PCI-E 16 power naar sata power converter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 14:01
Mijn vraag
Ik heb een file server. Momenteel met 15 schijven en hopelijk over een tijdje 20.
Mijn PSU heeft 3 aansluitingen voor sata power kabels. Op de kabels die ik heb zitten 3 sata en 1 molex connector. De molex heb ik gesplit naar 2 sata. Op deze manier zit ik nu op 15. Maar. straks komen er weer 5 schijven bij. Ik kan een andere voeding kopen.....OF ...ik kan proberen de PCI-E 16 power connector te converteren naar sata power kabels? De PCI-E heeft 3x 12v en 3 grd. Sata heeft nodig 2x grd 12v, 5v en 3.3v.
Heeft iemand dit al geprobeerd? bestaan hier misschien al standaard kabels converters voor? Raden jullie het af?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik heb nog niets gekocht ben het alleen aan het uitzoeken. Ik heb wel op dealextream converters gevonden die iedere 12v kabel kan omzetten naar 5v en 3.3v maar weet niet of dit verstandig is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
http://www.dx.com/nl/p/20...wq0wodYdALAQ#.VyfEqmONi0M

http://www.moddiy.com/pro...-4-Cable-(6%252dPin).html

beide niet geprobeerd. gezien het voltage verhaal lijkt het me sterk dat de kan en klare kabel zou kunnen werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
dit gaat niet met een standaarkabeltje werken, daar zouden meerdere onderdeeltjes tussen moeten. wat je wel kan proberen is kijken of ergens anders nog rails zijn die je kunt belasten. wat voor voeding heb je, op de sticker op de zijkant zal meer info staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28

D4NG3R

kiwi

:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad wat op de sticker staat is best boeiend.

Als je een voeding hebt met meerdere 12V rails moet je opletten met wat je waaraan hangt.

Als het een voeding is met 1 12V rail hangt het er vanaf wat er nu aan belasting aan hangt maar kan je effectief met splitters eraan knutselen tot het maximale vermogen van de voeding bereikt is.
(In de gaten houdend dat de kabels/connectors de stroom aankunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Het is een Beluit! Pure power
model BQT L8-CM-630W
80plus Bronze

Aangesloten op een AsRock C2750D41
15 WD Red HDD's
Video kaart onboard.
Binnenkort misschien een HBA kaart
1 fan

http://postimg.org/image/4h0n6ntch/
http://postimg.org/image/5usa1yslt/
:)

[ Voor 17% gewijzigd door spawn666 op 03-05-2016 00:25 . Reden: plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
Ik moet de kabels nog verder wegwerken en er komt nog een beeldschermpje boven om FreeNAS te kunnen bekijken als er wat mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In principe heb je de 3V3 niet nodig, Wel de 5V.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:43
Is het niet handiger en slimmer om over te stappen op een tweedehands server? Dan heb je direct een voeding die het vermogen kan leveren, en alles in 1 unit zitten ipv 20 losse HDD's.

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 03-05-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
t ziet er netjes uit, maar niet optimaal... een servercase is in dit geval een nettere en mooiere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
@ Damic. enig idee waar die 3.3v voor dient?
@BladeSlayer1000. Ik begrijp je niet helemaal. Het mobo wat gebruik word ook gebruikt in fileservers. Ik wil best investeren in een nieuwe voeding maar dacht, waarom niet de poorten gebruiken die ik niet gebruik. Scheelt weer iets van 150 euro. En misschien is het ook interessant voor andere met hetzelfde plan.

Ik heb niet echt ruimte voor een server kast en vind het eerlijk gezegd ook niet erg leuk. Mijn plan is een rooster onderin de deur te maken. Bovenin de kast is het open. dus ik hoop dat de natuurlijke stijging van de lucht de warmte uit de kast houd. Eigelijk is de hele meterkast de behuizing. koude lucht onder aan zuigen en warme lucht er boven uit. Hoef ik ook niet veel ventilatoren in te bouwen. Mocht het niet voldoende zijn kan ik nog twee ventilatoren boven in plaatsen om de lucht stroom te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik dacht dat de 3V3 voor de hotswap functie was.

