De hypotheekrente is redelijk laag nu. Ik wil vroeg of laat een huis gaan kopen maar weet niet of dit nu de beste tijd is? De hypotheekrente wijzigt constant. Hiernaast de vraag of en in hoeverre een studieschuld wordt meegerekend Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn glazen bol zegt dat je beter even kan wachten nog. Met een beetje geluk wordt je studieschuld dan inderdaad verplicht meegenomen in je berekening, waar dat nu nog niet het geval is.
Heb je dit topic al eens gevonden? Ervaring met huis kopen - Deel 8
Daar staan erg veel tips in over het nu of later kopen van een woning. Over het hebben van een (x) schuld, dit verkleint bijna altijd het te kunnen lenen bedrag.
Daar staan erg veel tips in over het nu of later kopen van een woning. Over het hebben van een (x) schuld, dit verkleint bijna altijd het te kunnen lenen bedrag.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Je weet nooit of het de beste tijd is... Wellicht stijgt de rente als een gek, misschien ook niet. Misschien dalen de huizenprijzen, misschien ook niet... Is alle lucht uit de huizenmarktzeepbel? Ik denk van niet, maar toch stijgen de prijzen op dit moment. Kortom, het is echt onmogelijk om antwoord te geven op deze vraag.
Steam/Discord: Flimovic
ik kwam dit artikel ook al tegen. https://www.verantwoordin...eekrente-hypotheek-rente/ Grote kans dus dat de hypotheekrente weer gaat stijgen en een hypotheek nemen juist nu voordelig is. @Outerspace @chaoscontrol weten jullie of de studieschuld vanaf beginschuld berekend wordt of telt hetgeen wat is afgelost? Las over een motie waarin stond dat ze het willen veranderen en dat alleen je restschuld nog meetelt bij berekenen van hypotheek. Alleen vind ik nergens of dit nu officeel is doorgevoerd of niet.
Heb je het verkeerde artikel gelinkt? Want daar staat met geen woord in dat de hypotheekrente (waarschijnlijk) gaat stijgen.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:02:
ik kwam dit artikel ook al tegen. https://www.verantwoordin...eekrente-hypotheek-rente/ Grote kans dus dat de hypotheekrente weer gaat stijgen
Alleen als je het verteld. Ze willen er een BKR notering aan vast hangen maar dat is nog niet zo. Ze vragen het echter niet voor niets.pirke schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:32:
Ik dacht dat een studieschuld al een hele tijd meegenomen werd?
Bij sommige hypotheekverstrekkers vragen ze om een uitdraai van je bankrekening van aafgelopen 3 maanden inclusief bij/afschrijvingen..waar je loon op gestort word, dus niks zeggen is geen oplossing. Tenzij je handig bent ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door BabyRattle op 02-05-2016 18:04 ]
Natuurlijk verandert de hypotheekrente continu, maar in hoeverre verwacht je dat de rente substantieel lager kan worden dan de 2,5-3% die het nu is? De hypotheekverstrekkers zullen nooit toelaten dat het lager uitvalt dan zo'n 1,5-2% omdat het dan simpelweg een veel te groot risico wordt op de balans bij het langdurig vastzetten van de hypotheekrentes.
Je kan je beter afvragen wat de huizenprijs zal gaan doen. De stijging hiervan is behoorlijk verschillend over geografische gebieden. En bovendien moet je je afvragen wat er gebeurt als de lucht die nu gedurende lange tijd door de ECB in de economie is gepompt er plotseling/gelijkmatig uit zal lopen. Dat geld is voornamelijk via de banken in beleggingsproducten terecht gekomen, waar vastgoed ook onder valt. Ik zou daardoor zelf alleen een woning willen kopen waar je voor langere tijd wilt wonen (dus geen doorgroeiwoning waar je voor een paar jaar in wilt blijven) omdat je risico dan verdeeld wordt over een langere periode, gelegen in een plaats waar de prijzen de laatste jaren licht gestegen zijn (geen Amsterdam --> teveel risico op dalende prijzen, geen Oost-Groningen --> te weinig liquiditeit in de markt).
