Data kwijt ?

Pagina: 1
Acties:

• kevin303
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-12-2025
Dag

Heb hier een WD my passport van 1 TB die alleen in Disk Management te zien is als "niet geïnitialiseerd". Dit gebeurde opeens.
Heb veel data recovery tools geprobeerd. Sommige zien de schijf wel staan maar geeft aan dat ze 0 kb groot is. Een quick scan of een grondige scan is dan ook direct gedaan. Heb ook Gparted live getest, maar dit programma vond de HD ook niet. Ik vrees dat mijn data verloren is . Als ik de schijf initialiseer in windows disk management dan word hij ook geformateerd , heb ik gelezen. Iemand nog een idee ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iig voorlopg niet met die recoverytools aan de slag gaan. Heb je de schijf al eens uit zijn behuizing gehad en aan een windows of linux live cd installatie gehangen? Zo niet, probeer dat eerst eens. Kan ook zijn dat je USB naar de gallemiezen is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kevin303
Is gparted geen linux live cd ? deze was ook bootable. Thx , zal de behuizing is open vijzen.

[ Voor 53% gewijzigd door kevin303 op 02-05-2016 18:50 ]

• kevin303
Wat een k*tschijf. De usb connector zit vast op het moederbord van de HD . dus geen sata connectie mogelijk.

• The Eagle

The Eagle

Das stug. Maak dr eens een foto van?

Gparted is idd een linux live cd, maar vziw met name voor partition management. Ik bedoel een gewone linux live cd, dus met OS enzo :)

Btw, als je zelf als laatste gereageerd hebt mag je je laatste post editten ipv een nieuwe post maken. Anders gaan mensen dat je onnodig je topic kickt / aandacht trekt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
foto maken hoeft niet eens, staan op internet voldoende voorbeelden
zoals deze.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1951/passport-2tb-inside2.jpg

of
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1951/passport-2tb-inside.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door nachtnet op 02-05-2016 19:45 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:37
kevin303 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:26:
Wat een k*tschijf. De usb connector zit vast op het moederbord van de HD . dus geen sata connectie mogelijk.
idd, ik dacht ook eens een schijf uit een My passport in een pc te gebruiken :(

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• kevin303
Er bestaat nog een moeilijke hardware hack. maar de tutorial is voor de usb 2.0 versie. Spijtig

http://www.datarecoveryto...ves-with-hd-doctor-suite/

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12-2025
kevin303 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:26:
Maakt niet uit, Probeer het eens onder Linux/ubuntu ofzo aan te sluiten, grote kans dat het dan wel werkt ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:40:
Das stug. Maak dr eens een foto van?
Dit hebben helaas heel veel schijven tegenwoordig. Vroeger was het altijd SATA naar USB, maar tegenwoordig is het helaas meestal direct USB. Het maakt de behuizing kleiner en is goedkoper, dus vandaar.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De schijf is gewoon een SATA schijf, maar op de print zit al een USB-SATA chip gemonteerd. Helaas doet de USB chip ook aan encryptie, waarbij de sleutel in deze chip zit. Simpelweg de verbinding tussen de USB-SATA chip en de disk controller verbreken en een SATA kabel eraan solderen is dus ook geen optie. De sleutel uitlezen was een jaar of 2 terug ook nog niet mogelijk.
Been there, tried that.

• kevin303
In linux ubuntu is de schijf zichtbaar maar kan hem ook niet openen: Unable to acces , an operation is already pending.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
In plaats van toegang te krijgen zonder bruikbare partitietabel zou je misschien betere even in Linux met testdisk je hele schijf langs kunnen gaan. Waarschijnlijk is er gewoon een MBR tabel (Of Intel zoals testdisk dat noemt). Mocht ie niks vinden, probeer dan GPT. Vindt ie dan ook niks: waarschijnlijk hardware defect in de USB-SATA bridge.

• TommyboyNL
  • Niet online
Wat is onder linux de output van "cat /proc/partitions" met die disk aangesloten?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Heb je de schijf altijd goed ontkoppeld, je fout lijkt erop dat je de schijf losgetrokken hebt, zonder eerst via de software te ontkoppelen, dan krijg je af en toe een schijf die uitziet zoals jouw schijf.
Je hebt dus recovery software nodig, bijv testdisk op een linux cd.
Zoek eerst een handleiding hoe dit moet(hard disk recovery), en maak eerst een kopie van je schijf.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beste Kevin303, als je data nog iets waard is adviseer ik om een professioneel recovery bedrijf in te schakelen. Dat kost je een paar honderd euro, maar dat is je enige serieuze kans.

Iedere keer dat jij deze schijf aanraakt doet de kans op een succesvolle data recovery afnemen, ga niet verder zelf lopen experimenteren als je data wat waard is.

Ik werk zelf niet voor zo'n bedrijf en ik heb er geen enkel belang bij enige keuze.

• kevin303
Heb het opgegeven. Nu is hij zelfs in linux niet meer zichtbaar, raar.

De schijf is niet van mij , tis van een kameraad. De schijf is nog tot einde van dit jaar in garantie bij WD.

