Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Ik vraag me af hoeveel studenten krijgen voor de aanvullende beurs. Ik keek net op duo.nl en tot mijn verbazing krijg ik amper 74 euro per maand. Mijn ouders verdienen bij elkaar rond de 4500 euro schat ik.

Een klasgenoot van mij uit curacao krijgt dikke doekoe. Rond de 800 euro per maand zonder lening als ik hem mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

Nobby

Nuts!

Gebruik de rekenhulp: https://duo.nl/apps/reken...financiering/index.html#/

En ja, als zijn ouders minder verdienen kan hij meer stufi krijgen. Ik dacht dat het nu allemaal een lening is, maar dat weet ik niet zeker.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nobby schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:51:
Gebruik de rekenhulp: https://duo.nl/apps/reken...financiering/index.html#/

En ja, als zijn ouders minder verdienen kan hij meer stufi krijgen. Ik dacht dat het nu allemaal een lening is, maar dat weet ik niet zeker.
Als je onder het oude stelsel valt krijg je nog iets, al wordt dat elk jaar minder. Over 3 jaar krijgt niemand meer wat. Ook niet als je onder het oude stelsel valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chibi2k
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 22:28

Chibi2k

www.radicalbirds.nl

Die Curacao maatje van je lult vrij hard uit zijn nek. En ja de basis beurs is tegenwoordig een lening voor nieuwe studenten, aanvullende beurs krijgt je niet omdat je beide ouders werken. Als je thuis woont krijgt je (incl lening) tot max 500,- ofzo. Had destijds ook rond 360,- (incl aanvullende beurs gekregen, thuiswonende, geen lening).

Hier staat wel wat info voor je http://nos.nl/artikel/208...anciering-in-het-mbo.html

Radical Birds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chibi2k schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:58:
Die Curacao maatje van je lult vrij hard uit zijn nek. En ja de basis beurs is tegenwoordig een lening voor nieuwe studenten, aanvullende beurs krijgt je niet omdat je beide ouders werken. Als je thuis woont krijgt je (incl lening) tot max 500,- ofzo. Had destijds ook rond 360,- (incl aanvullende beurs gekregen, thuiswonende, geen lening).

Hier staat wel wat info voor je http://nos.nl/artikel/208...anciering-in-het-mbo.html
Ik weet niet of hij uit zijn nek lult. Hij woont op kamers, heeft geen vader dacht ik en ze moeder zal ook niet veel verdienen op dat eiland. Daarentegen krijg ik inclusief maximale lening 818,28 euro. Daarbij zit: basisbeurs, aanvullende beurs, lening, wettelijk collegegeld krediet.
Misschien dat hij ook maximaal heeft geleend maar naar zijn zeggen is dat niet zo.

De basisbeurs en aanvullende beurs zijn trouwens allebei altijd al leningen geweest en vallen onder de prestatiebeurs.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 03-05-2016 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 248568 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:41:
Ik vraag me af hoeveel studenten krijgen voor de aanvullende beurs. Ik keek net op duo.nl en tot mijn verbazing krijg ik amper 74 euro per maand. Mijn ouders verdienen bij elkaar rond de 4500 euro schat ik.

Een klasgenoot van mij uit curacao krijgt dikke doekoe. Rond de 800 euro per maand zonder lening als ik hem mag geloven.
Wat verwacht je dan, dat je aanvullende beurs zou krijgen als je ouders +/-60k per jaar verdienen? Das een redelijk eind naar 2x modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

Nobby

Nuts!

Je kan met die rekenhulp, een schatting van zijn leeftijd en inkomsten schatten hoeveel hij echt krijgt.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Je moet dan uit huis wonen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je uitwonend bent dan behoort dat tot de basisbeurs en die is dan maximaal iets van 288 euro. Je kan dan automatisch ook minder lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 248568 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 01:56:
[...]

Als je uitwonend bent dan behoort dat tot de basisbeurs en die is dan maximaal iets van 288 euro. Je kan dan automatisch ook minder lenen.
Ja, maar wat is je punt nu? Als je arme ouders hebt en je bent uitwonend krijg (kreeg) je (onder prestatiebeurs) een hoop meer dan als je ouders het een heel stuk ruimer hebben en je thuiswonend bent. Dit kan je allemaal zo invullen op de Duo rekentool.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 03-05-2016 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Anoniem: 248568 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:57:
[...]