Je kan je beter afvragen wat de huizenprijs zal gaan doen. De stijging hiervan is behoorlijk verschillend over geografische gebieden. En bovendien moet je je afvragen wat er gebeurt als de lucht die nu gedurende lange tijd door de ECB in de economie is gepompt er plotseling/gelijkmatig uit zal lopen. Dat geld is voornamelijk via de banken in beleggingsproducten terecht gekomen, waar vastgoed ook onder valt. Ik zou daardoor zelf alleen een woning willen kopen waar je voor langere tijd wilt wonen (dus geen doorgroeiwoning waar je voor een paar jaar in wilt blijven) omdat je risico dan verdeeld wordt over een langere periode, gelegen in een plaats waar de prijzen de laatste jaren licht gestegen zijn (geen Amsterdam --> teveel risico op dalende prijzen, geen Oost-Groningen --> te weinig liquiditeit in de markt).
Of de hypotheekrente nu wijzigt, maar ook of hij bv 'hoog' is, hoeft nog zeker niet te zeggen dat een investering in het kopen van een huis nu minder rendement zou geven..Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:48:
De hypotheekrente is redelijk laag nu. Ik wil vroeg of laat een huis gaan kopen maar weet niet of dit nu de beste tijd is? De hypotheekrente wijzigt constant. Hiernaast de vraag of en in hoeverre een studieschuld wordt meegerekend Wat zijn jullie ervaringen?
Sterker nog, ik durf zelfs te zeggen dat de geschiedenis meestal laat zien dat des te hoger de rente is, des te hoger ook de rendementen zijn en het dus juist des te gunstiger is een huis te kopen.
Als je bv naar de recente nederlandse geschiedenis kijkt, hebben bv de mensen die hun huis kochten toen de rente rond de 10% of hoger stond (jaren tachtig vorige eeuw) een winst daarop kunnen boeken die de huidige generatie ook met 2,5% rente vermoedelijk niet zo makkelijk zal kunnen bereiken.
Daarentegen, als je een hoge schuld aangaat om een huis te kopen, en in de periode erna is de inflatie vrijwel nihil of treed zelfs deflatie op... kan het een erg dure en financieel risicovolle grap zijn..
zeker als daarbij bv de huizenprijzen nauwelijks stijgen of zelfs dalen en je ook te weinig extra kunt aflossen...
Logico schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:29:
De hypotheekverstrekkers zullen nooit toelaten dat het lager uitvalt dan zo'n 1,5-2% omdat het dan simpelweg een veel te groot risico wordt op de balans bij het langdurig vastzetten van de hypotheekrentes.
In duitsland kun je al hypotheken voor 1%-1,5% afsluiten.. in denemarken al tegen negatieve rente..
De kredietinstituten is dat verder snups-egal, als deze zelf deze risico's tegen nog lagere kosten kunnen afdekken, of zelfs bv tegen negatieve rente kunnen lenen om zulke kredieten te financieren.
Er is verder geen 'harde' of absolute grens, zelfs 0% rente is ook maar een kunstmatig iets dat bv kredietinstituten best zullen overwegen als er bv een deflatie optreed en ze liever dat geld vastzetten dan het in kas te houden en het haar waarde vanzelf verliest.
[ Voor 37% gewijzigd door RM-rf op 02-05-2016 21:30 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Je hoeft bij een bank geen studieschuld door te geven op dit moment, maar of dat ook het meest verstandige is weet ik niet. De banken willen die informatie zodat ze een zo goed mogelijke schatting kunnen doen van wat je kunt missen per maand aan hypotheek. Als jij elke maand 100 euro moet betalen aan aflossing van je studieschuld is dat wel degelijk relevant.
Daarnaast is het zo dat mocht je een NHG hypotheek willen dan kan de NHG erg moeilijk gaan doen op het moment dat je ze nodig hebt wanneer je niet hebt doorgegeven dat je een studieschuld hebt. Dat kan zelfs betekenen dat ze weigeren uit te betalen. In dat geval zul je dus met een flinke schuld blijven zitten.
Daarnaast is het zo dat mocht je een NHG hypotheek willen dan kan de NHG erg moeilijk gaan doen op het moment dat je ze nodig hebt wanneer je niet hebt doorgegeven dat je een studieschuld hebt. Dat kan zelfs betekenen dat ze weigeren uit te betalen. In dat geval zul je dus met een flinke schuld blijven zitten.
