoorbeeld naast een sandbox ook graag willen dat er niet door andere users met de bestanden gerommeld worden. Het is een stuk veiliger om niemand behalve de gebruiker toegang te geven tot de bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PdeBie, je kan altijd nog een snelkoppeling maken naar Spotify van de andere gebruiker en via "Uitvoeren Als" als die betreffende gebruiker uitvoeren. Heb je 'm toch maar 1x en als bonus wordt alles wat je doet (denk aan playlists maken, instellingen aanpassen) bewaart voor als je van gebruiker wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hero of Time schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 16:48:
PdeBie, je kan altijd nog een snelkoppeling maken naar Spotify van de andere gebruiker en via "Uitvoeren Als" als die betreffende gebruiker uitvoeren. Heb je 'm toch maar 1x en als bonus wordt alles wat je doet (denk aan playlists maken, instellingen aanpassen) bewaart voor als je van gebruiker wisselt.
En waar vind ik die optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PdeBie schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:13:
[...]

En waar vind ik die optie? :)
Rmb snelkoppeling > eigenschappen en dan een apart tab daarvan. Staat bij compatibiliteit dacht ik. Maar je kan het ook via de command prompt doen met 'runas' en dan een paar opties meegeven met de juiste parameters.

Pagina: 1