Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2011 een HP Elitebook 8560w en daarin zit een AMD Firepro m5950 videokaart. Ik gebruik hem voornamelijk voor beeldbewerking, CAD en renderen.

Nu moet mijn videokaart hoogstwaarschijnlijk vervangen worden omdat hij te heet is geworden (en jarenlang intensief is gebruikt). Er wordt momenteel naar gekeken door iemand, die hem ook schoonmaakt en de koelpasta vervangt om te kijken of hij het wellicht alsnog doet.

Ik ben daarom op zoek gegaan naar de firepro m5950, maar ik kan hem alleen tweedehands vinden of via Aliexpress maar dat duurt minimaal 15 dagen.

Ik weet dat volgens HP de NVIDIA quadra 1000 en 2000 ook eventueel gebruikt kunnen worden, maar die zijn ook niet echt te krijgen (of meer dan 400 euro).

Ik heb meerdere vragen:
1 weet iemand of deze Firepro m5950 nog nieuw te koop is (en binnen enkele dagen)?
2 is er een opvolger/alternatief oid van de Firepro 5950 die ook gebruikt kan worden?
3 is het financieel de moeite waard om de kaart te vervangen als het meer dan 200 euro kost?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-05-2016 01:38)

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
De 8560w is een donders goede laptop, kan in principe nog jaren mee. Je kunt op ebay oid kijken. Daar worden de M5950/1000m/2000m wel aangeboden. Is onder de 100 euro te vinden.
Met een gebruikte kaart heb je de laptop weer draaiend en kun je weer door.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
Als je dat soort videokaarten van een betrouwbare verkoper kunt overkopen voor een degelijke prijs dan had ik dat gedaan. Ik zou het bijzonder vinden als je nog een nieuwe vindt aangezien laptop videokaarten amper los verkocht worden, helemaal high end firepro/quadro. Maar honderden euro's moet je niet meer spenderen in een dergelijk oud systeem, hoe goed deze je ook bevalt je kunt die onderdelen niet hergebruiken en brengen 2e hands amper nog iets op.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Nu online
De 8560w is een donders goede laptop, kan in principe nog jaren mee. Je kunt op ebay oid kijken. Daar worden de M5950/1000m/2000m wel aangeboden. Is onder de 100 euro te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de reacties!
hjkv schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:57:
Is een gebruikte kaart betrouwbaar? En zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Ik weet dat die elitebooks gebouwd zijn om jaren mee te gaan (geloof zelfs militaire standaard), dus ik ben wel van plan hem nog te houden als het enigszins haalbaar is.

Ik ga ebay etc maar eens afstruinen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
http://www.ebay.co.uk/sch...w=+Firepro+m5950&_sacat=0

Er zijn er best veel te krijgen ;-) En voor 50 euro kan je het makkelijk even proberen. Je kan ook op HP 109-C29841-00 zoeken voor het exacte onderdeel.

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 03-05-2016 01:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjkv
  • Nu online
Pas op! Koop ALLEEN HP kaarten! Dell of Lenovo kaarten hebben een andere vBIOS, waardoor ze NIET werken in HP laptops.
Latere HP kaarten kunnen er ook in. Denk hierbij aan de K1000M, K2000M, FirePro M4000, K1100M, K2100M, FirePro W5170..

In de Zbook 15 wordt de K610M vaak geupgrade naar de snellere K2100M. Daarom zijn er veel goedkope K610M's op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robnocop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06-2022
Zelfde probleem zelfde laptop hier. Lekker in het tuintje aan het werk en denk dat ie toen flink oververhit is geraakt.

Na lang zoeken, paar nieuwe installs via windows safe mode gevonden dat door uitschakelen video card laptop inderdaad wel weer werkt. Bij mij was meegeleverde intern geheugen dat zich ernaast bevind trouwens ook beschadigd volgens de memtest! Dus aanrader om die dan meteen ook even te testen en evt te vervangen.

Nu paar dagen test werken zonder video card, lijkt redelijk te werken behalve geen ondersteuning 2e scherm etc. Sinds gisteren wel gekke strepen verticale strepen afhankelijk van resolutie setting, met de onboard videocard....beetje gek

1- Iemand een idee of vervanging nog zin heeft?
2- voor welke optie ben je gegaan? Die 2e hands chinese oplossing klinkt me beetje shady. Op HP parts store gekeken maar daar kosten de nieuwe kaartjes nog steeds 351+euro (parts.hp.com en nr zoeken va partsurfer.hp.com, anders krijg je alleen maar te zien dat ze niet bestaan). Voor de nieuwere W5170M vragen ze zelfs 688eu. Dat is me wel wat heftig...
3- heeft het gewerkt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Robnocop

Nieuwe kaarten zijn inderdaad niet te betalen en HP kon me ook niet verder helpen, ik heb daarom gezocht naar 2e hands kaarten. In een andere reactie kun je de opties vinden. Uiteindelijk heb ik deze nvidia quadro 2000 gekozen:

http://www.ebay.com/itm/H...0b73ae:g:qLwAAOSwHnFVufoZ

Tot nu toe prima prestaties, en al met al (incl reparatie/installatie) was ik 150€ kwijt. Het is aardig wat geld, maar ik verwacht nog een paar jaar met deze laptop verder te kunnen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Nu online
Op z'n allergoedkoopst kun je ook deze pakken: http://www.ebay.com/itm/H...52c1dd:g:KB8AAOSw3ydVwAH3

Prestaties zullen iets minder zijn dan de M5950, maar de K610M is wel twee generaties nieuwer :)

@TS, mooi dat het allemaal opgelost is! Ik heb mijn 8560w nu al bijna 4 jaar en hij kan zo nog een jaar of 2-3 mee :P Hopelijk doet die van jou dat nu ook

[ Voor 21% gewijzigd door hjkv op 13-05-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robnocop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06-2022
Thanks voor de reacties!

Ben voor de rest ook weer zeer te spreken over de laptop na de SSD upgrade +win10 en wat intern geheugen liep ie als de brandweer.

Ga denk ik ook maar voor de nvidia optie uit Ierland, us of chinese shipping en customs weet je toch minder waar je aan toe bent en overheating van de oude firepro lijkt dus wel eens voor te komen :). Wel spannend met installeren, even wat koelpasta scoren en hoop dat die strepen dan weer verdwijnen.

edit - dus de NVIDIA Quadro 2000M :)

[ Voor 4% gewijzigd door Robnocop op 14-05-2016 00:57 ]

Pagina: 1