Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Hallo Medetweakers,

Heb een splinternieuwe PC staan waar ik van het weekend mee naar een maat ben geweest om daar te gamen, nou je raad het vast al, hun roken..(ik niet)
Toen ik m'n PC weer mee naar huis nam kwam ik achter deze nare verassing dat iedere keer als ik het apparaat aanzet dat er een rooklucht uitkomt.

Nou is er van rook aanslag na 3 dagen daar gestaan te hebben natuurlijk geen sprake, dus ik weet niet zo goed wat ik hier aan kan doen..

Heb de PC al een dag aan laten staan met het raam open maar dit heeft helaas niets geholpen.

Heeft iemand de gouden tip?

Beste antwoord (via joon op 04-05-2016 16:36)

Verwijderd

joon schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:44:
Heb een splinternieuwe PC staan waar ik van het weekend mee naar een maat ben geweest om daar te gamen, nou je raadt het vast al, hun *zij* roken..
Toen ik m'n PC weer mee naar huis nam kwam ik achter deze nare verrassing dat iedere keer als ik het apparaat aanzet dat er een rooklucht uitkomt.
Maak de buitenkant van de behuizing goed schoon met een of andere Glassex/Window Cleaner.
Dat spul reinigt uitstekend en laat een "hygisch" fris geurtje achter. ;)

Desnoods reinig je ook de fanbladen van de ventilatoren even, daarna moet het ergste leed wel geleden zijn.
Stinkt het daarna nog steeds dan kun je een dag een bakje azijn bij de intake neerzetten, dat neutraliseert sigarettenrook heel behoorlijk is de ervaring.
Bijkomend probleem is dat azijn van huisuit ook niet zo geweldig ruikt, maar dat is weg zodra je het bakje verwijdert.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik zou beginnen met niet roken zoals je heb uitgevonden is dat echt vreselijk kwa gear en schoonmaken :)
ik zou toch beginnen met welich alles even openbouwen zoveel als mogelijk van stof ontdoen luchtje erin leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Gelukkig rook ik niet, dus dat is het probleem niet.
De PC is zo nieuw dat er amper stof in zit, heb het alsnog schoongemaakt maar dit maakte helaas geen verschil.
Heb wel mn panelen eraf gehaald en deze met wat afwasmiddel schoongemaakt.

De tip van het geurtje lijkt me wel een goed idee, moet ik even zoeken wat een niet al te overheersend 'neutraal' geurtje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Tja, het waait er vanzelf uit :P. Ik koop zelf wel eens via v&a en als je een beetje ongeluk hebt komt het van een roker. Laat je het 2 weekjes in je pc zitten en het is er bij mij meestal wel uit. Met beeldschermen duurt het wel wat langer.. Dat heeft bij mij wel een halfjaar geduurd.

Nu is de pc bij jou maar 3 dagen geweest dus ik denk dat het na een weekje er wel uit geblazen is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je hebt van fie kleding geurzakjes voor tussen de schone was.. daar er 1 van inleggen? Elke keer als je je pc aanzet robijn fleur en fijn..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voor je intake een bakje een lekker luchtje zetten :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

~Irrelevant, mag weg~

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2016 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
millman schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:26:
Je hebt van fie kleding geurzakjes voor tussen de schone was.. daar er 1 van inleggen? Elke keer als je je pc aanzet robijn fleur en fijn..
Dit werkt dus echt, spreek uit ervaring :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg je dan niet stank^2? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:26:
Heb je toevallig een goedkope kast / voeding gekocht?
Weet uit ervaring dat die goedkope dingen aan het begin enorm kunnen stinken, zelfs Corsair meurt behoorlijk voor de eerste paar dagen.

Temps gechekt? Geen half los hangende connectoren in de kast?
Het gaat niet om rook lucht dat de pc veroorzaakt maar om rooklucht van mensen die roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses, je hebt gelijk, irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:37
Zelf ook mee gemaakt. Valt zeer weinig aan te doen. Over paar weken ( ligt eraan hoe erg het is ) zal het minder worden tot weg. Mijn toetsenbord rook er na 3 maanden nog naar ( en dit kwam maar door 1 roker )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
de enige manier om de rook lucht zo snel mogelijk weg te krijgen is de ruimte waar het apparaat staat en het apparaat zelf goed te laten luchten..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

joon schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:44:
Heb een splinternieuwe PC staan waar ik van het weekend mee naar een maat ben geweest om daar te gamen, nou je raadt het vast al, hun *zij* roken..
Toen ik m'n PC weer mee naar huis nam kwam ik achter deze nare verrassing dat iedere keer als ik het apparaat aanzet dat er een rooklucht uitkomt.
Maak de buitenkant van de behuizing goed schoon met een of andere Glassex/Window Cleaner.
Dat spul reinigt uitstekend en laat een "hygisch" fris geurtje achter. ;)

