Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozijnpak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 20:43
Hallo!

Ik wil graag het geheugen van mijn laptop (Asus N56VB-S4016H) vervangen van 6 GB (2+4) naar 16 GB (8+8).
Nu heb ik dus wel rondgekeken voor verschillende opties en wat me opvalt is dat er nog een behoorlijk prijsverschil zit tussen verschillende winkels en merken, bijvoorbeeld:

http://www.replacedirect....bid=101030&prrel=12262038 2x8 voor €66,-

http://www.memoryshop.nl/...-gb-sodimm-ddr3-1600.html
deze 2x is €96,-

Daarnaast heb ik nog andere merken gezien die over de €100,- gaan.

Beiden zijn zover ik kan zien 1600 Mhz, SODIMM, ik heb een 64-bitssysteem dus dat klopt allemaal. Maar de RAM op memoryshop.nl heeft een heleboel positieve reviews. Toch heb ik gelezen dat RAM eigenlijk nauwelijks verslijt dus dan zou kwaliteit niet veel uit moeten maken zolang hij het doet?

De reden dat ik mijn RAM wil upgraden is dat ik vaak 3D-CAD-software gebruik (Solidworks) in combinatie met Photoshop, Word, een browser en soms Keyshot. Solidworks klaagt al snel dat ik niet genoeg heb en switchen tussen programma's gaat inderdaad langzaam.

Ik hoop dat ik hier geen vraag stel die telkens terugkomt, anders hoor ik het wel :) Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via rozijnpak op 04-05-2016 18:16)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:29
Ik zou gewoon naar de pricewatch gaan:
http://tweakers.net/categ...ujt1xXnJW1-V-opNwH6ixSSl8
Dan kijken welk merk je aan staat. Of Er eentje kiezen waar al reviews van zijn.
Of kijk naar de latency: lager is sneller. Of haal het geheugen wat je zelf al had uitgekozen.

En met het gratis programma cpu-z van cpuid kan je kijken welk type geheugen(s) er nú precies in je laptop zitten. Dan weet je zeker dat een grotere hoeveelheid van hetzelfde type zeker werkt.

Oh, en koop het gewoon bij een winkel die je aanstaat.
De kans dat je 1600 Mhz geheugen koopt dat niet werkt in je laptop is trouwens niet zo groot.
Maar je zou (zoals eerder aangegeven) op de site van Asus kunnen kijken welk geheugentype zij aanraden.

Oh, en kopieer je windows en programma's naar een SSD {clonen) en zet die SSD in je laptop, en gebruik je huidige harddisk als externe usb-opslag.

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 03-05-2016 15:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37

D4NG3R

kiwi

:)

Je kan hier beter gewoon de Pricewatch voor pakken. Neem even een kijkje op de QVL van de laptop als je 100% zeker van werking wil zijn, en anders pak je gewoon een bekend merk. (Crucial, Kingston en Corsair om er 3 op te noemen)

http://tweakers.net/categ...tCd-vJmNu-WqqL-imy1RM75Cw

Maaruhm, een even belangrijk component voor de problemen die jij beschrijft: Heb je wel een SSD in je laptop zitten als bootschijf?

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2016 00:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Wat is dan eigenlijk je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 15:52
Houd er rekening mee dat Solidworks nogal snel zeurt om ram, al bij een 70% ramgebruik begint het errors te regenen. Dat ervaar ik zelf ook wel is. Je hebt zeker wel gelijk dat Solidworks veel baat heeft bij meer ram en zoals D4NG3R ook al zegt is een ssd ook heel lekker bij CAD Software. Als ik jouw was zou ik er een ssd inzetten mocht je die niet hebben en een latje van 8gb zodat je ram verdubbelt naar 12GB. Heb je dan nog steeds tekort dan kan je dat tweede latje er zo bij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozijnpak
D4NG3R schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:08:
Je kan hier beter gewoon de Pricewatch voor pakken. Neem even een kijkje op de QVL van de laptop als je 100% zeker van werking wil zijn, en anders pak je gewoon een bekend merk. (Crucial, Kingston en Corsair om er 3 op te noemen)

http://tweakers.net/categ...tCd-vJmNu-WqqL-imy1RM75Cw

Maaruhm, een even belangrijk component voor de problemen die jij beschrijft: Heb je wel een SSD in je laptop zitten als bootschijf?
Bedankt voor je bericht. Ok de pricewatch is inderdaad een goed idee. Ik kom wel vaker dingen in de lijst tegen die niet meer verkrijgbaar zijn ofzo, daarom was ik eerst via google op de verschillende sites aan het kijken.