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
http://www.hypotheekrente...-rentevast/100/#overzichtLogico schreef op maandag 02 mei 2016 @ 18:29:
Natuurlijk verandert de hypotheekrente continu, maar in hoeverre verwacht je dat de rente substantieel lager kan worden dan de 2,5-3% die het nu is? De hypotheekverstrekkers zullen nooit toelaten dat het lager uitvalt dan zo'n 1,5-2% omdat het dan simpelweg een veel te groot risico wordt op de balans bij het langdurig vastzetten van de hypotheekrentes.
In de wereld waar ik in leef is die rente is al onder de 2% voor 10 jaar vast.
Risico kunnen die banken niet dragen inderdaad maar dat lost vadertje staat wel weer op tzt.
In België zit je al onder de 2% voor de hele looptijd (25 jaar). Ruimte genoeg dus om nog te dalen.GoldenSample schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 01:14:
[...]
http://www.hypotheekrente...-rentevast/100/#overzicht
Risico kunnen die banken niet dragen inderdaad maar dat lost vadertje staat wel weer op tzt.
De studieschuld zal overigens meegenomen worden zoals deze was, niet wat al is afgelost. Of je moet een extra aflossing doen, dan zal het saldo na de storting mee tellen.
Nouja, bij de meeste verstrekkers kom je er niet onder uit, je adviseur zal er naar vragen, en de meeste banken vragen een afschrift, waar ze direct je afbetaling zullen zien (tenzij je nog niet aan het afbetalen bent)chaoscontrol schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:51:
Mijn glazen bol zegt dat je beter even kan wachten nog. Met een beetje geluk wordt je studieschuld dan inderdaad verplicht meegenomen in je berekening, waar dat nu nog niet het geval is.
This space is occupied
Bij het aanvragen van een offerte vraagt de bank of je een studieschuld hebt. Zeg je nee, komen zij met een leuke offerte. Als je akkoord gaat vragen ze om informatie om je gegevens te kunnen controleren. Dat is meestal in ieder geval een rekeningoverzicht van een aantal maanden tot een jaar (naast BKR en salarisstrook e.d.). Ze kunnen ook vragen naar een DUO-overzicht als het aannemelijk is dat je een studieschuld hebt. Als je dan aangegeven hebt geen studieschuld te hebben ben je de sjaak. Geef je de informatie op dan kom je in aanmerking voor het frauderegister, doe je het niet dan krijg je geen afwijzing en kom je niet onder je voorlopige koopcontract uit.
Volgens mij moet je in de huidige markt je beslissing om wel of niet een huis te kopen niet meer af laten hangen van een paar tiende procentpunt. Als je een huis koopt voor de langere termijn, kan het bijna altijd uit ten opzichte van een huurwoning.
Volgens mij moet je in de huidige markt je beslissing om wel of niet een huis te kopen niet meer af laten hangen van een paar tiende procentpunt. Als je een huis koopt voor de langere termijn, kan het bijna altijd uit ten opzichte van een huurwoning.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Veranderd wel een hoop in anderhalf jaar! Heb bij mijn hypotheekaanvraag anderhalf jaar geleden hier niks van hoeven over te dragen. Alleen loonstrook en of ik het benodigde eigen geld had.AppieR schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:29:
Bij het aanvragen van een offerte vraagt de bank of je een studieschuld hebt. Zeg je nee, komen zij met een leuke offerte. Als je akkoord gaat vragen ze om informatie om je gegevens te kunnen controleren. Dat is meestal in ieder geval een rekeningoverzicht van een aantal maanden tot een jaar (naast BKR en salarisstrook e.d.). Ze kunnen ook vragen naar een DUO-overzicht als het aannemelijk is dat je een studieschuld hebt. Als je dan aangegeven hebt geen studieschuld te hebben ben je de sjaak. Geef je de informatie op dan kom je in aanmerking voor het frauderegister, doe je het niet dan krijg je geen afwijzing en kom je niet onder je voorlopige koopcontract uit.
Heb het bij de hypotheek adviseur wel aangegeven dat ik nog een studieschuld had (niet heel groot maar toch) maar daar heeft hij volgens mij niks mee gedaan en hypotheek verstrekker heeft er ook niet om gevraagd.
Of er is dus best een hoop veranderd sindsdien of het verschilt gewoon per geval ontzettend veel.