Desnoods reinig je ook de fanbladen van de ventilatoren even, daarna moet het ergste leed wel geleden zijn.
Stinkt het daarna nog steeds dan kun je een dag een bakje azijn bij de intake neerzetten, dat neutraliseert sigarettenrook heel behoorlijk is de ervaring.
Bijkomend probleem is dat azijn van huisuit ook niet zo geweldig ruikt, maar dat is weg zodra je het bakje verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Helaas kun je hier bijna niks tegen doen. Als mensen roken dan gaat de rook overal in zitten. Je kleren doe je in de was en dan is het vaak opgelost. Maar je nieuwe bank kun je niet zomaar in de was doen dus de rook blijft hier tijdje inzitten. Dit is ook het geval bij een PC. Je kan de PC niet schoonmaken om de rook te verwijderen. Het is een kwestie van tijd dan gaat de rook wel weer weg. Mocht je er nu veel last van hebben zet wierook in de kamer waar de PC staat. Zo ruik je de rook niet en voor je het weet is de rook geur weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Bedankt voor de tips allemaal!

De meest 'neutrale' optie die ik tot nu toe heb gevonden is om geactiveerde kool in de kast te zetten, maar dit is misschien te fijn en kan opwaaien door de airflow.

Azijn ga ik nog proberen en door Millman kreeg ik het idee om een paar drogerdoekjes in de kast te leggen, die zal ik deze week dan ook gaan halen.

Heb gisteravond ook de compressor er bij gepakt en de fans/kast even flink onder handen genomen dit hielp wel maar het is niet helemaal weg, verwacht nu ook wel dat dit uiteindelijk verdwijnt :)

Nogmaals bedankt, ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:25
Vergeet de powersupply niet, daar blijft altijd de meeste stank uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27

Rmg

Autoschoonmaakbedrijven gooien een ozon generator in je auto om rooklucht te verwijderen.

Nou is zo'n professioneel apparaat vrij duur.

Maar je PC in een plastic bak met een DIY oplossing als dit: http://www.bigclive.com/oz.htm moet werken in principe.
Het is wat gehobby maar dan ben je er wel snel vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Even een geurvreter, die je ook in je schoenen kan doen, op de bodem van je pckast leggen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Sommige behuizingen, zoals de mijne, hebben stoffilters bij de lucht-intakes zitten. Die zou je eventueel los kunnen halen en schoon kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemalen koffie is een goede geur freten qua rook. Ben zelf roker, en in de winter rook ik regelmatig in de auto met de ramen dicht. Einde van de winter rij ik een weekje rond met een open zak koffie in het tussenpaneel en daarna ruikt de auto weer een hele tijd heerlijk naar warme koffie :)

Natuurlijk niet zo'n zak in de computer zetten maar misschien dat in de buurt ook wel wilt helpen? Kun je in iedergeval nog altijd als Plan B houden, (of plan c, of d etc ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit een PC op de kop getikt die jaren in de kroeg geeft gestaan toen roken daar nog mocht. Na de boel eerst grondig ontstoft te hebben en daarna simpelweg te laten draaien is die lucht er uiteindelijk vrijwel helemaal uit gegaan. In het begin was het inderdaad niet te harden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:48:
Autoschoonmaakbedrijven gooien een ozon generator in je auto om rooklucht te verwijderen.

Nou is zo'n professioneel apparaat vrij duur.

Maar je PC in een plastic bak met een DIY oplossing als dit: http://www.bigclive.com/oz.htm moet werken in principe.
Het is wat gehobby maar dan ben je er wel snel vanaf
Oeh daar zou ik mee opletten bij elektronica. Ozon laat metalen oxideren (roesten), en in een auto zetten ze dat apparaat natuurlijk bij bekleding, op afstand van elektronica. Dus de ozon is dan al 'verdund' voordat het bij een elektronica is.

Lijkt me theoretisch niet heel fris voor je computer, maar kan zijn dat ik het mis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik zou hem gewoon toch even in de vaatwasser zetten hehe. 😃
Gelijk van alles af !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:28
Ruubster schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:01:
[...]