Ow, nee ik heb geen SSD! Ik heb overwogen om mijn DVD-lezer te vervangen. Maar het schrok me af omdat windows overzetten en programma's en instellingen opnieuw installeren me lastig leek. Mijn harde schijf is een 5400 rpm HDD van 750 Gb.
zetje01 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:34:
Wat is dan eigenlijk je vraag?
Mijn vraag is: wat is voor mij de beste keuze qua merk en winkel? En de sterke verschillen in prijs per merk en winkel lieten me afvragen of ik misschien (belangrijke) factoren/specificaties over het hoofd zag die ik zou kunnen meenemen in mijn keuze, is dat zo?
Zoepertje schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 00:36:
Houd er rekening mee dat Solidworks nogal snel zeurt om ram, al bij een 70% ramgebruik begint het errors te regenen. Dat ervaar ik zelf ook wel is. Je hebt zeker wel gelijk dat Solidworks veel baat heeft bij meer ram en zoals D4NG3R ook al zegt is een ssd ook heel lekker bij CAD Software. Als ik jouw was zou ik er een ssd inzetten mocht je die niet hebben en een latje van 8gb zodat je ram verdubbelt naar 12GB. Heb je dan nog steeds tekort dan kan je dat tweede latje er zo bij halen.
Ok, dan heb ik dus 4 + 8 ja. Dan heb ik toch al een stuk meer inderdaad. Ik heb begrepen dat de snelheid van de RAM dan hetzelfde moet zijn, maakt het merk ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Merk maakt niet zo veel uit.

Maar doe die ssd er dan bij, daar word die echt veel sneller van

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Ik zou gewoon naar de pricewatch gaan:
http://tweakers.net/categ...ujt1xXnJW1-V-opNwH6ixSSl8
Dan kijken welk merk je aan staat. Of Er eentje kiezen waar al reviews van zijn.
Of kijk naar de latency: lager is sneller. Of haal het geheugen wat je zelf al had uitgekozen.

En met het gratis programma cpu-z van cpuid kan je kijken welk type geheugen(s) er nú precies in je laptop zitten. Dan weet je zeker dat een grotere hoeveelheid van hetzelfde type zeker werkt.

Oh, en koop het gewoon bij een winkel die je aanstaat.
De kans dat je 1600 Mhz geheugen koopt dat niet werkt in je laptop is trouwens niet zo groot.
Maar je zou (zoals eerder aangegeven) op de site van Asus kunnen kijken welk geheugentype zij aanraden.

Oh, en kopieer je windows en programma's naar een SSD {clonen) en zet die SSD in je laptop, en gebruik je huidige harddisk als externe usb-opslag.

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 03-05-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozijnpak
Hallo allemaal, even een update: ik heb RAM besteld en geïnstalleerd *O*
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XZaSgMU.png
Het is van Crucial, 8 Gb dus en bij Azerty gekocht.
Met de SSD wacht ik nog wat langer als ik meer tijd heb. Ik moet nog mijn users-map met mijn documenten e.d. overzetten naar de D-partitie (dat had ik beter van het begin af aan kunnen doen) en dan is de C-map niet zo groot om hem te klonen.

Wat ik nog wilde zeggen was dat ik in eerste instantie op zoek ben gegaan naar de QVL voor het moederbord van mijn laptop, om zeker te zijn dat ik een passende module zou kopen. Maar dat kon ik niet vinden dus heb ik met iemand van Asus support gechat en hij vertelde me dat die QVL er gewoon niet was. Ze worden toch vooral voor desktop moederborden samengesteld. Dus daarover weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Risicootje van consumentenlaptops. Daar wordt minder moeite voor gedaan qua gegevens en opties. Ze hebben liever dat je hem besteld met alles erop en eraan voor een lekkere premium :P

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1