Toon posts:

xs4all glasvezel snelheid storing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Heb merkwaardig probleem met mijn xs4all (fritzbox 7490) verbinding. Het gaat om een glasvezel 500/500 verbinding die tot en met eind feb / begin maart prima heeft gefunctioneerd. Metingen (OOKLA en xs4all) wezen vrijwel altijd 490/550 aan.
De pc's hier zijn allemaal bekabeld. Aan de pc's is niets veranderd en de setups heb en altijd goed gefunctioneerd. Heb alle tests zoals hieronder beschreven ook met kale win7,kale win10 en een standaard cfg van de 7490 uitgevoerd met dezelfde resultaten.

De storing begon in een weekend waarin de snelheid significant daalde. OOKLA wees uit dat de snelheid
sterk varieerde maar niet hoger kwam dan 350 download en 250 upload. Dacht aan een storing (xs4all
foonnr gebeld maar geen storing bekend op mijn postcode) en heb gewoon een klein weekje afgewacht
of de storing zou verdwijnen. Niet dus. Op vrijdag xs4all helpdesk gebeld en het probleem gemeld. Lijn
werd doorgemeten en we hebben wat standaard testen uitgevoerd. Xs4all schakelde guidion in om de NTU te vervangen.

NTU kastje vervangen. OOKLA op mijn pc's (w10 en w7) bleken nog steeds een sterk variabele snelheid te
hebben; soms van 280/100, 160/100 soms zelfs 40/50 mbit. Guidion heeft ook eigen notebook,nieuwe
kabel en testrouter (7490) gebruikt. Alles bleef afwijken.

Xs4all escaleerde naar kpn die een monteur naar de centrale stuurde; heeft er wat kabels vervangen. Vervolgens kwam hij hier en voerde nog een reeks OOKLA testen maar deze bleven onder de maat (+/- 300-407 / 200).

Xs4all kon reggefiber niet aansturen zodat eerst weer guidion langs moest komen om de eerder uitgevoerde
testen opnieuw uit te voeren. Vervolgens heeft xs4all doorgestuurd naar kpn met verzoek om reggefiber in te
schakelen. Daar tot op heden geen nadere informatie over beschikbaar; de zaak is in onderzoek.

Heb reeds eerder enkele malen een storing gehad die ik pas opmerkte nadat geen website wilde openen. OOKLA gaf een download van 490 mbit/s en een upload die niet verder kwam dan 0,17 - 1,4 mbit/s. Na een reset van de router was het probleem verholpen (550 mbit up) om na enkele weken of zelfs een paar maanden zich opnieuw voor te doen.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of zelf iets soortgelijks meegemaakt? :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gezien het feit alles bekabeld is aangesloten kan er in je eigen domein vrij weinig misgaan, tenzij je een extreem lange (>100m) kabel gebruikt, of een kabel onder de Cat5 spec.

Met een andere router heb je hetzelfde probleem, dus zou ik het daar ook niet zoeken.

Lijkt me eerder iets als congestie in het netwerk van je provider, iets wat ze zelf moeten constateren en oplossen.

Alleen alle consumentenverbindingen zijn best-effort, dus mogen ze er zo lang over doen als ze willen, ze doen hun best om de storing zo kort mogelijk te houden, maar geven natuurlijk geen garanties. Daar is het maandbedrag veel te laag voor.

Enige optie is het onderzoek van je provider afwachten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cat6 kabel en de langste is 10m. Heb de info hier geplaatst om te zien of er misschien nog andere invalshoeken zijn. Heb in ieder geval verbinding dus ik wacht maar gewoon het onderzoek af.

dankjewel Gravit0n

Verwijderd

Topicstarter
Heb even getwijfeld of ik de 'oplossing' (het is inmiddels opgelost) hier zou neerzetten omdat het niet bepaald duidelijkheid verschaft.

Heb zowel via de telefoon als de email geprobeerd om informatie mbt de oplossing boven tafel te krijgen.

In mei bemerkte ik tijdens een van mijn OOKLA testen dat ik -zowel up als down- de volledige maximum snelheid haalde. Heb dit toen gemeld bij xs4all en gevraagd om duidelijkheid; wat was de oorzaak en hoe is dit opgelost. Er is door xs4all onderzoek verricht (op mijn verzoek meerdere malen) en ze hebben contact gehad met kpn maar veel verder dan 'er is onderhoud gepleegd bij kpn' kwamen ze niet. De oplossing van mijn probleem blijft dus vaag maar schijnt dus in de hoek van kpn te hebben gelegen.

</>

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op zich prima voor jou, als klant zijnde, dat het probleem opgelost is. Maar idd zeer onbevredigend dat je niet te horen krijgt WAT er nou aan de hand was c.q. WAT er gedaan is om het te fixen. :/

Klinkt me op zich bekend in de oren. }:| Vorig jaar, na de zomer, was er ook een 'vage' storing in/rond Lelystad op het FttH platform van specifiek Xs4all. Ook toen duurde het ff voor dat het (h)erkend werd. Na enige weken was het 'ineens' opgelost.

En toen ik navraag deed bij Xs4all (ze belden me zelfs uit eigen beweging terug hierover), gaf de desbetreffende persoon van Xs4all aan dat hij ook not-pleased was, dat KPN (Wholesale netwerkdivisie?) het probleem opgelost had, maar gewoon weigerde daar verdere details over te verstrekken.
Het leek er destijds erg sterk op dat specifieke VLAN transportstreams een capaciteitsprobleem hadden in onze regio. E.e.a. was ook nog afhankelijk van het tijdstip van de dag en daarom lastig traceerbaar.

Het heeft me wel een jaar lang extra korting opgeleverd op mijn jaarabonnement, als goedmakertje... :)

Mooie Plaatjes