Aanvullende beurs heeft niks met uitwonen,thuiswonen te maken. DUO vraagt het inkomen op van je ouders bij de belastingdienst om te zien of ze iets kunnen bijdragen aan je studie. Het deel wat ze niet kunnen bijdragen, of helemaal niet krijg je als aanvullende beurs. De aanvullende beurs is bij het nieuwe leenstelsel nog steeds van kracht en komt eigenlijk zowat op hetzelfde neer als basis+aanvullend bij het oude stelsel.
Kortom voor studenten met ouders die weinig verdienen is studeren bij het nieuwe leenstelsel nog steeds goed mogelijk. Als je ouders zoveel verdienen zoals je in de TS aangeeft is het logisch dat je niks aanvullend krijgt, omdat dat gewoon een goed salaris is per maand. Uit mijn hoofd mag je maximaal 32k per jaar verdienen in totaal als ouders, daar gaan je ouders met 4500 overheen. Je ouders zouden dus kunnen bijdragen aan je studie, of ze dat willen of doen dat is een tweede. Mijn ouders verdienen nog niet eens de helft van 4500, daarom krijg ik het wel volledig.
En het oude stelsel wordt ook niet afgebouwd, als je daar onder valt. Er worden wel veel onwaarheden vertelt in dit topic, terwijl het gewoon op de site van de DUO staat.
[
Voor 38% gewijzigd door
Zenix op 03-05-2016 09:05
]