Oeh daar zou ik mee opletten bij elektronica. Ozon laat metalen oxideren (roesten), en in een auto zetten ze dat apparaat natuurlijk bij bekleding, op afstand van elektronica. Dus de ozon is dan al 'verdund' voordat het bij een elektronica is.

Lijkt me theoretisch niet heel fris voor je computer, maar kan zijn dat ik het mis heb.
Dit. Ik als chemicus garandeer je dat het een slecht idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 02:18
Ik gok dat het voor jou het makkelijkste is om via de BIOS of je fancontroller alle fans een poos vol aan te zetten. Zeker met een bakkie geurvreters voor kleding er voor moet het dan helemaal goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 16:57
Rooklucht kwijtraken is niet alleen een kwestie van luchten.
De rook is in contact gekomen met hete onderdelen in je computer. Daardoor zijn rookdeeltjes 'vastgesmolten' op die onderdelen. Wanneer die onderdelen opnieuw warm worden, verdampt een deel van die rookdeeltjes en ruik je opnieuw de rooklucht.
Je zult de rooklucht blijven ruiken, totdat alle rookdeeltjes volledig 'verdampt' zijn. Tot die tijd is het beste waar je op kunt hopen dat je de lucht met iets anders kunt maskeren.

Drie dagen lijkt niet lang, maar wanneer ze drie dagen lang rook in je PC hebben lopen blazen dan is je PC wel verzadigd. Dat je PC net nieuw is werkt tegen je, dat betekent dat er nog veel blank metaal, zonder stof of andere aanslag is op je koelers heat-pipes etc. aanwezig is, wat de perfecte aanhechtingsplaats voor rookdeeltjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
Wat meestal goed werkt is de fans op 100% met daarbij een stresstest op cpu en gpu om alles goed heet te maken zodat de rook goed verdampt zoals hierboven ook wordt beschreven. Heb het zelf ook gehad en heb hem toen buiten onder de overkapping 6 uur laten stresstesten met fans op 100%, hierna was het grootste deel van de lucht wel weg en rook hij wel een beetje naar buiten (minder erg dan rook gelukkig ;D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:57
Mijn ouders roken al hun hele leven. Ik ben sinds een jaar uit huis daar... Maar sommige spullen die ik daar uit huis haal.. (die nog niet mee verhuisd waren). Stinken zo erg dat ik ze eerst een aantal maanden buiten onder het afdak laat staan. Zo had ik een honden fietskar die in een rookruimte stond daar ruikt nu de hele berging naar.. Heel smerig.. Je blijft het ruiken en het is al maandenlang weg daar.

Frisse (buiten)lucht erdoor laten luchten iets anders kan ik niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 15:03
schaaltje met verse gebrande koffiebonen erin/ernaast. Koffielucht overheerst nare luchtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CivLord schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:26:
Rooklucht kwijtraken is niet alleen een kwestie van luchten.
De rook is in contact gekomen met hete onderdelen in je computer. Daardoor zijn rookdeeltjes 'vastgesmolten' op die onderdelen. Wanneer die onderdelen opnieuw warm worden, verdampt een deel van die rookdeeltjes en ruik je opnieuw de rooklucht.
Je zult de rooklucht blijven ruiken, totdat alle rookdeeltjes volledig 'verdampt' zijn. Tot die tijd is het beste waar je op kunt hopen dat je de lucht met iets anders kunt maskeren.
Sigarettenrook in inderdaad een gruwel, zo zal ik nooit meer een auto kopen waar in gerookt is. :(

Wat je ook doet, na een dagje in de volle zon val je weer bewusteloos als je een portier opent.
Je kunt de lucht effectief maskeren door je natte honden steevast in de auto te laten slapen, maar wie doet dat die cuties aan?? :+

The most obvious parts aan de buitenkant van een pc kun je -zoals ik al eerder zei- uitstekend met een glasreiniger onderhanden nemen, zelfs een groot deel van de binnenkant zou geen enkel probleem hoeven zijn.
Elektronische delen, zoals de print kun je als de pc eerst totaal spanningsvrij(!!) is gemaakt dan weer prima met pure alcohol en doekjes/wattenstaafjes reinigen, al zou je de hele pc of voeding geheel in een bad willen onderdompelen.
Gaat wel wat ver natuurlijk, maar het kan wel.

Kwestie van een paar dagen stevig laten doordrogen voor je de stekkers er weer inplugt en de lucht zou exit moeten zijn. ;)
Pagina: 1