Vervanging oude ATX systeem naar mITX

Pagina: 1
Acties:

• PierreDuc
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-10 16:57
Beste lezer,

Na 7,5 jaren trouwe dienst (en een paar upgrades), is het tijd voor vernieuwing in mijn desktop systeem. Op het moment gebruik ik een PC systeem in een max xxl+ vliegdekschip, tot groot ongenoegen van mijn vriendin. Ik zit daarom te kijken naar een relatief goedkoop, maar vrij krachtige alleskunner (nieuwe PC, geen nieuwe vriendin).

Ondertussen heb ik al een klein lijstje samengesteld van wat mij zeer geschikte onderdelen hier voor lijken, maar ik twijfel nog over een paar dingen. (zie onderaan)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel voornamelijk FPS games, maar software ontwikkeling, photoshop en 3d-modelling behoren ook tot mijn werkzaamheden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximale prijs ligt rond de 700e, met of zonder verzendkosten. Assemblage doe ik uiteraard zelf. Prijs is exclusief pc case en videokaart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik kan meenemen is een videokaart die ik niet al te lang geleden ergens goedkoop vandaan kon krijgen, een Be Quiet! semi-modulaire voeding en m'n trouwe monitor.
http://tweakers.net/price...sus-r9270-dc2oc-2gd5.html
http://tweakers.net/price...ure-power-l8-430w-cm.html
http://tweakers.net/price...2/benq-xl2420t-zwart.html

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst relatief zuinig (wat resulteert in een lage warmteontwikkeling), maar voornamelijk stil is zeer belangrijk.

Ga je overklokken?
Alhoewel mijn huidige systeem tot in de puntjes geklokt is, ga ik dat bij het toekomstige systeem waarschijnlijk laten. Daarom is een locked i5 geen probleem

Wat verwacht je van ons?
Er zijn een paar punten waar ik nog over nadenk.
  • Allereerst de videokaart die ik meeneem vanuit mijn oude PC. Is deze nog goed genoeg, of is het verstandiger om meteen een betere er in te zetten, maar dat dan wel ten koste gaat van de prestatie van de onderdelen die al gekozen heb? Of hier mee te wachten tot de geldboom weer aangegroeid is, en deze alsnog te upgraden
  • De SSD die ik gekozen heb, is relatief prijzig, maar prestaties liegen er niet om. In m'n huidige systeem heb ik 2 SSD's in RAID draaien. pricewatch: Samsung 850 Pro 128GB

Ga ik veel verschil merken met deze M.2 PCI-e (nvme) SSD?
  • Is de i5-6500 de extra 20 euro waard, t.o.v. van z'n langzamere broertje (of zusje) (i5-6400). Of is de i5-6600 juist het extra geld waard?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Asus Z170I Pro Gaming€ 149,-€ 149,-
1Noctua NH-L12€ 42,95€ 42,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 63,95€ 63,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,90

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 18:45
Ik denk dat je er sowieso zo goed aan doet om te wachten met je videokaart. Binnenkort (wie weet a.s. vrijdag al) worden de nieuwe chips aangekondigd. Aangezien je al een kaart hebt zou ik, en ik denk velen met mij, die er nog even in laten zitten en wachten totdat de geldboom weer aangegroeid is >:)

En wat betreft je ssd, of je het prestatie verschil gaat merken is ook maar de vraag, zeker gezien de grove meerprijs die je ervoor betaald...

En dan je cpu, de programma's die je noemt, hebben die belang bij een cpu? Dan zou het zeker van meerwaarde zijn om een hoger geklokt exemplaar te pakken. Voor gaming en huis tuin en keuken taken voldoet een 6400 meer dan prima :)

Welke case heb/wil je eigenlijk?

En omdat je aangeeft niet te willen overklocken zou je voor een goedkoper mobo kunnen gaan ;)
Volgens mij voldoet deze dan ook aan jouw wensen pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA scheelt je wel €50,-

[ Voor 19% gewijzigd door Bobbreede op 03-05-2016 14:35 ]

Why so serious?

• PierreDuc
Bedank Bob!

Ik denk dat je zeker een goed punt heb om te wachten met de extra videokaart. Ik heb het nieuws niet meegekregen dat er nieuwe chips aangekondigd worden. Maar dat gaat wellicht betekenen dat de huidige in prijs gaan zakken. Goede tip dus!

Qua de SSD zit ik zeker nog te twijfelen ja. Het voordeel van zo'n M.2 pci-e module is dat je die onder je moederbord plaatst en het voor de rest geen ruimte inneemt, en uiteraard de enorme snelheidswinst t.o.v. SATA.
Ik heb wel vernomen dat er binnenkort veel meer M.2. pci-e SSDs op de markt gaan verschijnen van andere merken. Ben alleen 'bang' dat ik blijf wachten. In deze branch komen er altijd nieuwe dingen op de markt.