Als je onder het oude stelsel valt krijg je nog iets, al wordt dat elk jaar minder. Over 3 jaar krijgt niemand meer wat. Ook niet als je onder het oude stelsel valt.
Dit klopt niet. Alleeen de basisbeurs is een leenstelsel geworden, de aanvullende beurs is nog wel een prestatiebeurs (net als studenten OV) die wordt kwijt gescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44

Zenix

BOE!

Aanvullende beurs heeft niks met uitwonen,thuiswonen te maken. DUO vraagt het inkomen op van je ouders bij de belastingdienst om te zien of ze iets kunnen bijdragen aan je studie. Het deel wat ze niet kunnen bijdragen, of helemaal niet krijg je als aanvullende beurs. De aanvullende beurs is bij het nieuwe leenstelsel nog steeds van kracht en komt eigenlijk zowat op hetzelfde neer als basis+aanvullend bij het oude stelsel.

Kortom voor studenten met ouders die weinig verdienen is studeren bij het nieuwe leenstelsel nog steeds goed mogelijk. Als je ouders zoveel verdienen zoals je in de TS aangeeft is het logisch dat je niks aanvullend krijgt, omdat dat gewoon een goed salaris is per maand. Uit mijn hoofd mag je maximaal 32k per jaar verdienen in totaal als ouders, daar gaan je ouders met 4500 overheen. Je ouders zouden dus kunnen bijdragen aan je studie, of ze dat willen of doen dat is een tweede. Mijn ouders verdienen nog niet eens de helft van 4500, daarom krijg ik het wel volledig.

En het oude stelsel wordt ook niet afgebouwd, als je daar onder valt. Er worden wel veel onwaarheden vertelt in dit topic, terwijl het gewoon op de site van de DUO staat.

[ Voor 38% gewijzigd door Zenix op 03-05-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-05 22:48
Ikzelf woon thuis en krijg met de basis en aanvullende beurs samen 379eu per maand. Dit was eerst 394. Zou ik uitwonend zijn, dan zou ik zo'n 600 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Weten hoe het werkt:
https://www.duo.nl/partic...g/weten-hoe-het-werkt.jsp

Kort:
- Je basisbeurs is een lening en is een vast bedrag voor iedereen
- Je aanvullende beurs wordt gebaseerd op de inkomsten van je ouders en wordt geschonken als je binnen 10 jaar je diploma haalt (geldt ook voor je OV reisproduct).
- Daarnaast kan je nog extra lenen: https://www.duo.nl/partic...financiering/bedragen.jsp

Wat in ieder geval zo is: je krijgt GEEN 800 euro gratis van de overheid.
De basisbeurs is maximaal 289 euro (uitwonend), dit moet je uiteindelijk ook terugbetalen in het nieuwe stelsel. De aanvullende beurs is maximaal € 271,19 per maand. (vanaf september 2016 wordt dit maximaal 383,77)

Wees verstandig met wat je extra leent, of uberhaubt leent. Mijn studieschuld was destijds (2013) 10.000 euro, was in een jaar terugbetaald. Sommige studiegenoten hadden 30k - 50k schuld (altijd max geleend en langer gedaan over hun studie). Dit moet je wel met rente terugbetalen en je krijgt er ook last van als je een hypotheek wilt afsluiten! Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Wat zei DUO hierover toen je ze belde dan?

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivineNL
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 15:05
ElectronLion schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:35:

Wat in ieder geval zo is: je krijgt GEEN 800 euro gratis van de overheid.
De basisbeurs is maximaal 289 euro (uitwonend), dit moet je uiteindelijk ook terugbetalen in het nieuwe stelsel. De aanvullende beurs is maximaal € 271,19 per maand. (vanaf september 2016 wordt dit maximaal 383,77)
Is ook niet helemaal waar. Mijn basisbeurs is de standaard 74 euro en dan heb ik nog ongeveer 350 euro aanvullende beurs. En dit heb ik al langer dan een jaar en wordt ieder jaar een klein beetje meer.

800 per maand lijkt mij beetje veel zonder lening, zelfs voor een uitwonend iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Anoniem: 248568 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:41:
Mijn ouders verdienen bij elkaar rond de 4500 euro schat ik.
Is dat bruto of netto, als dit netto is dan hebben ze een aardig salaris en hoef je nergens op te rekenen. Of ze ook willen bijdragen is een 2de, maar ik ga er van uit dat ze dat wel doen, of moet je kostgeld betalen?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Dit is een eenvoudige opzoekvraag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.