Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik overweeg om in mijn oude behuizing een goedkope Steam Machine te bouwen, en de introductie van de nieuwe AMD A10-7890K Boxed maakt het weer even iets interessanter :) Het idee is dat deze machine naast Steam games ook nog de nodige media kan afspelen, maar dat kan iedere Celeron al volgens mij.

Ik weet dat moederborden voor een AMD CPU een top-down koeler nodig hebben in verband met de VRMs welke anders te warm worden, maar is een 3rd party koeler hiervoor nodig, of voldoet de standaard koeler hiervoor ook?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7890K Boxed€ 147,-€ 147,-
1ASRock A68M-ITX€ 53,45€ 53,45
1Noctua NH-L9x65€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,40

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:37
Je hoeft niet perse eentop-down cooler nodig. Dit ligt aan je mobo/CPU. vraagt je CPU teveel stroom dan worden crappy VRM te warm en gaan ze kapot. Neem je een kwaliteit mobo met betere en meer VRM's dan kan je een tower koeler draaien. Maar met de nieuwe wraith koeler zou ik het eerst eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Die top down cooler voor AMD cpus is AFAIK alleen voor de 95, 125 en ergere wattage FX cpu's. Alhoewel een OC bare CPU combineerd met een goedkoop ITX bordje zou ik er ook geen wonderen van verwachten.

Ik dacht dat de stock amd cooler wel een top down variant is, dus dan zou die in theorie moten voldoen. Als het een wraith variant is, is dat helemaal mooi mee genomen.

Ik mis trouwens wel nog wat RAM. Let wel op dat je zo snel mogelijk DDR3 neemt: APU's houden erg veel van sneller ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik heb nog 16GB DDR3 1333MHz liggen, daar wilde ik mee beginnen. Een upgrade naar 2133MHz (of sneller) staat wel in de planning, maar dat is niet iets dat direct in de planning staat. De CPU is wel een 95W versie zeg ik uit mijn hoofd, en met de nieuwe Wraith koeler. Ik denk dat we het dan gewoon zo gaan proberen.

Trager geheugen heeft toch enkel impact op de GPU prestaties en niet zozeer op de CPU prestaties, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xudonax schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:31:
Ik heb nog 16GB DDR3 1333MHz liggen, daar wilde ik mee beginnen. Een upgrade naar 2133MHz (of sneller) staat wel in de planning, maar dat is niet iets dat direct in de planning staat. De CPU is wel een 95W versie zeg ik uit mijn hoofd, en met de nieuwe Wraith koeler. Ik denk dat we het dan gewoon zo gaan proberen.

Trager geheugen heeft toch enkel impact op de GPU prestaties en niet zozeer op de CPU prestaties, toch?
Klopt, je cpu heeft over het algemeen niet zoveel baat bij sneller geheugen. Je ingebouwde GPU (dus die in je CPU zit) heeft wel behoorlijk baat bij sneller geheugen.

Als je dus de kans hebt om te upgraden naar 2133 of zelfs 2400 ram, dan zou ik dat zeker doen!

Hier een filmpje over het verschil in prestaties: YouTube: Ultra cheap PC gaming! - AMD A10 7850k and Memory Speed Performance