Interessante vraag dit, ik ben op dit moment ook aan het kijken om m'n eerste huis aan te schaffen.
Wat betreft de vraag of nu een gunstige tijd is: Alle signalen erop wijzen dat inderdaad een gunstige prijs is; namelijk een zeer lage rente en huizenprijzen die (ondanks dat ze de afgelopen jaren aan het stijgen zijn) nog steeds relatief gunstig zijn.
Wat betreft de vraag of het nog gunstiger wordt: Dat kan niemand je vertellen. Je moet je vooral afvragen of het kopen van een huis op dit moment voor jou aantrekkelijk is, en niet of het wellicht nog aantrekkelijker wordt. Het is natuurlijk geen snelweg waar een bordje aangeeft "hierin voor nog lagere rentes".
Dat gezegd hebbende, laat eens uitrekenen hoeveel een hypotheek je kost bij een oriënterend gesprek. Vaak kost een hypotheek van iets boven de twee ton slechts ~80.000 euro aan rente gedurende 30 jaar. Lijkt me een mooie prijs voor het kopen van een huis.
Wat betreft de vraag of nu een gunstige tijd is: Alle signalen erop wijzen dat inderdaad een gunstige prijs is; namelijk een zeer lage rente en huizenprijzen die (ondanks dat ze de afgelopen jaren aan het stijgen zijn) nog steeds relatief gunstig zijn.
Wat betreft de vraag of het nog gunstiger wordt: Dat kan niemand je vertellen. Je moet je vooral afvragen of het kopen van een huis op dit moment voor jou aantrekkelijk is, en niet of het wellicht nog aantrekkelijker wordt. Het is natuurlijk geen snelweg waar een bordje aangeeft "hierin voor nog lagere rentes".
Dat gezegd hebbende, laat eens uitrekenen hoeveel een hypotheek je kost bij een oriënterend gesprek. Vaak kost een hypotheek van iets boven de twee ton slechts ~80.000 euro aan rente gedurende 30 jaar. Lijkt me een mooie prijs voor het kopen van een huis.
Half jaar geleden een huis gekocht, ook niks studie gerelateerd te hoeven laten zien. Het zal per situatie verschillend zijn. Het zal afhangen van leeftijd maar vooral hoe "krap" je hypotheek is t.o.v. inkomen/eigen middelen. Een hypotheekverstrekker wil zo min mogelijk risico willen nemen.Shinji schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:42:
[...]
Veranderd wel een hoop in anderhalf jaar! Heb bij mijn hypotheekaanvraag anderhalf jaar geleden hier niks van hoeven over te dragen. Alleen loonstrook en of ik het benodigde eigen geld had.
Heb het bij de hypotheek adviseur wel aangegeven dat ik nog een studieschuld had (niet heel groot maar toch) maar daar heeft hij volgens mij niks mee gedaan en hypotheek verstrekker heeft er ook niet om gevraagd.
Of er is dus best een hoop veranderd sindsdien of het verschilt gewoon per geval ontzettend veel.
Het ligt er ook aan waar. In Amsterdam en Haarlem is het nu een grote massa hysterie. Alles wordt daar nu veel duurder verkocht. En je hebt een kans dat de plaatselijke markt volgend jaar weer in elkaar stort. Ook ligt het er aan waar je nu woord en hoeveel huur je nu betaald.
Op dit moment wordt een studieschuld ook gewoon meegenomen. Het simpelweg niet vertellen dat je een studie schuld hebt gaat helaas niet werken. Een bank zal je rekening afschriften gaan controleren bij de nacontrole, en als er een indicatie is dat er een maandelijks bedrag wordt afgeschreven naar het DUO, dan wordt je lening alsnog afgekeurd...
Ik spreek uit ervaring (rabobank)
**edit, het lullige is dat er op dit moment wordt gerekend met limieten. Dus als je ooit 17.000 euro studieschuld had, maar op dit moment nog 100 euro moet betalen, gaat men nog steeds uit van 17.000 euro. Heel krom.... dit willen ze z.sm. gaan veranderen
**edit, het lullige is dat er op dit moment wordt gerekend met limieten. Dus als je ooit 17.000 euro studieschuld had, maar op dit moment nog 100 euro moet betalen, gaat men nog steeds uit van 17.000 euro. Heel krom.... dit willen ze z.sm. gaan veranderen
[ Voor 30% gewijzigd door Supercop op 03-05-2016 11:15 ]
Op dit moment ben ik bezig een hypotheek af te sluiten. Alle regeltjes liggen nog vers in het geheugen.
