Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:01
Mijn situatie: (misschien een tldr, maar iig wel uitgebreid ;))
Beste tweakers,

Het volgende is er aan de hand. Ik had van UPC ooit een Thomson W870 gekregen. Echter was ik van de UI niet te spreken en omdat er op de 1e en 2e verdieping slecht WiFi bereik was wilde ik "iets anders".

Nu heb ik tweemaal een FritzBox 7360 op de kop getikt. Vervolgens heb ik het volgende gedaan:

1.
Thomson W870 in Bridge modus gezet, DHCP en WiFi heb ik op voorhand handmatig uitgeschakeld. Naderhand toch ingelogd op deze 'router' omdat het nog steeds (vraag niet hoe), zijn oude SSID uitzond. Ik heb eerst het SSID hernoemd en vervolgens uitgeschakeld. (Is bevestigd dat deze uit stond). DHCP was niet meer te selecteren als optie (niet zichtbaar), dus ga er vanuit dat deze uit staat.

2.

Eén van de 7360 ingesteld als router (Modus: Existing connection over LAN). Deze heeft als gateway: 192.168.0.1. Deze is netjes te benaderen en heeft een DHCP van 192.168.0.20 - 192.168.0.199. Het SSID is overgenomen van de oude UPC router en dit op kanaal 9 gezet. De beveiliging is ingesteld op WPA + WPA 2 en het oude wachtwoord.

Vervolgens de ethernet kabel van de UPC router van poort 1 in de 7360 op poort 1 gestoken.
Vervolgens is er getest of er internet verkeer mogelijk was en d.m.v. ping, traceroute en daadwerkelijk te browsen en een speedtest was dit allemaal goed in orde.

3.
De andere 7360 ingesteld ook ingesteld (Modus: Existing connection over LAN). Deze kreeg als ""eigen gateway"" (om te benaderen dus): 192.168.0.10.
De DHCP is uitgeschakeld en het SSID precies ingevuld zodat hij het signaal doorgeeft. Vervolgens heb ik kanaal 4 geselecteerd om uit te zenden en de beveiliging is ingesteld op WPA + WPA 2 en het oude wachtwoord.

Als ik d.m.v. kabel verbindt op de 'router/extender' die boven staat, en ik doe dezelfde testen als beneden, krijg ik precies dezelfde resultaten: perfect.
Deze 'router/extender' staat boven en is met een switch verbonden op LAN 1 (maar ik heb ook al LAN 2/3/4 getest, maar kom ik zo op terug).

Het probleem:

Als ik boven ben merk ik dat mijn smartphone (OnePlus One (Android 6.0, maar ook op 5.02)) kortsondig het WiFi verliest (afstand; 4-5 meter) en terugvalt op 4G. Na 1-5 seconden heb ik weer volledig WiFi bereik en kan ik doorgaan alsof er niks aan de hand was.
Als ik kijk naar het SSID waarop hij dan connect staat er als informatie: IP-adres opvragen, wat raar is, want de DHCP lease (beneden), staat op 1 dag...

Nu dacht ik hiermee kon leven, maar het irriteert wel. De Chromecast (ook boven) heeft het soms ook, dan hapert het beeld wat en gaat vervolgens weer door.
Op de laptop ervaar ik dat het bereik soms wat minder wordt, maar zonder problemen doorgaat.

Nu weet ik dat je het SSID nooit op hetzelfde kanaal moet laten uitzenden en lijkt het mij dat je de DHCP op de 'router/extender' uitzet.
Zoals ik al zei; ik heb boven LAN 1 t/m 4 getest, maar ik blijf dit probleem houden, terwijl (naast dit probleem) alles probleemloos werkt.

Beide Fritz Boxen draaien op 6.30 als laatste firmware, ik kan niet updaten omdat er geen nieuw OS beschikbaar is.

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik mijn tweede ""gateway"" in een geheel andere range zetten (ook al valt deze buiten de DHCP) of moet ik alsnog de DHCP aanzetten op die van boven, maar dan in een andere range?
Ik geloof dat ik alles goed heb staan op deze manier.

Kortom; help ..?

[ Voor 5% gewijzigd door CuBras op 02-05-2016 20:31 ]

Beste antwoord (via CuBras op 03-05-2016 17:13)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Merkwaardige - en wat onduidelijke - situatie...

Je hebt dus een Thomson TWG-870 modem/router/AP van UPC en twee AVM Fritz!Box 7360 ADSL modem/router/AP's. Klopt dat?

Zo ja begrijp ik weinig van je keuzes. De 7360 is qua WiFi zeker niet beter dan de TWG-870 namelijk. Ze zijn ongeveer even oud, de chips (Atheros AR9287 in de 7360, Broadcom BCM43224 in de TWG-870) zijn qua specs vergelijkbaar in 2.4GHz, maar de 43224 kan desgewenst 5GHz doen, en de antennes op de TWG-870 zijn (als je ze goed plaatst) beter dan de interne antennes in de 7360.

Dat je weinig dekking (is iets anders dan bereik! - WiFi reikt makkelijk 300m ver zonder obstakels, je probleem is obstakels als vloeren en isolatielagen :o ) hebt op de bovenverdiepingen heeft weinig met de kwaliteit van je AP te maken en alles met het feit dat WiFi simpelweg niet goed door NL vloeren heen gaat. Je dekking is in de nieuwe situatie beter omdat je twee AP's gebruikt, niet omdat die beter zijn dan wat je had :o

Daar komt bij dat je nu beide 7460 routers achter elkaar als router neerzet. Dat is een uitermate slechte keuze, je scheidt je binnenhuis nu in twee verschillende netwerken, waardoor apparaten niet met elkaar kunnen communiceren. Als je vervolgens ook in je tweede netwerk geen DHCP-server actief hebt verklaart het gelijk waarom je geen internetverbinding hebt op apparaten daarachter.
Vuistregel: tenzij je een verdomd goede reden hebt, max een router in huis. Alle andere apparaten upstream (richting ISP) ervan als bridge configureren, alle apparaten downstream (dieper binnenhuis) als AP.

