RAM Geheugen vaak vol de laatste tijd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01 16:51
Beste tweakers,

De laatste tijd heb ik ontzettend veel last van RAM geheugen wat tot 80% vol zit, op idle. Ik heb in totaal 16GB (draait op 1600Mhz). Mij valt op dat de laatste tijd ontzettend veel ''servicehosts'' in de lijst van processen staan. Dit heb ik eigenlijk nooit zo erg gehad. Daarnaast voert ''Systeemgeheugen en gecomprimeerd geheugen'' toch meestal de lijst aan met een gebruik van soms wel 1GB.

Google helpt me ook niet veel verder (of ik gebruik google in dit kwestie verkeerd), maar ik wil graag mijn geheugengebruik weer naar een normaal niveau terugdringen, want ik heb echt maar 6GB over van de 16 die ik heb, en dat lijkt me een beetje apart. Al helemaal als mijn PC net is opgestart. Dit is overigens een structureel probleem.

Ik heb gekeken of het eventueel een virus is, maar malwarebytes geeft aan dat mijn computer clean is. Een virus lijkt me dus onwaarschijnlijk.

Ik hoor graag jullie tips en adviezen! Ook als ik me zorgen maak om niks.
Bedankt alvast!

Rik

Alle reacties

• vdstaak
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-01 20:49
Malwarebytes is, zoals de naam al doet vermoeden, voor malware. Probeer het eens met een gratis antivirusscan zoals AVG of Avast?

Hoe zit het verder met je geheugen als je in veilige modus opstart?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Je geeft zelf al aan dat het geheugen naar service hosts toe gaat. Al eens bij de services gekeken of daar iets geks tussen staat?

Welk OS draai je trouwens? En hebben we het hier over echt vrij geheugen of beschikbaar geheugen? Daar zit namelijk nogal een verschil tussen tegenwoordig. Er word vrij agressief gecached tegenwoordig.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:51

P_Tingen

omdat het KAN

Waar wordt het geheugen voor gebruikt? Niet om flauw te doen, maar ongebruikt geheugen heb je helemaal niets aan. Heb je ook nog ergens echt 'last' van, in de zin van traagheid oid?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Giltix
vdstaak schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:43:
Malwarebytes is, zoals de naam al doet vermoeden, voor malware. Probeer het eens met een gratis antivirusscan zoals AVG of Avast?

Hoe zit het verder met je geheugen als je in veilige modus opstart?
Virusscan gaf niks aan. Computer is virusvrij. Veilige Modus gebruikte 0.8GB geheugen. Het vreemde is dat doen ik weer terug kwam in ''gewone modus'', mijn geheugengebruik nu opeens maar 10% (1.6GB) is..
Sleepkever schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:50:
Je geeft zelf al aan dat het geheugen naar service hosts toe gaat. Al eens bij de services gekeken of daar iets geks tussen staat?

Welk OS draai je trouwens? En hebben we het hier over echt vrij geheugen of beschikbaar geheugen? Daar zit namelijk nogal een verschil tussen tegenwoordig. Er word vrij agressief gecached tegenwoordig.
Ik draai W10. Bij Services heb ik wel eens gekeken, maar daar kom ik niet zo vaak. Dus ik zie ook niet zo snel of iets gek is ja of nee. Alle gegevens heb ik uit Taakbeheer > Processen.

Ik krijg vaker deze foutmelding als ik mijn PC afsluit. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/acbf8f0bcbbce2194755b97ffd0cbeef.png

Dit lijkt me echter eerder uit skype te komen.
P_Tingen schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:54:
Waar wordt het geheugen voor gebruikt? Niet om flauw te doen, maar ongebruikt geheugen heb je helemaal niets aan. Heb je ook nog ergens echt 'last' van, in de zin van traagheid oid?
Op het moment dat ik een game wil opstarten merk ik wel echt dat er een tekort is ja.

[ Voor 12% gewijzigd door Giltix op 03-05-2016 13:56 ]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Draait je cpu toevallig in die moment ook op gemiddeld 50% constant?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Giltix
evilweed schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:17:
Draait je cpu toevallig in die moment ook op gemiddeld 50% constant?
Nee, die draait rond de 10%.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Adwcleaner gedaan? memtest86+ een paar uurtjes laten draaien (dus niet als de test 'klaar' is, maar gewoon lang)?

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Gebruik het gratis tooltje 'Process Explorer' eens en zoek daarmee eens op welke software al die 'servicehosts' aanroepen. Goeie kans dat je zo de dader kan vinden.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01 23:24
In de task manager onder het tabje performance en dan memory; hoeveel mb staat er bij "Hardware reserved"?

Bij mij is dit bijv. 80MB

En process explorer is inderdaad een goede tip. Doe dat!

[ Voor 18% gewijzigd door GromuhlDjun op 04-05-2016 12:04 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Die foutmelding kan een memory lek zijn in Skype, maar misschien is er ook een reepje ram gaar dat soort fouten zijn dan ook mogelijk.

• Giltix
Met Process Explorer kom ik niet veel vreemds tegen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik al lang geen piek meer heb gehad in mijn ramgebruik.

Memtest komt niet met iets speciaals.

Adwcleaner vond ook niks.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:04
Heb dit ook een tijdje geleden gehad. Mijn Windows was om nog onbekende reden helemaal corrupt geraakt: Apps werkten niet meer, actiecentrum werkte niet meer, linker muis klikken op bepaalde dingen klikken werkte niet meer, geen virus of spyware, ook Systeemgeheugen en gecomprimeerd geheugen helemaal vol. Allerlei trucjes geprobeerd maar mocht niet baten (werd alleen maar erger) dus uiteindelijk Windows maar opnieuw geïnstalleerd en nu werkt alles weer prima. Dus wellicht een drastische oplossing maar misschien wel de enige.

• Giltix
chim0 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 08:31:
Heb dit ook een tijdje geleden gehad. Mijn Windows was om nog onbekende reden helemaal corrupt geraakt: Apps werkten niet meer, actiecentrum werkte niet meer, linker muis klikken op bepaalde dingen klikken werkte niet meer, geen virus of spyware, ook Systeemgeheugen en gecomprimeerd geheugen helemaal vol. Allerlei trucjes geprobeerd maar mocht niet baten (werd alleen maar erger) dus uiteindelijk Windows maar opnieuw geïnstalleerd en nu werkt alles weer prima. Dus wellicht een drastische oplossing maar misschien wel de enige.
Bedankt voor de tip. Het probleem lijkt uit het niets te zijn verholpen. Dus ik wacht even af, en anders is jouw oplossing inderdaad de enige.
Pagina: 1