Als je een hypotheek met NHG neemt is het niet zozeer de bank die wil weten of je een schuld bij DUO hebt maar de NHG.
Het wordt ook van jou verwacht dat je verstandig met geld omgaat en er alles aan hebt gedaan om aan je schulden te voldoen. Als je dus een hoge schuld bij DUO hebt en je leent maximaal om vervolgens in de problemen te komen dan heb je daarmee een extra probleem.
Om dit te ondervangen brengt de hypotheker 0,75% van de originele schuld in mindering op je maandbedrag.
10.000 euro * 0,0075 = 75 euro aan lasten die je minder per maand kan dragen.
Als je een hypotheek met NHG neemt is het niet zozeer de bank die wil weten of je een schuld bij DUO hebt maar de NHG.
Het wordt ook van jou verwacht dat je verstandig met geld omgaat en er alles aan hebt gedaan om aan je schulden te voldoen. Als je dus een hoge schuld bij DUO hebt en je leent maximaal om vervolgens in de problemen te komen dan heb je daarmee een extra probleem.
Om dit te ondervangen brengt de hypotheker 0,75% van de originele schuld in mindering op je maandbedrag.
Waren ze niet bezig met een soepeler norm voor dat maandbedrag omdat er veel meer studenten zijn die nu onder het leenstelsel vallen? 10.000 euro schuld is straks geen uitzondering meer, dan heb je het alleen nog maar over de basisbeurs.Dekaasboer schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:39:
Om dan geen enorme massa's klanten te verliezen waren ze bezig om die norm te verlagen, maar in welke mate en of dat nog is doorgegaan weet ik zo niet.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Jup, het was eerst 2%Stoney3K schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:51:
[...]
Waren ze niet bezig met een soepeler norm voor dat maandbedrag omdat er veel meer studenten zijn die nu onder het leenstelsel vallen? 10.000 euro schuld is straks geen uitzondering meer, dan heb je het alleen nog maar over de basisbeurs.
Om dan geen enorme massa's klanten te verliezen waren ze bezig om die norm te verlagen, maar in welke mate en of dat nog is doorgegaan weet ik zo niet.
Het gaat er toch ook om wat je huidige maandlasten zijn en niet wat de schuld nu is? Je moet in 15 jaar aflossen. (of 30 voor nieuwe studenten)Supercop schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:11:
Op dit moment wordt een studieschuld ook gewoon meegenomen. Het simpelweg niet vertellen dat je een studie schuld hebt gaat helaas niet werken. Een bank zal je rekening afschriften gaan controleren bij de nacontrole, en als er een indicatie is dat er een maandelijks bedrag wordt afgeschreven naar het DUO, dan wordt je lening alsnog afgekeurd...
Dat klopt inderdaad. Daarom wordt in de hypotheekberekening tegen een fictieve rente van 4% gerekend. Ookal is de rente nu 2%GoldenSample schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 01:14:
[...]
http://www.hypotheekrente...-rentevast/100/#overzicht
Ik heb eigenlijk nog 2 goede adviezen.
-Ga naar een goede hypotheker!
Uiteindelijk bleek er voor mij veel meer mogelijk te zijn en viel het allemaal reuze mee met al die regeltjes.
Die hypotheker is ook op de hoogte van de voorwaarden van de hypothekers. Mag je je bijv. boetevrij aflossen, mag je de hypotheek meenemen bij een verhuizing, ben je verplicht alle verzekeringen ook bij de hypotheekverstrekker af te nemen?
-Bepaal wat je wil uitgeven aan een huis\ hypotheek in plaats van je aankoop te leiden door hoeveel je kan lenen.
Ik kon uiteindelijk een hypotheek voor 1000 euro in de maand nemen. Dat had ik ook niet verwacht. Maar ik ga liever riant op vakantie en drink graag goede whisky. Nu zit ik daar een stuk onder.