Voor beste WiFi zou ik het volgende aanraden:
- TWG-870 weer in router mode zetten. WiFi op begane grond laten afhandelen.
- Eerste 7460 op eerste verdieping, als AP instellen
- Tweede 7460 op tweede verdieping, ook als AP instellen

Alles muv kanalen gelijk zetten op alledrie qua WiFi-settings, dus:
- zelfde SSID
- zelfde PSK
- zelfde security (liefst: WPA2 only)
- zelfde encryption (liefst: CCMP (AES) only)
- zelfde kanaalbreedte (20MHz, zeker niet 40MHz)

Qua kanaal de ene op 1, de ander op 6, de laatste op 11.

WIl je echt niet de routerfuncties van de TWG-870 gebruiken, dan kun je dat ding als domme modem gebruiken en een van de 7460's als router instellen. Dan zelfde WiFi-settings als hierboven pakken. Tweede 7460 absoluut als AP instellen, daar ga je nu de mist in.

Hoe dat te doen?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Merkwaardige - en wat onduidelijke - situatie...

Je hebt dus een Thomson TWG-870 modem/router/AP van UPC en twee AVM Fritz!Box 7360 ADSL modem/router/AP's. Klopt dat?

Zo ja begrijp ik weinig van je keuzes. De 7360 is qua WiFi zeker niet beter dan de TWG-870 namelijk. Ze zijn ongeveer even oud, de chips (Atheros AR9287 in de 7360, Broadcom BCM43224 in de TWG-870) zijn qua specs vergelijkbaar in 2.4GHz, maar de 43224 kan desgewenst 5GHz doen, en de antennes op de TWG-870 zijn (als je ze goed plaatst) beter dan de interne antennes in de 7360.

Dat je weinig dekking (is iets anders dan bereik! - WiFi reikt makkelijk 300m ver zonder obstakels, je probleem is obstakels als vloeren en isolatielagen :o ) hebt op de bovenverdiepingen heeft weinig met de kwaliteit van je AP te maken en alles met het feit dat WiFi simpelweg niet goed door NL vloeren heen gaat. Je dekking is in de nieuwe situatie beter omdat je twee AP's gebruikt, niet omdat die beter zijn dan wat je had :o

Daar komt bij dat je nu beide 7460 routers achter elkaar als router neerzet. Dat is een uitermate slechte keuze, je scheidt je binnenhuis nu in twee verschillende netwerken, waardoor apparaten niet met elkaar kunnen communiceren. Als je vervolgens ook in je tweede netwerk geen DHCP-server actief hebt verklaart het gelijk waarom je geen internetverbinding hebt op apparaten daarachter.
Vuistregel: tenzij je een verdomd goede reden hebt, max een router in huis. Alle andere apparaten upstream (richting ISP) ervan als bridge configureren, alle apparaten downstream (dieper binnenhuis) als AP.

Voor beste WiFi zou ik het volgende aanraden:
- TWG-870 weer in router mode zetten. WiFi op begane grond laten afhandelen.
- Eerste 7460 op eerste verdieping, als AP instellen
- Tweede 7460 op tweede verdieping, ook als AP instellen

Alles muv kanalen gelijk zetten op alledrie qua WiFi-settings, dus:
- zelfde SSID
- zelfde PSK
- zelfde security (liefst: WPA2 only)
- zelfde encryption (liefst: CCMP (AES) only)
- zelfde kanaalbreedte (20MHz, zeker niet 40MHz)

Qua kanaal de ene op 1, de ander op 6, de laatste op 11.

WIl je echt niet de routerfuncties van de TWG-870 gebruiken, dan kun je dat ding als domme modem gebruiken en een van de 7460's als router instellen. Dan zelfde WiFi-settings als hierboven pakken. Tweede 7460 absoluut als AP instellen, daar ga je nu de mist in.

Hoe dat te doen?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:01
Dion_b,

Bedankt voor je reply!
Wat betreft de situatie; Ik heb met een gelukje deze beiden routers kunnen opduiken. Wellicht is het qua hardware niet beter, maar geeft voor deze situatie wel de voorkeur.
Ik twijfel nu of er een 5Ghz.modus op de WG-870 zat, maar daar deed ik het niet voor. Ik wilde een betere dekking ( _/-\o_ ) t.o.v. mijn huidige situatie.
Wil je echt niet de routerfuncties van de TWG-870 gebruiken, dan kun je dat ding als domme modem gebruiken en een van de 7460's als router instellen. Dan zelfde WiFi-settings als hierboven pakken. Tweede 7460 absoluut als AP instellen, daar ga je nu de mist in.
Ik heb n.a.v. je reactie nog even in de router gerommeld die als AP moest dienen. Nu bleek dat ik de instellingen verkeerd had geïnterpreteerd. Zoals het ingesteld stond als "Existing connection over LAN" gaf het mij de indruk dat dit de AP instelling was.

Echter heet het bij de Fritzbox geen AP mode, maar IP cliënt. Na dit geselecteerd te hebben, het IP adres buiten de range van m'n DHCP gezet te hebben, werkt alles vlekkeloos.

Dus blijkbaar toch 2x een router in het netwerk. stom ... 8)7

Bedankt voor het meedenken!!

[ Voor 13% gewijzigd door CuBras op 03-05-2016 17:22 ]