Keuze software fotobewerking OS X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 17:32
Ik ben al een hele tijd vanalles aan het lezen over software om foto's te bewerken. Ik moet zeker al van in het begin melden dat ik een echte leek ben in fotobewerking, vermoedelijk daarom dat een keuze maken zo moeilijk is.

Mijn eerste gedacht was om Pixelmator te gaan gebruiken. Dat is betaalbare (30€) en gemakkelijk hanteerbare software, echter lees ik daar ook zo veel negatiefs over op verschillende websites en fora. Dat heeft grotendeels te maken met de komst van Affinity Photo (50€). Die laatste wordt meer gezien als een echt photoshop alternatief, iets wat ik nergens lees over Pixelmator.

De vraag is natuurlijk ook of ik wel zo'n photoshop achtige software nodig heb... Uiteindelijk ben ik een leek en zou ik graag gemakkelijke software gebruiken die een goede kwaliteit levert en die niet al te duur is. Het voornaamste wat ik ermee zou doen, is de kleuren wat mooier maken en af en toe wat ermee prutsen. Wat ik evenwel nog niet gevonden heb, maar daar kan ongetwijfeld iemand hier op antwoorden: kan ik met 1 van de deze 2 ook live photos mee stabiliseren?

Dus graag wat advies en ervaringen (mag ook over andere software zijn).

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Basis bewerking als aanpassen van kleuren kan ook al prima met de ingebouwde Photos app van OS X. Zelf gebruik ik Affinity Photo voor de wat grotere aanpassingen en ben daar best tevreden mee. Als je nooit met Photoshop hebt gewerkt denk ik niet dat je heel veel zult missen. Er is alleen natuurlijk niet zo'n groot aanbod in makkelijk te volgen tutorials zoals bij Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-10 19:00
Photoshop is wat overkill om gewoon wat kleurtjes te bewerken. Misschien volstaat Lightroom al? Of Picasa van Google (wordt niet meer ondersteund maar het werkt uiteraard wel nog)?
DarkTable is ook een optie. Of Xnview. Of Polarr...

Zelf ben ik vrij tevreden over GIMP, een open source alternatief voor Photoshop.

Gewoon even allemaal uitproberen (ook voor Photoshop en Lightroom kun je een een trial downloaden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Lightroom is echt super. En ook heel makkelijk te leren. Die zou ik je aanraden ;) Ik neem aan dat je gewoon in RAW fotografeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
[b][message=46712647,noline]Ik neem aan dat je gewoon in RAW fotografeert?
Euhm, nee gewoon jpg :) . Ik trek al mijn foto's met mijn iPhone. Heb zelfs geen aparte camera...

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 09:45

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Dan lijkt mij de photos app echt goed genoeg!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Ik moet je gelijk geven. Ik heb net een aantal functies ontdekt die ik nog niet kende in de photos app... :o

Enige dat ik daar niet in vind is die beeldstabilisatie voor video's en live photos. Dan moet ik daar ff specifiek naar op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:26

page404

Website says no

Vaganzza schreef op maandag 02 mei 2016 @ 21:32:
Ik moet je gelijk geven. Ik heb net een aantal functies ontdekt die ik nog niet kende in de photos app... :o

Enige dat ik daar niet in vind is die beeldstabilisatie voor video's en live photos. Dan moet ik daar ff specifiek naar op zoek gaan.
*kuch*iMovie*kuch* ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1