[ Voor 74% gewijzigd door Dekaasboer op 03-05-2016 12:41 ]
Aangezien ze afschriften van je willen waar DUO op staat is het onverstandig hierover te liegen.chaoscontrol schreef op maandag 02 mei 2016 @ 17:56:
Alleen als je het verteld. Ze willen er een BKR notering aan vast hangen maar dat is nog niet zo. Ze vragen het echter niet voor niets.
Edit: Wat Supercop dus al zei.
[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 03-05-2016 12:43 ]
https://niels.nu
Dat is op dit moment nog niet zo. De redenering is dat een studentenkrediet bij DUO een Doorlopend Krediet is, wat uiteraard niet zo is, want je kunt geen geld opnemen van je krediet bij DUO. Banken zien wel in dat een DUO schuld niet te vergelijken is met een echt DK (met hogere rentes en strengere voorwaarden) en om die reden hanteren zijn een soepeler beleid wat betreft het in mindering brengen van je maximaal te lenen bedrag.[b]Dekaasboer schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:27:[/b
Het gaat er toch ook om wat je huidige maandlasten zijn en niet wat de schuld nu is? Je moet in 15 jaar aflossen. (of 30 voor nieuwe studenten)
Men gaat echter wel gewoon uit van je krediet limiet en zal dus 0.75% van het krediet limiet (oorspronkelijke schuld) in minderen brengen op je maximaal te lenen bedrag.
Dat is niet waar. Wij hebben toentertijd een rekening overzicht laten zien van de gezamelijke rekening, De studieschuld staat op onze eigen rekeningen en daar is nooit naar gekeken.Hydra schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:43:
[...]
Aangezien ze afschriften van je willen waar DUO op staat is het onverstandig hierover te liegen.
Edit: Wat Supercop dus al zei.
Idem hier, heb een 2e betaalrekening waar elke maand een bedrag naar toe gaat en waarvan mijn studieschuld wordt afgeboekt. Er is alleen gevraagd naar gegevens van de bankrekening waar de hypotheek van wordt afgetrokken en van de spaarrekening (vanwege eigen inleg).chaoscontrol schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:45:
[...]
Dat is niet waar. Wij hebben toentertijd een rekening overzicht laten zien van de gezamelijke rekening, De studieschuld staat op onze eigen rekeningen en daar is nooit naar gekeken.
Ik denk dat het heel erg verschilt per bank. In mijn geval werd hier gewoon op gecontroleerd. Er werd ook aangegeven dat bij de afdeling nacontrole (dus als je eigenlijk alles al getekend en geregeld hebt) gekeken wordt naar je uitgaven patroon (mocht hier aanleiding voor zijn, dat was in mijn geval niet zo). De afdeling nacontrole controleert ook standaard je rekenafschrift... mijn bank zei direct, wij zien DUO op je afschrift. wij hebben per ommegaande de financiering teruggedraaid . U kunt opnieuw een aanvraag indienen, maar dit gaat wel langer duren, omdat u frauduleus gehandeld heeft.
Dat jij toevallig de dans ontsprongen bent wil niet zeggen dat het niet gebeurd en dat er niet actief op wordt gecontroleerd. Je moet jezelf ook afvragen of je er slim aan hebt gedaan om nu een hypotheek te hebben met een studieschuld van een paar K....
Dat jij toevallig de dans ontsprongen bent wil niet zeggen dat het niet gebeurd en dat er niet actief op wordt gecontroleerd. Je moet jezelf ook afvragen of je er slim aan hebt gedaan om nu een hypotheek te hebben met een studieschuld van een paar K....
Dat jouw bank daar niet op gecheckt heeft maakt het niet "niet waar". De onze (NIBC) wil afschriften van alle rekeningen. Ik vind het ook nogal raar dat je posten kunt 'verbergen' door simpelweg een andere rekening te gebruiken. Nogal een oversight van de bank waar ze best eens problemen mee kunnen krijgen.chaoscontrol schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:45:
Dat is niet waar. Wij hebben toentertijd een rekening overzicht laten zien van de gezamelijke rekening, De studieschuld staat op onze eigen rekeningen en daar is nooit naar gekeken.
https://niels.nu
Jouw verhaal is eerder de uitzondering als ik de mensen in dit topic en om mij heen mag geloven.Hydra schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:21:
[...]
