Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HSB Passief huis - lucht en vocht dicht van binnen uit.

Pagina: 1
Acties:

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:04
Het gaat hier om dampdicht bouwen met glaswol/EPS, dus niet damp open met natuurlijke producten als isolatie.

Er zijn diverse producten te koop op rollen voor de binnenzijde en zouden damp dicht zijn.
Vele zijn 1500mm breed of hoog, gewapend, met/zonder alu laag, e.t.c.

Wat is er mis om de wand tegen de binnenste OSB laag uit één stuk EPDM of vinyl de wanden te bekleden?

EPDM is toch dampdicht en luchtdicht? De raam kozijnen en deurkozijn hebben ook EPDM afsluit stroken.

Wat zijn de na/voordelen EPDM t.o.v b.v. miofol 125AV of 125S.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Minder dampdicht? Waterdicht is iets anders dan dampdicht.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/dampscherm.shtml

Kosten, verwerkbaarheid (minimaal 1mm tegen micro meter), gewicht, afwerkmaterialen (tape enz)?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Lord Anubis
Hoi bedankt voor je reactie, wat je schrijft is bekend.

Kosten, in wiens voordeel?
Vind het wel prettig om wat dikkere folie te hebben, zeker als je b.v OSB en over vast schroeft/niet.
EPDM is idd stuk zwaarder.
Bij lange wanden een stuk EPDM met onder en boven een overlap is ook niet verkeerd. Minder tape nodig, met minder risico.

EPDM van 1,2 mm dik heeft een μd-waarde van tussen 48 tot 84m, afhankelijk van fabrikant. Er is ook dikker verkrijgbaar.
Miofol 125S heeft 87 m, wel iets beter, maar volgens mij alleen als 1500mm hoog te verkrijgen. Dus meer tape nodig.
Wat is damp technisch gezien een voordeel of nadeel?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Persoonlijk vond ik de verwerkbaarheid van 1500 mm al "moeilijk" genoeg en dat bij een gewicht van "niks". Uitlijnen, plaatsen, overlap, gipsplaat plaatsen en afschroeven. Ik vraag me af hoe dat met meer gewicht en grotere eenheden moet. Alleen werken gaat dan zeker niet meer.

Totaal prijzen van EPDM per M2 t.o.v een (mio)folie zijn mij niet bekend.

Afhankelijk van de ruimte waar je het gaat verwerken moet je ook rekening houden met de dampdichtheid.
Je hebt verschillende klassen, voor een woning komt het neer op een natte ruimte (badkamer, klasse 4) en overige ruimten.
Als je in de Badkamer ook met folie moet werken kan ik me voorstellen dat daar EPDM niet meer mogelijk is.
Overigens, in de badkamer zijn ook andere methoden mogelijk, het moet er immers toch al waterdicht zijn.
En met het tegelen, gebruik van ingelijmde krimpmatten en "hydro" gipsplaat zit je ook goed (bij goede verwerking).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 17:06
Koop gewoon Miofol, dat is er voor gemaakt. EPDM niet. Beide zijn zo goed als dampdicht, maar Miofol is vele malen makkelijker en dus sneller aan te brengen.

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 14:22
Klopt, laat je adviseren door miofol, krijg je problemen kun je daar naar toe.
Ga je eigen houtje epdm toepassen en krijg je problemen kun je nergens op terug vallen.

• Lord Anubis
Oke, bedankt voor de toelichting.
Pagina: 1