Bij de processor weet ik wel dat daar voorlopig weinig nieuws bijkomt in dit segment, dus daar hoef ik niet op te wachten. Ik wil sowieso voor Intel gaan vanwege in het verleden positieve ervaringen, en negatieve ervaringen met AMD. Gaat dan niet echt meer een afweging worden in prijs, maar meer in warmteontwikkeling vs. nut. Dus zal voor de middelste van de 3 gaan.

Momenteel heb ik een CoolerMaster case. Ik kom zo snel even niet op het model. Maar als ik die omduw dan maak ik me meer zorgen om de vloer, dan om de kast. Op zich ben ik nogal een handige jongen, en vroeger heb ik wat case mods gedaan, dus wellicht dat ik die 'hobby' weer eens oppak, en een zeer discreet kastje bouw. Zal de vrouw leuk vinden. Zo niet, dan kan ik daar altijd nog naar op zoek gaan.
Heb in ieder geval voor de time being een Cooler Master Elite 334 staan http://tweakers.net/price...e-120-advanced-zwart.html.

Maar dat is inderdaad ook een leuk moederbordje. WiFi heb ik er op zich toch niet op nodig. Waar ik me wel zorgen om maak, en waar ik dan weer niet bijzonder veel verstand van heb is het aantal pci-e 3.0 lanes. De B150 chip heeft er naar ik weet 8 beschikbaar. In hoeverre is het gebruik van het M.2. pci-3 4x slot hier een factor in, in combinatie met de pci-e 3.0 x16 grafische kaart. Dat is eigenlijk meer de reden waarom ik voor de Z170 chipset ben gegaan. Daar deze er 20 heeft.

Maar het kan dat mijn gedachtegang hier niet in klopt, of dat het aantal lanes van de chipset niet uitmaakt. Weet jij hier toevallig meer van?

[ Voor 3% gewijzigd door PierreDuc op 03-05-2016 15:43 ]

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 310,95€ 310,95
1MSI B150I GAMING PRO€ 87,95€ 87,95
1Noctua NH-L12€ 42,95€ 42,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 53,95€ 53,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 734,80

Met een goedkoper Mobo + geheugen kan er zelfs bijna een i7 in, zeker het overwegen waard met de taken die jij noemt.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

• PierreDuc
tym87 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:16:
Met een goedkoper Mobo + geheugen kan er zelfs bijna een i7 in, zeker het overwegen waard met de taken die jij noemt.
Bedankt voor de suggestie Tym!

Zou je kunnen kijken naar mijn reactie op Bob, over het aantal PCI 3.0 lanes in de B150 chipset?

Behalve dat, moet ik je gelijk geven in goedkoper geheugen. Er zit iets minder dan 2ns True latency verschil tussen beide modules. Maar ik neem aan dat je dit alleen zal merken in synthetische benchmarks.

En ja.. een i7. Uiteraard zal dit mijn 3d-modelling ten goede komen vanwege de hyperthreading, maar oh boy de prijs. Alleen in de configuratie die jij net uitgedacht heb, komt het toch echt aardig in de buurt! _/-\o_

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Met jouw budget zou ik toch ook zeker overwegen om je 2 SSDs in RAID0 mee te nemen naar je nieuwe systeem... Ik zou met een budget van € 700,- niet bijna € 250,- aan een SSD uitgeven.

Als je meer opslagruimte wilt, is het misschien een idee om je twee oude SSDs in RAID0 te gebruiken voor Windows + programma's en er een goedkopere 512GB SSD (bijvoorbeeld Crucial BX100 ofzo) bij te halen? Scheelt je zo € 100,-, kan je mooi die i7 meepakken (of in de spaarpot stoppen voor een mooie nieuwe videokaart). SSDs zijn zo klein, daar krijg je er ook wel drie van verstopt in een mITX kast (als het echt niet anders kan desnoods met een tie-wrapje ergens vastmaken, zitten toch geen bewegende onderdelen in).

Verder prima systeem en lekker nog even je oude videokaart gebruiken tot de volgende generatie!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• tym87
PierreDuc schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor de suggestie Tym!

Zou je kunnen kijken naar mijn reactie op Bob, over het aantal PCI 3.0 lanes in de B150 chipset?
Graag gedaan !
Volgens mij is het dan inderdaad zo dat je videokaart ook maar in x4 draait. Als je dit niet wilt dan zal je toch een duurder moederbord moeten hebben. Ik zou persoonlijk kiezen om je SSDs in raid mee te nemen en er nog een SSD/HDD aan toevoegen voor extra opslag, en dan bovenstaande setup te nemen. Dan kom je denk ik nog wel onder de 700 euro uit met de i7.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

Verwijderd

De 16 PCIe lanes voor de gpu komen van de cpu. De lanes voor het M2 slot komen van de chipset en heeft dus geen gevolgen voor de videokaart.

• tym87
Thanks dat was mij nog niet geheel duidelijk... Bedenk me net ook dat als je je oude SSDs opnieuw zou willen draaien in RAID je sowieso een H170/Z170 chipset nodig hebt (of een aparte RAID controller).

Pagina: 1