Dat jouw bank daar niet op gecheckt heeft maakt het niet "niet waar". De onze (NIBC) wil afschriften van alle rekeningen. Ik vind het ook nogal raar dat je posten kunt 'verbergen' door simpelweg een andere rekening te gebruiken. Nogal een oversight van de bank waar ze best eens problemen mee kunnen krijgen.
Hier ook hoor. De ABN heeft eind 2014 niet bewust gevraagd naar studieschuld. Ze hebben enkel de gegeven opgevraagd van onze nieuwe ABN rekening die ik zelf een paar maanden vanwege de korting op de hypotheek had aangevraagd. Salaris erop en direct eraf.Hydra schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:21:
[...]
Dat jouw bank daar niet op gecheckt heeft maakt het niet "niet waar". De onze (NIBC) wil afschriften van alle rekeningen. Ik vind het ook nogal raar dat je posten kunt 'verbergen' door simpelweg een andere rekening te gebruiken. Nogal een oversight van de bank waar ze best eens problemen mee kunnen krijgen.
Overigens is het wel afhankelijk van hoe je terugbetaald. Ik val onder de oude regeling en betaal slechts 45 euro per maand. Als het inkomstenafhankelijk was had ik het niet "verborgen".
[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 03-05-2016 17:27 ]
Dat een bank niet specifiek vraagt naar een studieschul wil natuurlijk nog niet zeggen dat je zelf geen meldplicht hebt. In praktisch alle artikelen die ik hierover kan vinden, staat ook gewoon dat het verplicht is om dit te melden.Deveon schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:24:
[...]
Hier ook hoor. De ABN heeft eind 2014 niet bewust gevraagd naar studieschuld.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Pas een hypotheek afgesloten. Ze kwamen er zelf al vrij snel achter dat ik een studieschuld heb omdat ze de afschriften van de laaste 3 maanden willen hebben en de belasting aangifte van de laatste 3 jaar. In beide komt de schuld vanzelf naar voren.
Verder vind ik dat je als belangrijkste houvast voor jezelf moet hebben : wil je nu verhuizen? Je moet niet voor het geld een huis wel of niet kopen. De prijzen kan niemand je voorspellen.
Verder vind ik dat je als belangrijkste houvast voor jezelf moet hebben : wil je nu verhuizen? Je moet niet voor het geld een huis wel of niet kopen. De prijzen kan niemand je voorspellen.
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Ben nu een hypotheek aan het afsluiten. bij ABN amro, geen NHG.
Ze vragen nog net niet wat ik vorige week heb gegeten. Alles komt naar voren. IB2012 ivm vorige aflossingsvrije hypotheek, werkgeversverklaringen, salarisstroken van afgelopen 3 maanden, studie schuld, rest schulden, lopende kredieten (maximale roodstand op rekening courant, credit card limieten etc), eigen geld, spaar rekeningen, alles.
Nou is het geen lullig bedrag wat ik wil lenen, maar het zit wel ruim onder de max hypotheek die mogelijk zou zijn.
Of het nu handig is om een huis te kopen, ik denk het wel. Maar zoals met elk huis blijft gelden, de prijs moet kloppen en moet het risico van een waarde daling door stijgende rente beperkt zijn.
Ze vragen nog net niet wat ik vorige week heb gegeten. Alles komt naar voren. IB2012 ivm vorige aflossingsvrije hypotheek, werkgeversverklaringen, salarisstroken van afgelopen 3 maanden, studie schuld, rest schulden, lopende kredieten (maximale roodstand op rekening courant, credit card limieten etc), eigen geld, spaar rekeningen, alles.
Nou is het geen lullig bedrag wat ik wil lenen, maar het zit wel ruim onder de max hypotheek die mogelijk zou zijn.
Of het nu handig is om een huis te kopen, ik denk het wel. Maar zoals met elk huis blijft gelden, de prijs moet kloppen en moet het risico van een waarde daling door stijgende rente beperkt zijn.
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Hypotheek bij NN afgesloten, alleen 1 afschrift van onze e/o rekening hoeven in te leveren. Behalve de boodschappen en vaste lasten gebeurt daar verder niets mee, de salarissen komen er niet eens op binnen...Nu hebben we geen studieschulden maar als we die hadden, zouden ze die daarop ook niet hebben kunnen zien. NN kijkt er dus blijkbaar niet naar.
Pagina: 1