En ik zat er niet ver vanaf:
De voedingskabels voor ATA-schijven zijn eveneens verschillend en compacter. Extra verschillen met de gangbare Molex-connectors zijn:

5 pinnen ten behoeve van de ground om de totale terugvoerstroom (maximaal 7,5A; 1,5A per pin/ader).
Een extra spanningsniveau van 3,3 volt (verdeeld over 3 pinnen, eveneens om aan de totale stroombehoefte te kunnen voldoen).
Een hotplug-detectiepin per spanningsniveau die langer is dan de andere (en de ground) zodat deze bij het hot-swappable inschuiven als eerste contact maakt (zie hieronder).
Eén pin ten behoeve van vertraagde (vertrapte) opstart (staggered spinup) vanuit de voeding zodat niet alle schijven tegelijk opstarten en ineens een grote stroombehoefte vragen.
Want zoals hier te zien, zie je geen oranje ader
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/SATA_power_cable.jpg/1280px-SATA_power_cable.jpg

*Als je echt wilt tweaken kan je een buck convertor tussen elke schijf zetten (of per twee) die telkens van 12V naar 5V gaat, je hebt ongeveer 800mA nodig per schijf

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 03-05-2016 20:52 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ik zou gewoon een paar sata power splitters kopen, zoals pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)
Lijkt mij de makkelijkste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anders gewoon een (tweedehands) voeding die wel de juiste connectors enz heeft?
Of anders een tweede voeding erin hangen...
ykp schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 20:55:
Ik zou gewoon een paar sata power splitters kopen, zoals pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)
Er is ook een limiet aan het max. aantal watt dat je over die dunne kabels kan trekken ;)
20 disks zal daar *best* wel ver overheen gaan...

[ Voor 68% gewijzigd door RGAT op 03-05-2016 21:01 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

20 disks valt nog mee zolang je maar staggered spinup doet :) anders is het bij de eerste keer bijna over en uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spawn666
inderdaad makkelijker maar niet erg mooi.
Ik heb nu een draden massa met ontzettend veel connectors en overlopen. Vandaar dat ik zoek naar iets wat netter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k zou denk ik zelf een mooi kabelboom maken.. waar je per disk vanaf kan takken.. maar goed dan moet je voeding wel dat vermogen kunnen leveren etc

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolletje08
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 08:03
Deze splitter leent zich er mooi voor.
uiteraard kan je ook ergens anders sata connectors vandaan halen

Je kan de voeding open schroeven (hij lijkt genoeg vermogen te leveren),
en dan een aantal (rood, geel, zwart evt oranje) draden weg te halen die naar de schijven gaan en 3 of 4 (4 of 5 als je twee GNDS wil hebben) nieuwe lekkere dikke draden ervoor terug zetten, het hangt er van af of je wel of niet de 3.3v lijn erbij wil hebben (beter wel dan niet :P). Hou wel rekening met de 2 12v rails die jou PSU heeft, geen idee hoe dit gaat...
met een platkop schroevendraaier kan je de connectors makkelijk van t draad afhalen en nieuw draad gebruiken (heb zelf al wat connectors zwerven voor het geval dat, heb het een keer gedaan een connector opnieuw gebruikt en dat werkt prima).
Daarna lekker gaan solderen (vergeet de shrinktube niet :P) en dan een mooie kabelboom maken, als je dit goed doet kan je m ook al deels "futureproof" maken. dan heb je ook minder kabels naar je deur en zit het er een stuk netter uit.

*edit*
had nog niet gezien dat de voeding modulair is.. dan kan je beter wat kabels knippen en buiten de PSU wat soldeerwerk doen, bespaart weer wat werk :)

[ Voor 5% gewijzigd door lolletje08 op 08-05-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Reken uit wat je max. is per rail, en dan weet je hoe veel schijven je kan aansluiten. Daarna kan je gewoon extra SATA-connectors aan de SATA kabels zetten en dan ben je er ook.

http://www.ebay.nl/itm/Sh...b5200e:g:aooAAOSwu4BVj0X~ om maar wat te noemen.

[ Voor 33% gewijzigd door johnkeates op 08-05-2016 18:08 ]

Pagina: 1