Misschien kan de data nog gered worden door het pcb van de HD te vervangen , als voorwaarde dat de controller stuk is en niet de schijf zelf.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

Al geprobeerd om de partitietabel te herstellen met Testdisk?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat maakt het uit of de schijf van jou of je kameraad is? Zelf lopen knoeien met printplaten: je kan mazzel hebben maar de kans dat je de boel definitief vernaggelt is groter. Dus blijkbaar is je data (ohnee die van je kameraad) niets waard. Dus waarom zou je?

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 03-05-2016 16:17 ]

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
kevin303 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:11:
Heb het opgegeven. Nu is hij zelfs in linux niet meer zichtbaar, raar.

De schijf is niet van mij , tis van een kameraad. De schijf is nog tot einde van dit jaar in garantie bij WD.

Misschien kan de data nog gered worden door het pcb van de HD te vervangen , als voorwaarde dat de controller stuk is en niet de schijf zelf.
Je kunt zoals eerder al aangegeven het PCB vervangen van een gelijke schijf. Als de schijf normaal behandeld is zal het eerder elektronica zijn die defect is.

Mocht dat niet baten kun je ze opsturen naar een data-recovery bedrijf. Niet goedkoop maar als je gegevens belangrijk zijn de enigste uitkomst.

Wie du mir, so ich dir.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-01 14:48

Croga

The Unreasonable Man

eheijnen schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:18:
Je kunt zoals eerder al aangegeven het PCB vervangen van een gelijke schijf. Als de schijf normaal behandeld is zal het eerder elektronica zijn die defect is.
Nee, dat kan niet. De PCB bevat de USB-SATA bridge die ook meteen de data encrypt. Sleutel zit in die bridge. PCB vervangen betekend alsnog data kwijt.
Mocht dat niet baten kun je ze opsturen naar een data-recovery bedrijf. Niet goedkoop maar als je gegevens belangrijk zijn de enigste uitkomst.
Die kunnen er waarschijnlijk, dankzij de encryptie, ook niets mee.

• eheijnen
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:21:
[...]

Nee, dat kan niet. De PCB bevat de USB-SATA bridge die ook meteen de data encrypt. Sleutel zit in die bridge. PCB vervangen betekend alsnog data kwijt.

[...]

Die kunnen er waarschijnlijk, dankzij de encryptie, ook niets mee.
Dus als ik het goed begrijp is er geen weg om dit te herstellen ?

Wie du mir, so ich dir.

• kevin303
Compizfox schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:15:
Al geprobeerd om de partitietabel te herstellen met Testdisk?
Schijf is zichtbaar in schijfbeheer maar het programma Testdisk vind hem niet.

• eheijnen
  • Niet online
kevin303 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:36:
[...]
Misschien dat je hier eens informeert of zij er iets aan kunnen doen?
https://hardeschijfdokter.nl/
http://www.datarecoverynederland.nl/
http://www.csedatarecovery.nl/
http://www.stellar.nl/
https://www.attingodatarecovery.nl
http://www.raidrecoveryservice.nl/

Hier nog een filmpje van hdd-parts. Volgens hun kun je het pcb vervangen en is het mogelijk om de config-data van het oude pcb naar het nieuwe over te zetten. Waarschijnlijk dat ze dit ook bij een data-recovery center doen.
YouTube: WD my passport fix tip 701675 board WD10TMVV WD20NMVW WD3200BMVV WD5000BMVV WD5000BMVW WD5000KMVV W

[ Voor 49% gewijzigd door eheijnen op 03-05-2016 17:16 ]

Wie du mir, so ich dir.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

kevin303 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:36:
[...]

Weet je het zeker? Als hij in Schijfbeheer staat dan moet Testdisk hem toch echt zien.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• kevin303
Compizfox schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:41:
[...]

Weet je het zeker? Als hij in Schijfbeheer staat dan moet Testdisk hem toch echt zien.
Yep. Testdisk ziet alleen mijn 2 SSD's in mijn pc maar de WD op usb poort ziet hij niet.

Nu heb ik schijfbeheer hem toch laten initialiseren maar dit lukt ook niet

Melding : De aanvraag is mislukt door een onherstelbare hardwarefout. Dus het zal wel niks worden.

[ Voor 22% gewijzigd door kevin303 op 03-05-2016 16:50 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Waarschijnlijk ziet schijfbeheer wel de USB-SATA bridge (yay, encyptiesleutels zijn er nog!), maar is de disk of de diskcontroller hemelen. Hoe raar het ook klinkt, is dat "goed" nieuws.
Anyweg: Wat is die data waard? Als je vriend er een kleine 1000 piek voor over heeft, is het wellicht nog te herstellen.

• The Eagle

The Eagle

Heb je dat ding al eens op een andere PC geprobeerd en wat doet ie daar? Verder: probeer eens een andere USB aansluiting, een waarvan je zeker weet dat ie verder niks op zijn interne USB hub (zie device management) heeft zitten.

• kevin303
De data is niet de moeite voor honderden euro's te spenderen. Schijf gaat gewoon RMA naar WD.

Ja alles geprobeerd, op elke pc zelfde resultaat.
Pagina: 1